Wikipedia rulettaa

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
WanhaPervo

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

No niin. Nyt kityaddiktioni on vaihtunut Wikipedia-addiktioksi. Pyydän anteeksi teidän laiminlyöntiäni, rakkaat runkkarit, mutta viime päivinä olen ollut jakamassa tiedon valoa suomen kansalle.
AarneAnkka

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mä ehdin lahjoittaa niille jo rahaakin... kyllä ne sen ehdottomasti ansaitsee, sen verran paljon sivistystä olen sieltä ammentanut.
Exsat

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Exsat »

AarneAnkka kirjoitti:Mä ehdin lahjoittaa niille jo rahaakin... kyllä ne sen ehdottomasti ansaitsee, sen verran paljon sivistystä olen sieltä ammentanut.
Lahjontaa, lahjontaa.. :mrgreen:
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Wikipedia on kyllä perseestä.
Sekava käyttää, latautuu hitaasti. Mitä vitun WikiTalk, WikiPuup, WikiTsatsatsaa hä?! Jos haluaa vaan etsiä jotain niin pitää ruksia jotain .. öö .. entiiämitä?
Paska mikä paska.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Mylwin kirjoitti: .. öö .. entiiämitä?
Paska mikä paska.
Nyt on pakko sanoa: et todellakaan vaan osaa.

Hitto,ei se nyt voi olla niin vaikeaa jos osaat yhtään lukea.Mutta ilmeisesti et osaa ,niin voin uskoa että ongelmia ilmenee.

Anteeksi vaan,en vain tajua miten sen voi kokea vaikeaksi,kun äitini jolla on vaikeuksia googlen kanssa osaa sitä käyttää :p
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
WanhaPervo

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Tosta sisään

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etusivu

vasemmalla palstalla kohta "etsi". Ei åå vaikeeta.
killkill

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja killkill »

WanhaPervo kirjoitti:No niin. Nyt kityaddiktioni on vaihtunut Wikipedia-addiktioksi. Pyydän anteeksi teidän laiminlyöntiäni, rakkaat runkkarit, mutta viime päivinä olen ollut jakamassa tiedon valoa suomen kansalle.
Uskaltaakohan sitä enää avatakaan... jos kaikki artikkelit alkavat "YEAH BABY!" :D
WanhaPervo

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

killkill kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:No niin. Nyt kityaddiktioni on vaihtunut Wikipedia-addiktioksi. Pyydän anteeksi teidän laiminlyöntiäni, rakkaat runkkarit, mutta viime päivinä olen ollut jakamassa tiedon valoa suomen kansalle.
Uskaltaakohan sitä enää avatakaan... jos kaikki artikkelit alkavat "YEAH BABY!" :D
Oh behave!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Haemaeraemies kirjoitti: Hitto,ei se nyt voi olla niin vaikeaa jos osaat yhtään lukea.Mutta ilmeisesti et osaa ,niin voin uskoa että ongelmia ilmenee.
En osaakaan, ja olen liian laiska opettelemaan.
Mutta aivan selkeä käytettävyysongelma tuossa on, ainakin yleistä käytettävyysheuristiikkaa mukaillen.
Liikaa tekstiä, jota ei jaksa lukea. Google rulets.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Mylwin kirjoitti: En osaakaan, ja olen liian laiska opettelemaan.
...
Liikaa tekstiä, jota ei jaksa lukea...
Tällä asenteella kannattaa hakea k-raudasta toinen pakki nauloja ja muutama lankku lisää,ja naulata se tynnyri tai kellarin ikkuna lopullisesti umpeen,ettei vain tarvtsei rasittaa harmaataan yhtään enempää mitä hengittäminen,piereminen ja runkkaus rasittaa.

Et jaksa lukea mutta silti jaksat lukea googlen monet eri vaihtoehdot mitä haku tarjoaa,sen sijaan että lukee wikistä suoraan aiheesta.En tajua.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Haemaeraemies kirjoitti: Et jaksa lukea mutta silti jaksat lukea googlen monet eri vaihtoehdot mitä haku tarjoaa,sen sijaan että lukee wikistä suoraan aiheesta.En tajua.
Näh. Mie olen normaalisti sitä tyytyväisempi mitä monimutkaisempi laite, enemmän nappuloita tai monimutkaisempi koodi.
Jostain syystä saan jo aloitussivusta näppylöitä. Jos joku viitsisi niin siitä saisi varmasti tsiljoona kertaa helppokäyttöisemmän, jolloin muutkin kuin myö nettihiiret innostuisivat sen käytöstä - kuten joku googlen peruskäyttäjä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Ann »

AarneAnkka kirjoitti: Koska Wikipedia on avoin, kuka tahansa voi kirjoittaa siihen mitä tahansa - mutta minkä tahansa artikkelin voi myös asettaa kyseenalaiseksi.
Juuri tämän takia en kovin korkealle Wikipediaa, tai siihen argumenteissaan nojaavaa tahoa, noteeraakaan.
Rotan aivot valtasivat pääni.
AarneAnkka

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ann kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti: Koska Wikipedia on avoin, kuka tahansa voi kirjoittaa siihen mitä tahansa - mutta minkä tahansa artikkelin voi myös asettaa kyseenalaiseksi.
Juuri tämän takia en kovin korkealle Wikipediaa, tai siihen argumenteissaan nojaavaa tahoa, noteeraakaan.
Ovatko sitten jonkun yksittäisen henkilön lääkehuuruiset määritelmät todellisuudesta faktapohjaltaan painavampia?

Kerro toki mitä itse noteeraat korkealle, niin otan opikseni.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Ann »

AarneAnkka kirjoitti: Ovatko sitten jonkun yksittäisen henkilön lääkehuuruiset määritelmät todellisuudesta faktapohjaltaan painavampia?
Harva lääkehuuruinen saa "tutkimuksiaan" rahoitettua, saati sitten julkaistua.., paitsi internettisessä.
AarneAnkka kirjoitti:Kerro toki mitä itse noteeraat korkealle, niin otan opikseni.
Luotan painettuun sanaan.
Rotan aivot valtasivat pääni.
AarneAnkka

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ann kirjoitti:Harva lääkehuuruinen saa "tutkimuksiaan" rahoitettua, saati sitten julkaistua.., paitsi internettisessä.
... josta löytyy myös nopeasti vastaanväittäjät ja asiantuntijat korjaamaan virheet. Joka oli sinusta huono asia?
Luotan painettuun sanaan.
Yhtä paljon kuin mihin tahansa muuhunkin mediaan.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Ann »

AarneAnkka kirjoitti: ... josta löytyy myös nopeasti vastaanväittäjät ja asiantuntijat korjaamaan virheet. Joka oli sinusta huono asia?
Asiantuntija? Kuka tämän asiantuntijuuden tarkistaa?
Luotan painettuun sanaan.
AarneAnkka kirjoitti:Yhtä paljon kuin mihin tahansa muuhunkin mediaan.
Vastuun ottaminen painetusta sanasta on hieman eri luokkaa kuin nettiin räiskityt aivoaallot.
Rotan aivot valtasivat pääni.
huima

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja huima »

Ann kirjoitti: Asiantuntija? Kuka tämän asiantuntijuuden tarkistaa?

Vastuun ottaminen painetusta sanasta on hieman eri luokkaa kuin nettiin räiskityt aivoaallot.
Wikipedia luottaa konseptiin peer review, vähän samalla tavalla kuin kaikki avoimen lähdekoodin ohjelmistot. Aina löytyy joku riittävän anaalinen henkilö, joka saa tyydytystä siitä että pääsee korjaamaan muiden sanomisia.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja aasi »

huima kirjoitti:Aina löytyy joku riittävän anaalinen henkilö, joka saa tyydytystä siitä että pääsee korjaamaan muiden sanomisia.
Tämä on ehkä parhaiten sanottu selitys siitä miksi Wikipedia oikeasti toimii.
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

AarneAnkka kirjoitti:
aasi kirjoitti:Oletko muuten huomannut että sinustakin on siellä artikkeli?
Joo. :oops: Artikkelin kirjoittaja mailasi minulle siitä.
hei aarne heitä se linkki tänne?
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
WanhaPervo

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Ann kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti: ... josta löytyy myös nopeasti vastaanväittäjät ja asiantuntijat korjaamaan virheet. Joka oli sinusta huono asia?
Asiantuntija? Kuka tämän asiantuntijuuden tarkistaa?
Luotan painettuun sanaan.
AarneAnkka kirjoitti:Yhtä paljon kuin mihin tahansa muuhunkin mediaan.
Vastuun ottaminen painetusta sanasta on hieman eri luokkaa kuin nettiin räiskityt aivoaallot.
Nyt kun olen wikipediaan jonkin verran tutustunut, niin en ole huuhaata löytänyt. Pystyn tietenkin vain arvioimaan niitä artikkeleita, joiden käsittelemältä alalta minulla on tietoa.

Kun ensimmäisen kerran luin wikipediasta, niin ajattelin, ettei se voi toimia.

Yllättävän hienosti se kuitenkin toimii. Yleisesti ottaen kuitenkin järkeviä ihmisiä on vandaaleja tai hourupäitä enemmän. Näin ollen, jos artikkelissa on epätosia väitteitä, niin ne korjataan.

Uudet artikkelit ovat välittömästi useamman ihmisen mielenkinnon kohteena ja selvät roskat poistuvat muutamassa minuutissa.

Toki artikkelit ovat hyvin eri tasoisia, mutta ajan kanssa ne koko ajan paranevat.

Jos törmäät artikkeliin, joka mielestäsi ei pidä paikkaansa, voit aina korjata sitä tai liittää siihen leiman, joka tuo artikkelin palstalle, jossa sen toden peräisyyttä pohditaan tarkemmin.
Elukka

Re: Wikipedia rulettaa

Viesti Kirjoittaja Elukka »

AarneAnkka kirjoitti: Joskus vedän tavattoman pitkiä Wikipedia-trippejä, kun yhdestä aiheesta löytyy jokin mielenkiintoinen avainsana, joka johtaa uuteen mielenkiintoiseen aiheeseen josta taas löytyy jokin mielenkiintoinen avainsana.. aina siihen asti että havahdun aikaa kuluneen luvattoman paljon. Jos samaa on tapahtunut Markus "Kettunen" Kajolle (joka myös rulettaa), niin miksei itse kullekin meistä?
Minusta on tullut varsinainen Wikiholisti. :oops:
Tällaiselle loputtoman uteliaalle epelille, joka haluaa tietää kaikesta kaiken, tuollainen perinteisen tietosanakirjan kätevämpään muotoon muutettu painos on varsinainen mielenloukku.
Helposti menee tuntikausia Wikitellessä, kun alkaa kaikkia kiinnostavia linkkejä seuraamaan... :napu:

Tiesittekö muuten, että toisen maailmansodan aikoihin Japania vastaan suunniteltiin käytettäväksi mm. lepakoihin kiinnitettyjä palopommeja?

Kritiikkinä mainittakoon, että jotkin artikkelit on kirjoitettu aika propagandamaisella otteella, mutta niissä onkin yleensä varoitus näkökulman puolueellisuudesta.
Vastaa Viestiin