Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2019 15:06
JOs ajattelee mitä vauhtia kehitys kehittyy, niin mun on vaikea uskoa, että Touaregista ja Land Cruiseista ehtisi tulla niukkuutta sinä aikana, kun sähköautot eivät vielä niitä kunnolla korvaa. Käytettyjä on saatavilla halvalla runsaasti, niillä vaan on erittäin kallista ajaa ja omistaa.
Omistaminen voipi olla kallista älyvapaassa Suomessa. Muualla luultavasti verotetaan päästöjä, jolloin polttomoottoriautot säilyvät käytössä varsin pitkään. Jos esim 90% kilsoista ajetaan kodin lähellä, niin ei se kukkaroa kaada vaikka loput 10% ajettaisiin esim wranglerilla.

Kaikki tämä vouhottaminen unohtuu siinä pisteessä kun ksnsa rajuaa tämän aiheuttavan kustannuksia.

Auto on siitä kiva verotettava, että varsinkin kulutuksen tai hinnan perusteella muodostettava progressiivinen vero kohdistyuu ’rikkaisiin’. Tällä hetkellä peruspentti ei koe maksavansa autosta mitenkään tuhottomasti enemmän kuin olisi hänen mielestään ’reilua’. Jos pena ruoskitaan ostsmaan ökykallis sähköauto, niin pena pistää nimen myistiin ja vaihtaa puoluetta seuraavissa vaaleissa.

Jengillä menee siis iloisen sekaisin kaksi asiaa:
1. Verotus on pakollista ja se kannattaa kohdistaa haittoihin, esim päästöihin
2. Jos verotus ohjaa tehottomiin valintoihin, koko talous kärsii. On ihan jörjetöntä ajatella, että koska nyt verotamme päästöjä, niin sitten onkin _vihreästä_ näkökulmasta ihan jepa ruoskia kunnolla. Koska eihän niitä päästöjä verotettu vihreyden takia vaan sen takia että piti jotain verottaa!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos suomalaista autokantaa katsoo, keskivertokärryn hinta lienee alempi kuin yksi akkupakka sähköautoon. En ymmärrä mistä se pääoma tulisi. Autoteollisuus toki pissii ilosta jos heidän investointinsa tuotantoon ja tuotekehitykseen pakkorahoitetaan länsimaissa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

So Hard kirjoitti: 25.01.2019 16:25 Jos suomalaista autokantaa katsoo, keskivertokärryn hinta lienee alempi kuin yksi akkupakka sähköautoon. En ymmärrä mistä se pääoma tulisi. Autoteollisuus toki pissii ilosta jos heidän investointinsa tuotantoon ja tuotekehitykseen pakkorahoitetaan länsimaissa.
Jos minä olisin Suomen diktaattori niin lahjoittaisin kaikille miehille uuden akkupakan ja naisille sähköauton ilman akkupakkaa.

Minä olenkin niin mukava parittaja. Viitistkö So Hard myöntää, että kyllä minä olen sinua mukavampi, ihan tosi!

TAMMIAKKU
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.01.2019 16:25 Jos suomalaista autokantaa katsoo, keskivertokärryn hinta lienee alempi kuin yksi akkupakka sähköautoon. En ymmärrä mistä se pääoma tulisi. Autoteollisuus toki pissii ilosta jos heidän investointinsa tuotantoon ja tuotekehitykseen pakkorahoitetaan länsimaissa.
Jossain väitettiin, että auton mediaanihinta olisi alle 4000 Suomessa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eikös autokanta ole keskimäärin yli 10v vanhaa, eli kuulostaa uskottavalta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suomen valtio on hätää kärsimässä, kun autoilija on perinteisesti ollut se lypsylehmä, jolta voi kupata miljardeja ja nyt pitäisikin hiukan keventää, jotta ihmiset pystyisivät ostamaan vähäpäästöisempiä.

Tilapäinen autovero on kestänyt yli 50 vuotta, mutta nyt on pakko keventää, jos halutaan, että ihmisillä on varaa ostaa vähäpäästöisempiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2019 9:03 ^ eikös autokanta ole keskimäärin yli 10v vanhaa, eli kuulostaa uskottavalta.
Näyttää olevan lähes 13 vuotta..

https://www.ksml.fi/talous/Suomen-autok ... ta/1050045

Siinä sitä on tekemistä, että kolmen tonnin autolla ajava pystyy vaihtamaan vähäpäästöiseen..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ häh? Vaihto onnistuu helposti. Alennetaan autoveroa ja nostetaan polttoaineveroa, niin 3k kippo vaihtuu uudempaan pienipäästöisempään tuontikäytettyyn.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jos pidetään esim 100g CO2 päästöistä vähäpäästöisenä, niin sen veroprosentti on jo nyt enää 6.8%. Eli autoveron poistokaan ei alentaisi sen veroa tuota enempää.

Eli aika vaikeaa on saada sen vähäpäästöisen hintaa sille tasolle, että 3 tonnin autolla ajava sen pystyisi ostamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"VTT:n laskelmissa on arvioitu, että sähkö- ja bensa-auton hankintahinnat olisivat samalla tasolla vuonna 2026. " Siis seitsemän vuoden päästä?! Vaikuttaa optimistiselta.

Merkille pantavaa on, että sähköauton kokonaiskustannus on jo nyt polttista pienempi.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005982127.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Akkuteknologian kehitys on jonkinmoinen kysymysmerkki - jos joku keksii hyvin varaavan pitkäikäisen akun halvoista materiaaleista, niin mikäs siinä. Mutta jos mennään harvinaisia metalleja vaativilla akuilla niin kysynnän lisääntyminen varmaan lähinnä nostaa hintaa. En tiedä mistä VTT on keksinyt moisen.

Toki sähkömoottori on halvempi kuin polttomoottori valmistaa, mutta niin se bensatankkikin on halvempi kuin akut.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 30.01.2019 10:52 . Mutta jos mennään harvinaisia metalleja vaativilla akuilla niin kysynnän lisääntyminen varmaan lähinnä nostaa hintaa.
Mun käsittääkseni raaka-aineiden osuus akun hinnasta on kuitenkin vähäinen. Hinta syntyy valmistuksesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.01.2019 9:36 ^Jos pidetään esim 100g CO2 päästöistä vähäpäästöisenä, niin sen veroprosentti on jo nyt enää 6.8%. Eli autoveron poistokaan ei alentaisi sen veroa tuota enempää.

Eli aika vaikeaa on saada sen vähäpäästöisen hintaa sille tasolle, että 3 tonnin autolla ajava sen pystyisi ostamaan.
Käsitit väärin. Ei absoluuttisilla päästöillä ole väliä, vasn vähennyksellä. Vanhat enemmän päästävät käytetyt vaihtuvat suomessa uudempiin pienempäästöisiin autoihin nostamalla esim polttoaineveroa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalta toinen perättäinen voitollinen vuosineljännes. Kassavirta + 700 miljoonaa, vaikka maksoivat velkoja pois, käteistä 4 miljardia kassassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.01.2019 9:42 Kassavirta + 700 miljoonaa, vaikka maksoivat velkoja pois, käteistä 4 miljardia kassassa.
Näin Suomen valtionkin tulisi toimia, mutta ei onnistu ilman Halla-ahoa pääministerinä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Siitä A-luokat kärry.

https://huutokaupat.com/1195241
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 01.02.2019 15:12 Siitä A-luokat kärry.

https://huutokaupat.com/1195241
Onhan toi hieno, mutta 47t -81 vm:n Land Cruiserista? Eiköhön noita saisi ulkomailta muutamalla tonnilla? Tuohon aikaanhaan maastoautoista ei mennyt autoveroakaan, eli mun käsittääkseni voisi tuoda Suomeen ilman autoveroa.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Noin vanhassa ikäkerroin pudotta veron muutenkin nolliin.

Mutta etsihän BJ45 noilla kilometreillä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo, näyttää toi BJ 45 olevan kalliimpi kuin luulin

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ton runko näytti aika hyväkuntoiselta noissa kuvissa. Oletettavasti ei tarvi ensimmäiseksi alkaa hiekkapuhaltamaan puhtaaksi. Kun VPK auto, niin varmaan seisonut aika paljon lämpimässä tallissa.

Mun vanhemmilla oli ton aikakauden Hilux ja se oli läpimätä 15 vuodessa, vaikka pohjassa oli ruostesuojaus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ekat Model 3:t luovutettu asiakkaille Euroopassa eilen. Nyt tulee vanhalle mantereelle 3 tuhatta viikossa vauhtia. Atlantilla on laivoja jonossa tulossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^4. talvi menossa sähköautolla ja kyllähän se kulutus talvella on paljon isompi, mutta ei tuo käytönnössä haittaa, kun sähköä tulee töpselistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suomessa ekat Model 3:t luovutetaan asiakkaille ensi viikolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla teki erittäin kovan peliliikkeen. Pudotti hintoja selvästi ja toi mm. myyntiin 35 kUsd Model 3:n. Samalla aikoo pääsääntöisesti luopua myymälöistä ja myydä autot lähes pelkästään netin kautta :shock:

Asiakkaana olen tietysti iloinen hintojen putoamisesta.
Teslan sijoittana olen epäilevämpi uudesta stretegiasta. Pystyykö Tesla ilman myymälöitä pitämään yllä sellaista volyymiä, että se pitää hinnanmuutoksien jälkeen toiminnan kannattavana

Mutta JOS tuo toimii, Tesla kyllä tulee dominoimaan armottomasti.

Jatkossa Yhdysvalloissa auton voi tilata näkemättä, pitää sitä viikon ja 1000 mailia ja halutessaan palauttaa ilman kuluja :shock:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin