Omistaminen voipi olla kallista älyvapaassa Suomessa. Muualla luultavasti verotetaan päästöjä, jolloin polttomoottoriautot säilyvät käytössä varsin pitkään. Jos esim 90% kilsoista ajetaan kodin lähellä, niin ei se kukkaroa kaada vaikka loput 10% ajettaisiin esim wranglerilla.James Potkukelkka kirjoitti: ↑25.01.2019 15:06
JOs ajattelee mitä vauhtia kehitys kehittyy, niin mun on vaikea uskoa, että Touaregista ja Land Cruiseista ehtisi tulla niukkuutta sinä aikana, kun sähköautot eivät vielä niitä kunnolla korvaa. Käytettyjä on saatavilla halvalla runsaasti, niillä vaan on erittäin kallista ajaa ja omistaa.
Kaikki tämä vouhottaminen unohtuu siinä pisteessä kun ksnsa rajuaa tämän aiheuttavan kustannuksia.
Auto on siitä kiva verotettava, että varsinkin kulutuksen tai hinnan perusteella muodostettava progressiivinen vero kohdistyuu ’rikkaisiin’. Tällä hetkellä peruspentti ei koe maksavansa autosta mitenkään tuhottomasti enemmän kuin olisi hänen mielestään ’reilua’. Jos pena ruoskitaan ostsmaan ökykallis sähköauto, niin pena pistää nimen myistiin ja vaihtaa puoluetta seuraavissa vaaleissa.
Jengillä menee siis iloisen sekaisin kaksi asiaa:
1. Verotus on pakollista ja se kannattaa kohdistaa haittoihin, esim päästöihin
2. Jos verotus ohjaa tehottomiin valintoihin, koko talous kärsii. On ihan jörjetöntä ajatella, että koska nyt verotamme päästöjä, niin sitten onkin _vihreästä_ näkökulmasta ihan jepa ruoskia kunnolla. Koska eihän niitä päästöjä verotettu vihreyden takia vaan sen takia että piti jotain verottaa!