Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 11.02.2019 22:43
James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2019 10:04 ^Vanhustenhoito on tulevaisuuden ala. Vielä jos (kun) hoitajamitoitus säädetään lakiin, syntyy voimakas työvoimapula ko. alalle. Sekatyömiesten kannattaisi kouluttua ko. alalle.
Toistaiseksi juuri nyt vanhustenhoito on syystäkin julkisuudessa niin häpäisty ala, että sieltä päinvastoin erotaan. Tilanne tulee muuttumaan väestön suhteellisen vanhusmäärän lisääntyessä. Mutta ei niin nopeasti, että juuri nyt ihmiset haliaivat kouluttautua alalle. Työttömistä vanhemmille miehille se on sitäpaitsi kulttuurisesti vieras alue, akkain työtä se vaippojen vaihto. Olen itse vaihtanut vanhusten vaippoja, ei hotsita vaikka palkkaa saisin.
Eli tarjolla ole työ ei kiinnosta, mutta silti itketään ja halutaan rahaa? Jos vaippojen vaihto ei kiinnosta, mikäs siinä, mutta turha sitten kysellä työttömyyskorvauksiakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2019 9:01
Gat kirjoitti: 11.02.2019 22:43
James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2019 10:04 ^Vanhustenhoito on tulevaisuuden ala. Vielä jos (kun) hoitajamitoitus säädetään lakiin, syntyy voimakas työvoimapula ko. alalle. Sekatyömiesten kannattaisi kouluttua ko. alalle.
Toistaiseksi juuri nyt vanhustenhoito on syystäkin julkisuudessa niin häpäisty ala, että sieltä päinvastoin erotaan. Tilanne tulee muuttumaan väestön suhteellisen vanhusmäärän lisääntyessä. Mutta ei niin nopeasti, että juuri nyt ihmiset haliaivat kouluttautua alalle. Työttömistä vanhemmille miehille se on sitäpaitsi kulttuurisesti vieras alue, akkain työtä se vaippojen vaihto. Olen itse vaihtanut vanhusten vaippoja, ei hotsita vaikka palkkaa saisin.
Eli tarjolla ole työ ei kiinnosta, mutta silti itketään ja halutaan rahaa? Jos vaippojen vaihto ei kiinnosta, mikäs siinä, mutta turha sitten kysellä työttömyyskorvauksiakaan.
Puuuh... tuossa yllä yritin ilmentää, että vanhustenhoitoala on nyt niin ja syystäkin häpäisty, että harvempi haluaa kouluttautua alalle. Eivät halua niiden kauhujuttufirmojen pomojen alaisuuteen ja itse hoitsuistakin kerrotaan pahoja. Joten ei ole työttömän paperityömiehen ensimmäinen ratkaisu kouluttautua vanhushoitsuksi.

Ja toistaiseksi Suomessa ei ole lakisääteistä pakkoa kouluttautua alalle, vaikka joillakin on vaihtelevin trendein työvoimapulaa. Eikä kaikesta siihen olisikaan. Laivahitsaajista on työvoimapulaa. Mutta kun tavallinen hitsaajakaan ei siihen pääse, pääsisitkö sinä?

Tilanne varmasti ikärakenteen vielä muuttuessa tokenee... mutta vasta jos on paremmin kontrolloitua ja sen ikävän alan työntekijöille aletaan maksamaan kunnolla rahaa. Toisaalta mistä rahoitus sellaiseen, kun nyt valtio ja kunnat ovat niin köyhiä, voi voi.

Sinä olet lääkäri. Mutta monenkos vanhuksen paskavaippoja olet ihan itse ja yksin vaihtanut? Minä kolmen.
Käsitätkö, että vanhukset eivät ole jotain eri lajia ja juuri sinäkin vanhenet samalla tavalla?

Sci-Fi-ratkaisu olisi kuin tieteisflikissä "Soylent Green": vanhuksia manipuloidaan vapaaehtoiseen eutanasiaan. Jossa söpösti ensin huumeita täyteen ja näytetään kauniita videoita pre-apokalyptisen Maan luonnosta. Sitten heistä tehdään ihmisten ravintoa eli Soylent Greeniä. Se hyötykäyttö ei minua niin järkytä, vain paljonko ravintoa saa kuihtuneesta vanhuksesta.

Tai sitten "Logan's Run". Ihmiset elävät valtavan suojakupolin alla. Ovat kaikki nuoria, koska 30 täytettyään kaikki teloitetaan rituaalissa, josta uskotellaan että he "uudistuvat" eli syntyvät uudelleen.
Viimeksi muokannut Gat, 12.02.2019 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:26 Sinä olet lääkäri. Mutta monenkos vanhuksen paskavaippoja olet ihan itse ja yksin vaihtanut? Minä kolmen.
Yksin en ole vaihtanut. Pari kesää olen työskennellyt perushoitajana ja olen tehnyt myös sairaanhoitajan hommia, eli paskavaippoja olen vaihtanut paljonkin, mutta se tehdään työparin kanssa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 12.02.2019 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:26

Ja toistaiseksi Suomessa ei ole lakisääteistä pakkoa kouluttautua alalle, vaikka joillakin on vaihtelevin trendein työvoimapulaa.

Ei ole. Ei ole myöskään lakisääteistä pakkoa esim. pyyhkiä persettään paskalla käynnin jälkeen, mutta sitä pidetään yleisesti järkevänä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2019 11:29
Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:26 Sinä olet lääkäri. Mutta monenkos vanhuksen paskavaippoja olet ihan itse ja yksin vaihtanut? Minä kolmen.
Yksin en ole vaihtanut. Pari kesää olen työskennellyt perushoitajana ja olen tehnyt myös sairaanhoitajan hommia, eli paskavaippoja olen vaihtanut paljonkin, mutta se tehdään työparin kanssa.
Yksin vaihtaessa pitää ottaa tulevaa vainajaa toisella kyynärvarrella polvitaipeista, nostaa, toisella kädellä riisua vaipat, sitten pyyhkiä pylly, sitten taas nostaa ja hivuttaa uudet päälle. Hintelälle hankalaa raskaammille vanhuksille, jotka eivät itse ymmärrä tai pysty nostamaan persettään punkasta.

Muuten että just esitin syitä, miksi juuri nyt vanhustenhoitajaksi kouluttautuminen ei ole houkutteleva vaihtoehto. Noloa olisi. Ehkä jos hoitajapuutteen seurauksena siitä aletaan maksaa saman verran kuin lekureille. Mutta mistä rahoitus? Juuri nyt vetovoimaton työala.

Ihmiset eivät useinkaan tajua, että vanhukset eivät ole joku toinen, vähempi elukkalaji. Minäkin nuorena koin, että jos joku oli vanha mummo tai vanha ukko, niin sitähän se oli kenties aina. Ei niin, vaan kovat rokkaritkin joutuvat samaan.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:45
Muuten että just esitin syitä, miksi juuri nyt vanhustenhoitajaksi kouluttautuminen ei ole houkutteleva vaihtoehto. Noloa olisi. Ehkä jos hoitajapuutteen seurauksena siitä aletaan maksaa saman verran kuin lekureille. Mutta mistä rahoitus? Juuri nyt vetovoimaton työala.
Eihän ketään voi mihinkään pakottaa. Toki tuet voidaan katkaista, mutta eihän se pakota tekemään mitään ’noloa’ kuten huolehtimaan elävistä ihmisistä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:45
James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2019 11:29
Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:26 Sinä olet lääkäri. Mutta monenkos vanhuksen paskavaippoja olet ihan itse ja yksin vaihtanut? Minä kolmen.
Yksin en ole vaihtanut. Pari kesää olen työskennellyt perushoitajana ja olen tehnyt myös sairaanhoitajan hommia, eli paskavaippoja olen vaihtanut paljonkin, mutta se tehdään työparin kanssa.
Yksin vaihtaessa pitää ottaa tulevaa vainajaa toisella kyynärvarrella polvitaipeista, nostaa, toisella kädellä riisua vaipat, sitten pyyhkiä pylly, sitten taas nostaa ja hivuttaa uudet päälle. Hintelälle hankalaa raskaammille vanhuksille, jotka eivät itse ymmärrä tai pysty nostamaan persettään punkasta.

Muuten että just esitin syitä, miksi juuri nyt vanhustenhoitajaksi kouluttautuminen ei ole houkutteleva vaihtoehto. Noloa olisi. Ehkä jos hoitajapuutteen seurauksena siitä aletaan maksaa saman verran kuin lekureille. Mutta mistä rahoitus? Juuri nyt vetovoimaton työala.

Ihmiset eivät useinkaan tajua, että vanhukset eivät ole joku toinen, vähempi elukkalaji. Minäkin nuorena koin, että jos joku oli vanha mummo tai vanha ukko, niin sitähän se oli kenties aina. Ei niin, vaan kovat rokkaritkin joutuvat samaan.
En usko, että missään laitoksessa vaihdetaan vaippoja yksinään. Olisi yksinkertaisesti liian raskasta. Oikea tekniikka on kääntää hoidettava kyljelle, laittaa vaippa taitettuna alle, sitten kääntää toiselle kyljelle. Näin ei tarvitse nostaa. HOitajat seisovat sängyn molemmin puolin, jotta hoidettava ei pääse putoamaan. Kaksin tehtynä ei raskasta, käänneellään vain sitä hoidettavaa kyljeltä toiselle.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 12.02.2019 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 12:06
Gat kirjoitti: 12.02.2019 11:45
Muuten että just esitin syitä, miksi juuri nyt vanhustenhoitajaksi kouluttautuminen ei ole houkutteleva vaihtoehto. Noloa olisi. Ehkä jos hoitajapuutteen seurauksena siitä aletaan maksaa saman verran kuin lekureille. Mutta mistä rahoitus? Juuri nyt vetovoimaton työala.
Eihän ketään voi mihinkään pakottaa. Toki tuet voidaan katkaista, mutta eihän se pakota tekemään mitään ’noloa’ kuten huolehtimaan elävistä ihmisistä.
Juu, ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos ihmiset eivät halua tehdä tarjolla olevia töitä. Ainoastaan se tökkii, että silti haluavat työttömyyskorvausta tms etuutta. Kyllä mun puolestani saa omalla kustannuksellaan olla aivan vapaasti töitä tekemättä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kansalaispalkka. Sitä voisi persjönsterin solukämpässä miettiä, olisiko se sittenkään niin noloa käännellä vanhuksia, jos tulot sitten riittäisivät omaan asuntoon taajamassa ja kenties pariin tölkkiin lauantaikarhua.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kakkavaipoista sen verran, että olen itse työskennellyt (ilman alan koulutusta) etsikkoaikana nuorena tyttelinä vanhainkodissa. Pääasiassa toimistossa, mutta avustin myös muissa tehtävissä mm. potilaskuljetuksissa sairaalaan tutkimuksiin jne. Ilman alan koulutusta minulla ei kuitenkaan ollut lupa edes avustaa vaippojen vaihdossa, koska ne työt kuuluvat perus/lähihoitajille tai vastaaville, joilla on jokin alaan liittyvä koulutus. En tiedä onko systeemi muuttunut, mutta ainakaan tuolloin ei kuka tahansa tavis saanut työnsä puolesta tehdä mitä tahansa. Ihan niin kuin en olisi saanut lääkkeitäkään annostella tai jakaa. Enkä pyyhkiä perseitä tai vaihtaa vaippoja. Paitsi tietenkin omani.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti: 12.02.2019 12:48 Kakkavaipoista sen verran, että olen itse työskennellyt (ilman alan koulutusta) etsikkoaikana nuorena tyttelinä vanhainkodissa. Pääasiassa toimistossa, mutta avustin myös muissa tehtävissä mm. potilaskuljetuksissa sairaalaan tutkimuksiin jne. Ilman alan koulutusta minulla ei kuitenkaan ollut lupa edes avustaa vaippojen vaihdossa, koska ne työt kuuluvat perus/lähihoitajille tai vastaaville, joilla on jokin alaan liittyvä koulutus. En tiedä onko systeemi muuttunut, mutta ainakaan tuolloin ei kuka tahansa tavis saanut työnsä puolesta tehdä mitä tahansa. Ihan niin kuin en olisi saanut lääkkeitäkään annostella tai jakaa. Enkä pyyhkiä perseitä tai vaihtaa vaippoja. Paitsi tietenkin omani.
Juu, kyllähän se koulutuksen vaatii. En minä esitä, että joku pystymetsästä lähtisi ko. hommaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

Dave. Apteekeissa on vain alushoulumallisia aikuisten vaippoja, ei jotain liinamallisia joihin kierittämiseen viitannet. Joten kintuista pitää nostaa että saa pujoteltua koipiin ja perseeseen, ensin ylös, sitten alas.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 12:51 Dave. Apteekeissa on vain alushoulumallisia aikuisten vaippoja, ei jotain liinamallisia joihin kierittämiseen viitannet. Joten kintuista pitää nostaa että saa pujoteltua koipiin ja perseeseen, ensin ylös, sitten alas.
Tietysti yksin laittaminen on aivan oma juttunsa ja kuten sanoin, ei laitoksissa niin tehdä. Silloin kun minä tein eo. hommia (ja varmaan vieläkin) käytettiin teipeillä kiinnitettäviä.

Kuva

Nuo on helppo laittaa edellä kuvaamallani hoidettavaa kyljeltä toiselle kääntämällä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Niba »

Liika tehokkuus on pahasta elämässä, myös varkaan elämässä? Olis pitäny herrojen antaa edes vähän öögaa neitosille, ei olisi paistanut ruudussa niin pali?? Paitsi jos liikaa preferenssien kanssa ristiriidassa, noin seksivaalisesti..

Aiemmalle keskustelulle, HAISTAKAA PASKA!
Viimeksi muokannut Niba, 12.02.2019 13:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Törkeää syrjintää, että tuomitaan vankilaan sen takia, että naiset eivät kiinnosta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 11.02.2019 22:51 Onko julkisuudessa kukaan puhunut siitä kuinka paljon tämä hoivakriisi tjtn. on vanhusten omaa syytä?
Ehdottamasti kannattaa eduskuntaan pyrkivät poliitikon ottaa tuo esille!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^Olli joi muitten puolesta?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mun mielestä Olli Lindholm oli pelottava ihminen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.02.2019 18:11 Mun mielestä Olli Lindholm oli pelottava ihminen.
Olihan se sellainen ehdottoman oloinen. Ei varmaankaan mikä nice guy.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mua vähän hämmentää tämä puhe Lindholmista ja Yöstä jonain koko kansaa koskettaneena yhtenäiskulttuurin piirteenä. Mä olen jotenkin ajatellut, että Yö nimenomaan on sellaisia eriytymisen ja pks-kuplan varhaisia ilmentymismuotoja. Helsingin kantakaupungissa kasvaneena en 80-90-luvuilla tuntenut ketään, joka olisi koskaan kuunnellut Yötä, eikä minulla ollut mitään kosketusta heidän taiteeseensa.

Mieleen on jäänyt muistikuva jo varsin varttuneelta iältä pitkältä 2000-luvun puolelta, kun kävin varmaan viimeisiä kertoja sellaisissa tyypillisissä opiskelijabileissä. Ne olivat joidenkin Länsirannikolta muuttaneiden tyyppien yhteisasunnossa. Yllätykseni oli suuri, kun nämä selvästi sellaiseen kirjallisesti orientoituneeseen, kulttuurisnobismiin taipuvaiseen väkeen identifioituvat hahmot yhtäkkiä rupesivat soittamaan jotain ilmijunttia iskelmärokkia. Osoittautui Yöksi. Luulin pitkään, että kyseessä on jokin ironinen performanssi, mutta ilmeisesti se oli jonkinlaista nostalgiasävytteistä nuoruusfiilistelyä. Tunsin suurta vierautta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 13.02.2019 9:58 Mua vähän hämmentää tämä puhe Lindholmista ja Yöstä jonain koko kansaa koskettaneena yhtenäiskulttuurin piirteenä. Mä olen jotenkin ajatellut, että Yö nimenomaan on sellaisia eriytymisen ja pks-kuplan varhaisia ilmentymismuotoja. Helsingin kantakaupungissa kasvaneena en 80-90-luvuilla tuntenut ketään, joka olisi koskaan kuunnellut Yötä, eikä minulla ollut mitään kosketusta heidän taiteeseensa.
Mä olen aina pitänyt paria ensimmäistä levyä, Varietee -83 ja Nuorallatanssija -84, arvossa. Näin maalaisena Yö oli sellaista Dingo-hysterian vastaista kapinaa, jossa seisoin ylväänä yksin muuta luokkaa vastaan ala-asteella. No oli mulla aseina myös Hurriganesin Roadrunner ja Broadcastin Who's got the ball levyt. Alkuperäisen kokoonpanon hajoaminen ja pääasiallisen lauluntekijän Jussi Hakulisen irroittautuminen toisen levyn jälkeen päätti suhteeni Yöhön. Yhtyeen musiikillisestä kehitystä mielestäni kuvaa hyvin se, että Rakkaus on lumivalkoinen -levy löytyy iskelmämusiikkiin degeneroituneiden* vanhempieni levyhyllystä.

Tunnustettakoon, että myöhemmästä tuotannosta Ollin säveltämä ja Juice Leskisen ja Pauli Hanhiniemen sanoittama Ihmisen poika -kappale on muodostunut aika tärkeäksi oman pojan myötä ja pojan ollessa pienempi sitä hänelle usein lauloin ja kitaralla rämpyttelin. Just tsekkasin Yön versiota tänne linkatakseni, mutta ei sitä kestänyt kuunnella kuin pari riviä :D
Hieno sävellys ja sanoitus silti näin isältä pojalle laulettuna :h:

*Vinyylihyllyn kätköistä tehtyjen löydösten perusteella nuoruudessaan ainakin toisinaan ostanut asiallistakin musiikkia. Kuuntelusta ei ole todisteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 13.02.2019 10:37
urpiainen kirjoitti: 13.02.2019 9:58 Mua vähän hämmentää tämä puhe Lindholmista ja Yöstä jonain koko kansaa koskettaneena yhtenäiskulttuurin piirteenä. Mä olen jotenkin ajatellut, että Yö nimenomaan on sellaisia eriytymisen ja pks-kuplan varhaisia ilmentymismuotoja. Helsingin kantakaupungissa kasvaneena en 80-90-luvuilla tuntenut ketään, joka olisi koskaan kuunnellut Yötä, eikä minulla ollut mitään kosketusta heidän taiteeseensa.
Mä olen aina pitänyt paria ensimmäistä levyä, Varietee -83 ja Nuorallatanssija -84, arvossa. Näin maalaisena Yö oli sellaista Dingo-hysterian vastaista kapinaa, jossa seisoin ylväänä yksin muuta luokkaa vastaan ala-asteella. No oli mulla aseina myös Hurriganesin Roadrunner ja Broadcastin Who's got the ball levyt.
Dingo on minusta ilman muuta yhtenäiskulttuuria, minunkin luokaltani se veti varmaan kaikki tytöt ja ehkä osan pojistakin hysteeriseksi. Me vastarannankiisket emme kuitenkaan rakentaneet protestiamme suomirockille, vaan valtavirran amerikkalaiselle urpoheavylle. Varmaan olisi ollut parempi kuunnella Yötä, mutta siihen ei siis ollut mitään kosketusta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 13.02.2019 10:44 Dingo on minusta ilman muuta yhtenäiskulttuuria, minunkin luokaltani se veti varmaan kaikki tytöt ja ehkä osan pojistakin hysteeriseksi. Me vastarannankiisket emme kuitenkaan rakentaneet protestiamme suomirockille, vaan valtavirran amerikkalaiselle urpoheavylle. Varmaan olisi ollut parempi kuunnella Yötä, mutta siihen ei siis ollut mitään kosketusta.
Noi 3 kotimaista oli ne millä mä erotuin muista seutukunnalla. Mä kuuntelin paljon kotimaista, niin toki muiden mukana tuli elettyä juicen, eppujen, popedan, leevin ja muiden aikansa suurien nimien kultakaudet. En koskaan kuulunut siihen diivailevaan porukkaan, jonka mielestä kaikki kotimainen oli paskaa.

Ulkomaisen musiikin suhteen mä kuljin siihen aikaan oikeastaan kokonaan yhtenäiskulttuurissa ja diggailin kovasti Duran Duranin Rio, Seven and the ragged tiger ja Arena -aikakaudesta, joka jälleen päättyi yhtyeen hajoamiseen. Tukkaheavyn maailmaan ajauduin sitten muiden mukana heti ton vaiheen jälkeen tai siis silleen jouhevan jatkumona siinä -84 ja -85. Twisted Sister, Bon Jovi ja mitä nyt näitä silloin muodissa olleita oli.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Yö oli kovin mitäänsanomaton ja steriili. Waldemar Walleniuksen sanoin (WW kirjoitti Men at workista) "Tässä ei ole PERSOONALLISUUTTA, vain miehiä työssä."
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin