Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Nyt vasta tajusin, että mullakin on Daven kaltaisten opiskelijakavereiden kesken järjestettevä säännöllinen törkeänpaikan leiri.

Me pelataan vuositttain Tuppea. Seuraava peli-ilta on jo sovittu.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 13.02.2019 18:31 Nyt vasta tajusin, että mullakin on Daven kaltaisten opiskelijakavereiden kesken järjestettevä säännöllinen törkeänpaikan leiri.

Me pelataan vuositttain Tuppea. Seuraava peli-ilta on jo sovittu.
:ohyeah:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mua on pitkään vaivannut päivä, jolloin Paavin Suomen vierailu oli vasta kolmosuutinen Ylen klo 20.30 TV-uutisissa, joka oli maan tärkein uutishartaus. Olen miettinyt, mitkä ne kaksi muuta uutista olivat.
Nyt viimein sain Hesarin aikakoneesta kaivettua esiin päivän muut uutiset. Hesarin etusivulla ko. uutiset 5.6.1989, eli kyse oli varmaan 4.6.89 TV-uutisista.
1. Taivaallisen aukion verilöyly
2. Neuvostoliiton junapalossa kuollut useita satoja
3. Paavi saapui Suomeen

Melkoinen uutispäivä.

Syy, miksi en heti saanut tähän selvyyttä on, että luulin päivän olleen 3.7.1988, jolloin Yhdysvallat ampui alas iranilaisen matkustajakoneen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tein taas maksuttomia Hesarin avustajan hommia.

Jutussa https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006379679.html

Piia Elonen (jolle aika usein viestitän) tekee jonkinlaisen loogisen kuperkeikan esittämällä, että suomalainen autoilija jotenkin voisi tankkausvalinnoilla vaikuttaa globaaleihin liikenteen CO2-päästöihin, vaikka ei voikaan vaikuttaa suomalaisiin päästöihin.

Tausta on siis se, että Suomessa polttoaineen jakelijoilla on 20% biopolttoainesekoitusvelvoite. Eo. asiasta johtuen sillä, mitä yksittäinen autoilija Suomessa tankkaa (nestemäisissä polttoaineissa) ei ole vaikutusta, koska lopputulos on aina, että jaetusta polttoaineesta 20% on biopolttoainetta. Jos yksittäinen autoilija tankkaa 100% biopolttoainetta, jakelijan 20% osuus ei muutu.

Suurimman osan valmistamastaan biopolttoaineestaan Neste myy ulkomaille ja koska Suomessa myydyn biopolttoaineen osuus on vakio, myöskään ulkomaille myydyn biopolttoaineen osuus ei muutu suomalaisen autoilijan valinnasta.

Niissä maissa, joissa ei ole sekoitevelvoitetta, mutta biopolttoaineita kuitenkin on myynnissä, yksittäinen autoilija voi vaikuttaa.

Elonen myönsi kirjoittaneensa epäselvästi. Saa nähdä, korjaako.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ olet ehkä väärässä. Jos biosta saa paremmin fyrkkaa 100% myynnissä, niin se ohjaa investointeja. Vaikka vaikutus olisikin pieni.

Luultavasti autoilijan kandeis ostaa hintaerolla päästöoikeuksia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.01.2020 16:18 ^ olet ehkä väärässä. Jos biosta saa paremmin fyrkkaa 100% myynnissä, niin se ohjaa investointeja. Vaikka vaikutus olisikin pieni.
Ongelmahan on siis se, että yksikään jakelija ei myy yli 20% kokonaismäärästä biopolttoainetta, koska fossiilista myymällä tienaa paremmin. Eli myyvät sen, mitä laki pakottaa, eivät enempää. Jos esim. 19% myydystä biopolttoaineesta menisi 100% biota tankkaaville, lopputulos olisi, että ei-biota tankkaavien polttoaineeseen sekoitettaisiin vain 1% biota. Jos taas kukaan ei tankkaisi 100% biota, kaikkien polttoaine sisältäisi 20% biota.

Tietysti, jos autoilijat yht'äkkiä alkaisivat tankata 100% biota niin paljon, että 20% pakosta ylittyisi, se olisi eri juttu. Se on ymmärtääkseni kuitenkin kaukana.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vaatisi tosiaan 20% ylityksen. Regulaattori on luonut markkinaan alueen, jossa hintamekanismi on rikki.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 21.01.2020 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.01.2020 16:52 ^ ja jos 20% ylittyisi, niin ylityksestä luultavasti saisi enemmän katetta kuin fossiilisesta.
Juu. Mutta se on ymmärtääkseni hyvin kaukana. Eli tällä hetkellä yksittäisen suomalaisen autolijan valinta pumpulla ei vaikuta mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ lyhyellä tähtäimellä tosiaan noin.

Ja muutenkin luulen bion olevan tehoton keino päästöoikeuteen nähden. Pitää laskea kun saan läppärin auki.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Jotenkin ärsyttävää, että tuolla on tuo yksi vääränkiellinen isoisä pilaamassa nämä nelikon ryhmäpotretit.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006384094.html
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 25.01.2020 14:37 Jotenkin ärsyttävää, että tuolla on tuo yksi vääränkiellinen isoisä pilaamassa nämä nelikon ryhmäpotretit.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006384094.html
Olin vähän pettynyt, kun Kulmunin tänne kuvalinkatut kulmunit olivatkin kuvamuokkauksen tuotosta. Toisaalta hän vaikuttaa ihan fiksulta ihmiseltä sen perustella, mitä olen vahingossa viime aikoina lukenut.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Alastiko Kekkonen kalasti.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kokeilin Ylen "duunibottia":

"Näyttäisi siltä, että työskentelet alalla, jolla työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja. 😮 Tämä tarkoittaa sitä, että hyvätkään työntekijät eivät välttämättä saa helposti duunia."

"Saamme tiedot Varsinais-Suomesta. Alallasi Ohjelmisto- ja sovelluskehittäjät avoimia työpaikkoja on 7 kappaletta maakunnassasi.", "Maakunnassa tilanteesi näyttää hankalalta."

"Näissä maakunnissa yhtä työnhakijaa kohti on useampi kuin yksi työpaikka.
1. Keski-Pohjanmaa (vain paikkoja, ei hakijoita)
2. Kymenlaakso (2,13)
3. Etelä-Karjala (1,29)"

...

"JavaScriptin osaajilla on varmin tulevaisuus! 🤓"
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Sitä mä vaan olen ihmetellyt, että tässä näin koronan aikaan monet tahot ovat tulleet ihmisiä vastaan taloudellisen ahdingon edessä. Merkittävimpinä varmaan korkokatto ja lyhennysvapaat. Eli siis omistusasujia tullaan vastaan.

Miten on käynyt vuokralla asujien suhteen? Itse asun ihan törkeen korkeavuokraisessa Saton asunnossa ja jos en olisi ollut niin onnellissa asemassa, että töitä on riittänyt, niin olisin ollut isossa pulassa. Lomautettuna ei olisi kassan rahoilla Saton vuokraa maksettu.

Miten musta tuntuu että tässä kohtaa asiat ei ole ihan oikeilla raiteilla.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:23 Kojamo on kiinnostava kohde.

Omistajilla on niin suora yhteys poliittisiin päättäjiin, että tuskin tehdään muutoksia, jotka olisivat firmalle haitallisia

https://kojamo.fi/sijoittajat/osakkeenomistajat/

Asumistukijärjestelmän muutos olisi riski, mutta eivätköhän omistajat pidä huolen, että sellaista ei tapahdu.
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:27
Bluntly kirjoitti: 10.09.2020 12:26 Ei pysty koskemaan AY-liikkeen takia.
Niin. Mutta tässähän se juuri takaa sijoituksen riskittömyyyden. Ei varmaan ole toista julkisesti noteerattua firmaa, jonka omistajat pystyvät sanelemaan hallitukselle, mitä pitää tehdä :)


Liittyyköhän asiaan? Wahlrosilta voi vaatia armoa, AY-liikkeeltä ei...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

^ Samaan tulkintaan päädyttiin paikallisen baarin kyypparin kanssa eilen, kun formuloiden jälkeen puitiin korona-asioita noin yleisesti. Kaveri on siis baarin omistaja ja voi pojat, että on silläkin suunnalla kokolailla haastavaa.

Ei tässä juuri muuta osaa toivoa, kuin että pysyy joku roti noissa rajoitusten kiristyksissä.

En edes ala kommentoimaan mitä mieltä olen Satosta. Toivottavasti saavat runsaasti paskaa niskaan. Minä alan etsimään jotain muuta vuokra-asuntoa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

No nyt on taas pakko kirjoittaa kiville.

En muista oonko maininnut, että tässä vuoden mittaan olen teeskennellyt tekeväni töitä Hämeenlinnan vankilan työmaalla. Siis uudisrakennus joka torpattiin pystyyn siihen vanhan viereen. No, SRV on sen onnistuneesti luovuttanut ja kyseinen laitos on käyttöönotettu. Mainitaan nyt vielä, että kyseinen vankila kulkee myös nimellä naisten vankila (herää kysymys mihin vankilaan ne muun sukupuoliset ohjataan?).

Yhtä kaikki, niin tänään osui työkeikka jo käyttöönotettuun naistenvankilaa. Minä? Todetaan kuitenkin, että olen viranomaisten silmin katsottuna täysin nuhteeton ja turvaselvitykset läpäissyt läpikotaisesti luotettava mies. Okei.

No aamulla SRV:n työnjohtajan kanssa valvomoon hattu kädessä, että pitäis päästä asentamaan. Lyötiin avaimet käteen, että noilla pääset kaikkialle ja SRV:n hemmo löi paperit käteen, että nämä laitat tänään. Saa suorittaa.

Siellähän minä uin häkkilintujen seassa selliosastoilla, kuin kala vedessä. Hämmästyttävän avoimia naisia. Juttu lähti niin kuin oltais tunnettu kymmenen vuotta ja juteltu viimeksi eilen. Iso kirjo naisia - joidenkin kohdalla oli vaikeuksia keskittyä katsomaan silmiin kun mieli olisi halunnut antaa katseen porautua jumalattaren muuhun olemukseen (anteeksi sikamaisuuteni, nimeni saa julkaista Me Too -palstoilla), ja toisten kohdalla ihmetytti, että miten ihmeessä hän on päätynyt tänne. Eristysselleihin ei päästetty, koska sinne oli majoitettu sairaimmat. Siis fyysisesti - joku pöpö oli eksynyt laitokseen.

Ja siis mulle annettiin vapaus ja avaimet kulkea ja tehdä töitä siellä niin kuin haluan. Toki joka paikassa oli RISEn vartijat läsnä, mutta millään tavalla mun ja asukkaiden välistä vuorovaikusta ei estetty. Ehkä joskus innostun kirjoittamaan auki niitä keskusteluja, mutta mainitaan sen verran että pari asukkia olisi ollut valmis lähtemään mun matkaan (no joo joo, koira haudattuna).

Ihan mahtava kokemus, vaikka ei tietenkään saisi kerryttää hyvää mieltä toisten kärsimyksestä ja pahasta olosta. Pääsen sinne kuulemma tulevaisuudessakin - asiakkaan pyynnöstä. Tänään oli hyvä päivä elää just mun elämää.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

*70-luvun funk/groove alkaa soimaan*
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Diddley sai haaremin avaimet.

Mitäänhän ei vankiloista tiedä, mutta voisi olettaa että se rajoittaa aika reilusti sosiaalisia kontakteja vastakkaiseen sukupuoleen. Ei liene ihme, jos käytävillä kulkeva ei vartija saa huomiota aikaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Aika pahoja asioita saa Suomessa nainen tehdä, että istuu kovaa.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 20.11.2020 10:45 Aika pahoja asioita saa Suomessa nainen tehdä, että istuu kovaa.
Valtaosa huumeista. Jotkut henkkareista, suhteellisesti tosi vähän esmes omaisuusjutuista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Aluetoimistolta tuli kirje jossa kerrottiin, että Sauli on ylentänyt mut luutnantiksi. Astuu voimaan tosin vasta itsenäisyyspäivänä, mut kyl tää kirje lämmittää sydäntä jo nyt.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) siirtyi Steve Jobsin seuraan. Ei ole varmaan järkeä viedä korjattavaksi. Harmittaa vain, kun hyvä näyttö menee hukkaan. Kaiken pitäisi olla Time Capsulessa ja pilvessä turvassa.

Taidan ostaa Mac minin nyt. Varmaan M1-sirulla (Intelin sirullakin olevia on vielä myynnissä). Harmi, että 16 gt M1-mallit ovat kaupoista loppu. Voi käyttää iMacista hyödyksi usb hiiren ja näppiksen. Näyttö pitää sitten ostaa.

Pitää sitten joskus kuollut iMac purkaa (vaatii vähän askartelua, kun Applen tyyliin liimattu kassaan), jotta saa kovalevyn irti tietoturvasyistä.

Haen varmaan tämän

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -tietokone

Liittimiä on nihkeästi, mutta eiköhän se hoidu jakajalla.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... tBis9q9b2p

Vielä täytyy monitori valita, eli pidän teitä piinaavassa jännityksessä :dumb:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.02.2021 9:02 Pitää sitten joskus kuollut iMac purkaa (vaatii vähän askartelua, kun Applen tyyliin liimattu kassaan), jotta saa kovalevyn irti tietoturvasyistä.
5kg leka niin ei liimat haittaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itse asiassa mulla on kyllä leka olemassa :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin