Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.02.2019 10:49 ^Mutta kun sähkö tekee työtä, jonkinhan siinä pitää "kulua". Mun käsittääkseni se on jännite, joka alenee kuormassa. Virta siis ei alene, sama määrää virtaa tulee ulos kuin menee sisään.
Se kuluva asia on potentiaalienergia. Mittauspisteiden välillä kulkee elektroneja niin kauan kun pisteiden välillä on potentiaaliero.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 27.02.2019 17:35
James Potkukelkka kirjoitti: 27.02.2019 10:49 ^Mutta kun sähkö tekee työtä, jonkinhan siinä pitää "kulua". Mun käsittääkseni se on jännite, joka alenee kuormassa. Virta siis ei alene, sama määrää virtaa tulee ulos kuin menee sisään.
Se kuluva asia on potentiaalienergia. Mittauspisteiden välillä kulkee elektroneja niin kauan kun pisteiden välillä on potentiaaliero.
Juu. Näin sitten sen lopulta itsekin fundeerasin. Eli generaattori (tai muu virtalähde) luo potentiaalieron (=jännitteen), sähköverkon avulla potentiaaliero siirretään kuormaan ja potentiaaliero menee kuorman läpi tehden työtä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.02.2019 17:39 Juu. Näin sitten sen lopulta itsekin fundeerasin. Eli generaattori (tai muu virtalähde) luo potentiaalieron (=jännitteen), sähköverkon avulla potentiaaliero siirretään kuormaan ja potentiaaliero menee kuorman läpi tehden työtä.
Se on vähän hassusti sanottu että potentiaalero menisi jonkin läpi. Kuorman toisella puolella on eri jännite kuin toisella puolella ja se on se potentiaaliero.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

McJanne kirjoitti: 27.02.2019 10:38 Rokkaputki täynnä herneitä. Kun työntää toisesta päästä uuden sisään, samanaikaisesti toisesta päästä tulee yksi ulos. Putken pituus ei ole relevantti, vaan elektronin tuuppaaniseen vaadittava työ, joka on mitattavissa.
Puutun tähän sen verran, että sähköturvallisuuden kannalta putken pituus on erittäin relevantti asia. Erityisesti hevonskutsissa kesämökillä missä pihatöissä laitetaan vaan jatkoroikkaa toisen perään, niin oikosulkuvirta saattaa laskea niin alhaiseksi, ettei sulake laukea tarpeeksi nopeasti vikatilanteessa. Siksi kannattaa lisäillä vikavirtasuojia joka paikkaan, jos sähköt on ajalta mummo ankka.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 27.02.2019 19:00
James Potkukelkka kirjoitti: 27.02.2019 17:39 Juu. Näin sitten sen lopulta itsekin fundeerasin. Eli generaattori (tai muu virtalähde) luo potentiaalieron (=jännitteen), sähköverkon avulla potentiaaliero siirretään kuormaan ja potentiaaliero menee kuorman läpi tehden työtä.
Se on vähän hassusti sanottu että potentiaalero menisi jonkin läpi. Kuorman toisella puolella on eri jännite kuin toisella puolella ja se on se potentiaaliero.
Noh. Tämä on semantiikkaa, mutta meneehän se potentiaalero kuorman läpi siinä mielessä, että jos kuorma ei ole näiden kahden eri jännitteen (=potentiaalieron) väliin kytkettynä, työtä ei synny.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 8:47 Noh. Tämä on semantiikkaa
Ei kai tässä ole semantiikkaa vähättelevä sävy? Semantiikan kai yleensä ajatellaan koskevan sanojen, lauseiden tai niiden ilmaisemien propositioiden merkitystä ja niiden mahdollista viittaussuhdetta ei-kielelliseen todellisuuteen; pitäisin tätä aivan kielenkäytön ydinominaisuutena, joka on kaikessa debatissa aivan keskiössä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ei vähättelevä, mutta ehkä kysymys siitä, meneekö jännite-ero sähkökoneen läpi vai vallitseeko se laitteessa olevassa virtapiirissä on enemmän semanttinen kuin sähkötekninen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 10:30 ^Ei vähättelevä, mutta ehkä kysymys siitä, meneekö jännite-ero sähkökoneen läpi vai vallitseeko se laitteessa olevassa virtapiirissä on enemmän semanttinen kuin sähkötekninen?
Sori, mutta tässä ei ole kyse semantiikasta, vaan tuo kirjoittamasi on ihan fysiikan mukaisen määritelmän mukaan yksiselitteisesti virheellinen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 28.02.2019 13:16
James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 10:30 ^Ei vähättelevä, mutta ehkä kysymys siitä, meneekö jännite-ero sähkökoneen läpi vai vallitseeko se laitteessa olevassa virtapiirissä on enemmän semanttinen kuin sähkötekninen?
Sori, mutta tässä ei ole kyse semantiikasta, vaan tuo kirjoittamasi on ihan fysiikan mukaisen määritelmän mukaan yksiselitteisesti virheellinen.
Okei. Miten sä määrittelisit sen, että on olemassa ko. potentiaaliero ja samalla kuormassa syntyy työtä? Koska siinä kuormassahan se haluttu työ (esim. sähkömoottorin pyöriminen) tapahtuu. Virtapiirissä tapahtuu tietysti samaan aikaan esim. vastuksen takia lämpenemistä, mutta se ei ole sitä haluttua työtä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 13:33 Okei. Miten sä määrittelisit sen, että on olemassa ko. potentiaaliero ja samalla kuormassa syntyy työtä? Koska siinä kuormassahan se haluttu työ (esim. sähkömoottorin pyöriminen) tapahtuu. Virtapiirissä tapahtuu tietysti samaan aikaan esim. vastuksen takia lämpenemistä, mutta se ei ole sitä haluttua työtä.
Alusta alkaen kiinnitin vain huomiota siihen että jossain kohdassa määrittelit "jännite = potentiaaliero". Jännite on se potentiaali, ja potentiaaliero on niiden jännitteiden ero. Juuri tuo lämpeneminen on helpoin esimerkki: Voit vaikka jouluvaloista mitata jännite-eron kahden lampun välistä (Pieni osa hehkulampun kuluttamasta tehosta tosin menee valoksikin, mutat ei se muuta mitään.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 28.02.2019 19:15 Voit vaikka jouluvaloista mitata jännite-eron kahden lampun välistä
Eli sanoisitko sä, että jännite-ero muuttaa työksi? Niin se varmasti on ja itse yritin niin sanoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 17.01.2019 11:29 Jouduin nyt googlaamaan tuon Gilette mainoksen...
Dilbert on vähän myöhässä:

Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2019 8:49
nokkaelain kirjoitti: 28.02.2019 19:15 Voit vaikka jouluvaloista mitata jännite-eron kahden lampun välistä
Eli sanoisitko sä, että jännite-ero muuttaa työksi? Niin se varmasti on ja itse yritin niin sanoa.
Jännite-ero saa elekronit liikkumaan. Sähkömiehet haluavat varmaan mieluummin puhua vain virrasta; senkin tietäminen resistanssin lisäksi riittää tehon laskemiseen. Homma menee vähän monimutkaisemmaksi siinä vaiheessa kun kuormana ei olekaan vain vastus vaan kela ja/tai kondensaattori. Ja kelojahan on esim sähkömoottereissa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Korttireklamaation kanssa ongelmia. Mun luottokortti oli siis kopioitu, ja sieltä veloitettu ylimääräisiä. Reklasin ja sain rahat takaisin. Nyt ylimääräisiä veloituksia tehnyt oli vastareklannut. Minulle lähetettiin pikselimössökuitti, josta ei saa mitään selvää, ja minun pitäisi 2 pankkipäivän sisään todistaa, että se on aiheeton, tai raha palautuu sille huijarille. Pankki pesee kädet välistä eikä sinne korttireklamaatioon saa edes puhelinnumeroa mistään. Voiko tämä olla ihan laillista touhua? Vastasin heille toki, että heidän lähettämästään kuitista ei saa mitään selvää jne. mutta miten tässä kannattaisi seuraavaksi toimia?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ onko sinulla sirukortti? Eikös se mene niin, että kauppa kantaa riskin hyväksyessään sirukortin ilman pin-koodia?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

On sirukortti, mutta nuo on verkkomaksuja. Näin hieno kuitti tuli kiistettäväksi tai hyväksyttäväksi. Laatu on sama kaikessa koossa. Kuva
Liitteet
kuitti.jpg
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Debitillä maksettu?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 15.03.2019 10:22 Korttireklamaation kanssa ongelmia. Mun luottokortti oli siis kopioitu, ja sieltä veloitettu ylimääräisiä. Reklasin ja sain rahat takaisin. Nyt ylimääräisiä veloituksia tehnyt oli vastareklannut. Minulle lähetettiin pikselimössökuitti, josta ei saa mitään selvää, ja minun pitäisi 2 pankkipäivän sisään todistaa, että se on aiheeton, tai raha palautuu sille huijarille. Pankki pesee kädet välistä eikä sinne korttireklamaatioon saa edes puhelinnumeroa mistään. Voiko tämä olla ihan laillista touhua? Vastasin heille toki, että heidän lähettämästään kuitista ei saa mitään selvää jne. mutta miten tässä kannattaisi seuraavaksi toimia?
Vastaa siihen vain, että et ole ostosta tehnyt, allekirjoittanut tai tilannut, vastaanottanut mitään lähetystä tai tuotetta ja kyseisestä kuitista ei saa mitään selvää. Näyttövelvoite siitä että olet tehnyt ostoksen on luottokorttiyhtiöllä.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Löysin nyt toiselta sivulta tiedot. Ostokset on tehnyt mr. Pukam Vantaalta. Majoittunut Bangkokissa hän.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 15.03.2019 11:49 Löysin nyt toiselta sivulta tiedot. Ostokset on tehnyt mr. Pukam Vantaalta. Majoittunut Bangkokissa hän.
https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Suomesta ei löydy yhtään Pukam:ia etu- eikä sukunimenä. Riittäisköhän se pankille.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

nokkaelain kirjoitti: 28.02.2019 19:15
James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 13:33 Okei. Miten sä määrittelisit sen, että on olemassa ko. potentiaaliero ja samalla kuormassa syntyy työtä? Koska siinä kuormassahan se haluttu työ (esim. sähkömoottorin pyöriminen) tapahtuu. Virtapiirissä tapahtuu tietysti samaan aikaan esim. vastuksen takia lämpenemistä, mutta se ei ole sitä haluttua työtä.
Alusta alkaen kiinnitin vain huomiota siihen että jossain kohdassa määrittelit "jännite = potentiaaliero". Jännite on se potentiaali, ja potentiaaliero on niiden jännitteiden ero. Juuri tuo lämpeneminen on helpoin esimerkki: Voit vaikka jouluvaloista mitata jännite-eron kahden lampun välistä (Pieni osa hehkulampun kuluttamasta tehosta tosin menee valoksikin, mutat ei se muuta mitään.)
Minua hävettää, että vaikka olen sähköinsinöörin poika tai ehkä juuri siksi en ukon horinoita kuunnellut....en tajua sähköasioista paljon mitään.

Isälläkään tosin ei ollut minkäänlaisia käden taitoja, ja kodin rikkinäisistä pistotulpista jain muutaman kerran virkistäviä sähköiskuja, Se ei ole kylmää eikä kuumaa, vaan niinkuin koski tai suorastaan Niagara virtaisi käsivarren läpi. Onneksi ei sydämen.

Mutta siis isäni horisi joistakin "Vaiheista". Sähkovempeleissä. Ensimmäinen vaihe, toinen vaihe, kolmas vaihe? Kysyn että mitä ne ovat???

Ja vielä onko niin, että vaikka sähkövirrassa ei niinkään liiku, elektronit tyrkkivät toisiaan atomista toiseen... ja se virtauksen suunta alunperin määriteltiin just väärään suuntaan? Ja Niin vieläkin koulukirjoissa?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

So Hard kirjoitti: 15.03.2019 11:52
exsu kirjoitti: 15.03.2019 11:49 Löysin nyt toiselta sivulta tiedot. Ostokset on tehnyt mr. Pukam Vantaalta. Majoittunut Bangkokissa hän.
https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Suomesta ei löydy yhtään Pukam:ia etu- eikä sukunimenä. Riittäisköhän se pankille.
Myöskään sitä mainittua osoitetta ei ole Vantaalla. Täytin nyt sen niiden vastareklamaatiolomakkeen, saa nähdä mihin kantaa.

Eniten tuossa ketuttaa tuo pankin toiminta, koska se tuntuu pahemmalta kusetukselta kun tuo korttimeininki. Verkkopankkiin ilmestyy torstaina ilmoitus, että jos ei maanantaihin mennessä ole toimittanut lomaketta jonka ovat unohtaneet liittää viestiin, veloitetaan mun luottokortilta kysymättä 700€. Ja se "tosite" jota vastaan pitäisi todistaa on niin järkyttävää mössöä, ettei siitä erota yhtään merkkiä. Tästä huomattaessa lähettivät sen saman mössötiedoston uudelleen. Laittoivat vielä erikseen viestin, että ne tiedot mitä mun pitää siirtää siihen uuteen reklalomakkeeseen on sivulla 2 siinä mössössä, eli tieto oli heillä jo, mutta mun piti pikaisesti siirtää ne tiedot toiseen kuponkiin heidän puolesta. Ja mukana sentään tällä kertaa oli se heidän vaatimansa reklalomake.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 15.03.2019 12:33 Isälläkään tosin ei ollut minkäänlaisia käden taitoja, ja kodin rikkinäisistä pistotulpista jain muutaman kerran virkistäviä sähköiskuja, Se ei ole kylmää eikä kuumaa, vaan niinkuin koski tai suorastaan Niagara virtaisi käsivarren läpi. Onneksi ei sydämen.

Mutta siis isäni horisi joistakin "Vaiheista". Sähkovempeleissä. Ensimmäinen vaihe, toinen vaihe, kolmas vaihe? Kysyn että mitä ne ovat???

Ja vielä onko niin, että vaikka sähkövirrassa ei niinkään liiku, elektronit tyrkkivät toisiaan atomista toiseen... ja se virtauksen suunta alunperin määriteltiin just väärään suuntaan? Ja Niin vieläkin koulukirjoissa?
Sieltä töpseleistä tulee vaihtojännite. Sen sijaan että olisi tasajännite kuten vaikka paristossa on, jännite muuttuu sinikäyrän tapaan ajan funktiona. Kolmesta eri vaihejohdosta tulee koko matkan kolmannesaallon eri vaiheessa oleva jännite. Voimavirtalaitteet käyttävät kahden vaihejohdon välistä jännitettä joka on isompi kuin nollajohdon ja yhden vaiheen välinen ero.

Jälkimmäinen asia on sinne päin kuin kuvailit. Jännite-ero aiheuttama sähkökenttä saa elektronit liikkumaan, ja tosiaan vastakkaiseen suuntaan kuin sähkövirran suunta on määritelty. Elektronit tosin liikkuvat aika hitaasti, ja sähkö taas "kulkee" nopeasti. Tavallaan niitä elektroneja ei tarvitse miettiä koko asiassa, vaikka niiden vapaa liike on edelleytys sille että sähkö kulkee.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

nokkaelain kirjoitti: 17.03.2019 18:05 Sieltä töpseleistä tulee vaihtojännite. Sen sijaan että olisi tasajännite kuten vaikka paristossa on, jännite muuttuu sinikäyrän tapaan ajan funktiona. Kolmesta eri vaihejohdosta tulee koko matkan kolmannesaallon eri vaiheessa oleva jännite. Voimavirtalaitteet käyttävät kahden vaihejohdon välistä jännitettä joka on isompi kuin nollajohdon ja yhden vaiheen välinen ero.

Jälkimmäinen asia on sinne päin kuin kuvailit. Jännite-ero aiheuttama sähkökenttä saa elektronit liikkumaan, ja tosiaan vastakkaiseen suuntaan kuin sähkövirran suunta on määritelty. Elektronit tosin liikkuvat aika hitaasti, ja sähkö taas "kulkee" nopeasti. Tavallaan niitä elektroneja ei tarvitse miettiä koko asiassa, vaikka niiden vapaa liike on edelleytys sille että sähkö kulkee.
Haluaisin keulia, että ymmärrän, mutta kun en. Vaihtovirta/tasavirta kuten pattereissa tasavirta ymmärrän, AC/DCkin sai nimensä Youngin veljesten siskom Margaretin ompelukoneen takalaatasta. Ilmankos isänikin piti siitä bändistä. Muistaakseni Edison kannatti tasavirtaa, hullu nero Nikolai Tesla vaihtovirta.

Mutta siis nuo vaiheet jäi vielä epäselväksi, ja lyhyestä matikasta vaivoin selvittyäni en edes tiedä mikä on "sinikäyrä".

Yhden sähköjohdon tietsikan muuntajasta itse korjasin runsaalla sähköteipillä, ja ei kai siinä ollut kuin kaksi kuparilankaa.

Miten niin kolme "vaihetta"?

Ja mites se maadoitus, jos kerran sähkö liikkuukin eri suuntaan kuin kirjoissa, No niin salamatkin oikeasti lyövät maaasta taivaisiin eikä niinkuin luulisi.

Edit: sähkövirrassa ne elektronit eivät liiku atomista toiseen, kunhan tönivät seuraavia liikkeelle, olen tiennyt

Pahoittelen, olen taas juovuksissa.
Viimeksi muokannut Gat, 17.03.2019 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin