Kohti eduskuntavaaleja 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni tähän asti paras twisti on ollut SDP:n, joka panostaa tulevaisuuteen ajamalla eläkkeiden nostoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kyllä se niin on, että kun katsoo väestökehityksemme tulevaisuuskuvia, ehdokkaan näkökulmasta eläkeläisen pelko on viisauden alku.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000006019300.html

EU-juridiikkaa tuntevat professorit ovat eri mielisiä notifikaatio-asiassa. Mitä siitäkin tulisi, jos lääkärit olisivat eri mielisiä jossain potilasasiassa!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kuva
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2019 9:26 Mun mielestäni tähän asti paras twisti on ollut SDP:n, joka panostaa tulevaisuuteen ajamalla eläkkeiden nostoa.
SDP kypsyy kannattajiensa tahdissa. Työssäkäyvien duunarien etujen ajaminen on so last vaalikausi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ehdokas lukittu, jopa ennen vaalikoneiden julkaisua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 06.03.2019 8:59 Ehdokas lukittu, jopa ennen vaalikoneiden julkaisua.
Mä lukitsin jo pari vaalia sitten. Koska kokoomukselle ei järkeviä vaihtoehtoja tunnu olevan tarjolla, niin koitan kääntää puolueen linjaa Lepomäkeä äänestämällä. Ei ole ilmennyt syytä linjanmuutokselle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla on taas auki vielä puoluekin, saati sitten henkilö. Olen siis oikein otollista maaperää vaalivaikuttamiselle, nyt olisi syytä sekä puolueiden että Putinin trollien panna parastaan!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Samoin, en todellakaan tiedä mitä puoluetta tulen äänestämään (ei se valinnanvara kuitenkaan kovin iso ole.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tein hesarin vaalikoneen. Valitsin vapautta edistavat vaihtoehdot, mutta en mennyt fundamentalismiin asti. Lähinnäksi osui Liberaalit, sitten kokoomus.

Vihreät jäivät kauas arvoistani. Silti hesari perinteiseen tyyliin rankkaa vihreät ’liberaaleiksi’. Hesari on tahdikkassti jättänyt Liberaalit pois arvokartaltaan, että kartta ei näyttäisi hassulta. Kommunistit oli kai jätetty pois kartalta samasta syystä. Olisihan se hassua, että totalitarismia ajava puolue sijoittuisi ’liberaalien’ vihreiden viereen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vihervasemmiston pää´äänenkannattaja kun tekee asenteellisen kyselyn niin tulos on melkoista käytettyä vessapaperia.

Vihreät ja kommarit oli listani pohjalla.

Eikun olihan siellä femakot kaikkien alla.
Viimeksi muokannut Bluntly, 07.03.2019 8:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hmm. Tein myös Hesarin vaalikoneen, ehkä vähän reippaammalla otteella kuin yleensä. Tulos on kyllä aika odotetun kaltainen:

Feministinen puolue 76%
Vihreät 75%
Valitsijayhdistys Veeti Salo 72%
Liberaalipuolue - Vapaus Valita 71%
Piraattipuolue 68%
Eläinoikeuspuolue 67%
Ruotsalainen kansanpuolue 66%
Vasemmistoliitto 65%
SDP 65%
Suomen kommunistinen puolue 64%
Liike Nyt 63%
Kokoomus 60%
Itsenäisyyspuolue 59%
Keskusta 57%
Kristillisdemokraatit 53%
Sininen tulevaisuus 51%
Seitsemän tähden liike 49%
Perussuomalaiset 44%
Kansalaispuolue 42%
Suomen kansa ensin 41%

Tämä vastaa tosiaan aika hyvin itseymmärrystäni. Mun poliittinen kotini on jonkinlainen sosiaaliliberaali sivistysporvarius, kolmannen tien oikeistodemarius, tai urbaaniliberaali vihreys. Äänestämispäätöksen kannalta tämä on vaikea positio olla, koska kaikissa historian käännekohdissa kokoomus on aina kääntynyt konservatismin suuntaan, vasemmistopuolueet tuppaavat kääntyä uudistusvastaisiksi paperimiespuolueiksi, vihreät sortuvat hörhöilemään ja liberaalipuolueet houkuttelevat urpolibertaareja. Mikään noista ei sitten enää vastaa ajatteluani ja arvojani.

Voi olla, että vastalauseena nousevalle, historiattoman kapealle tulkinnalle suomalaisuudesta äänestän RKP:tä. Mut sit ne taas urpoilevat Pohjanmaalla ja kuunnellessaan liikaa Nalle Wahlroosia.

Yksittäisistä ehdokkaista lähimpänä minun vastauksiani ovat Mikko Kiesiläinen (vihr.), Lea Törmänen (lib.), ja Inka Hopsu (vihr.). Erityisesti tuo Kiesiläisen nousu on samaan aikaan tosi ymmärrettävää ja tosi pelottavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylen tuoreen gallupin perusteella vahvasti näyttä siltä, että Rinne on pääministeri. Ainoa lohtu, että Kepulla menee vielä huonommin. Pidän mahd. että Persut nousevat kolmanneksi suurimmaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10675599
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä ihmettelen, miksi kokoomus ja kepu tekohengittävät epätoivoisesti sote-prosessia. Se kaatunee kuitenkin, ja voisi olla molempien etu jättää se taakse ja luoda mielikuvaa, että lehmänkaupan synnyttämä kokonaisuus oli se ongelma, puhtaasti kokoomuslainen/kepulainen sote kyllä toimisi, ja sitä lähdetään ajamaan ensi kaudella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vaalikonetulosten perusteella voinen alkaa soveltaa Bluntlyyn Elcon ansiokkaasti ylläpitämää käänteinen-Tuomioja-metodia: Olen kaiken kauniin ja hyvän puolella kun vain pidän huolen, että olen asioista täsmälleen päinvastaista mieltä kuin Bluntly (paitsi elektroniikka-ostokseni aion edelleen tehdä lähes sataprosenttisesti Bluntlyn suositusten mukaan).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 8:57 ^ Mä ihmettelen, miksi kokoomus ja kepu tekohengittävät epätoivoisesti sote-prosessia. Se kaatunee kuitenkin, ja voisi olla molempien etu jättää se taakse ja luoda mielikuvaa, että lehmänkaupan synnyttämä kokonaisuus oli se ongelma, puhtaasti kokoomuslainen/kepulainen sote kyllä toimisi, ja sitä lähdetään ajamaan ensi kaudella.
Voi olla, kuten sivustahuutajan kanssa ed. sivulla fundeerasimme, että kepu ja kok ajattelevat, että pyrkivät vaaleihan saakka teesekentelemään Soten olevan hengissä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2019 9:07
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 8:57 ^ Mä ihmettelen, miksi kokoomus ja kepu tekohengittävät epätoivoisesti sote-prosessia. Se kaatunee kuitenkin, ja voisi olla molempien etu jättää se taakse ja luoda mielikuvaa, että lehmänkaupan synnyttämä kokonaisuus oli se ongelma, puhtaasti kokoomuslainen/kepulainen sote kyllä toimisi, ja sitä lähdetään ajamaan ensi kaudella.
Voi olla, kuten sivustahuutajan kanssa ed. sivulla fundeerasimme, että kepu ja kok ajattelevat, että pyrkivät vaaleihan saakka teesekentelemään Soten olevan hengissä.
Joo, mutta kuten sanoin, en ymmärrä - kannatuskehityksenkään valossa - miksi. Edelliseltä sivulta en löytänyt oikein syvempää arguemnttia kuin Sivustahuutajan julistuksen, että se nyt ainakin on selvää, että ennen vaaleja ei haluta myöntää epäonnistumista sotessa. Mulle asia ei ole ollenkaan selvä. Tämä sormet korvissa älämölöttäminen ei näytä tuovan kasvavia kannatuslukuja kummallekaan puolelle.

Arvelisin, että voisi olla tuloksellisempaa myöntää epäonnistuminen, mutta kaataa syyllisyys kokonaan toisen niskaan. Ei se toki hallituksen ilmapiirille hyvää tekisi, mutta entäs sitten (tai ehkä molemmat odottavat sitä, että (i) hallituksen loppu on tosiaan niin lähellä, että tästä ei tarvitse huolehtia, ja (ii) mahdolinen kannatusnousu kantaisi vaaleihin asti).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eikös pläni ole vetkuttaa kaatumista loppuun asti että päästään saliäänestyksen sijaan syyttämään Kiurua?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kepu nyt sitkistelee, että maakunnissa soten parissa puuhastelevat ehtivät kuppaamaan viimeisetkin pennit ennenkuin tulee kenkää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 8:50 Hmm. Tein myös Hesarin vaalikoneen, ehkä vähän reippaammalla otteella kuin yleensä. Tulos on kyllä aika odotetun kaltainen:

Feministinen puolue 76%
Oho? Femakot olivat oman listani viimeinen? Ja sinua olen pitänyt ainakin osin ihan järkiäijänä.

Saatko jotenkin jaettua vastauksesi, niin nähdään missä me ollaan eri mieltä?

Edit: tää on nyt se mahdollisuus keskustella kuplan ulkopuolisen kanssa kitinän kuplassa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 07.03.2019 9:30 Eikös pläni ole vetkuttaa kaatumista loppuun asti että päästään saliäänestyksen sijaan syyttämään Kiurua?
Mut eihän kukaan tykkää sotesta; tuossa on riskinä tehdä Kiurusta sankari, kun vaihtoehtona olisi jättää sdp sivustakatsojaksi ja syyttää kepua/kokoomusta soten sössimisestä typerällä maakuntamallilla/valinnanvapaudella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 9:38
So Hard kirjoitti: 07.03.2019 9:30 Eikös pläni ole vetkuttaa kaatumista loppuun asti että päästään saliäänestyksen sijaan syyttämään Kiurua?
Mut eihän kukaan tykkää sotesta; tuossa on riskinä tehdä Kiurusta sankari, kun vaihtoehtona olisi jättää sdp sivustakatsojaksi ja syyttää kepua/kokoomusta soten sössimisestä typerällä maakuntamallilla/valinnanvapaudella.
Niin, en sanonut että se on hyvä pläni, mutta Sipilä ei vain halua olla peruttujen suunnitelmien mies.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylen gallupissa oli sellainen pieni toivonkipinä, että jutun mukaan SDP:n huonoimmat tulokset olivat viime päiviltä, jolloin Rinne oli jo palannut sairaslomalta. Eli kaikki toivo on nyt Rinteessä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2019 9:36
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 8:50 Hmm. Tein myös Hesarin vaalikoneen, ehkä vähän reippaammalla otteella kuin yleensä. Tulos on kyllä aika odotetun kaltainen:

Feministinen puolue 76%
Oho? Femakot olivat oman listani viimeinen? Ja sinua olen pitänyt ainakin osin ihan järkiäijänä.

Saatko jotenkin jaettua vastauksesi, niin nähdään missä me ollaan eri mieltä?

Edit: tää on nyt se mahdollisuus keskustella kuplan ulkopuolisen kanssa kitinän kuplassa.
En enää löydä vastauksiani, ja moni kysymyksistä on niin moniselitteinen, että uudella vedolla vastaisin ehkä toisin. Mut jotenkin näin ne meni:

1. tk-maksut: vähän smaa mieltä maksuttomuduesta. Jokin kynnys hakeutumiselle pitäisi olla, jos jonotuskyykytys ei riitä, maksu voi olla, mutta maksukattoa voisi vähän alentaa nykyisestä. On jotain näyttöä, että nyt se ei ole optimaalilla tasolla (sairaus etenee kalliimmaksi ennen hoitoon hakeutumista).

2. Omaisuuden käyttö vanhushoidon hoivamaksuissa. Vähän samaa mieltä.

3. Vähän smaa mieltä perustulon suuntaan siirtymisestä.

4. Vähän erimieltä vastikkeellisuudesta. Kannatan työllistymistä edesauttavaa vastikkeellisuutta, en kiusaustoimien lisäämistä, kuten kysymys oli muotoiltu.

5. Korkeakoulupolitiikka ei ole aluepolitiikkaa.

6. Varhaiskasvatuksen tavoitteesta vähän eri mieltä. Päiväkotien tavoite on pitkälti toki työssäkäynnin mahdollistaminen, mutta nimenomaan päiväkotien *varhaiskasvatuksen* tavoitteet ovat tästä riippumattomia.

7. Joo, lisäkiintiöitä perhevapaista isälle, ainakin vähän samaa mieltä.

8. Vähän eri mieltä kotihoidontuen lyhentämiskiellosta.

9. En innostunut henk. koht. hiilibudjetista. Tykkäisin hoitaa asiaa korkeammalla aggregaatiotasolla.

10. Täysin samaa mieltä ydinvoimaluvista.

11. Osin samaa mieltä hakkuiden hillitsemisestä.

12. Samaa mieltä lihansyönnin vero-ohjauksesta.

13. EU:sta on mahtavasti hyötyä.

14. Suomen monikulttuuristuminen on hyvä asia.

15. Ulkomaisille korkeakouluopiskelijoille kunnon oleskelulupa.

16. Natoon vaan!

17. Osin samaa mieltä siitä, että ei jäädä työmarkkinajärjestöjen vangiksi.

18. Autoilu ei ole liian kallista.

19. Osin samaa mieltä ihmisten autoilun rajoittamisesta, jos robotit turvallisempia.

20. Päänsärkylääkkeet marketteihin!

21. Homopareille samat oikeudet!

22. Vastaanottokeskus mieluummin pks:lle kuin p-jönsesteriin.

23. Vähän eri mieltä koulukurin tiukentamisesta.

24. koti-uskonto-isänmaa ovat vastenmielinen pohja politiikalle.

25. julkisten palveluiden yksityistäminen/sosialisoiminen ei ole itseisarvo kumpoaankaan suuntaan-

26. Olin väöhön eri mieltä verojen korottamisesta.

27. Suuret tuloerot. Tulkintakysymys, mitä ovat suuret. Olin vähän eri mieltä.

28. Olin vähän samaa mieltä, että nykyiset julk. palvelut ja etuudet ovat pitkällä tähtäimellä liian kalliita.

29. eri mieltä siitä, että talousnäkökulman tulee ohittaa ympäristönäkökulma. Ne tulee aina sovittaa samaan tarkasteluun. Ei monitavoitteinen päätöksenteko nyt niin vaikeaa ole!

30. Aina pitää tehdä ympäristöarvio.

Ai vitsi, mä olen kyllä tosi fiksua mieltä kaikista maailman asioista!
Viimeksi muokannut urpiainen, 07.03.2019 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 07.03.2019 9:47
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 9:38
So Hard kirjoitti: 07.03.2019 9:30 Eikös pläni ole vetkuttaa kaatumista loppuun asti että päästään saliäänestyksen sijaan syyttämään Kiurua?
Mut eihän kukaan tykkää sotesta; tuossa on riskinä tehdä Kiurusta sankari, kun vaihtoehtona olisi jättää sdp sivustakatsojaksi ja syyttää kepua/kokoomusta soten sössimisestä typerällä maakuntamallilla/valinnanvapaudella.
Niin, en sanonut että se on hyvä pläni, mutta Sipilä ei vain halua olla peruttujen suunnitelmien mies.
Mut sitä argumenttiahan plänin takana mä tässä haen! Sivustahuutajalle se oli itsestäänselvyys. Sä siis ehdotat, että sote-hirttäytyminen, vaikka sitten kepun ennätyshuonolla kannatuksella, on Sipilän identiteettiperformanssi? Entäs kokoomuksen perusteet?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 9:59Entäs kokoomuksen perusteet?
Mä en keksi muuta kuin esitetään luotettavaa hallituskumppania.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin