Kohti eduskuntavaaleja 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Aika tyhjältä näyttää tuo poliittinen oikeisto :(

Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kokoomushan on koko ajan ajanut kaksilla rattailla. Miten. Orpo voisi myöntää kilpakumppani Vapaavuoren olleen kaiken aikaa oikeassa? Identiteettiperformanssi + puheenjohtajuus.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 07.03.2019 10:06 Kokoomushan on koko ajan ajanut kaksilla rattailla. Miten. Orpo voisi myöntää kilpakumppani Vapaavuoren olleen kaiken aikaa oikeassa? Identiteettiperformanssi + puheenjohtajuus.
No joo, varmaan näin. Ja sen lisäksi, että Sipilä ei halua olla peruttujen suunnitelmien mies, hän ei myöskään halua alistua poliittisen päätöksenteon vaatimuksiin, vaan haluaa istepintaisesti johtaa kuin yritysjohtaja. Tässähän hänellä on ollut hirveitä vaikeuksia koko ajan. Tahtoa löytyy, mutta ei politiikan taitoa. Tämän myöntäminen ottaisi varmaan koville.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 10:11
So Hard kirjoitti: 07.03.2019 10:06 Kokoomushan on koko ajan ajanut kaksilla rattailla. Miten. Orpo voisi myöntää kilpakumppani Vapaavuoren olleen kaiken aikaa oikeassa? Identiteettiperformanssi + puheenjohtajuus.
No joo, varmaan näin. Ja sen lisäksi, että Sipilä ei halua olla peruttujen suunnitelmien mies, hän ei myöskään halua alistua poliittisen päätöksenteon vaatimuksiin, vaan haluaa istepintaisesti johtaa kuin yritysjohtaja. Tässähän hänellä on ollut hirveitä vaikeuksia koko ajan. Tahtoa löytyy, mutta ei politiikan taitoa. Tämän myöntäminen ottaisi varmaan koville.
Tässähän nämä asiat juuri on:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a ... a8eacf28ec

Sipilä ei myönnä tosiasioita, Kokoomus miettii miltä asiat näyttää eikä miten ne ovat.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kävin nyt kuitenkin tekemässä vaalikoneen. Eipä tuon toimivuutta voi oikein tulosten puolesta moittia. Joku PPn ehdokas oli onnistunut kiilaamaan keulille, mutta Elina oli siinä heti kakkosena ja siten parhaiten sopivana kokoomusehdokkaana.

Puoluelista jakautuu aika lailla niin kuin voisin olettaakin. Liberaali oikeisto keulilla ja kaiken maailman änkyrät pohjilla. Toivottavasti seuraavassa hallituksessa ei ole yhtään puoluetta SDPn alapuolelta:

Liberaalipuolue - Vapaus Valita73%
Kokoomus70%
Piraattipuolue66%
Ruotsalainen kansanpuolue65%
Sininen tulevaisuus64%
Liike Nyt64%
Keskusta62%
Perussuomalaiset62%
Kristillisdemokraatit59%
Kansalaispuolue59%
SDP58%
Seitsemän tähden liike58%
Vihreät56%
Valitsijayhdistys Veeti Salo55%
Eläinoikeuspuolue53%
Suomen kansa ensin51%
Itsenäisyyspuolue51%
Vasemmistoliitto51%
Feministinen puolue51%
Suomen kommunistinen puolue49%

Periaatteessa liberaalit voisi puolueena olla mun aatemaailman kannalta osuvampi puolue kuin kokoomus, mutta vaaliteknisesti ja poliittisesti uskon että mun kannattaa jatkaa suunnitelmani mukaisesti kokoomuksen sisäisen linjan äänestämistä Lepomäkimäiseen suuntaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Lepomäki päässee kuitenkin läpi, niin vähän houkuttaisi vielä paremman mätsin antanut Tere Sammallahti. Mies ajaa blogeissaan aika lailla juuri niitä asioita joita minäkin. PS:n ehdokkaat Uudellamaalla on sellaista kuraa, ettei nyt oikein voi vaikka vähän hotsittaisi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Twitterissä Sammallahti on mun makuun liian kansallismielinen ja liikaa riitaa haastava ja tahallaan väärin ymmärtävä.

Lepomäkeä äänestän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 9:57
En enää löydä vastauksiani, ja moni kysymyksistä on niin moniselitteinen, että uudella vedolla vastaisin ehkä toisin. Mut jotenkin näin ne meni:

1. tk-maksut: vähän smaa mieltä maksuttomuduesta. Jokin kynnys hakeutumiselle pitäisi olla, jos jonotuskyykytys ei riitä, maksu voi olla, mutta maksukattoa voisi vähän alentaa nykyisestä. On jotain näyttöä, että nyt se ei ole optimaalilla tasolla (sairaus etenee kalliimmaksi ennen hoitoon hakeutumista).
Komppaan

2. Omaisuuden käyttö vanhushoidon hoivamaksuissa. Vähän samaa mieltä.
Komppaan

3. Vähän smaa mieltä perustulon suuntaan siirtymisestä.
Komppaan, mutta pitäisi mennä vahvasti perustulon suuntaan. Muuten meille jää pysyvästi työttömien joukko, koska heidän tuottavuutensa ei riitä työllistymään yleissitovuuden vallitessa. Yleissitovuudesta luopuminen on tietenkin vaihtoehto kansalaispalkalle.

4. Vähän erimieltä vastikkeellisuudesta. Kannatan työllistymistä edesauttavaa vastikkeellisuutta, en kiusaustoimien lisäämistä, kuten kysymys oli muotoiltu.
Komppaan. Mieluummin kansalaispalkan tai yleissitovuuden poistamisen mahdollistama työllistyminen oikeisiin töihin markkinoiden kautta kuin jotain koneiston tuottamaa mukapuuhastelua

5. Korkeakoulupolitiikka ei ole aluepolitiikkaa.
Komppaan

6. Varhaiskasvatuksen tavoitteesta vähän eri mieltä. Päiväkotien tavoite on pitkälti toki työssäkäynnin mahdollistaminen, mutta nimenomaan päiväkotien *varhaiskasvatuksen* tavoitteet ovat tästä riippumattomia.
Komppaan. Varhaiskasvatuksen tärkein tehtävä on yhdessä vanhempien kanssa sosiaalistaa yli 3v lapset. Työ ei ole itseisarvo. Perheverotuksessa toinen vanhemmista voisi aivan hyvin jäädä kotiin toisen tehdessä riittävästi arvoa töissä.

7. Joo, lisäkiintiöitä perhevapaista isälle, ainakin vähän samaa mieltä.
Tästä olen eri mieltä. Vastustan kaikkea lisäohjaamista valtion taholta.

8. Vähän eri mieltä kotihoidontuen lyhentämiskiellosta.
Komppaan

9. En innostunut henk. koht. hiilibudjetista. Tykkäisin hoitaa asiaa korkeammalla aggregaatiotasolla.
Komppaan. Henkilökohtaisen hiilibudjetin laskenta ja valvonta olisi järjettömän kallista. Hiiltä voidaan verottaa ja verottaminen on yleensä todella paljon kustannustehokkaampaa kuin virkamiesten tekemä puuhastelu.

10. Täysin samaa mieltä ydinvoimaluvista.
Komppaan

11. Osin samaa mieltä hakkuiden hillitsemisestä.
Tuosta olen täysin eri mieltä. Suomen metsiin sitoutunut hiilimäärä on suurempi kuin koskaan ja myös sitoutuvan hiilen määrä on suurinta koskaan. Hakkuiden vähentämisellä saavutettaisiin vain hyvin lyhytaikainen hiilitaseen nousu kun nyt nuoret metsät kasvaisivat täyteen mittaansa. Hakkuiden vähentäminen tuhoaisi metsien teollisen käytön arvon sekä suomen metsäteollisuuden. Muutaman kymmenen vuoden kuluttua hakkaamattomien metsien hiilitase ei enää nousisi. Vanha metsä ei nimittäin enää sido enempää hiilta. Aika kovan hinnan maksaisimme tästä viherpuuhastelusta. Jos nuo samat miljardit käytettäisiin hiilineutraaliuteen siirtymiseen, niin tulokset olisivat parempia ja kestävämpiä

12. Samaa mieltä lihansyönnin vero-ohjauksesta.
Tästä olen eri mieltä. En näe lihansyönnissä itsessään mitään sellaista, että sitä kannattaisi verottaa. Jos halutaan verottaa hiiltä, niin verotetaan sitten sitä, mutta ei keskitetä verotusta johonkin ideologisesti valittuun alakategoriaan.

13. EU:sta on mahtavasti hyötyä.
Komppaan lievästi. Jonkin verran EU:sta on hyötyä, mutta alkaa vaikuttaa siltä että euron valuvikojen korjaamiseen ei ole mitään keinoja ja jakopolitiikka sen kun kiihtyy

14. Suomen monikulttuuristuminen on hyvä asia.
Komppaan

15. Ulkomaisille korkeakouluopiskelijoille kunnon oleskelulupa.
Käsittääkseni lupa ei tällä hetkellä ole iso ongelma. Pitäisin luvan nykyisellä, niin niistä epätoivotuista opiskelijoista päästään tarvittaessa helposti eroon.

16. Natoon vaan!
Komps!

17. Osin samaa mieltä siitä, että ei jäädä työmarkkinajärjestöjen vangiksi.
Komps!

18. Autoilu ei ole liian kallista.
Sairaan ideologista jo kysymyksenäkin. Mitä pahaa autoissa on, jotta niitä pitää vainota? Jos halutaan vähentää hiiltä, niin verotetaan hiiltä. Antaa Teslojen kirmata vapaasti.

19. Osin samaa mieltä ihmisten autoilun rajoittamisesta, jos robotit turvallisempia.
Komps

20. Päänsärkylääkkeet marketteihin!
Komps!

21. Homopareille samat oikeudet!
Osittain samaa mieltä. En ihan tiedä mitä kaikkea tässä tarkoitetaan. Perheen ulkopuoliseen adoptioon suhtaudun kielteisesti.

22. Vastaanottokeskus mieluummin pks:lle kuin p-jönsesteriin.
Tää on taas tää kummissedän vastustamaton tarjous. Ei tietenkään minkään kunnan PIDÄ hyväksyä jotain keskuskomitean tarjousta. VOI toki hyväksyä, mutta ei PIDÄ.

23. Vähän eri mieltä koulukurin tiukentamisesta.
Sen verran olen koulujen ja päiväkotien menoa seurannut, että kyllä hyvään päiväkotiin / kouluun kuuluu hyvä kuri. Kuri ei tarkoita karttakeppiä ja rangaistuksia, vaan toimimista yhteisten pelisääntöjen mukaan. Vapautta, vastuuta ja toisten kunnioittamista. Vähänkin heikommissa kouluissa homma menee nykyisin ihan hulabalooksi ja uusi opetussuunnitelma luultavasti vain pahentaa asiaa kun kuormitetut opettajat eivät pysy sinänsä toimivan uuden opsun perässä.

24. koti-uskonto-isänmaa ovat vastenmielinen pohja politiikalle.
Tämä kysymys on ihan omituinen. Suomen perinteiset arvot ovat liberaaleja. En ymmärrä miten niiden esimerkiksi voidaan tässä päivässä nostaa tuo kolmikko. Koti on noista edelleen validi, enkä usko asian koskaan muuttuvan. Eläinlajina perhe nyt vain tulee olemaan meille tärkeä. Isänmaa on tyhmä termi, koska mehän toivomme tänne tulevien noudattavan maan tapoja, eikä niitä isänmaan ympärileikkauskäytäntöjä. Uskonnon korostaminen maallistunessa Suomessa on omituista.

25. julkisten palveluiden yksityistäminen/sosialisoiminen ei ole itseisarvo kumpoaankaan suuntaan-
Eihän yksityistäminen itseisarvo ole, mutta nykyisen valtion koolla suunnan pitää olla yksityistämiseen päin. Toki pitää yksityistää vain sellaista, jossa voidaan luoda toimiva markkina. Katsastus onnistui hienosti. Katsastuksessa asiakas maksaa koko lystin ja valtio valvoo toimintaa. Katsastuskonttorilla ja asiakkaalla ei myöskään ole yksiselitteistä yhteistä intressiä toimia valvovan valtion normien vastaisesti esim. hyväksymällä vaarallisia autoja. Terveydenhoidossa tilanne olisi eri, eli valtio maksaisi samaan aikaan kun lääkäriasemalla ja potilaalla olisi yhteinen intressi tehdä pari tutkimusta ihan vaan varmuuden vuoksi.

26. Olin väöhön eri mieltä verojen korottamisesta.
Täysin eri mieltä korotusten kanssa. Verotus on jo nyt sairaan korkealla

27. Suuret tuloerot. Tulkintakysymys, mitä ovat suuret. Olin vähän eri mieltä.
Antaa markkinoiden päättää tuloeroista. Valtion tehtävä on huolehtia niistä n. 10% jotka eivät pärjää nykymarkkinoilla.

28. Olin vähän samaa mieltä, että nykyiset julk. palvelut ja etuudet ovat pitkällä tähtäimellä liian kalliita.
Komps. Me elämme velaksi jo nyt ja tilanne vain heikkenee.

29. eri mieltä siitä, että talousnäkökulman tulee ohittaa ympäristönäkökulma. Ne tulee aina sovittaa samaan tarkasteluun. Ei monitavoitteinen päätöksenteko nyt niin vaikeaa ole!
Talouskasvu on ympäristöä tärkeämpää, koska talouskasvulla voimme parantaa nykytilannetta. Jos emme kasva, niin pian vain poltamme hiiltä.

30. Aina pitää tehdä ympäristöarvio.
Go green, sanoo Jack Welsh. Neste on maailman viheimpiä firmoja, vaikka se tietenkin viherpiipertäjiä suunnattomasti vituttaa.

Ai vitsi, mä olen kyllä tosi fiksua mieltä kaikista maailman asioista!
Mehän ollaan lähes samaa mieltä? Muutamissa tuli eroa ja silloinkin kyse oli paljolti tulkinnoisa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2019 11:10 Mehän ollaan lähes samaa mieltä? Muutamissa tuli eroa ja silloinkin kyse oli paljolti tulkinnoisa.
No ni! Sä vaan vedät niin kovaa linjaa täällä, mutta kun vähän pintaa raaputetaan, niin vihreä feministihän se sieltä paljastuu. We are the world!

(Tai sit toisinpäin; se yksittäisistä ehdokkaista eniten minun kanssani samaa mieltä oleva on siis Liberan toiminnanjohtaja :shock: )

Tuloerokeskustelua ehkä lukuunottamatta erot eivät tosiaan ole kovin syviä:
11. Osin samaa mieltä hakkuiden hillitsemisestä.
Tuosta olen täysin eri mieltä. Suomen metsiin sitoutunut hiilimäärä on suurempi kuin koskaan ja myös sitoutuvan hiilen määrä on suurinta koskaan. Hakkuiden vähentämisellä saavutettaisiin vain hyvin lyhytaikainen hiilitaseen nousu kun nyt nuoret metsät kasvaisivat täyteen mittaansa. Hakkuiden vähentäminen tuhoaisi metsien teollisen käytön arvon sekä suomen metsäteollisuuden. Muutaman kymmenen vuoden kuluttua hakkaamattomien metsien hiilitase ei enää nousisi. Vanha metsä ei nimittäin enää sido enempää hiilta. Aika kovan hinnan maksaisimme tästä viherpuuhastelusta. Jos nuo samat miljardit käytettäisiin hiilineutraaliuteen siirtymiseen, niin tulokset olisivat parempia ja kestävämpiä
Mun kantani ei tässä ole kovin voimakas, koska tietoa ei ole minulla tarpeeksi. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että tutkijoiden konsensus ei ole yksiselitteisesti kannallasi, vaan on perusteltuja syytä ajatella, että hakkuita saatetaan joutua vähentämään. Lisäksi minulla vaikuttaa henkilökohtaiset, irrationaalisetkin preferenssit: ottaa päähän, kun retkeilijä ei meinaa löytää kuin tylsiä puupeltoja. Ottaa myös päähän, kun kepusuomessa kaikin keinoin sitoudutaan valtavan volyymin mahdollisimman matalan jalostusasteen biotuotteisiin.

Mutta kantani ei ole tässä voimakas, ja voi olla enemmän perusteeton selkäydinreaktio. Olen valmistautunut kääntämään kelkkani lisäargumentaation edessä.
12. Samaa mieltä lihansyönnin vero-ohjauksesta.
Tästä olen eri mieltä. En näe lihansyönnissä itsessään mitään sellaista, että sitä kannattaisi verottaa. Jos halutaan verottaa hiiltä, niin verotetaan sitten sitä, mutta ei keskitetä verotusta johonkin ideologisesti valittuun alakategoriaan.
No, se oli esimerkiksi verotuksen keinoin. Omasta vero-ohjaus-termistäni huolimatta ajattelin ehkä pääasiassa lihantuotannon tukia sekä sitä, että lihan hintaa pidetään keinotekoisen alhaalla länsi-eurooppalaisittain pöyrityttävän vanhanaikaisella hyötyeläinten hyvinvointisäännöstöllä. Tukia voitaisiin karsia ja eläinten hyvinvointia lisätä, vaikka se hintaa nostaisikin. Ilmastokin kiittäisi. Iso asia tämäkään ei minulle ehkä tässä vaalikuvassa ole.
15. Ulkomaisille korkeakouluopiskelijoille kunnon oleskelulupa.
Käsittääkseni lupa ei tällä hetkellä ole iso ongelma. Pitäisin luvan nykyisellä, niin niistä epätoivotuista opiskelijoista päästään tarvittaessa helposti eroon.
Olin viime viikolla jossain OKM:n tilaisuudessa, jossa iso osa korkeakoulukenttää todisti väkevästi, että asia olisi suhteellisen iso ongelma, tosin ei yhtä iso kuin työluopa-asiat valmistuneille. Molemmat ovat kuitenkin helposti korjattavia, typeriä esteitä aivotuonnin edessä.

Ja oleskelulupaa tarvitsevat ovat siis niitä, jotka nykyisin joutuvat maksamaan lukukausimaksuja. On hölmöä jättää lukukausimaksut ottamatta jäykän byrokratian takia (korkeakoulujen edustajien mukaan tätä siis tapahtuu liikaa), kuten on myös hölmöä kouluttaa porukkaa ja sitten estää työllistyminen täällä.
18. Autoilu ei ole liian kallista.
Sairaan ideologista jo kysymyksenäkin. Mitä pahaa autoissa on, jotta niitä pitää vainota? Jos halutaan vähentää hiiltä, niin verotetaan hiiltä. Antaa Teslojen kirmata vapaasti.
Joo, kysymys oli niin sofistikoitumaton, että melkein mitä vaan voi vastata. Ajattelin enemmän fossiilivehkeitä kuin Tesloja. Ja ihan empiirisenä havaintona kyllä sanoisin, että autoilu ei ole liian kallista. Kaiken maailman amisnuorilla näyttää riittävän hyvin siihen rahaa. Kulkisivat fillarilla tai dösällä.
21. Homopareille samat oikeudet!
Osittain samaa mieltä. En ihan tiedä mitä kaikkea tässä tarkoitetaan. Perheen ulkopuoliseen adoptioon suhtaudun kielteisesti.
En näe syytä kielteiselle suhtautumiselle perheen ulkopuoliseen adoptioon.
22. Vastaanottokeskus mieluummin pks:lle kuin p-jönsesteriin.
Tää on taas tää kummissedän vastustamaton tarjous. Ei tietenkään minkään kunnan PIDÄ hyväksyä jotain keskuskomitean tarjousta. VOI toki hyväksyä, mutta ei PIDÄ.
Tästähän on puhuttu jo vuosia, että ette Daven kanssa ymmärrä suomen "pitää"-verbin sävyjä.
23. Vähän eri mieltä koulukurin tiukentamisesta.
Sen verran olen koulujen ja päiväkotien menoa seurannut, että kyllä hyvään päiväkotiin / kouluun kuuluu hyvä kuri. Kuri ei tarkoita karttakeppiä ja rangaistuksia, vaan toimimista yhteisten pelisääntöjen mukaan. Vapautta, vastuuta ja toisten kunnioittamista. Vähänkin heikommissa kouluissa homma menee nykyisin ihan hulabalooksi ja uusi opetussuunnitelma luultavasti vain pahentaa asiaa kun kuormitetut opettajat eivät pysy sinänsä toimivan uuden opsun perässä.
En mä tästä ole eri mieltä, mutta en haluaisi, että eduskunta alkaisi säätämään kurin tasolla tai käsitteistöllä. Väärä kulma aiheeseen, sinun on parempi.
27. Suuret tuloerot. Tulkintakysymys, mitä ovat suuret. Olin vähän eri mieltä.
Antaa markkinoiden päättää tuloeroista. Valtion tehtävä on huolehtia niistä n. 10% jotka eivät pärjää nykymarkkinoilla.
En jättäisi tätä markkinoille. Pidän hyvänä politiikkana pyrkiä torjumaan tuloerojen kasvua "suuriksi".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 07.03.2019 10:29
Periaatteessa liberaalit voisi puolueena olla mun aatemaailman kannalta osuvampi puolue kuin kokoomus, mutta vaaliteknisesti ja poliittisesti uskon että mun kannattaa jatkaa suunnitelmani mukaisesti kokoomuksen sisäisen linjan äänestämistä Lepomäkimäiseen suuntaan.
Politiikka ratkaistaan keskustassa. Liberaalit ovat liian hörhö jengi, vaikka ehkä parhaiten vastaisivat vapauden lisäämiseen.

Lepomäen kaltaista ehdokasta etsiessä kannattaa kiinnittää huomiota myös kykyyn vaikuttaa pueoöueen sisällä. Laidalta huuteleva kummajainen ei välttämättä liikuta puolueen linjaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02
sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2019 11:10
23. Vähän eri mieltä koulukurin tiukentamisesta.
Sen verran olen koulujen ja päiväkotien menoa seurannut, että kyllä hyvään päiväkotiin / kouluun kuuluu hyvä kuri. Kuri ei tarkoita karttakeppiä ja rangaistuksia, vaan toimimista yhteisten pelisääntöjen mukaan. Vapautta, vastuuta ja toisten kunnioittamista. Vähänkin heikommissa kouluissa homma menee nykyisin ihan hulabalooksi ja uusi opetussuunnitelma luultavasti vain pahentaa asiaa kun kuormitetut opettajat eivät pysy sinänsä toimivan uuden opsun perässä.
En mä tästä ole eri mieltä, mutta en haluaisi, että eduskunta alkaisi säätämään kurin tasolla tai käsitteistöllä. Väärä kulma aiheeseen, sinun on parempi.
Just oli pojan kehityskeskustelut koululla. No koko tapahtuma on aika hämmentävä muutos omaan kouluaikaan, mutta ei siellä tuntunut kurinpidollisia ongelmia luokassa olleen. Rauhallisemmalta koulutyöskentely tuntuu kuin omassa luokassani 80-luvun ala-asteella. Eli näin omasta näkökulmasta mä en ymmärrä koko kysymyksen olemassaoloa.

Toki mun näkökulma on varmaankin espoolaisen pientaloalueen vääristynyt kupla eikä vastaa kansan syvien rivien kokemuksia tai jotain...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2019 10:49 Twitterissä Sammallahti on mun makuun liian kansallismielinen ja liikaa riitaa haastava ja tahallaan väärin ymmärtävä.

Lepomäkeä äänestän.
Lasken niin, että Lepomäki pääsee läpi ja koetan vaikuttaa seuraaviin. Pitää tuota Sammallahtea vähän tutkia.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02
11. Osin samaa mieltä hakkuiden hillitsemisestä.

Mun kantani ei tässä ole kovin voimakas, koska tietoa ei ole minulla tarpeeksi. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että tutkijoiden konsensus ei ole yksiselitteisesti kannallasi, vaan on perusteltuja syytä ajatella, että hakkuita saatetaan joutua vähentämään. Lisäksi minulla vaikuttaa henkilökohtaiset, irrationaalisetkin preferenssit: ottaa päähän, kun retkeilijä ei meinaa löytää kuin tylsiä puupeltoja. Ottaa myös päähän, kun kepusuomessa kaikin keinoin sitoudutaan valtavan volyymin mahdollisimman matalan jalostusasteen biotuotteisiin.
En ole tietoinen tuollaisesta konsensuksesta. Voi olla, että joku haluaisi kikkailla lyhytnäköisesti tilastoilla, mutta miten se auttaisi rakentamaan hiilineutraalia tulevaisuutta?

Suomessa metsätalouden vastustaminen on kutakuinkin järjettömintä mitä löytyy. Suomen metsätalous pyörii tällä hetkellä hiilineutraalisti tai pikemminkin hieman hiilitasetta lisäävästi vaikka hakkuut ovat kai ennätystasolla. Toki hakkuita vähentämällä saadaan pilattua teollisuuden puut ja teollisuus, mutta miksi noin pitäisi tehdä, jos meillä on nyt se toimiva kiertotalous, joka luo hyvinvointia hiilineutraalisti?
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02 Joo, kysymys oli niin sofistikoitumaton, että melkein mitä vaan voi vastata. Ajattelin enemmän fossiilivehkeitä kuin Tesloja. Ja ihan empiirisenä havaintona kyllä sanoisin, että autoilu ei ole liian kallista. Kaiken maailman amisnuorilla näyttää riittävän hyvin siihen rahaa. Kulkisivat fillarilla tai dösällä.
Joo, säädetään laki amisautoista ja karvanopista. Tai sitten annetaan jokaisen ostaa omilla rahoillaan mitä huvittaa. Valtion ei tule ohjata kulutusta, vaan korkeintaan säätää verotusta verotuksen haittojen minimoimiseksi.
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02 En näe syytä kielteiselle suhtautumiselle perheen ulkopuoliseen adoptioon.
Kaksi aikuista ihmistä tehköön keskenään mitä huvittaa. Perheen sisäisen lapsen huostaanotto homoilun takia olisi älytöntä. Mutta suhtaudun vielä tässä kohtaa torjuvasti siihen, että homoluolaan hommataan jostain ulkoa joku täysin ulkopuolinen alaikäinen ihminen. Aikuisten vapaus olla homoja keskenään ei anna oikeuksia muiden suuntaan. Päästetään nyt ensin homot vihille ja katsotaan sitten tutkimustuloksista miten homoparien sisäiset lapset pärjäävät. Sitten kun näyttävät pärjäävän, niin annetaan oikeus adoptoida ulkoa.

En muuten antaisi lihaa syövälle heteromiehellekään oikeutta adoptoida ulkopuolista lasta. Sori, gattis.
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02 Tästähän on puhuttu jo vuosia, että ette Daven kanssa ymmärrä suomen "pitää"-verbin sävyjä.
Sanan on valinnut ammattimainen kielenkäyttäjä. Jos tuossa oltaisiin haluttu käyttää 'pitää' sanaa merkityksessä 'voidaan'', niin silloin ammattilainen olisi valinnut selkeämmän sanan 'voidaan'.

Espoo juuri haikaili valtion tukea maahanmuuton kustannuksiin. Jos maahanmuuttajat ovat kunnalle rasite, niin miksi kunnan pitäisi ihan päättämällä päättäen haalia näitä kustannusrasitteita? Käsittääkseni kuntaan muuttamista ei voi estää, joten epätoivottu aines voi päättämättäkin vyöryä rajojen yli. Liian kalliit kämpät ja julkisen liikenteen puute on oikeastaan ainoa käytössä oleva keino vyöryn torjuntaan.
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02 En mä tästä ole eri mieltä, mutta en haluaisi, että eduskunta alkaisi säätämään kurin tasolla tai käsitteistöllä. Väärä kulma aiheeseen, sinun on parempi.
Tuossa olet oikeassa. Koululaitoksen hienosäätö ei kuulu eduskunnalle.
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02 En jättäisi tätä markkinoille. Pidän hyvänä politiikkana pyrkiä torjumaan tuloerojen kasvua "suuriksi".
Lamassa tuloerot kaventuvat, koska etuudet eivät laske, bonarit tippuvat ja työlliset joutuvat työttömiksi. Mitä hyvää tuollaisessa on?

Nousukaudella työttömät työllistyvät, bonarit ja palkat nousevat. Etuudet eivät ehdi nousta ainakaan nousukauden alussa. Tuloerot kasvavat. Mitä huonoa tässä on?

Ja mitä vikaa on Ruotsissa, jossa on Suomea suuremmat tuloerot?

Minusta ollaan ihan hakoteilla tuloerojen kanssa. Valtion pitäisi lopettaa työkykyisten aikuisten paapominen ja keskittyä siihen heikoimpaan osaan, joita kukaan muu ei auta.

Tuloerot ovat luonnollinen osa markkinoita ja ohjaavat taloudellista toimeliaisuutta tuottavaan suuntaan. Tehyn mukaan sairaanhoitajat ovat töissä muualla kuin vanhustentaloissa, koska muualla maksetaan paremmin. Tehyn mukaan palkkojen nosto vanhustyössä saisi monet hoitajat palaamaan alalle. Jos jokainen tienaa saman, niin miten kukaan tietää mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 07.03.2019 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2019 12:34 Politiikka ratkaistaan keskustassa. Liberaalit ovat liian hörhö jengi, vaikka ehkä parhaiten vastaisivat vapauden lisäämiseen.

Lepomäen kaltaista ehdokasta etsiessä kannattaa kiinnittää huomiota myös kykyyn vaikuttaa pueoöueen sisällä. Laidalta huuteleva kummajainen ei välttämättä liikuta puolueen linjaa.
Just sen takia koen tärkeäksi tukea Lepomäkeä äänestämällä, että olisi mukana kasvattamassa äänimäärää, joka toivottovasti nousee mahdollisimman korkeaksi puolueen sisäisessä rankingissa ja siten saisi tukevamman mandaatin ajamilleen asioille ja sitä kautta paremman aseman puolueen päätöksen teossa. Toivottavasti jopa jonkun ministerisalkun hoitaakseen. Voi toki jäädä haaveeksi niin kauan kuin orpo on johdossa.

Jos kokoomuksella ei olisi Lepomäkeä, niin saattaisin äänestään liberaaleja ihan vaan protestoidakseni katainen, stubb, orpo -linjaa. Nykyisellään niiden pitää päästä ensin eduskuntaan ja saavuttaa uskottava asema josta jotain järkevää politiikkaa voisivat tehdä ennen kuin harkitsen äänestämistä. Vaikka mä olen ollut hyvin uskollinen kokoomuksen äänestäjä, niin vakavasti harkitsin poistuvani linjasta protestiäänestämiseen jo kataisen aikana, mutta vaihtoehtojen huonous ja Lepomäen ilmestyminen politiikkaan on saanut mut pysymään ruodussa. Hyvin pelattu kokoomukselta. Voivat haahuilla keskustassa, kun oikealla laidalla ei ole kunnon vaihtoehtoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 07.03.2019 13:04
James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2019 10:49 Twitterissä Sammallahti on mun makuun liian kansallismielinen ja liikaa riitaa haastava ja tahallaan väärin ymmärtävä.

Lepomäkeä äänestän.
Lasken niin, että Lepomäki pääsee läpi ja koetan vaikuttaa seuraaviin. Pitää tuota Sammallahtea vähän tutkia.
Lepomäki tarvii paljon ääniä, että saa tukevamman aseman puolueessa :hep:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 07.03.2019 12:53 Just oli pojan kehityskeskustelut koululla. No koko tapahtuma on aika hämmentävä muutos omaan kouluaikaan, mutta ei siellä tuntunut kurinpidollisia ongelmia luokassa olleen. Rauhallisemmalta koulutyöskentely tuntuu kuin omassa luokassani 80-luvun ala-asteella. Eli näin omasta näkökulmasta mä en ymmärrä koko kysymyksen olemassaoloa.

Toki mun näkökulma on varmaankin espoolaisen pientaloalueen vääristynyt kupla eikä vastaa kansan syvien rivien kokemuksia tai jotain...
Hyvässä koulussa hommat toimiikin hyvin.

Kyllä teidänkin koulussa luultavasti kuri pelaa. Asioihin puututaan jämäkästi, systemaattisesti ja ajoissa. Epätoivottu käytös korjataan keskustelun ja reflektion kautta. Varsinaisia kovia kieltoja ja säätöjä on hyvin vähän.

Oman lapsen koulussa 'johdetaan' lapsia paremmin kuin meidän firmaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 07.03.2019 13:09
So Hard kirjoitti: 07.03.2019 13:04
James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2019 10:49 Twitterissä Sammallahti on mun makuun liian kansallismielinen ja liikaa riitaa haastava ja tahallaan väärin ymmärtävä.

Lepomäkeä äänestän.
Lasken niin, että Lepomäki pääsee läpi ja koetan vaikuttaa seuraaviin. Pitää tuota Sammallahtea vähän tutkia.
Lepomäki tarvii paljon ääniä, että saa tukevamman aseman puolueessa :hep:
Hän saa tukevamman aseman puolueessa jos siellä on enemmän samanhenkisiä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2019 13:08
urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 12:02 En jättäisi tätä markkinoille. Pidän hyvänä politiikkana pyrkiä torjumaan tuloerojen kasvua "suuriksi".
Lamassa tuloerot kaventuvat, koska etuudet eivät laske, bonarit tippuvat ja työlliset joutuvat työttömiksi. Mitä hyvää tuollaisessa on?

Nousukaudella työttömät työllistyvät, bonarit ja palkat nousevat. Etuudet eivät ehdi nousta ainakaan nousukauden alussa. Tuloerot kasvavat. Mitä huonoa tässä on?

Ja mitä vikaa on Ruotsissa, jossa on Suomea suuremmat tuloerot?

Minusta ollaan ihan hakoteilla tuloerojen kanssa. Valtion pitäisi lopettaa työkykyisten aikuisten paapominen ja keskittyä siihen heikoimpaan osaan, joita kukaan muu ei auta.

Tuloerot ovat luonnollinen osa markkinoita ja ohjaavat taloudellista toimeliaisuutta tuottavaan suuntaan. Tehyn mukaan sairaanhoitajat ovat töissä muualla kuin vanhustentaloissa, koska muualla maksetaan paremmin. Tehyn mukaan palkkojen nosto vanhustyössä saisi monet hoitajat palaamaan alalle. Jos jokainen tienaa saman, niin miten kukaan tietää mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?
Tämä on aika vaikea aihe, koska niin helposti taistellaan olkiukkoja vastaan. Pidän kaikkia pointtejasi aivan ohi maalin menevinä. En ymmärtääkseni ole mitenkään sitoutunut pitämään kaikkea tuloeroja kaventavaa kehitystä hyvänä tai kaikkea tuloeroja lisäävää kehitystä pahana. En ole erityisen kriittinen ruotsalaisia tuloeroja kohtaan. En missään nimessä kannata tuloerojen poistamista kokonaan.

Ajattelen vain, että kohtuullisuudesta on aktiivisesti pidettävä huolta yhteisöllisyyden tukemiseksi. On oltava hyvin varovainen, erityisesti periytyvää ja ylisukupolvisesti syvenevää polarisaatiota on purettava. Tulontasauksella on tärkeä yhteiskunnallisen koheesion säilyttämisen funktio. Markkinat kasaavat varallisuutta liikaa ja nakertavat seuraavan sukupolven mahdollisuuksien tasa-arvoa.

En ole aktiivinen tuloerotaistelija, mutta pidän tärkeänä, että politiikkojen tuloerovaikutusten suhteen ollaan herkkänä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miten ihmeessä nyt maksettava tuki ehkäisisi tuen tarpeen periytymistä seuraaville sukupolville? Eihän tuossa ole mitään sellaista mekanismia, joka tuon aiheuttaisi.

Minä uskon, että huono-osaisuuden periytyminen voidaan katkaista kun kurjuuden tukemista vähennetään. Uskon lapsen kouluttautuvan paremmin silloin kun vanhemmat ovat tuöllistyneet hanttihommiin kansalaispalkan tulemina kuin silloin kun vanhemmat makaavat kotona toimeentulotuella.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2019 8:50 Ylen tuoreen gallupin perusteella vahvasti näyttä siltä, että Rinne on pääministeri. Ainoa lohtu, että Kepulla menee vielä huonommin. Pidän mahd. että Persut nousevat kolmanneksi suurimmaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10675599
Persujen ja kepun taistelu on tosiaan tiukka. Lähtökohtaisesti ajattelen, että paikkamäärissä kepu tulee lyömään persut aika selvästi, ja jotenkin kyllä ajattelisin kepun kannatusprosentinkin pysyvän persujen yläpuolella.

Veikkaan, että persuilla on mahdollisuus reilun 14 % kannatukseen, kun vihreät jäänevät selvästi alle. Mutta tuskin tämä siis riittää kepun lyömiseen edes prosenteissa.

Kok-sdp taistelu ei vielä ole ratkennut, kyllä siitä vielä aika tasainen tulee.

Vaikka hallitusvastuu syö kannatusta, ei varmaan ole kovin tavallista, että istuvalle enemmistöhallitukselle mitataan 30 % kannatusta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt kun Rinne on takaisin Kaliffin paikalla niin pari puupökkelökommenttia ja kannatus sulaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 07.03.2019 15:02 Nyt kun Rinne on takaisin Kaliffin paikalla niin pari puupökkelökommenttia ja kannatus sulaa.
Vaalitentteihin Rinne varmaan taas sopivasti sairastuu. Sehän on parasta mitä Antti voi tehdä, kerätä sympatiapisteitä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Onks tässä nyt siis tilanne, jossa Sivustahuutaja ja minä olemme Hesarin vaalikoneasioista pientä hienosäätöä, joitain tulkintahankaluuksia ja kevyttä identiteettisignalointia vaille samaa mieltä, ja tuloksena feministit on minulle läheisin puolue ja Sivustahuutajalle kaukaisin? Outoa. Kertonee jotain vaalikonemaailmasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

YLE:n masiina näyttää kysymyksiltä paremmalta: https://yle.fi/uutiset/3-10623546

Tokin joku täysin riippumaton olisi parempi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Saatana!? Vastasin Ylen koneeseen 2 kertaa kun luulin ettei se toiminut kännykällä. Sitten huomasin, että se on joku vammainen testiversio.

Aika paljon oli tuollakin tulkinnanvaraisia kysymyksiä. Aika paljon tuli vastattua silleen 'lievästi', koska monisyiseen aiheeseen ei oltu tarjottu riittävästi taustatietoa.

Mitä hittoa esim. tarkoitetaan 'paremmassa asemassa olevalla ryhmällä'? Joo, läskien porsaiden ryhmä on 'huonommassa asemassa' parisuhdemarkkinoilla kuin liikunnalliset ja sopusuhtaiset. Tuotako kysymyksessä tarkoitettiin, että onko porsaiden heikompi asema väärin? No ei tietenkään! Vai tarkoitettiinko siinä, että onko oikein, että kepulaiset ovat paremmassa asemassa kuin kokkarit?
Vastaa Viestiin