Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2019 8:49 https://www.tesla.com/blog/update-tesla ... edirect=no

Tesla peruukin kivijalkamyymälöidensä sulkemisen ja osan hinnan alennuksista. Hiukan kyllä välillä nolottaa olla teslaevangelista tällaisen sekoilun edessä..
Siis voe vitsi. Näin että joku mies avasi Teslansa oven ylöspäin ja sieltä tuli ihan söpö tyttö esiin. Et kai sinä vaan ollut rannan kahvilassa tänään. Mies oli kyllä ruma. Ei se sinä voinut olla.
Meneekö sinun Teslasi ovi ylöspäin?

STADIN MAALIS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://electrek.co/2019/03/14/james-bo ... PnkcU8ewtw

Nyt menee liian pitkälle, kun kaimastanikin on tullut ituhippi!

Lopetetaanko takaa-ajo välillä, kun Jameksen pitää mennä ABC:lle lataamaan tunniksi?! Saako tuohon vetokoukkua ja voiko ajaa yhtä menoa Lappiin?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 11.03.2019 23:11
James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2019 8:49 https://www.tesla.com/blog/update-tesla ... edirect=no

Tesla peruukin kivijalkamyymälöidensä sulkemisen ja osan hinnan alennuksista. Hiukan kyllä välillä nolottaa olla teslaevangelista tällaisen sekoilun edessä..
Siis voe vitsi. Näin että joku mies avasi Teslansa oven ylöspäin ja sieltä tuli ihan söpö tyttö esiin. Et kai sinä vaan ollut rannan kahvilassa tänään. Mies oli kyllä ruma. Ei se sinä voinut olla.
Meneekö sinun Teslasi ovi ylöspäin?

STADIN MAALIS
Muuten kuvaus sopisi muhun, mutta ylöspäin aukeava ovi on Model X:ssä, mulla Model S.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Olitko James summannut sähköautoilun kustannuksia jonnekin? Tänä vuonna tulee aika monelta merkiltä alle 40K€ hintaluokkaan täyssähköisiä autoja, niin joutuu tosissaan laskemaan tuon toisen dieselin kustannuksia. Mä epäilen, että uuden sähköauton pitäminen alkaa olemaan edullisempaa kuin yli 300tkm ajetun Volvon. Pitkät siirtymät ja raskaat veto hommat menee nykyisin kuitenkin tuolla nelivedolla.

Pitäisi vaan saada vaimo vakuuttuneeksi, kun se sillä pääasiallisesti ajaa. Sillä tulee kuitenkin 50-150km ajoa päivittäin, niin olisi oikein otollista kohderyhmää autosähkölle.

Tää mulla oli mielessä, jos vaan hinta täsmää. Nätti sisältä ja ulkoa. Merkki ei liene yllätys :D

Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole itse laskenut mitään, mutta naamakirjan sähköautot nyt -ryhmästä varmasti kysymällä saa laskelmia.

https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 15.03.2019 9:13 Olitko James summannut sähköautoilun kustannuksia jonnekin? Tänä vuonna tulee aika monelta merkiltä alle 40K€ hintaluokkaan täyssähköisiä autoja, niin joutuu tosissaan laskemaan tuon toisen dieselin kustannuksia. Mä epäilen, että uuden sähköauton pitäminen alkaa olemaan edullisempaa kuin yli 300tkm ajetun Volvon. Pitkät siirtymät ja raskaat veto hommat menee nykyisin kuitenkin tuolla nelivedolla.
Kannattaa laskea skenaariot auki. Laskin 1,5v sitten useita skenaarioita eri ikäisille autoille (bensa ja diesel). Hyvin erilaisista hankintahinnoista huolimatta vuosikulut olivat hyvin samaa tasoa. Voittajaksi selviytyi kuitenkin selkeästi muutaman vuoden ikäinen bensavehje. Kilsoja 10-15k/v.

Tärkeimmät muuttujat vertailussa ovat:
- Käyttövoima
- Mahdollinen käyttövoimavero
- Arvonalenema
- Huolto ja korjaus (tässä joutuu eniten veikkaamaan)
- Vakuutus

EDIT: tässä ihan hyvä laskelma, vaikkakin jo 1,5v takaa:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-rah ... 86023.html

Tuon suuntaisia lukuja sain itsekin: bensa tai diesel on yleisimmillä kilsoilla ihan yksi ja sama, hybridi tai sähkö jää kalliiksi. Omassa laskelmassani oli mukana myös isoja vanhoja dieseleitä, ne olisivat isoilla kilsoilla maantiellä olleet ylivoimainen ratkaisu. Hybridi kannattaa parhaiten tehokkaammissa autoissa kaikenlaisessa ajossa verotussyistä. Sähkössä sama juttu kun puhutaan kaupunkiautoista, mutta sporttisia hyvin kiihtyviä kaupnkisähköjä ei oikein vielä ole.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 15.03.2019 9:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^^ Ei mulla ole tollasia naamakirjoja.

No täytyy googlailla. Jos ottaa yksityisleasingin pohjaksi, niin päälle ei oikeastaan pitäisi tulla kuin sähkö ja vakuutukset.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 9:35 olimatta vuosikulut olivat hyvin samaa tasoa. Voittajaksi selviytyi kuitenkin selkeästi muutaman vuoden ikäinen bensavehje. Kilsoja 10-15k/v.

Tärkeimmät muuttujat vertailussa ovat:
- Käyttövoima
- Mahdollinen käyttövoimavero
- Arvonalenema
- Huolto ja korjaus (tässä joutuu eniten veikkaamaan)
- Vakuutus
Mielestäni omaksi ostettaessa aika suuri kysymysmerkki on myös jälleenmyyntiarvo. Oma Stetson-Harrison veikkaukseni, että jos nyt ostaa uuden sähkövispilän vs dinosauruksen ja pitää muutaman vuoden, dinosauruksen arvo pudonnut enemmän. Tod. näk. muutaman vuoden kuluttua käytetyllä polttiksella on sama status kuin nyt käytetyllä kuvaputkitelevisiolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 15.03.2019 9:38 ^^ Ei mulla ole tollasia naamakirjoja.

Tuo linkittämäni ryhmä on hyödyllinen resurssi. Suositan luomaan naamakirjatilin. Eihän siihen tarvitse laittaa oikeaa kuvaa tai henkilötietoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 9:48
sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 9:35 olimatta vuosikulut olivat hyvin samaa tasoa. Voittajaksi selviytyi kuitenkin selkeästi muutaman vuoden ikäinen bensavehje. Kilsoja 10-15k/v.

Tärkeimmät muuttujat vertailussa ovat:
- Käyttövoima
- Mahdollinen käyttövoimavero
- Arvonalenema
- Huolto ja korjaus (tässä joutuu eniten veikkaamaan)
- Vakuutus
Mielestäni omaksi ostettaessa aika suuri kysymysmerkki on myös jälleenmyyntiarvo.
Arvonalenema = hankintahinta - jälleenmyyntiarvo

En usko suuriin mullistuksiin käytettyjen hinnoissa. Jos povailee polttomoottoreiden romahdusta, niin yhtä hyvin voisi povata, että rakettimaisesti kehittyvä EV tekniikka tekee ensimmäisen sukupolven sähköistä takapajuisia. Eihän kukaan maksa esim. 5v vanhasta televisiostakaan mitään, vaikka se oli kuinka tulevaisuuden tekniikkaa aikoinaan. Sama pätee muuhunkin nopeasti kehittyvään tekniikkaan.

Iso ja varsinkin Suomessa kallista polttomoottorivehjettä tosin varoisin. Kaikilla premium-merkeillä on tarjolla tehokkaita hybridejä, joila kiertää Suomen verotusta jo nyt.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 9:51
James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 9:48
sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 9:35 olimatta vuosikulut olivat hyvin samaa tasoa. Voittajaksi selviytyi kuitenkin selkeästi muutaman vuoden ikäinen bensavehje. Kilsoja 10-15k/v.

Tärkeimmät muuttujat vertailussa ovat:
- Käyttövoima
- Mahdollinen käyttövoimavero
- Arvonalenema
- Huolto ja korjaus (tässä joutuu eniten veikkaamaan)
- Vakuutus
Mielestäni omaksi ostettaessa aika suuri kysymysmerkki on myös jälleenmyyntiarvo.
Arvonalenema = hankintahinta - jälleenmyyntiarvo

.


Kommentoin lähinnä sitä, kun itse kirjoitit, että huoltoa ja korjausta joutuu eniten veikkaamaan. Omasta mielestäni eniten joutuu veikkaamaan arvonalenemaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 9:48 Mielestäni omaksi ostettaessa aika suuri kysymysmerkki on myös jälleenmyyntiarvo. Oma Stetson-Harrison veikkaukseni, että jos nyt ostaa uuden sähkövispilän vs dinosauruksen ja pitää muutaman vuoden, dinosauruksen arvo pudonnut enemmän. Tod. näk. muutaman vuoden kuluttua käytetyllä polttiksella on sama status kuin nyt käytetyllä kuvaputkitelevisiolla.
Mä suhtaudun varauksella myös näiden ensimmäisten sähköautojen hintakehitykseen. Lähinnä sen takia, että tekniikan yleistyessä uusien sähköautojen hankintahinta saattaa laskea, mikä jyrkentää käytettyjen sähköautojen arvonalemaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 9:51

En usko suuriin mullistuksiin käytettyjen hinnoissa. Jos povailee polttomoottoreiden romahdusta, niin yhtä hyvin voisi povata, että rakettimaisesti kehittyvä EV tekniikka tekee ensimmäisen sukupolven sähköistä takapajuisia. Eihän kukaan maksa esim. 5v vanhasta televisiostakaan mitään, vaikka se oli kuinka tulevaisuuden tekniikkaa aikoinaan. Sama pätee muuhunkin nopeasti kehittyvään tekniikkaan.

Iso ja varsinkin Suomessa kallista polttomoottorivehjettä tosin varoisin. Kaikilla premium-merkeillä on tarjolla tehokkaita hybridejä, joila kiertää Suomen verotusta jo nyt.
Veikkaan, että muutamassa vuodessa mielikuva polttiksesta on kuitenkin kuvaputkitelevisio ja se kyllä vaikuttaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Autoilu on aika rationaalista hommaa. Sen huomasin kun tein oman hintavertailuni. Jos speksi on sama, niin vuosikustannus on hyvin sama eri ikäisille ja tyyppisille autoille.

Sähköllä on vielä paljon tekemistä, että siitä on kansanautoksi.

Sähköjä rekisteröitiin suomessa n. 700 vuodessa. Jos määrä tuplaantuu joka vuosi, niin kaikki uudet autot ovat sähköjä 2026. Jotta sama tapahtuisi globaalisti, niin autoteollisuuden pitäisi kyetä konvertoimaan koko kapasiteettinsa sähköksi 7 vuodessa. En usko tuohon. Oletetaan, että kapasiteetti hakkaa hieman rajoittimeen ja muutos saadaan läpi 10 vuodessa. Eli 10v päästä kaikki uudet autot ovat sähköjä. Kapasiteetti ei kuitenkaan edelleenkään riitä siihen, että vanhat polttomoottorivehkeet yhtäkkiä romutettaisiin ja korvattaisiin sähköllä.

Väitän, että nyt hankitulla polttomoottoriperheautolla ajelee sen 10v ilman kummoista huolta arvon romahtamista. Sen jälkeen jäännösarvo alkaa olla sillä tasolla, että asialla ei ole niin väliä. Ja jos pihassa on tilaa, niin voihan sen ihan toimivan auton pitää varalla, koska 10v päästä ei polttomoottorivehkeen omistamisen verotuksessa ole mitään järkeä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 10:22 ^ Autoilu on aika rationaalista hommaa.
Tähän kohtaan reipasta sotilasnaurua. Auton osto on kaikkea muuta kuin rationaalista hommaa. Jos olisi, kaikki ajaisivat Dacialla. Onko mielestäsi rationaalista perustetta esim. maksaa Audista enemmän kuin Skodasta?

Ps. sinä olet hyvin selkeästi kuluttajien valtavirrasta poikkeava yksilö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2019 10:22 Sähköllä on vielä paljon tekemistä, että siitä on kansanautoksi.
Mä en usko, että se koskaan tulee olemaan kaikille sopiva vaihtoehto. Se ei oikein sovellu vetokykyä vaativiin tilanteisiin. Sähkömoottoriin toki voi helposti laittaa riittävästi vääntöä, mutta kulutus kasvaa niin, että toimintasäteen kanssa tulee ongelmia. Asuntovaunu, hevostraileri tai iso vene perässä nostaa kulutusta selvästi. Myöskään pitkän matkan ajoon sähköauto ei konseptina vaikuta toimivalta. Yhtään ei houkuttelisi lähteä sähköautolla lapin erämaihin vaeltamaan tai kalaan.

Mua pikkusen huolestuttaa, kun poliitikot tuntuvat sitoutuvan yhteen tekniseen ratkaisuun. Eri tekniikoiden pitäisi antaa kilpailla keskenään. Vaikka mä olen jo pitkään pitänyt sähköautoa meille sopivana kakkosautona, niin isommaksi autoksi kaipaan erilaisia ominaisuuksia. Jos polttomoottorista luovutaan, niin nykyisistä kehitteillä olevista vaihoehdoista polttokenno saattaisi antaa toimivan vaihtoehdon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ nope. Yllätyin itsekin, että huippudiilejä ei löytynyt. Markkinahintoja tarkastelemalla käytetyn auton ostajat ovat yllättävän rationaalisia. Saman kokoiset eri ikäiset perhefarkut samoilla ominaisuuksilla arvotetaan vuosikuluiltaan hyvin samanlaisiksi erilaisista hankintahinnoista huolimatta.

Uusissa autoissa varmaan on enemmän tunnetta pelissä. Muu ei selitä esim ranskisten myyntiä.

Dacia muuten haukuttiin juuri maan rakoon suomalaisten katsastustilastojen pohjalta. Jos huomioidaan arvonalenema, vaiva ja korjauskulut, niin väitän Dacian vuosikulujen paljastuvan vertailukelpoisiksi samoin varusteltuun autoon. Eli vertailukohdaksi pitänee ottaa joku käytetty, jotta saadaan vertailukohteen varustelu riittävän alas.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 15.03.2019 10:46
Mua pikkusen huolestuttaa, kun poliitikot tuntuvat sitoutuvan yhteen tekniseen ratkaisuun. Eri tekniikoiden pitäisi antaa kilpailla keskenään.
Juuri noin. Jos halutaan vähentää päästöjä, niin kannattaa suunnata verotusta päästöihin, ei omistamiseen, ostamiseen tai tekniikkaan.

Kun verotetaan päästöjä, niin pitäisi antaa myös mahdollisuus korvata päästöt esim ostamalla päästöoikeuksia. Silloin markkina ohjaa päästövähennyksen tehokkaimpaan paikkaan. En pidä yhtään mahdottomana, että iso vanha premium bensa olisi päästökaupan jälkeen erittäin kilpailukykyinen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Miksi Mazdan tai Toyotan urheiluauto on halvempi kuin vastaavan suorituskyvyn Ferrari?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 11:02 ^^Miksi Mazdan tai Toyotan urheiluauto on halvempi kuin vastaavan suorituskyvyn Ferrari?
Kun katsoo 20 myydyimmän uuden auton listaa, kysymys on aika pölhö. Ainoastaan turvalliseksi koetut Volvot yltävät edes premium-merkeistä listalle ja urheiluautoja ei varmaan löydy 100 myydyimmän joukosta. Se todistanee, että suurin osa ostaa autot rationaalisin kriteerein.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 15.03.2019 11:42
James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 11:02 ^^Miksi Mazdan tai Toyotan urheiluauto on halvempi kuin vastaavan suorituskyvyn Ferrari?
Kun katsoo 20 myydyimmän uuden auton listaa, kysymys on aika pölhö. Ainoastaan turvalliseksi koetut Volvot yltävät edes premium-merkeistä listalle ja urheiluautoja ei varmaan löydy 100 myydyimmän joukosta. Se todistanee, että suurin osa ostaa autot rationaalisin kriteerein.
Mutta eihän rationaalisuus selitä, miksi Ferrarin urheiluauto on Mazdan urheiluautoa kalliimpi?

En oikein ymmärrä, mitä tuo myyntitilasto todistaa. Jos ihmisillä olisi varaa, varmaan suuri osa ostaisi esim Range Roverin maasturin Volvon SUV sijasta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 11:56En oikein ymmärrä, mitä tuo myyntitilasto todistaa. Jos ihmisillä olisi varaa, varmaan suuri osa ostaisi esim Range Roverin maasturin Volvon SUV sijasta?
Ostaisiko? Useimmille auto on kulutushyödyke joka ostetaan tiettyyn käyttötarkoitukseen ja pohditaan siihen liittyviä kustannuksia. Pieni promille ihmisiä ostaa sitten kikkelinvenyttimiä tai on niin rahoissaan ettei tarvitse pohtia, mutta minusta käyttöomaisuuteen kulutettavan rahan ja siitä saatavan hyödyn/ilon punninnan päättyessä useimmiten järkevään perheautoon se osoittaa enemmistön toimivan hyvinkin rationaalisesti. Ajatuksesi siitä, että kaikki ostaisivat Dacian on ihan pöhlö. Dacia ei ole turvallisestä päästä, erityisen matkustusmukava tai luotettava. Minun on mahdoton nähdä Daciaa rationaalisena valintana itselleni. Rationaalisuus ei ole menojen minimoimista vaan asetetun panoksen ja saadun hyödyn tasapainoa.

Myöskään se, että Ferrarin pienenä sarjana käsityöpainotteisesti tuotetut imagotuotteet eivät ole samanhintaisia kuin sarjavalmisteiset muoviluodit ei pitäisi olla mikään argumentti tai edes ihmettelyn aihe kun puhutaan siitä millä kriteereillä auto tavanomaisesti ostetaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mikä mielestäsi selittää sen, että Audista ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin vastaavasta Skodasta, vaikka kyseessä on käytännössä sama auto?

En tietenkään väitä, etteikö auto ostettaisi osittain järkiperustein, väitän, että autoa ei osteta _pelkästään_ järkiperustein.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2019 12:16 ^Mikä mielestäsi selittää sen, että Audista ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin vastaavasta Skodasta, vaikka kyseessä on käytännössä sama auto?

En tietenkään väitä, etteikö auto ostettaisi osittain järkiperustein, väitän, että autoa ei osteta _pelkästään_ järkiperustein.
Itse huomaan premium-autossa eroa perusautoon, vaikka se olisi samaa segmenttiä ja teholuokkaa. Rationaalisuushan riippuu hankinnan funktiosta. Imagosta ollaan usein valmiitakin maksamaa. Vvoi olla hyvinkin rationaalista miehelle ostaa auto jolla saa paremmin seksikumppaneita, ihan samoin kuin voi olla rationaalista mennä ravinteliin merkkivaatteessa kuin paskaisissa markettifarkuissa, vaikka molemmat suojaa säältä samalla lailla.

Se, että peruserkki ei kuitekaan ole valmis ottamaan 45-60k€ autolainaa ostaakseen imagoa on rationaalisuuden osoitus. Kuluvien resurssien vs. saatavan hyödyn suhde ei ole kunnossa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Omassa vertailussani vanha A6 ja uudehko Ocu olivat hyvin lähellä toisiaan vuosikustannuksissa. Skodat ovat kai yhden sukupolven volkkaria jäljessä, joka taas on yhden sukupolven audia jäljessä. Eli aika vanhoistakin audeista löytyy se varustelu, mitä skodaan on saanut vasta hiljattain.

Vertaa itse mitä maksaa vuodessa uudenkarhea Octavia RS nahkoilla ja hyvillä varusteilla VS saman tehoinen vanhempi A4 tai jo iäkäs A6. Vuosikustannus on hyvin samaa tasoa.
Vastaa Viestiin