Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 17.03.2019 18:33 Mutta siis nuo vaiheet jäi vielä epäselväksi, ja lyhyestä matikasta vaivoin selvittyäni en edes tiedä mikä on "sinikäyrä".

Yhden sähköjohdon tietsikan muuntajasta itse korjasin runsaalla sähköteipillä, ja ei kai siinä ollut kuin kaksi kuparilankaa.

Miten niin kolme "vaihetta"?

Ja mites se maadoitus, jos kerran sähkö liikkuukin eri suuntaan kuin kirjoissa, No niin salamatkin oikeasti lyövät maaasta taivaisiin eikä niinkuin luulisi.

Edit: sähkövirrassa ne elektronit eivät liiku atomista toiseen, kunhan tönivät seuraavia liikkeelle, olen tiennyt

Pahoittelen, olen taas juovuksissa.
Kuva

Vaihtovirrassa jännite vaihtelee ajan mukaan tuollaisen käyrän mukaan (siniaalto), ja eri vaiheet ovat saman näköisiä, mutta ajallisesti kolmannesallon eri kohdissa.

Maadoitus ei liity asiaan sinänsä mitenkään. Nollajohdossa on "referenssitaso", ja vaihtovirrassa jännitteisissä johdoissa jännite muuttuu jatkuvasti sen suhteen positiiviseksi tai negatiiviseksi. Eli virran suuntaa ei ole mielekästä määrittää ollenkaan.

Edit: olen itsekin juovuksissa. Otin huomiseksi töistä liukumavapaata, kun viime viikolla tuli tehtyä +12,5 tuntia. Itse asiassa juuri matikka meni itselläni alakanttiiin yo-kirjoituksissa; vain 50 pistettä (42 vaadittiin L:ään.)
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

En ymmärrä tätä uutista.
Ruotsin aika olisi meille paras aika
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ ... paras-aika

Komission teettämässä Euroopan laajuisessa kyselyssä enemmistö eurooppalaisista haluaa kesäajan pysyväksi. Vain Tšekissä, Alankomaissa, Tanskassa ja Suomessa suurin osa kansalaisista kannatti pitäytymistä talvi- eli normaaliajassa.

Normaaliajassakin talvikuukausien päivät alkavat pitkään pimeässä. Jos sen sijaan vaihtaisimme Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle – samaan aikaan kuin Ruotsi – saisimme nousta paljon useammin valoisaan aamuun.
Ruotsin kesäaika on +2 ja Suomen normaaliaika on +2, joten olisimme samassa ajassa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 30.03.2019 12:00 En ymmärrä tätä uutista.
Ruotsin aika olisi meille paras aika
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ ... paras-aika

Komission teettämässä Euroopan laajuisessa kyselyssä enemmistö eurooppalaisista haluaa kesäajan pysyväksi. Vain Tšekissä, Alankomaissa, Tanskassa ja Suomessa suurin osa kansalaisista kannatti pitäytymistä talvi- eli normaaliajassa.

Normaaliajassakin talvikuukausien päivät alkavat pitkään pimeässä. Jos sen sijaan vaihtaisimme Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle – samaan aikaan kuin Ruotsi – saisimme nousta paljon useammin valoisaan aamuun.
Ruotsin kesäaika on +2 ja Suomen normaaliaika on +2, joten olisimme samassa ajassa.
Ainakin Epanja hyötyy siitä nykyäänkin siitä että aika on Keski-Euroopan ajassa, vaikka maantieteellisesti pitiäisi olla jossain muualla. Siis päivä alkaa myöhemmin, mistä on terveydellisiä hyötyjä. Aamvirkku vähemmistö tosin vastustaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tässä ilta-sanomien uutisessa avataan vähän paremmin ja monisanaisemmin tätä asiaa. Ekassa uutisessa ajattelin ensin, että Suomi olisi siirtymässä nykyiseen Ruotsin aikaan, eli +1 aikaan, jolloin aurinko laskisi kaksi tuntia aikaisemmin kuin nykyään.

Karu kuva todistaa, mitä tapahtuu, jos Suomi siirtyy Ruotsin aikaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006061541.html
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kuinka pitkään tölkkihernekeitto säilyy parasta ennen -päiväyksen jälkeen? (Pitkään.) Tai paremminkin kuinka vanhaa söisitte. Kaapissani on kaksi - sanotaanko että ei aivan tuoretta - tapausta.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Parasta ennen on vain parasta ennen, aistinvarainen arvionti keittoon ja jos bueno niin ääntä kohden.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Toinen vanhentunut 2014 ja toinen 2015 - olisi juuri ja juuri varaa ostaa uusia (loppuelämäksi)

Kyselytauti päällä: kannattaako keskituloisen sinkkumiehen hillota rikkinäisiä puhtaita sukkia ja alushousuja siltä varalta että joskus tulee aikaa parsia ne ehjäksi?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 27.04.2019 15:22 ^Toinen vanhentunut 2014 ja toinen 2015 - olisi juuri ja juuri varaa ostaa uusia (loppuelämäksi)

Kyselytauti päällä: kannattaako keskituloisen sinkkumiehen hillota rikkinäisiä puhtaita sukkia ja alushousuja siltä varalta että joskus tulee aikaa parsia ne ehjäksi?
Siinä vaiheessa kun sukka tai alkkari on rikki, sen kangas tuppaa olemaan niin venynyttä että ei ne istu kunnolla muutenkaan. Sinkkumiehellä on syytä aina varmuuden vuoksi olla siistit ja istuvat kalsarit ja asialliset sukat, koska toiveenahan on päästä näyttämään niitä mahdollisimman usein suopealla naisihmiselle!!
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

nokkaelain kirjoitti: 27.04.2019 15:22Kyselytauti päällä: sukkia
Näppärä vinkki poikamiehelle: heitä kerralla kaikki sukat roskikseen ja osta 15 paria samanlaisia sukkia niin ei ole aamuisin ongelmia etsiä paria kun silmät on kuitenkin aamurähmässä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 27.04.2019 15:41 . Sinkkumiehellä on syytä aina varmuuden vuoksi olla siistit ja istuvat kalsarit ja asialliset sukat, koska toiveenahan on päästä näyttämään niitä mahdollisimman usein suopealla naisihmiselle!!
Jotkut luottaa myös murphyn lakiin. Kun on paskaset kalsarit, niin tietenkin silloin käy flaksi!
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.04.2019 16:56
So Hard kirjoitti: 27.04.2019 15:41 . Sinkkumiehellä on syytä aina varmuuden vuoksi olla siistit ja istuvat kalsarit ja asialliset sukat, koska toiveenahan on päästä näyttämään niitä mahdollisimman usein suopealla naisihmiselle!!
Jotkut luottaa myös murphyn lakiin. Kun on paskaset kalsarit, niin tietenkin silloin käy flaksi!
Joskus kun nainen tuli baarista mukaan, lakanat oli pesty herra ties koska; yritin sanoa että vaihtaisin ne, mutta nainen sanoi, ettei tänne ole tultu asumaan :D
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kyllä parsijaa varten hillotut sukat ja kalsongit olisi sellainen turn off, ettei paluuta olisi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exsu kirjoitti: 27.04.2019 22:20 Kyllä parsijaa varten hillotut sukat ja kalsongit olisi sellainen turn off, ettei paluuta olisi.
Mutta oikeasti aion osan niistä korjata. Joku ekohippinainen voisi olla samaa mieltä ettei käyttökelpoista heitetä pois.

(Valitettavasti ne kauheimman näköiset alusvaatteet näyttävät olevan ikuisesti kestäviä.)
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 27.04.2019 15:41 Sinkkumiehellä on syytä aina varmuuden vuoksi olla siistit ja istuvat kalsarit ja asialliset sukat, koska toiveenahan on päästä näyttämään niitä mahdollisimman usein suopealla naisihmiselle!!
Se juna meni jo. Olen ehkä tavallisen näköinen, mutta kuitenkin tietyllä tavalla - jos ei nyt vastenmielisen näköinne - kuitenkin sellainen jonka seurassa naiset eivät halua olla.

Kuva rajoitetun ajan näkyvissä :) :
https://photos.app.goo.gl/SxpbNWs1JSx9wm1TA

Edit: tuota elintasokumpua ei ole oikein tajunnut ennen kuin näkee "selfiessä".
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ei välity kyllä kuvasta, miksi ei naiset haluaisi olla seurassa. Jos mun pitäisi kuvittaa "insinööri" sanakirjaan, niin se olisi jotain tälläistä. Mun mielikuva ExPertistä on suunnilleen tämä, mutta pitäisi olla joku outo puhelinkotelo ja yleistyökalu vyöllä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exsu kirjoitti: 28.04.2019 12:17 Ei välity kyllä kuvasta, miksi ei naiset haluaisi olla seurassa. Jos mun pitäisi kuvittaa "insinööri" sanakirjaan, niin se olisi jotain tälläistä. Mun mielikuva ExPertistä on suunnilleen tämä, mutta pitäisi olla joku outo puhelinkotelo ja yleistyökalu vyöllä.
Ihan kuvaa varten laitoin kauluspaidan päälle :D . Itse asiassa lähdin aikoinaan opiskelmaan fysiikkaa yliopistolle ihan siitä syystä etten halua olla insinööri. (Kaverit lähtivät teknilliseen korkakouluun.) Ohjelmistoalalle vaan päädyin, koska osaan.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exsu kirjoitti: 28.04.2019 12:17 Ei välity kyllä kuvasta, miksi ei naiset haluaisi olla seurassa. Jos mun pitäisi kuvittaa "insinööri" sanakirjaan, niin se olisi jotain tälläistä. Mun mielikuva ExPertistä on suunnilleen tämä, mutta pitäisi olla joku outo puhelinkotelo ja yleistyökalu vyöllä.
Insinööri on tavallaan pahin "loukkaus" ikinä. Jotain sellaista, mitä mitä kohtaan naiset eivät tunne mitään intohimoa. Sanoinkin, että olen tavallisen näköinen - se ei vaan herätä naisissa intohimoja. Joskus olen miettinyt onko naisilla helpompaa: riittää että näyttää naiselta, ja perässä on kuolaavia idiootteja pois potkittavaksi asti. Ehkä virkkeen jälkimmäinen lause vastasi asiaan.

Äitini mielipide on että minulla on Asperger, kuten kahdella serkulla. Itse asiassa asiantuntevan psykoligin lausunto on: ei ole. Olen ihan vastakohtaisesti hyvä huomaamaan muiden tunnetiloja. Mutta ajatellaan vaikka tilannetta jossa tutustuu tuntemattomaan: ihmiset ovat aluksi varautuneita ja aistin liiankin hyvin sen miltä toisesta tuntuu.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Muistskaa nyt kuitenkin, että leikitte mielikuvalla insinööristä. Totuus voi olla toinen.
Who says you need to buy a guitar?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Voisin olla itsekin insinööri.

Yliopistolla oli jatko-opinnot suoritettuna ja (tekniikan) lisenssiaattityö oli parin viikon työtä vaille valmiina. Laitoksen riitojen jälkimainigeissa kumpikin ohjaajani kieltäyti hoitamasta hommaa loppuun - määrättiin uusi ohjaaja. Samaan aikaan sain nykyisen työpaikkani ja jäi tekemättä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 28.04.2019 1:10
So Hard kirjoitti: 27.04.2019 15:41 Sinkkumiehellä on syytä aina varmuuden vuoksi olla siistit ja istuvat kalsarit ja asialliset sukat, koska toiveenahan on päästä näyttämään niitä mahdollisimman usein suopealla naisihmiselle!!
Se juna meni jo. Olen ehkä tavallisen näköinen, mutta kuitenkin tietyllä tavalla - jos ei nyt vastenmielisen näköinne - kuitenkin sellainen jonka seurassa naiset eivät halua olla.

Kuva rajoitetun ajan näkyvissä :) :
https://photos.app.goo.gl/SxpbNWs1JSx9wm1TA

Edit: tuota elintasokumpua ei ole oikein tajunnut ennen kuin näkee "selfiessä".
Kuvan perusteella olet hyvin tavallisen näköinen suomalainen mies. Eli ulkonäkö ei missään tapauksessa ole este pariutumiselle. Kuvan perusteella tosiaan veikkaisin insinööriksi. Työssäkäyvä kuvasi näköinen mies on yleensä naimisissa, ajaa VAG-konsernin autolla, asuu omistusasunnossa, perheeseen kuuluu hoiva-alalla työskentelemä vaimo, 1.9 (tai suomalaisittain 1,9) lasta ja koira. Poika harrastaa jalkapalloa ja tyttö rytmistä voimistelua. Itse harrastat kalastusta ja haaveilet moottoripyörän ostosta. Muistelet usein, kuinka firman tyky-päivän karting-kisassa voitit muut ja uskot, että saattaisit olla menestyvä formulakuski, jos olisit lapsesta saakka panostanut siihen. Tätä päiväunta et ole kertonut kenellekään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kylläpä Dave alkoi kauhopuheiseksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Diddley Bow kirjoitti: 28.04.2019 19:15 Muistskaa nyt kuitenkin, että leikitte mielikuvalla insinööristä. Totuus voi olla toinen.
Tietysti. Tässä tapauksessa nokkiksen insinöörilook on mielestäni hänelle etu, koska kuten Dave avasi, se viestii vakautta, keskiluokkaisuutta, turvallisuutta ja pysyvyyttä, ja sitä olettamani kohderyhmän naiset useimmiten haluavat.

Tietenkään pelkkä insinöörin koulutus ei takaa näitä asioita, siitä on tällä palstallakin sen verran esimerkkejä, ettei kukaan täällä tarvinne erityistä muistutusta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Hei, millä palstalla muistaakseni Ylli haukkui minua värivammaksi? Huh mitä vihapuhetta.
Voisin vastata hänelle sinne MUKAVASTI!
Minähän en tule haukkumaan häntä. Minä en hauku ketään

VAPUNAJAN ARSKA
Väriterapeutti
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.04.2019 8:34 Kuvan perusteella tosiaan veikkaisin insinööriksi. Työssäkäyvä kuvasi näköinen mies on yleensä naimisissa, ajaa VAG-konsernin autolla, asuu omistusasunnossa, perheeseen kuuluu hoiva-alalla työskentelemä vaimo, 1.9 (tai suomalaisittain 1,9) lasta ja koira. Poika harrastaa jalkapalloa ja tyttö rytmistä voimistelua. Itse harrastat kalastusta ja haaveilet moottoripyörän ostosta. Muistelet usein, kuinka firman tyky-päivän karting-kisassa voitit muut ja uskot, että saattaisit olla menestyvä formulakuski, jos olisit lapsesta saakka panostanut siihen. Tätä päiväunta et ole kertonut kenellekään.
Kuvailit juuri yläasteen aikaisen kaverini, josta tavallaan etäännyin, kun lukiossa tuli muitakin kavereita, ja aloin hiukan jotain ymmärtää elämästä (ja koodauksesta :D ) Em. kaverini harrasti kartingia, ja vanhemmilla oli vanha BMW. Vanhemmat kokoomuslaisia. Valitettavasti hän ei ole koskaan oikein pärjännyt naisten kanssa, vaikka onkin isänsä näköinen (lyhyt ja koittaa kasvattaa viiksiä.) Hän kuitenkin valmistui DI:ksi ja on suorittanut lentolupakirjankin. Vuosiluokan miitissä hän kertoi että ei ole löytänyt vielä puolisoa.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 02.05.2019 15:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin