Kohti eduskuntavaaleja 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 12:47
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 9:48
Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 9:47 :paavi:

Joo ja olen myös n. 1000 kertaa todennut että olen sen verran KÄYTÄNNÖN ihminen että jos jotain moraalisia valintoja teen niillä pitäisi myös olla jotain konkreettista vaikutusta. Se on todella niin yksinkertaista.
Mutta se omien moraalisten valintojen painava vastuu? Eikö sitä olekaan?
En pysty enää paremmin vastaamaan sinulle.
Tähän voisin vastata erästä kitinäläistä lainaten "loppuiko data & argumentit", mutta jätän sen tekemättä.
Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ oman lihansyöntivalinnan merkitys ja vaikutus on VALTAVA!!!

Tuon oman valinnan vaikutus on suurempi kuin sen, että valtio kieltäisi lihansyönnin ja jakaisi siitä kuolemantuomioita. Katos kun homie tuollaisessakin ympäristössä saattaisi syödä lihaa salaa omasta valinnastaan, mutta jos homie päättää olla syömättä lihaa, niin tuskin kukaan koskaan tulee pakottamaan homietä syömään lihaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:05
Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 12:47
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 9:48

Mutta se omien moraalisten valintojen painava vastuu? Eikö sitä olekaan?
En pysty enää paremmin vastaamaan sinulle.
Tähän voisin argumentoida erästä kitinäläistä lainaten "loppuiko data & argumentit", mutta jätän sen tekemättä.
Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
Minusta noilla käytännön merkityksillä on hyvin suuri merkitys. Ne ovat kaikki. Jos ajatellaan esim. maailman nälkäongelmaa niin voisin kai solidaarisuudesta paastota kolme päivää mutta mikä olisi käytännön merkitys? Se ei olisi vähäinen. Se olisi nolla.
Tai jos/kun talvisodan aikana joku latino kirjoitti Buenos Airesin sanomien yleisönosastoon protestikirjoituksen Neuvostoliiton hyökkäyksen vuoksi luuletko että sillä oli käytännön merkitystä? Oikein arvattu.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 13:16
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:05
Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 12:47

En pysty enää paremmin vastaamaan sinulle.
Tähän voisin argumentoida erästä kitinäläistä lainaten "loppuiko data & argumentit", mutta jätän sen tekemättä.
Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
Minusta noilla käytännön merkityksillä on hyvin suuri merkitys. Ne ovat kaikki. Jos ajatellaan esim. maailman nälkäongelmaa niin voisin kai solidaarisuudesta paastota kolme päivää mutta mikä olisi käytännön merkitys? Se ei olisi vähäinen. Se olisi nolla.
Tai jos/kun talvisodan aikana joku latino kirjoitti Buenos Airesin sanomien yleisönosastoon protestikirjoituksen Neuvostoliiton hyökkäyksen vuoksi luuletko että sillä oli käytännön merkitystä? Oikein arvattu.
Et vastannut kysymykseeni, kysyn uudestaan;
pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ miten hitossa paastoaminen helpottaisi nälkäongelmaa? Nälkä johtuu köyhyydestä, ei ruuan puutteesta. Maailmassa tuotetaan ihan tarpeeksi ruokaa kaikille. Kaikilla ei vain ole varaa tuon ruuan ostamiseen.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:30
Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 13:16
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:05
Tähän voisin argumentoida erästä kitinäläistä lainaten "loppuiko data & argumentit", mutta jätän sen tekemättä.
Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
Minusta noilla käytännön merkityksillä on hyvin suuri merkitys. Ne ovat kaikki. Jos ajatellaan esim. maailman nälkäongelmaa niin voisin kai solidaarisuudesta paastota kolme päivää mutta mikä olisi käytännön merkitys? Se ei olisi vähäinen. Se olisi nolla.
Tai jos/kun talvisodan aikana joku latino kirjoitti Buenos Airesin sanomien yleisönosastoon protestikirjoituksen Neuvostoliiton hyökkäyksen vuoksi luuletko että sillä oli käytännön merkitystä? Oikein arvattu.
Et vastannut kysymykseeni, kysyn uudestaan;
pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä.
Kai minä jotenkin pystyn.
Mutta minun tulkintani (sinulla on oikeus omaan tulkintaasi) on että tuo ei ole mitään tekopyhäilyä vaan käytännöllisyyttä. Ei se ole mitään "kiemurtelua" ja "selittelyä" kun hyvin kuivakiskoisesti totean että minun lihansyönnilläni (kovin heikkovaltaisena kuluttajana) ei ole merkitystä.
Eri asia olisi jos olisin varakkaampi. Tai julkkis joka vielä kertoisi valinnastaan (ja sen taustalla olevasta moraalisesti syystä) medioissa tms. Tai jos olisin edes jollain lailla ns. vaikuttajayksilö.
Se että sinä ja moni muukin "Kitinäraadista" ei anna tekojen käytännön vaikutuksille mitään merkitystä on todella outoa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:05 Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
Mä olen suorittanut filosofian appron! Ja kyllä säkin käytännössä ainakin moraaliteorian osalta, sen verran monta kertaa mä olen selittänyt tämän tässä nimenomaisessa kontekstissa. Mutta menköön vielä kerran.

Alkeiskurssitasolla sanomme, että filosofian historiassa voimme erottaa kolme erilaista, yleistä suhtautumistapaa moraaliin (cum laude -tasolla tai viimeistään laudatur-tasolla sitten problematisoimme tämän, mutta menköön nyt tässä, kun approsta puhutaan): Deontologinen eli velvollisuuseettinen suhtautuminen, konsekventialistinen eli seurauseettinen suhtautuminen, ja aristoteelinen eli hyve-eettinen suhtautuminen.

Aristoteelisen hyve-etiikan voimme tässä varmaan oikeastana sivuuttaa. Sen mukaan ihmisen tulee kukoistaakseen kasvaa hyveelliseksi, ja tämä tapahtuu harjoittamalla käytännössä hyveellistä ajattelua ja ennen kaikkea tekoja. Koulimme itsestämme hyveellistä yksilöä tekemällä hyveellisiä tekoja. Tämä, katolisen kirkon virallisessa filosofiassa täydellistyvä käsitys, ei ole Homielle. Hän nyt ei varsinaisesti hikoile toimiessaan mahdollisemman hyveellisesti.

Velvollisuuseettinen käsitys taas lähtee siitä, että teot ovat itsessään hyviä tai pahoja (riippumatta niiden seurauksista), ja velvollisuutemme on tehdä hyviä tekoja. Kirkkain esimerkki tästä olisi Kantin moraalifilosofia, jonka mukaan kategorinen velvollisuutemme on toimia ikuisen ja universaalin moraalilain vaatimusten mukaisesti, riippumatta tekojemme seurauksista. Homie kritisoi erityisesti sellaista kantaa (jonka hän ilmeisesti katsoo vallitsevan laajalti Suomessa ja erityisesti Sa Hardin päässä), joka hyväksyy Kantin velvollisuuseettisen suhtautumisen, mutta korvaa universaalin moraalilain partikulaarisella, historiallisella ja kontigentilla eduskunnan säätämällä lailla. Oikea kantilainen kysyisi aina, onko vallitsevan, ihmisten säätämän lain mukainen toiminta myös universaalin moraalilain vaatimusten mukaista - ja jos ei ole, rikkoisi maallista lakia ilman tunnon tuskia.

Itse Homie taas on seurauseetikko. Teot eivät ole itsessään pahoja tai hyviä (contra kantilainen velvollisuusetiikka), vaan tekojen moraalinen arvo riippuu täysin niiden käytännön seurauksista - seuraako niistä hyvää vai pahaa (miten tämä sitten ymmäretäänkään). Sinä tunnut kieltävän tällaisen moraalifilosofian mahdollisuuden, mutta tosiasiassa se on hyvin suosittua. Millin tai Benthamin utilitarismi, esimerkiksi, edustaisi tällaista moraaliajattelua, ja erityisen vahvana sen vaikutus näkyy modernissa taloustietreessä, kuten Sivustahuutajasta huomaamme. Homien mukaan hän on sellainen maan matonen ja universumin sivustakatsoja, että millään mitä hän tekee, ei ole mitään merkittäviä seurauksia mihinkään, paitsi hänen omaan välittömään mielihyväänsä. Niinpä kaikki, mikä lisää hänen välitöntä mielihyväänsä, on myös moralisesti oikeutettua. Muille toisin, koska he ovat merkittävämpiä toimijoita kuin Homie. M.O.T.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 14:00
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:30
Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 13:16

Minusta noilla käytännön merkityksillä on hyvin suuri merkitys. Ne ovat kaikki. Jos ajatellaan esim. maailman nälkäongelmaa niin voisin kai solidaarisuudesta paastota kolme päivää mutta mikä olisi käytännön merkitys? Se ei olisi vähäinen. Se olisi nolla.
Tai jos/kun talvisodan aikana joku latino kirjoitti Buenos Airesin sanomien yleisönosastoon protestikirjoituksen Neuvostoliiton hyökkäyksen vuoksi luuletko että sillä oli käytännön merkitystä? Oikein arvattu.
Et vastannut kysymykseeni, kysyn uudestaan;
pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä.
Kai minä jotenkin pystyn.
Mutta minun tulkintani (sinulla on oikeus omaan tulkintaasi) on että tuo ei ole mitään tekopyhäilyä vaan käytännöllisyyttä. Ei se ole mitään "kiemurtelua" ja "selittelyä" kun hyvin kuivakiskoisesti totean että minun lihansyönnilläni (kovin heikkovaltaisena kuluttajana) ei ole merkitystä.
Eri asia olisi jos olisin varakkaampi. Tai julkkis joka vielä kertoisi valinnastaan (ja sen taustalla olevasta moraalisesti syystä) medioissa tms. Tai jos olisin edes jollain lailla ns. vaikuttajayksilö.
Se että sinä ja moni muukin "Kitinäraadista" ei anna tekojen käytännön vaikutuksille mitään merkitystä on todella outoa.
Kyllä mä annan tekojen käytännön merkitykselle arvoa. Eli ei se mua haittaa, vaan se, että mä koen, että sä kuitenkin toisaalta haluat korostaa korkeaa moraaliasi. Eli tuo mun mielestäni esiin tuleva ristiriita (teoria vs. käytäntö) on se, joka mua häiritsee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:06
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:05 Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
Mä olen suorittanut filosofian appron! Ja kyllä säkin käytännössä ainakin moraaliteorian osalta, sen verran monta kertaa mä olen selittänyt tämän
Siemen ei ole lohjennut otolliseen maaperään :(

Mä tosiaan siis ajattelen niin, että jos ajattelee (kuten homie), että tehoeläintalous on väärin, ei silloin voi hyvällä omallatunnolla syödä tehoeläintalouden tuotteita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.04.2019 12:19
Vagabondo kirjoitti: 15.04.2019 9:51 70-80-luvun talous rakentui täysin kestämättömään Neuvostoliiton kauppaan, joka perustui vain muiden länsimaiden boikotoiman suljetun talouden aiheuttamaan kilpailuvääristymään, joka kaatuessaan johtikin pahoihin seuraamuksiin.
Väestörakenne oli ja on edelleen iso juttu. En ihan näe miten se oli sosiaalidemokratian ansiota, että suuret ikäluokat siirtyivät työelämään 70-luvulla ja olivat työuransa tuottavuuden huipulla 80-luvulla. Nyt tuo sama jengi on eläkkeellä ja kohti hoivakodissa.
En mä ainakaan esittänyt, että väestörakenne olisi yksinomaan sosiaalidemokraattien ansiota. Muutenkaan en esittänyt paljon mitään.

Vagis esitti, että häntä pelottaa, että nyt palataan 70-80-lukujen sosiaalidemokraattiseen jakopolitiikkaan. Kysyin, mitä hänellä on mielessä, koska juuri tuota aikaa melkein enemmän luonnehtii demarien siirtyminen pois kakun jakamisen jakopolitiikasta valtionhoitajapuolueeksi, joka oli erityisen huolissaan kakun kasvattamisesta (Korpilammet ja nämä). Siihen Vagis totesi, että hänellä olikin erityisesti mielessään moraalisesti kyseenalainen, poliittisesti ylläpidetty kauppa diktatuurien kanssa.

Itse ajattelisin, että se on paljon enemmän demarit, jotka nykymaailmassa ovat tätä kritisoineet (etunenässä ehkä jonkun Tuomiojan kritiikki aseviennistä arabimaihin), kun taas kaikenmaailman persut ja kovan linjan kokkarit ovat nimenomaan selittäneet, että moraalia ja bisnestä ei pidä sekoittaa, vaan Suomi voi ottaa diktaattorien rahat pois. Eli omilla argumenteillaan Vagis voi olla huoletta ja siirtyä kannattamaan demareita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 14:10 Mä tosiaan siis ajattelen niin, että jos ajattelee (kuten homie), että tehoeläintalous on väärin, ei silloin voi hyvällä omallatunnolla syödä tehoeläintalouden tuotteita.
Niin. Homien mukaan tehoeläintalous on väärin, koska siitä seuraa mittaamaton määrä tuntevien eläinten kärsimystä. Jos Homie jättää punaisella hintalapulla varustetun lihapiirakan ostamatta Haagan Siwasta, ei eläinten kärsimys siitä vähene, mutta Homien nautinto kyllä. Ergo: Homien lihapiirakkaostos on moraalisesti oikein.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:06. Homien mukaan hän on sellainen maan matonen ja universumin sivustakatsoja, että millään mitä hän tekee, ei ole mitään merkittäviä seurauksia mihinkään, paitsi hänen omaan välittömään mielihyväänsä. Niinpä kaikki, mikä lisää hänen välitöntä mielihyväänsä, on myös moralisesti oikeutettua. Muille toisin, koska he ovat merkittävämpiä toimijoita kuin Homie. M.O.T.
Tuon takiahan Homien teot ovat juuri niitä kaikkein merkityksellisimpiä!

Joku lohkaisi ennen vaaleja, että hän ei halua enää kuulla sanaakaan kärkipoliitikkojen kasvissyönnistä tai henk koht valinnoista, koska pääministeriksi pyrkivä pystyy vaikuttamaan muuhunkin. Jos homie ei pysty vaikuttamaan muuhun kuin omaan syömiseen, niin silloin homien pitää vailuttaa omaan syömiseensä, jos hän ylipäätään haluaa vaikuttaa.

En näe siinä mitään ongelmaa, että esim tupakoitsija ajaisi tupakoinnin rajoittamista yrittämättä itse lopettaa. Tupakanpoltossa kun ei ole sitä moraalista uhria, jonka kuvitteellisia tai vähemmän kuvitteellisia oikeuksia ollaan puolustamassa.

Lihansyönnissä ne syödyt eläimet kuitenkin tapetaan juuri sen takia, että homie syö ne. Noiden tuotantoeläinten olot myös ovat juuri sellaiset, joista homie on valmis maksamaan. Oletan, että homie ei osta edes luomua.

Eräs työkaverini on moraalisista syistä kasvissyöjä, mutta syö riistaa, koska kokee näiden eläimien eläneen hyvin.

Jos puhuu lihansyöntiä vastaan moraalisista syistä, niin olisi kiva nähdä jokin teko puheiden tueksi: luomun suosiminen, lihansyönnin vähentäminen, tai jotain. Jos mitään tekoja ei näy, niin onko mitään keinoa erottaa puhetta paskapuheesta?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:21 Jos Homie jättää punaisella hintalapulla varustetun lihapiirakan ostamatta Haagan Siwasta, ei eläinten kärsimys siitä vähene, mutta Homien nautinto kyllä. Ergo: Homien lihapiirakkaostos on moraalisesti oikein.
Sitten homielle pitää myöntää nobel. Tähän asti on luultu, että kysyntä ohjaa tuotantoa. Nyt homie onkin keksinyt, että tuotanto ei riipu kysynnästä! Kamaa vain tuotetaan ostettiin sitä tai ei!

Pelkään, että tämä menee pilkunnussumisrksi, joten rautalangasta: lihapiirakan eläin tietenkin on jo tuotettu ja tapettu, mutta sen homien lihapiirakkaostoksen perusteella päätetään montako eläintä tuotetaan ja tapetaan tulevaisuuden piirakkakysyntää varten.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 15.04.2019 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 14:07
Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 14:00
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:30
Et vastannut kysymykseeni, kysyn uudestaan;
pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä.
Kai minä jotenkin pystyn.
Mutta minun tulkintani (sinulla on oikeus omaan tulkintaasi) on että tuo ei ole mitään tekopyhäilyä vaan käytännöllisyyttä. Ei se ole mitään "kiemurtelua" ja "selittelyä" kun hyvin kuivakiskoisesti totean että minun lihansyönnilläni (kovin heikkovaltaisena kuluttajana) ei ole merkitystä.
Eri asia olisi jos olisin varakkaampi. Tai julkkis joka vielä kertoisi valinnastaan (ja sen taustalla olevasta moraalisesti syystä) medioissa tms. Tai jos olisin edes jollain lailla ns. vaikuttajayksilö.
Se että sinä ja moni muukin "Kitinäraadista" ei anna tekojen käytännön vaikutuksille mitään merkitystä on todella outoa.
Kyllä mä annan tekojen käytännön merkitykselle arvoa. Eli ei se mua haittaa, vaan se, että mä koen, että sä kuitenkin toisaalta haluat korostaa korkeaa moraaliasi. Eli tuo mun mielestäni esiin tuleva ristiriita (teoria vs. käytäntö) on se, joka mua häiritsee.
Väärin. En minä mitenkään halua korostaa korkeaa moraaliani. Pyrin elämässä toimimaan oikein, siis eettisesti oikein. En ole silti mikään pyhimys. Minä vain kirjoitin lain ja moraalin sekä lain ja oikeuden suhteista ihan yleisellä tasolla, sanoisiko sivustakatsojana.
Tuo em. tulkinta on silti ymmärrettävä.
Kyllä kai saa luonnonsuojelunkin puolesta kirjoittaa vaikka ei muutakaan maalle lankoja värjäämään?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kyllä puheiden tueksi pitää olla tekoja. Jos saarnaan väkivallattomuutta samalla kun potkin hampaitasi sisään, niin ei tuo puheeni ole kovin uskottavaa tekoihin verrattuna.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.04.2019 14:40 ^ kyllä puheiden tueksi pitää olla tekoja. Jos saarnaan väkivallattomuutta samalla kun potkin hampaitasi sisään, niin ei tuo puheeni ole kovin uskottavaa tekoihin verrattuna.
Palataanpa taas noihin käytännön merkityksiin. Tuolla (fiktiivisellä) potkimisella olisi kyllä hyvin konkreettista käytännön merkitystä. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 14:10
urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:06
James Potkukelkka kirjoitti: 15.04.2019 13:05 Sen sijaan kysyn, pystytkö ymmärtämään, että esim. mua ärsyttää, että annat toisaalta mahtipontisen pateettisia lausuntoja "Omat moraaliset valinnat merkitsevät vastuuta. Vastuu painaa pirusti." mutta sitten kun niistä nappaa kiinni, alat kiemurtelemaan ja selittelemään valintojen käytännön merkityksestä ja valintojesi merkityksettömyydestä. Mun käsittääkseni, _jos_ arvioidaan tekojen moraalista oikeutusta, ei arvioida, mikä on tekojen käytännön merkitys. Toki filosofian appro on suorittamatta..
Mä olen suorittanut filosofian appron! Ja kyllä säkin käytännössä ainakin moraaliteorian osalta, sen verran monta kertaa mä olen selittänyt tämän
Siemen ei ole lohjennut otolliseen maaperään :(
Tämä jäi vaivaamaan, ei tuntunut oikealta. Oikea ilmaus on "siemen ei ollut langennut hyvään maahan".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 15.04.2019 14:44
sivustahuutaja kirjoitti: 15.04.2019 14:40 ^ kyllä puheiden tueksi pitää olla tekoja. Jos saarnaan väkivallattomuutta samalla kun potkin hampaitasi sisään, niin ei tuo puheeni ole kovin uskottavaa tekoihin verrattuna.
Palataanpa taas noihin käytännön merkityksiin. Tuolla (fiktiivisellä) potkimisella olisi kyllä hyvin konkreettista käytännön merkitystä. :wink:
Mitäs jos Archibald Smith 1800-luvun alun Alabamassa olisi ollut sitä mieltä, että hänen neekeriorjien pitonsa ei ole väärin, koska eihän hänen tekonsa yksinään mitään muuta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.04.2019 14:33
urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:21 Jos Homie jättää punaisella hintalapulla varustetun lihapiirakan ostamatta Haagan Siwasta, ei eläinten kärsimys siitä vähene, mutta Homien nautinto kyllä. Ergo: Homien lihapiirakkaostos on moraalisesti oikein.
Sitten homielle pitää myöntää nobel. Tähän asti on luultu, että kysyntä ohjaa tuotantoa. Nyt homie onkin keksinyt, että tuotanto ei riipu kysynnästä! Kamaa vain tuotetaan ostettiin sitä tai ei!

Pelkään, että tämä menee pilkunnussumisrksi, joten rautalangasta: lihapiirakan eläin tietenkin on jo tuotettu ja tapettu, mutta sen homien lihapiirakkaostoksen perusteella päätetään montako eläintä tuotetaan ja tapetaan tulevaisuuden piirakkakysyntää varten.
Homien ajatuskuvio on tietysti, että (kollektiivinen) kysyntä ohjaa tuotantoa, mutta Homien (yksilöllinen) osuus (kollektiivisesta) kysynnästä on niin häviävän pieni, että se katoaa kaikenmaailman virhemarginaaleihin ja muihin. Edes lähikauppias, saati sitten tehosikalan omistaja, ei huomaisi mitään, vaikka Homie jättäisi ostoksensa väliin.

Siis itsehän mä olen siinä mielessä anti-homie, että suurehko osa ostamastani lihasta on luomua ja/tai suoraan lähi-pientuottajilta ostettua, käyn espoolaisten markettikauppiaiden hermoille kyselemällä luomumahdollisuuksista, myymänsä kalan sertifikaateista, myymänsä lihan alkuperästä jne. Maksan moninkertaisen hinnan ostamalla luomupossua, luomukanaa ja tolleen. Ja äänestänkin vielä kaikenmaailman kettutyttöjä!

Mut samaan aikaan sielua hiertää epäilys, että EK:n porsaat nauraa mulle Suomalaisella klubilla. Mä olen just sellainen systeemin ratas, joka tyytyy osaansa kuluttaja-kansalaisena eikä osaa vaatia rakenteellisia, moraalisia ja poliittisia muutoksia, vaan koettaa naurettavasti kulutusvalinnoillaan tehdä maailmasta parempaa. Pienen ihmisen yksittäisiä tekoja, vai mitä se Niinistö sanoi, jotta vaikka köyhyydessä elävien lasten aseman parantamiseen ei tarvitsisi käyttää verorahoja. Homie ei alistu tällaiseen, vaan vaatii rakenteelliseen ongelmaan rakenteellisia ratkaisuja. Hän ei suostu politiikan kieltämiseen, vaan vaatii poliitikoilta tekoja! Voi olla, että hän on paljon suurempi moraalinen sankari kuin minä, joka katsoo eläinten holokaustia sivusta ja kuviottelee, että ainakin minun omatuntoni on puhdas.
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.04.2019 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homie: käytännön merkitys sinun teoillesi = jokainen syömätön lihakilo jätetään tuottamatta.

Mieti tätä niin, että olet sarjamurhaaja. Jos nyt lopetat sarjamurhaamisen, niin kaikki ne ihmiset saavat elää, jotka muuten murhaisit tulevaisuudessa. Sinun oma valintasi ei kuitenkaan lopettaisi kaikkea murhaamista maailmasta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:52 Homien ajatuskuvio on tietysti, että (kollektiivinen) kysyntä ohjaa tuotantoa, mutta Homien (yksilöllinen) osuus (kollektiivisesta) kysynnästä on niin häviävän pieni, että se katoaa kaikenmaailman virhemarginaaleihin ja muihin.
Ei jumalauta... kyllä niissä exceleissä on nykyään desimaalit. Siellä se homien syömä liha näkyy ihan kristallinkirkkaana.

Tai sitten homie on keksinyt lihan kvanttiteorian, jossa tarjonta mukautuu kysyntään vain perniön kokoisissa kimpaleissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:52 Ja äänestänkin vielä kaikenmaailman kettutyttöjä!
--
Mut samaan aikaan sielua hiertää epäilys, että EK:n porsaat nauraa mulle Suomalaisella klubilla. Mä olen just sellainen systeemin ratas, joka tyytyy osaansa kuluttaja-kansalaisena eikä osaa vaatia rakenteellisia, moraalisia ja poliittisia muutoksia, vaan koettaa naurettavasti kulutusvalinnoillaan tehdä maailmasta parempaa.
Kyllähän sä teet sen, mitä yksittäinen ihminen voi.

Homiehan ei myöskään äänestä (tosin aikoinaan lupasi seuraavissa vaaleissa äänestää). Äänestitkö Homie?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ koneisto tuottaa sen mitä ostetaan. Jos ostetaan luomua, niin tuotetaan luomua. Kannattaa katsoa paljonko se luomu on lisääntynyt marketeissa kun jengi on sitä alkanut oikeasti ostaa puheiden lisäksi. Huvittavinta on, että Lidlin kaltaiset riistokapitalisteina pidetyt ketjut lisäävät luomua sitä mukaa kun se myy. Ei tartte mennä ruohonjuureen. Natsisiwasta saa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu, S-marketti polttaa ison määrän euroja kertoakseen, miten se on Suomen suurin luomukauppa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2019 14:14 Vagis esitti, että häntä pelottaa, että nyt palataan 70-80-lukujen sosiaalidemokraattiseen jakopolitiikkaan. Kysyin, mitä hänellä on mielessä, koska juuri tuota aikaa melkein enemmän luonnehtii demarien siirtyminen pois kakun jakamisen jakopolitiikasta valtionhoitajapuolueeksi, joka oli erityisen huolissaan kakun kasvattamisesta (Korpilammet ja nämä).
Mä voin ihan sujuvasti muuttaa lausunnon 50-60-lukujen jakopolitiikaksi, jos se helpottaa sun oloa. Ei mun poliittisen historian tuntemus riitä detaljitasolle. Mutta kovasti esimerkiksi veroaste suhteessa bruttokansantuotteeseen näyttää nousseen 80-luvun nousukauden aikana, joten kovasti verotusta on silloin kiristetty, eikä niillä rahoilla ainakaan velkaa lyhennetty, joten eiköhän ne ole jonnekin jaettu. Demareissa mua ärsyttää valtavasti se, että ne on aina tarjoamassa hyvätuloisten verojen korotuksia ratkaisuna kaikkiin rahaongelmiin, eikä tämäkään vaalikampanja siitä poikkea. Mä toivon todella vaikeita hallitusneuvotteluja, jotta SDP joutuu joustamaan talouslinjauksistaan mahdollisimman paljon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin