Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

ok
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oma _mielipiteeni_ on, että en ostaisi tässä vaiheessa uutta polttista tai hybridiä, vaan täyssähkiksen, olkoon sen merkki sitten mikä vain. IMHO polttomoottori on niin viime vuosisadan juttu. Toki, jos asuu kerrostalossa ja lataus on hankala järjestää, se on toinen juttu. Sähkiksen omistaminen nykypäivänä vaatii vielä latausmahdollisuuden kotiparkissa.

edit: tietysti, jos usercase oikeasti on se, että pitää vetää 1000 km yhtäjaksoisesti purjevenettä lappiin, ei se sähkis silloinkaan toimi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sähkövispilöissä on liian monta ongelmaa vielä ratkottavaksi, että semmoiseen erehtyisin.


Ja diiselikin voi tulla takaisin:

Moderni dieselauto ei ole ongelma, vaan osa ratkaisua
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2019 11:46 Sähkövispilöissä on liian monta ongelmaa vielä ratkottavaksi, että semmoiseen erehtyisin.
Sano nyt esimerkiksi yksi ratkaisematon sähköauto-ongelma (lataus kerrostalossa voi olla, sen myönnän ja samoin jos oikeasti pitää perheen ainoalla autolla ajaa 1000 km ilman pysähtymistä).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

- kantama lastattuna (talvella)
- köpönen voimansiirto
- latauksen kesto
- hinta
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2019 11:57 - kantama lastattuna (talvella)
- köpönen voimansiirto
- latauksen kesto
- hinta
- köpönen voimansiirto- tarkoitatko vetokykyä?
- latauksen kesto-Tarkoitatko itsepurkautumista/vampire drainia?

Omasta mielestäni ainoa relevantti noista on hinta, koska rahalla saa jokaisen noista ratkaistua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tarkoitan voimansiirtoa, joka ei kestä.

Tarkoitan akun lataukseen menevää aikaa verrattuna bensatankin täyttämiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2019 12:02 Tarkoitan voimansiirtoa, joka ei kestä.
Jaa? En ole tällaisesta kuullut. Teslalla oli ensimmäisissä takavetoisissa performance versioissa ongelmia, mutta tuo on vuosia vanha juttu. Voimansiirron takuu on 8 vuotta ja meni takuun piikkiin. Puhutko jostain muusta mallista, en ole kuullut että sähkisten voimansiirron kesto olisi ongelma.

En usko, että sähkisten voimansiirrossa on mitään sisäsyntyistä kestävyysongelmaa sen enempää kuin VAG konsernin jonkun vuoden kaksoismassavauhtipyörän ongelmat olisivat merkki polttisten voimalinjojen yleisestä ongelmasta.
Bluntly kirjoitti: 24.04.2019 12:02 Tarkoitan akun lataukseen menevää aikaa verrattuna bensatankin täyttämiseen.

Mikäs ongelma tuo on, kun joka aamu on akku täynnä? Tien päällä riittä kahvitauko.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 24.04.2019 10:51
Sinänsä ei ole viisasta uutta mallia edes katsoa, koska lastentaudit.
Uusi malli uudesta tehtaasta. Run forest, run!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2019 12:20
Bluntly kirjoitti: 24.04.2019 12:02 Tarkoitan voimansiirtoa, joka ei kestä.
Jaa? En ole tällaisesta kuullut.
Sähköauton voimansiirron sössiminen vaatisikin yritystä. Voikohan siinä edes onnistua?

Lähtökohtaisesti EV on paljon luotettavampi konsepti kuin polttis. Syynä mekaanisten osien pienempi määrä. Autossa vaan on muutakin kuin voimalinja. Jos laatu pettää muualla, niin se luotettavampi voimalinja ei lämmitä. Iso osa laadusta suunnitellaan sisään komponentteihin ja prosesseihin. Isommat parannukset kestävät vuosia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Syynä voimalinjan pettämiseen on isompi vääntö ja sen seurauksena usein esiintyvä raskas kaasujalka.

Teslahuoltamolla toimineen henkilön mukaan erityisesti vetonivelet on usein heikossa hapessa yllättävänkin vähillä kilometreillä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2019 11:15 Oma _mielipiteeni_ on, että en ostaisi tässä vaiheessa uutta polttista tai hybridiä, vaan täyssähkiksen, olkoon sen merkki sitten mikä vain. IMHO polttomoottori on niin viime vuosisadan juttu. Toki, jos asuu kerrostalossa ja lataus on hankala järjestää, se on toinen juttu. Sähkiksen omistaminen nykypäivänä vaatii vielä latausmahdollisuuden kotiparkissa.

edit: tietysti, jos usercase oikeasti on se, että pitää vetää 1000 km yhtäjaksoisesti purjevenettä lappiin, ei se sähkis silloinkaan toimi.
Uskon myös sähköautoihin, mutta polttokennollisiin. Erityisesti Suomen oloissa. En viitsi ostaa kallista akkuautoa tähän väliin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2019 11:15 Oma _mielipiteeni_ on, että en ostaisi tässä vaiheessa uutta polttista tai hybridiä, vaan täyssähkiksen, olkoon sen merkki sitten mikä vain. IMHO polttomoottori on niin viime vuosisadan juttu.
Perusteles vähän? Onko toi niinku samalla lailla viime vuosisadan juttu kuin whatsapp on nuorten mielestä snapchattiin verrattuna, vai perustuuko tuo johonkin laskelmaan?

Jos kyse on taloudellisesta syystä, niin syynä täytyy olla ajatus polttiksen jälleenmyyntiarvon mahdollisesti nopeastakin romahduksesta. Kilometrikuluiltaan ev kun ei vielä ole kilpailukykyinen, joten jotain tässä pitää olettaa tapahtuvan polttiksen oston ja sen uuteen vaihtamisen välissä. Autoa vaihdetaan yleensä 3-6v välein. Aika pian pitäisi rytistä?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vaikea mun on nähdä miten kannattaisi laittaa 60K sähköautoon jonka laatu on epävarma. Ei se vaan sytytä diilinä enkä ole riittävän Teslafiili ostaakseni sellaisen vain siksi että se on sähköinen tai Tesla. Jos laatu olisi ok ja hinta lähempänä mitä alun perin luvattiin, niin miksei.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:17 ^2018 tekee tappiota joo. Q3 ja Q4 kuten sanoin. 2019 plussalla. Jatkossa pystyy rahoittamaan kassavirralla.

Auttoiko Nokian kassa? Ei auta, kun organisaatio vastustaa muutosta.
Oops. https://www.cnn.com/2019/04/24/investin ... index.html
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ myynnin kehitys tuossa on se pommi. Voitto nyt saattaa heitellä, mutta Teslan bisnes on rakennettu rajun kasvun varaan.

Ennustin muinoin, että perinteiset premium-merkit eivät niin herkästi seuraa model s:ää, koska se vain kannibalisoisi isoja sporttisedaneita. Nyt sähkössä nähdään mahdollisuuksia laajemmin ja kisa käynnistyy.

Edelleen ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että sähkö on kilpailukykyisimmillään tehokkaita premiumpolttiksia vastaan. Jos asiakas ei ole valmis maksamaan hiljaisuudesta ja kiihtyvyydestä, niin pelkällä taloudellisuudella sähkö ei pärjää. Vihreöt arvot saattavat joillakin painaa, mutta omien havaintojen mukaan ne painavat lähinnä silloin kun työssä kuljetaan autolla asiakkaissa, jolloin kyse on enemmän imagosta kuin oman elämän hiilijalanjäljestä (imagosähkön omistaja ei esim vähennä lentämistä saati hyvitä lennon päästöjä).
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Nyt kun Jaguarin lisäksi eTronia alkaa tulla ulos ja arvostelut ovat hyriseviä, Teslan etsikkoaika alkaa olla ohi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 24.04.2019 13:41
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2019 11:15 Oma _mielipiteeni_ on, että en ostaisi tässä vaiheessa uutta polttista tai hybridiä, vaan täyssähkiksen, olkoon sen merkki sitten mikä vain. IMHO polttomoottori on niin viime vuosisadan juttu. Toki, jos asuu kerrostalossa ja lataus on hankala järjestää, se on toinen juttu. Sähkiksen omistaminen nykypäivänä vaatii vielä latausmahdollisuuden kotiparkissa.

edit: tietysti, jos usercase oikeasti on se, että pitää vetää 1000 km yhtäjaksoisesti purjevenettä lappiin, ei se sähkis silloinkaan toimi.
Uskon myös sähköautoihin, mutta polttokennollisiin. Erityisesti Suomen oloissa. En viitsi ostaa kallista akkuautoa tähän väliin.
Mä en usko polttokennoihin jakeluinfran takia. Itse polttokenno on varmasti ok, mutta vedyn jakelu on se ongelma. Vai ajattelitko jotain muuta kuin vetyä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2019 15:22
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2019 11:15 Oma _mielipiteeni_ on, että en ostaisi tässä vaiheessa uutta polttista tai hybridiä, vaan täyssähkiksen, olkoon sen merkki sitten mikä vain. IMHO polttomoottori on niin viime vuosisadan juttu.
Perusteles vähän? Onko toi niinku samalla lailla viime vuosisadan juttu kuin whatsapp on nuorten mielestä snapchattiin verrattuna, vai perustuuko tuo johonkin laskelmaan?

Jos kyse on taloudellisesta syystä, niin syynä täytyy olla ajatus polttiksen jälleenmyyntiarvon mahdollisesti nopeastakin romahduksesta. Kilometrikuluiltaan ev kun ei vielä ole kilpailukykyinen, joten jotain tässä pitää olettaa tapahtuvan polttiksen oston ja sen uuteen vaihtamisen välissä. Autoa vaihdetaan yleensä 3-6v välein. Aika pian pitäisi rytistä?
Kyse on fiiliksestä. Tiedän, ei kovin (yhtään) rationaalista, mutta tuntuu niin vanhanaikaiselta tekniikalta ajaa räjähdysten voimalla eteenpäin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.04.2019 7:47
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:17 ^2018 tekee tappiota joo. Q3 ja Q4 kuten sanoin. 2019 plussalla. Jatkossa pystyy rahoittamaan kassavirralla.

Auttoiko Nokian kassa? Ei auta, kun organisaatio vastustaa muutosta.
Oops. https://www.cnn.com/2019/04/24/investin ... index.html
Juu. Ei hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.04.2019 9:28Mä en usko polttokennoihin jakeluinfran takia. Itse polttokenno on varmasti ok, mutta vedyn jakelu on se ongelma. Vai ajattelitko jotain muuta kuin vetyä?
Vety on todennäköisin. Miksi vedyn jakelu olisi iso ongelma? Sitähän voi tuottaa hyvinkin paikallisesti.

Kannattaa lukea:

http://www.bbc.com/future/story/2019032 ... ogen-power
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.04.2019 9:36
James Potkukelkka kirjoitti: 25.04.2019 9:28Mä en usko polttokennoihin jakeluinfran takia. Itse polttokenno on varmasti ok, mutta vedyn jakelu on se ongelma. Vai ajattelitko jotain muuta kuin vetyä?
Vety on todennäköisin. Miksi vedyn jakelu olisi iso ongelma? Sitähän voi tuottaa hyvinkin paikallisesti.

Kannattaa lukea:

http://www.bbc.com/future/story/2019032 ... ogen-power
En nyt ehtinyt lukea, mutta jos kyse on vedyn tuottamisesta elektrolyysillä, siinä on varsin heikko hyötysuhde. Eli merkittävä osa sähköstä hukataan. Paljon fiksumpaa on käyttää sähkö sähkönä käymättä läpi muunnoksia sähkö-vety-polttokenno-sähkö.

Lisäksi vedyn pumppaus korkeapainetankkeihin on teknisesti haastavaa. Vaatii paljon jäähdytystä. Em. syistä en usko vetyyn. Sähkö on paljon elegantimpi.

Jos haluttaisiin, kyllähän sähköstä voitaisiin tuottaa hiilineutraalista polttokelpoista nestemäistäkin hiilivetyä, jota voisi polttaa nykyautoissa. Kaikki em. muunnokset ovat vain kalliimpia kuin käyttää sähkö sähkönä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.04.2019 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sähköä voidaan tuottaa rajattomasti jossain Saharassa aurinkoenergialla. Vedyn siirtäminen ja varastoiminen on kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin sähkön.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 10:21 Sähköä voidaan tuottaa rajattomasti jossain Saharassa aurinkoenergialla. Vedyn siirtäminen ja varastoiminen on kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin sähkön.
Ei ole.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

On.

Sähköautojen lisääntyessä Suomessakin runkoverkko pitäisi rakentaa uudestaan (tehtävä toki muutenkin kun käyttöikä lähestyy loppuaan), mutta sitten vaadittaisiin huomattavasti jyhkeämpi. Myös pienemmät verkot pitäisi uusia.

Vetyä voidaan viedä paikkaan X riippumatta mistään, sähköä vain sinne minne piuhat menee. Akut ei ole vastaus vielä vuosikymmeniin suurten määrien siirtämiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin