Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 12.05.2019 15:56 Käänteinen asuntolaina ei taida onnistua liikehuoneistoon?

Tosin jos persjönsterissä niin voi olla pankillakin nihkeää.
Ko. osakkeen vakuusarvo on varmasti pankin silmissä kyllä lähellä nollaa, koska markkinaa ei tosiaan ole. Sitten vielä se, että mun äitini kait omistaa siitä puolet, koska eihän puoliso peri toista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2019 15:48 Tietysti täytyy myös kertoa se, että mun vanhempani aikoinaan tekivät testamentin, jossa kaikki menee mun lapsille (mistään isoista rahoista ei tosiaan kyse), koska halusivat poistaa sen mahdollisuuden, että mä perisin ja siitä sitten mahd. eron yhteydessä menisi osa vaimolle. Eli ehkä he aloittivat wattuilun. Ko. testamentti nykyään mun äitiäni kaduttaa, mutta itsehän ovat sen aikoinaan tehneet. Epäilen, että mun isä oli aloitteellinen, hän ei ehkä koskaan voinut sietää niin vahvaa naista kuin vaimoni.
Mä oon niin eri maailmasta kun sun vaimo, että on täysin mahdoton ymmärtää, mistä tässä voi suuttua, varsinkaan pitkäkestoisesti. Jos mun lasta joku yrittäisi syrjäyttää perinnössä, koska ei pidä minusta, niin siitä kiukustuisin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 12.05.2019 16:07
James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2019 15:48 Tietysti täytyy myös kertoa se, että mun vanhempani aikoinaan tekivät testamentin, jossa kaikki menee mun lapsille (mistään isoista rahoista ei tosiaan kyse), koska halusivat poistaa sen mahdollisuuden, että mä perisin ja siitä sitten mahd. eron yhteydessä menisi osa vaimolle. Eli ehkä he aloittivat wattuilun. Ko. testamentti nykyään mun äitiäni kaduttaa, mutta itsehän ovat sen aikoinaan tehneet. Epäilen, että mun isä oli aloitteellinen, hän ei ehkä koskaan voinut sietää niin vahvaa naista kuin vaimoni.
Mä oon niin eri maailmasta kun sun vaimo, että on täysin mahdoton ymmärtää, mistä tässä voi suuttua, varsinkaan pitkäkestoisesti. Jos mun lasta joku yrittäisi syrjäyttää perinnössä, koska ei pidä minusta, niin siitä kiukustuisin.
Mä taas kyllä ajattelen, että jos mun vaimoni vanhemmat testamenttaisivat kaiken lapsenlapsilleen, jotta mä en vain vie erossa rahoja, onhan se nyt hiukan epäystävällinen ele. IMHO.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

Toki tässä vaikuttaa myös se, onko tätä syytä hierottu naamaan kuinka avoimesti, vai onko vaan testamentattu lapsille.

Omaa lasta ei kai voi edes tehdä perinnöttömäksi, mutta mun pappa pakotti isän kirjoittamaan jonkun paperin, että mä perin mun isovanhemmat isän ohi. Käytännössä mitään perittävää ei ole.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 12.05.2019 16:27 Toki tässä vaikuttaa myös se, onko tätä syytä hierottu naamaan kuinka avoimesti, vai onko vaan testamentattu lapsille.

Omaa lasta ei kai voi edes tehdä perinnöttömäksi, mutta mun pappa pakotti isän kirjoittamaan jonkun paperin, että mä perin mun isovanhemmat isän ohi. Käytännössä mitään perittävää ei ole.
Ei sitä mitenkään ole korostettu, mutta ei ole salattukaan.

Palstan juristi tietää paremmin, mutta mun käsittääkseni omaa lakiosaansa pitää vaatia ja jos ei vaadi, niin ei saa. Mä en vaatinut, koska ajattelin, että jos mun vanhemmat ovat noin halunneet, niin olkoon sitten niin.

Eli lapsen voi jättää perinnöttömäksi, jos hän ei perintöään vaadi. Anoppi olikin sanonut vaimolleni "jättivät sitten Daven perinnöttömäksi". En itse asiassa ollut ennen tuota anopin lausahdusta tuota tajunnutkaan :o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

Jameksen kärsimyksiin näin narsistina omaa ääntäni kuunnellen omia kokemuksiani hieman rinnakkaisesta.

Kun sain fyffeä, isäni alkoi vaatimaan, että minä maksaisin vanhempieni koko elätyksen eläkkeensä lisäksi.. Koska olivat elättäneet minua kun olin pieni ja nuori. Mille viittasin kintaalla. Perusteluna, että niinhän kaikki vanhemmat kustantavat lapsensa lapsuuden ja nuoruuttakin, eikä oleteta että lapsi maksaisi takaisin.

Myohemmin äitini ehdotti, että muutaisivat mun luo asumaan. maksaen mulle vuokraa. Ehkä tyhmästi kieltäydyin. Koska oli hyvä välillä asua vanhemmistani erossa. Sen takia ostin oman autonkin. Tuo ei enää toiminut, kun isäni kolaroi kevyesti rekan kanssa, eikä enää uskaltanut ajaa autoa vaikka kortti oli. Sitten meidän piti asua yksissä, jommallakummalla paikkakunnalla vuorollaan.Äitini oli lopulta niin liikuntakyvytön, ettei voinut jättää päiväksikään yksin. Koska kaatuili, eikä aina päässyt ylös nostamatta.

Sitten äitini vaati, että testamenttaisin kuolleen Ulla-serkkuni tyttären Maijan silloin kaksiviikkoiselle tyttärelle.. Äidille oli tärkein se suku, ei oma perhe. Minä että se Maijakin on edes käynyt täällä vain kolmevuotiaana ja 12-vuotiaana. Ihan tuntematon eikä liene kiinnostunut talonpidosta. Saati vauvansa jota en ole nähnytkään. . Joten minut perii lapsettomana Suomen valtio tai testamenttaan jollekin luonnonsuojelu- tai eläinsuojelujärjestölle. Äitini tukee niitä asioita, mutta ei tykännyt. koska suku suku suku. Siis jumalauta, minä en ole tykännyt edes elossa olevista sukulaisistani ja loput ovat ihan vieraita..

Perintöasiaan edit, että äitini luopui aikoineen isänperinnöstään, tietenkin rakkaan mulkku-enoni hyväksi.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2019 16:30
exsu kirjoitti: 12.05.2019 16:27 Toki tässä vaikuttaa myös se, onko tätä syytä hierottu naamaan kuinka avoimesti, vai onko vaan testamentattu lapsille.

Omaa lasta ei kai voi edes tehdä perinnöttömäksi, mutta mun pappa pakotti isän kirjoittamaan jonkun paperin, että mä perin mun isovanhemmat isän ohi. Käytännössä mitään perittävää ei ole.
Ei sitä mitenkään ole korostettu, mutta ei ole salattukaan.

Palstan juristi tietää paremmin, mutta mun käsittääkseni omaa lakiosaansa pitää vaatia ja jos ei vaadi, niin ei saa. Mä en vaatinut, koska ajattelin, että jos mun vanhemmat ovat noin halunneet, niin olkoon sitten niin.

Eli lapsen voi jättää perinnöttömäksi, jos hän ei perintöään vaadi. Anoppi olikin sanonut vaimolleni "jättivät sitten Daven perinnöttömäksi". En itse asiassa ollut ennen tuota anopin lausahdusta tuota tajunnutkaan :o
Itse asiassa on aika tavallista testamentata lastenlapsille koska vouti pääsee silloin vain kerran väliin, usein pienemmällä prosentilla koska periviä on useampia. Tyypillisesti 50-60 vuotias oma lapsi ei yleensä ole erityisesti siinä vaiheessa että rahnaa tarvittais.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 12.05.2019 17:35 Itse asiassa on aika tavallista testamentata lastenlapsille koska vouti pääsee silloin vain kerran väliin, usein pienemmällä prosentilla koska periviä on useampia. Tyypillisesti 50-60 vuotias oma lapsi ei yleensä ole erityisesti siinä vaiheessa että rahnaa tarvittais.
Mutta eikö silloinkin rintaperillinen/rintaperillset nykäisisi puolet? Omaa lastaan ei Suomessa voi tehdä perinnöttömäksi ellei lapsi "loukkaa rikollisella tavalla". Kai siihen tarvittaisiin murhayritys.

Mullakin oli vanha yleistestamentti ja talokauppa. Kumpaakaan ei peruttu. Mutta sitten edullisella laskennalla puoli milliä meni melkein kaikille tuntemattomalle uusioserkulle. Jota enoni ei tunnustanut. Se ainoa perintöni, muunhan ostin,joskin kepu-sukupolvenvaihdoshelpotuksella. Vaikka maksoin siitä saamattomasta perintöveronkin,. Monin verroin enemmänkin periaatteessa oli, ja on, käh käh. Silti ei enää investointimahdollisuutta rappiotilaan. Jota oli sitä jo ennen kuin sen ostin. Olen "yrittäjä" jolla ei ole varaa tehdä työtä. Tässä maailmassa niin voi käydä.

Joka uusioserkkuni vasta uuden lain porsaanreiän takia vasta sitten tiesi asiasta. Sen sanominen riitti. Että niin vanha isyysjuttu edes tutkittiin. Mulkku-enoni kiimaa toki kauan ennen syntymääni. Jo enoni isyysjuttu oli epäilyttävä, vaikka miten enoni poika olikin. Puitiin sittemmin mun häviöksi loppuun vasta KKO.ssa. vaikka edellisissä asteissa voitin. Se ennakkotapaus tekee yrititys- eikun perintölaista mielenkiintoista, lisää rehua teille haaskansyöjille. viiskymppisenä se serkkuni niin, ettei tiennyt.. Vaikka kaikki muut tiesivät. Minäkin, vaikken nimeään.

Ja lähetä jo se Jack Daniels-pullo. yhden ostitkin ja luultavasti joit sen itse.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Heti kun sä lähetät ne kaksi jotka voitin.

Et siis ole oikaissut perintöveroasi KKO päätöksen jälkeen?
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 12.05.2019 19:04 Heti kun sä lähetät ne kaksi jotka voitin.
Sinun tulkintasi on siis pullo oikeusasteesta kerrallaan. Minun tulkintani, että koko casesta. tuota ei muistaakseni määritelty keskenämme.
So Hard kirjoitti: 12.05.2019 19:04 Et siis ole oikaissut perintöveroasi KKO päätöksen jälkeen?
En enää muista tarkkaan minkä veron edes maksoin. Ennen KKO-häviötä. Eipä tullut mieleenkään, "oikaista". Tyhmä olen. Testamenttiakaan ei peruttu, ja ne rahat maksoin uusioserkulle pois ja luulin näitä erillisiksi asioiksi. Ei kai KKO:n päätöksessäkään muuta ollut kuin että maksa tasoitusta (kaikki ja ylikin) nimenomaan siitä perinnöstäni ja vielä molempien puolien asianajokulut Ei kai niinkään testamentista ja perinnöstä muuten kuin siitä toisena perijänä maksumiehenä.. Muutenhan siis ostin sen paikan sukupolvenvaihdoshelpotuksin, siihenkään ei voitu kajota. Ehkä kuitenkin laskivat siitäkin, vaikka kauppa jäi voimaan. Varsinainen rahaperintö (siis koko perintö, kun muun jo omistin) ja ylikin kyllä haihtui, kun maksaa piti. Ehkä olisi pitänyt pyytää verotuksen oikaisua, en vaan tajunnut. Asianajajakan ei kertonut.

Minähän en aikusten asioista mitään ymmärrä. Tarvitsisin siinäkin kaikkeen tukihenkilön.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

No kannattaisi varmaan tarkistaa. Jos olet maksanut perintöveron perinnöstä jota et lopulta saanut, niin totta munassa siltä osin se pitää saada takaisin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Miten täällä jokaisen asioiden läpikäyminen päättyy Gattiksen asioiden vatvomiseen?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 13.05.2019 10:39 No kannattaisi varmaan tarkistaa. Jos olet maksanut perintöveron perinnöstä jota et lopulta saanut, niin totta munassa siltä osin se pitää saada takaisin.
Nii no. Sainhan minä sen tavallaan ja sitten maksoin pois. Kumma että niin paljon jouduin korvaamaan. Luullakseni perinnönjako ja vero ei kattanut vain kadonnutta rahaperintöäni, vaan laskivat perintööni armeliaasti jyvittäen myös sitä sukupolvenvaihdokauppaa. Mikä lain mystiikkaa ymmärtämättä on omituista, koska tila ja sen irtaimisto ei ollut fyysisesti perinnönjaon kohteena. Ei tullut tilaa pilkkovia ja irtaimistoa jakavia. Ollnhan jo ostanut sen laillisesti, kauppaa ei purettu eikä testamenttia.

Ilmeisesti tulkittiin vasta KKO.ssa kuolemanvaraiskaupaksi. Sekin oli yhtä helvettiä sekin tapaus. Enoni ei uskonut että se poika perisi yhtään mitään, lopulta tarvittiin maatalousneuvoja selostamaan sille lakia. Enoni lupasi myydä. me lähdettiin hetkeksi Varkauteen muistaakseni isäni kaihileikkauksen takia, ajatellen, että onhan tässä aikaa. Sillä välillä enoni oli jalkakivun takia mennyt otille ja saanut syöpädiagnoosin. Se oli vain parista viikosta kiinni. Ajoitusvirhe kun emme tienneet tulevaa. Sitten enoni kuoli sopivasti liian aikaisin. Jos vähän pidempään olisi elänyt, niin turvassa olisin ollut. Siis ei kenellekään muulle tapahdu noin surrealistista u-tuuria.

Paljon apuna ollut isäni romahti siihen KKO-päätökseen, alkoi taas juomaan. dementoitui nopeasti ja kuoli. Äitini kuoli noin kaksi vuotta isän jälkeen, moniin sairauksiinsa. Keuhkofibroosiin ehkä lopuksi. Vaikka kuinka yritin, vasta ihan lopussa epäonnistuin heidän tukemisessaan, itsekin olin lopussa. Nyt olen yksin.

Silti minähän olin haastettuna, ei koko skaban aiheuttanut jo kuollut hässijä-enoni. Joka vaikka miten isä oli, jo ennen mun juttua enoni ollessa vielä elossa ja terve isyysjutun käsittelykin oli hämärä ja uuden lain porsaanreikään perustuva. Vakavasti vanhentuneessa isyysjutussa nyt riittää kun itsekin jo vanha "lapsi" sanoo ettei tiennyt, vaikka kaikki muut tiesivät. Siellä oli niiden todistajana jopa tätinsä, joka kertoi pyytäneensä enoltani rahaa sille pojalle kun tuo oli nuori. Mutta poika ei sitten itse tiennyt ennen lainmuutosta?

Jos tiesi, sen selvittämiseen olisi varmaan tarvittu yksityisetsivä. Ja sitten ei olisi ollut perijä ollenkaan. Kaukaa hakien jopa minunkin juttuni voitaisin siten kääntää päinvastoin, ja hän maksaisi minulle takaisin.

Enoani vihaava uusioserkun ottoisä oli aktiivisin asiassa. Isyysjutun tauolla kavereilleen höpötti, miten hänestä "huutolaispojasta" tulee nyt miljonääri. No ei juuri hänestä olisi tullut.

Kuoli ennen tyydytystä vasta KKO:ssa. Minä sitten maksoin synneistä kauan ennen syntymääni, enoni ei joutunut maksamaan mitään. Huvitti tuo syrjähyppäily entistä vähemmän, jo isästäni oli ollut liikaa hankaluuksia.
Vesper kirjoitti: 14.05.2019 6:45 Miten täällä jokaisen asioiden läpikäyminen päättyy Gattiksen asioiden vatvomiseen?
Ääähh, olen antanut Shrinkissä tilaa KKK:n ongelmille ja Nokkaeläimen ongelmille. Oman surkeuteni viimeksi lähinnä alkoketjuun.

Silti olen varmasti surkeista surkein täällä ja suuressa yksinäisyydessä ja hädässä. Pahoittelen sitten että kerron? Ja joo, KKK:n viime ketjuun omia kokemuksiani aiheesta ja asenteita. Jos mielenne pahoitatte, imekää parsaa tai jotain.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

En minä pahastu, vaikka spotlite ei minun valituksissani koko aikaa olisikaan.

Ehdotin puolisolle, että arpomisen ja vatvomisen sijasta lähestytään tätä ongelmaa prosessina. Kumpikin kirjaa kipupisteensä ja sen mitä elämästään ylipäätään haluaa. Sitten hallitusneuvottelut pystyyn ja katsotaan mahdutaanko saman katon alle vai onko ns. sovittamattomia ristiriitoja.

Saattaa kuulostaa kylmältä kun kaikki tunnepuolen jutut speksissä on ainakin näennäisesti sivuutettu. Totta kuitenkin on, että meinaamalla ja jahkaamalla elämä menee ohi ja jos päätöksiin ei sitouduta, mitään muutosta ei tapahdu kummaltakaan puolelta. Kuten Yoda opetti "tee tai älä tee. Yrittämistä ei ole". Ja omalta kohdaltani tiedän, että tunteitakin on jossain määrin mahdollista ohjata, vaikka draamaan mieltyneenä niiden vietäväksi välillä onkin niin ihqua heittäytyä.

Itsellä on päällimmäisenä järkyttävä elämännälkä. Vuosi sitten tähän aikaan valmistauduin pikkuhiljaa kuolemaan. Nyt seison taas jaloillani, ekaa kertaa koko aikuisiässäni ilman syömis- tai juomishäiriöitä, masennusta, itsetuhoisia ajatuksia ja rillumarei-meininkiä. Eihän siinä mennyt kuin 2/3 elämästäni. Viimeistä kolmannesta ei jumalauta enää hukkaa.

Ja kasvatan komean tukan, ensimmäistä kertaa suunnilleen tällä vuosituhannella. Kuulemma seassa on jo harmaata. Ei haittaa pätkääkään. Menisi harmaaksi kokonaan niin saisi hyvän kontrastin suht uurteettomille kasvoille :D
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti: 16.05.2019 19:48
Menisi harmaaksi kokonaan niin saisi hyvän kontrastin suht uurteettomille kasvoille :D
lähinäkö on mennyt :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 14.05.2019 9:54 Ääähh, olen antanut Shrinkissä tilaa KKK:n ongelmille ja Nokkaeläimen ongelmille. Oman surkeuteni viimeksi lähinnä alkoketjuun.

Silti olen varmasti surkeista surkein täällä ja suuressa yksinäisyydessä ja hädässä. Pahoittelen sitten että kerron? Ja joo, KKK:n viime ketjuun omia kokemuksiani aiheesta ja asenteita. Jos mielenne pahoitatte, imekää parsaa tai jotain.
Ei minulla ole muita oikeita ongelmia kuin alkon liikakäyttö. (No on varmaan ollut.) Ihan realistisesti ajattelen, etten stressaa esim. ihmissuhteista ennen kuin tuo on taas paremmalla tolalla (ja jos on paska olo, ei jotain "saamista" tule edes ajatetua.)

Tällä viikolla tein taas pitkää päivää. Ke ja to 9 - 20.45 töissä ja muutenkin pitkiä päiviä. Oli luvattu saada jotain toimitettua kuun puoliväliin mennessä ja sain lopulliset speksit maanantaina. Kävin myös viime lauantaina tekemässä useamman tunnin. Firmahan ei tunne ylitöitä (kielletty jo työsopimuksessa), joten olisin voinut sanoa, heippa, ei onnistu.

Edit: ja nyt korkki auki.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Työsopimuksella ei voi ohittaa työaikalakia. Jos teet pitkää päivää työnantajan asettaman deadlinen takia, se on ylityötä ja maksuunhan se menisi jos vain vaatisi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 17.05.2019 22:09 Työsopimuksella ei voi ohittaa työaikalakia. Jos teet pitkää päivää työnantajan asettaman deadlinen takia, se on ylityötä ja maksuunhan se menisi jos vain vaatisi.
Meillä ei ylitöitä maksettu rahalla, vaan puolitoistakertaisella vapaalla. Minun hommassani ylitöiksihän se meni. Pomo tykkäsi kyttyrää, kun vaikka minulla ei olisi kesälomaa ollut varmaan ollenkaan, jätin kai ulkomailla olevan pomon pöydälle lapun että lähdin lomille ja tulen takaisin noin puolentoista kuukauden päästä. Minua tuuraamaan laitettiin joku palkaton graafikkoharjoittelija. Joka sitten soitteli minulle joka päivä neuvoja saadakseen. On kuulkaas vaikeaa neuvoa simppeleintäkään nettisivujen päivitystä tyypille, joka ei ole koskaan edes HTML-koodia nähnyt. Sokkona vielä, lappäriä minulla ei ollut mukana. Kerran soitti kun olin ulkohuusissa. Sanoin vain. "Anteeksi, olen paskalla". Hän. "Se sinulle sallittakoon". Ja soitti uudestaan kymmenen minuutin päästä.

Hyvä rautanörtti siellä sanoi merkkaavansa ylityötunniksi jokaisen alkavan tunnin vaikka olisi vain kymmenen minuuttia.

Kun opetin aikuiskoulutuskeskuksessa, kysyin sen paikan pomolta että miksi täällä pitää merkitä päivittäiseksi työajaksi viisi tuntia, vaikka minä ja kaikki tuntiopettajat tekevät vain kolme. Rehtori "Se on rahoittajien takia. Näin rahoittajat tietävät saavansa rahoilleen vastinetta".

No niinpä tietysti. Olisivat sitten maksaneetkin niistä imaginäärisistä tunneista.

Edit: Kyse oli siis demareista, vieläpä savolaisista (yöks) demareista. Riittävä selitys.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 17.05.2019 22:09 Työsopimuksella ei voi ohittaa työaikalakia. Jos teet pitkää päivää työnantajan asettaman deadlinen takia, se on ylityötä ja maksuunhan se menisi jos vain vaatisi.
Tässä tapauksessa on niin ja näin. Kukaan ei kehottanut jäämään ylitöihin, vaan keskiviikkona oliisi riittänyt rajapinnan määrittely. Sitä testatessa tuli vastaan uusia asioita (mitään dokumentaatiohan ei ole, sellainen olisi huonomuistisille.)

Itse asiassa olen projektin vastuuhenkilö (mutta en kenenkään esimies.) Vaatimukset taas tulevat sivuoven kautta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

IMHO on ristiriitaista valittaa (tosin en tiedä, oletko valittanut) pitkistä työpäivistä, jos niitä tekee omasta halustaan. Oma halu tarkoittaa tässä sitä, että luopuu lakisääteisistä oikeuksistaan. Siihenhän sinua ei voi kukaan pakottaa ja lain yli menevät sopimukset eivät ole sitovia. So Hard tietysti tämän tietää mua paremmin, mutta edellä kirjoitti, että työsopimuksella ei voi ohittaa työaikalakia, joten allekirjoittamasi sopimus ei siltä osin ole sitova.

En tosin ole niin tarkkaan seurannut, että voi olla, että et ole valittanut, vaan ainoastaan kertonut asiantilan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2019 9:14 En tosin ole niin tarkkaan seurannut, että voi olla, että et ole valittanut, vaan ainoastaan kertonut asiantilan.
Olen varmaan joskus/usein valittanut työhön liittyvistä asioista. Tuossa kuitenkin kommentoin lähinnä alkoholin käyttöä ja sitä että sokka lähtee irti, kun pääsee "rentoutumaan".
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2019 9:14 So Hard tietysti tämän tietää mua paremmin, mutta edellä kirjoitti, että työsopimuksella ei voi ohittaa työaikalakia, joten allekirjoittamasi sopimus ei siltä osin ole sitova.
So Hard on liian teoreettinen legalisti. Ei tunne ruohonjuuritason käytäntöä. Onkohan koskaan toiminut käräjäjuristinakaan?

Minä sain viiden vuoden jälkeen fudut, koska niiltä loppuivat rahoitushanat. Meistä vakituisista vain pitkäaikainen vanha toimistosihteeri jatkoi, koska työnsä naamioitiin "oppisopimuskoulutukseksi". Kysyin siltä naiselta että mihin niinkuin muka opiskelee. Tuo: "En mie tiiä. Merkonoomiksi kae"

Nykyään ne käyttää sivarityövoimaa joka ainakin on ilmaista. Sekin lehdessä kerrottiin laupeudentekona. Ja tietenkin tukityöllistettyjä. Vuosi siinä ja sitten uutta köyhää tilalle.

Työsopimuksista, että minullahan oli "jatkuva" työsopimus. Joka lopussa naamioitiin tilapäiseksi. Pomo vannotti minua tuhoamaan alkuperäisen oman kopioni. Ja vitut tein.

Lähtiessäni poistin mestan koneilta kaikki sinne tuomani sovellukset. Työkalujakaan eivät kustantaneet.
Viimeksi muokannut Gat, 18.05.2019 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tosta puhun jatkuvasti. Joidenkin tuottavuus ei riitä työllistymään täydellä palkalla. Parempi että tekevät tukityöllistettynä jotain kuin ovat työtyömyyskorvauksella tekemättä mitään.

Se on ihan absurdi ajatus, että työnantajat käyttäisivät tukityöllistettyjä korvaamaan kysyttyjä ammattilaisia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 18.05.2019 9:30
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2019 9:14 So Hard tietysti tämän tietää mua paremmin, mutta edellä kirjoitti, että työsopimuksella ei voi ohittaa työaikalakia, joten allekirjoittamasi sopimus ei siltä osin ole sitova.
So Hard on liian teoreettinen legalisti. Ei tunne ruohonjuuritason käytäntöä.
Ruohonjuurikäytäntöä voi olla sekin, että mies leipoo joka pe vaimoa kännissä turpaan, mutta ei sekään ole laillista, kuten ei tämäkään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^^Itse asiassa aloitin 6 vuotta sitten tukityöllistettynä toista tonnia nykysitä pienemmällä palkalla. Sitä olisi työnantaja halunnut nostaa 500e ennen kuin vuosi tuli täyteen, mutta osoittautui, että palkkatuen ehdot sallivat vain 200e korotuksen.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 20.05.2019 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin