Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Millähän mekanismilla kivet päätyvät kenkään? Kävelen nyt Björn Borg kengillä, jonka oikeaan kenkään jatkuvasti menee talven hiekoitussepeliä. Kivi ei voi mennä pohjan kautta. Ilmeisesti kävelytyylini on sellainen, että joko oikea tai vasen kenkä heittää jotenkin sepelipalan ilmaan ja se sitten laskeutuu tarkalleen kengän ja nilkan välistä kenkään. Kivi siis aina menee vain oikean jalan kenkään.

Tämä olisi mielenkiintoista selvittää jollain puettavalla kameralla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 9:00 Millähän mekanismilla kivet päätyvät kenkään? Kävelen nyt Björn Borg kengillä, jonka oikeaan kenkään jatkuvasti menee talven hiekoitussepeliä. Kivi ei voi mennä pohjan kautta. Ilmeisesti kävelytyylini on sellainen, että joko oikea tai vasen kenkä heittää jotenkin sepelipalan ilmaan ja se sitten laskeutuu tarkalleen kengän ja nilkan välistä kenkään. Kivi siis aina menee vain oikean jalan kenkään.

Tämä olisi mielenkiintoista selvittää jollain puettavalla kameralla.
Laahaava kävelytyyli ja/tai liian iso kenkä?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voi tosiaan olla, että vasemman jalan kengänpohja eteenpäin mennessä hipaisee maata ja siinä yhteydessä potkaisee sepeliä ilmaan eteenpäin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vasemman jalan kengän pohja on isovarpaan päkiän kohdalta hiukan kulunut, oikean jalan kenkä ei.

Mysteeri taitaa olla ratkennut. Tod näk siis vasemman jalan kenkä isovarpaan päkiän kohdalta hipaisee maata eteenpäin mennessä ja potkaisee sepeliä eteenpäin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 9:18 Vasemman jalan kengän pohja on isovarpaan päkiän kohdalta hiukan kulunut, oikean jalan kenkä ei.

Mysteeri taitaa olla ratkennut. Tod näk siis vasemman jalan kenkä isovarpaan päkiän kohdalta hipaisee maata eteenpäin mennessä ja potkaisee sepeliä eteenpäin.
Itselläni vasen jalka on n. puoli numeroa isompi kuin oikea jalka. Oikeasti sopivia kenkiä on toisinaan vaikea löytää. Kivien osalta en ole kiinnittänyt muuhun huomiota kuin että niitä tulee.

Kysymys: pystyykö suutari paikkaamaan kengänpohjiin kivien tekemiä reikiä? Olisi yhdet vielä siistikuntoiset talvikengät, joihin nykyisen mallinen "hiekoitus"kivi on tehnyt pari aukkoa, jotka suorastaan imevät kiviä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kuinka kauan n. 150e maksaneen Philipsin parranajokoneen teräpaketin pitäisi ilman tylstymistä normaalikäytössä kestää? Ostin omani 2,5 vuotta sitten, eikä se enää leikkaa kuten kuuluu. Osaako joku oman elämänsä Eki vastata?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2019 13:06 Kuinka kauan n. 150e maksaneen Philipsin parranajokoneen teräpaketin pitäisi ilman tylstymistä normaalikäytössä kestää? Ostin omani 2,5 vuotta sitten, eikä se enää leikkaa kuten kuuluu. Osaako joku oman elämänsä Eki vastata?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1929/dfmsh

2 vuoden välein sanoo Philips. Itsellä menee kyllä 4.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 05.05.2019 13:36
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2019 13:06 Kuinka kauan n. 150e maksaneen Philipsin parranajokoneen teräpaketin pitäisi ilman tylstymistä normaalikäytössä kestää? Ostin omani 2,5 vuotta sitten, eikä se enää leikkaa kuten kuuluu. Osaako joku oman elämänsä Eki vastata?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1929/dfmsh

2 vuoden välein sanoo Philips. Itsellä menee kyllä 4.
:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mikäköhän tarkoitus karvankasvulla on noin ylipäätään? Itse olen alkanut kompensoimaan olematonta kuontaloani hillitsemättömällä metsurin parralla. Miksi partani kasvaa haluamattani, mutta hiukset ei, vaikka aivan erityisesti haluaisin.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Diddley Bow kirjoitti: 05.05.2019 17:55 Mikäköhän tarkoitus karvankasvulla on noin ylipäätään? Itse olen alkanut kompensoimaan olematonta kuontaloani hillitsemättömällä metsurin parralla. Miksi partani kasvaa haluamattani, mutta hiukset ei, vaikka aivan erityisesti haluaisin.
Voithan sinä Eri Keeperillä liimata partaa päähän?

Onko muuten Ronaldilla iso tukkarouhelo? Näyttää kuvassa siltä?

Hyvä tukka on kadehdittava. Me miehet ollaan alistuttu tähänkin kaljuuteen.
Vaikka Arska ei kalju olekaan.
Joillakin ulkomaalaisilla miehillä on ihme pehko nuorena. Mut vanhana äkkiä kaljuuntuu. Partaa vaan päähän näkymättömällä liimalla.

TOUKO EI OLE URPO VAIKKA TAISI NYT URPOTA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23466
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olikos jossain tilastoa aivopaosta Euroopassa?

Joko Suomi on Länsi-Euroopan huippua?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aamulla radiovastaanottimesta kuulin juttua, että monessa Euroopan maassa on nykyään muotia "kevytkannabis", josta on poistettu huumaavat ainesosat. Öö? Mitäs ideaa siinä sitten on? Vaikka kyllähän ihmiset tietty juovat alkoholitonta oluttakin..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.06.2019 11:14 Aamulla radiovastaanottimesta kuulin juttua, että monessa Euroopan maassa on nykyään muotia "kevytkannabis", josta on poistettu huumaavat ainesosat. Öö? Mitäs ideaa siinä sitten on? Vaikka kyllähän ihmiset tietty juovat alkoholitonta oluttakin..
Kuulemma rentouttaa ja lievittää kipuja muttei sekoita kognitiivista kapasiteettia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.06.2019 11:53
James Potkukelkka kirjoitti: 10.06.2019 11:14 Aamulla radiovastaanottimesta kuulin juttua, että monessa Euroopan maassa on nykyään muotia "kevytkannabis", josta on poistettu huumaavat ainesosat. Öö? Mitäs ideaa siinä sitten on? Vaikka kyllähän ihmiset tietty juovat alkoholitonta oluttakin..
Kuulemma rentouttaa ja lievittää kipuja muttei sekoita kognitiivista kapasiteettia.
Jos noin on, eikä placeboa vain, niin onhan siinä sitten jotain mömmöä jäljellä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23466
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

THC noissa matala, mutta CBD korkea.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006139734.html

Tarkoittaako tämä oikeasti, että jotkut ihmiset ovat vuoden miettineet ja kirjoittaneet asiaa? Vai että tuomarit ja virkamiehet ovat välissä tehneet muitakin töitä? Mutta eikö olisi kaikin puolin järkevää ja oikeusturvan kannalta hyvä, että asiaa hoitavat hoitaisivat asian täysipäiväisesti loppuun mahd. pian?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2019 11:21 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006139734.html

Tarkoittaako tämä oikeasti, että jotkut ihmiset ovat vuoden miettineet ja kirjoittaneet asiaa? Vai että tuomarit ja virkamiehet ovat välissä tehneet muitakin töitä? Mutta eikö olisi kaikin puolin järkevää ja oikeusturvan kannalta hyvä, että asiaa hoitavat hoitaisivat asian täysipäiväisesti loppuun mahd. pian?
Jossain isossa talousrikosjutussa näyttöä voi olla kaksi arkistohuonetta. Tästä en osaa sanoa. Jokainen tuomari hoitaa samanaikaisesti useita juttuja.

Kuitenkin on niin, että Suomi saa säännöllisesti tuomioita liian pitkistä prosesseista EIT:ssä. Aiheesta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 12.06.2019 11:29
James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2019 11:21 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006139734.html

Tarkoittaako tämä oikeasti, että jotkut ihmiset ovat vuoden miettineet ja kirjoittaneet asiaa? Vai että tuomarit ja virkamiehet ovat välissä tehneet muitakin töitä? Mutta eikö olisi kaikin puolin järkevää ja oikeusturvan kannalta hyvä, että asiaa hoitavat hoitaisivat asian täysipäiväisesti loppuun mahd. pian?
Jossain isossa talousrikosjutussa näyttöä voi olla kaksi arkistohuonetta. Tästä en osaa sanoa. Jokainen tuomari hoitaa samanaikaisesti useita juttuja.

Kuitenkin on niin, että Suomi saa säännöllisesti tuomioita liian pitkistä prosesseista EIT:ssä. Aiheesta.
Olisiko niin, että homman saisi nopeammin kasaan, jos asiaa hoitavat hoitaisivat täysipäiväisesti yhden jutun valmiiksi kerrallaan? Ainakin maallikkona voisin niin kuvitella. Luulisi, että kokonaisuus pysyisi paremmin kasassa ja samalla hoituisi nopeammin. Vai tulisko tuossa sitten välillä tyhjäkäyntiä liikaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21327
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuomarien pitäisi tutustua prosessien perusasioihin: Jos kapasiteetti on rajallinen, niin keskeneräisen tuotannon lisääminen johtaa läpimenoaikojen kasvuun. Jos läpimenoaikoja halutaan lyhentää, pitää rajoittaa rinnakkaisten juttujen määrää. Tämä ei siis tarkoita vähempää määrää juttuja vuositasolla, vaan sitä että niitä on kerralla työstössä vähemmän.

Jos vuodessa hoitaa läpi 100 juttua vuoden läpimenoajoilla, niin samat jutut saisi hoidettua kuukauden läpimenoajoilla, jos pitäisi 2 kk lomaa ja käsittelisi rinnakkain 10 juttua.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.06.2019 12:10 ^ Tuomarien pitäisi tutustua prosessien perusasioihin: Jos kapasiteetti on rajallinen, niin keskeneräisen tuotannon lisääminen johtaa läpimenoaikojen kasvuun. Jos läpimenoaikoja halutaan lyhentää, pitää rajoittaa rinnakkaisten juttujen määrää. Tämä ei siis tarkoita vähempää määrää juttuja vuositasolla, vaan sitä että niitä on kerralla työstössä vähemmän.

Jos vuodessa hoitaa läpi 100 juttua vuoden läpimenoajoilla, niin samat jutut saisi hoidettua kuukauden läpimenoajoilla, jos pitäisi 2 kk lomaa ja käsittelisi rinnakkain 10 juttua.
Ongelmana on kollegiaalinen päätöksenteko. Osa jutuista vaatii monen tuomarin kokoonpanoa. Johtuen kunkin jutun omasta etenemistahdistaan, esim. 10.000 todistesivun yhteinen ja samanaikainen arviointi ei voi toteutua 8h päivässä joka päivä. Jos yksi on sairaana tai lomalla, homma ei edisty lainkaan Systeemi sopii paremmin yksittäisen tuomarin kokoonpanoon kuin monen tuomarin. Paradoksaalisesti juuri laajat jutut vaativat laajan kokoonpanon käyttöä.

Suurin syy prosessien hitauteen on tietysti monenkertainen valitusoikeus ja pienet resurssit suhteessa juttumäärään.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 12.06.2019 12:15
sivustahuutaja kirjoitti: 12.06.2019 12:10 ^ Tuomarien pitäisi tutustua prosessien perusasioihin: Jos kapasiteetti on rajallinen, niin keskeneräisen tuotannon lisääminen johtaa läpimenoaikojen kasvuun. Jos läpimenoaikoja halutaan lyhentää, pitää rajoittaa rinnakkaisten juttujen määrää. Tämä ei siis tarkoita vähempää määrää juttuja vuositasolla, vaan sitä että niitä on kerralla työstössä vähemmän.

Jos vuodessa hoitaa läpi 100 juttua vuoden läpimenoajoilla, niin samat jutut saisi hoidettua kuukauden läpimenoajoilla, jos pitäisi 2 kk lomaa ja käsittelisi rinnakkain 10 juttua.
Ongelmana on kollegiaalinen päätöksenteko. Osa jutuista vaatii monen tuomarin kokoonpanoa. Johtuen kunkin jutun omasta etenemistahdistaan, esim. 10.000 todistesivun yhteinen ja samanaikainen arviointi ei voi toteutua 8h päivässä joka päivä. Jos yksi on sairaana tai lomalla, homma ei edisty lainkaan Systeemi sopii paremmin yksittäisen tuomarin kokoonpanoon kuin monen tuomarin. Paradoksaalisesti juuri laajat jutut vaativat laajan kokoonpanon käyttöä.

Suurin syy prosessien hitauteen on tietysti monenkertainen valitusoikeus ja pienet resurssit suhteessa juttumäärään.
Varmasti noin. Mutta jos _päätöksen_ muodostaminen kestää yli vuoden, lienee prosessissakin jotain hiottavaa.

Eo. tietysti sillä varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys asiasta voi tuottaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2019 12:18Varmasti noin. Mutta jos _päätöksen_ muodostaminen kestää yli vuoden, lienee prosessissakin jotain hiottavaa.
Sinä tai minä emme tiedä paljonko jutussa on todistusaineistoa. Lain mukaan tuomarin tai usean tuomarin jutussa monen pitää käydä se kaikki läpi ja punnita, sen jälkeen keskustella johtopäätökset ja erimielisyystilanteessa äänestää niistä. Lopuksi kirjoittaa tuomio eriävine mielipiteineen.

Tyypillinen tuomion anto perusjutussa vie muutaman viikon. Mutta kuten sanottu, oikeusprosessit kestävät yleisesti ottaen liian kauan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

Miten saa selville... tai onhan mulla Kitinä, parempi kuin hakukoneet... jotta minä päivänä Yle ykkösen tai kakkosen telkussa esitettiin se alkuperäinen King Kong-elokuva, joskus 70-luvun puolivälissä. Olisi tarpeen erään psykopatologiani trauman ajoittamisessa suhteessa vanhempieni aviokriisiin.. Ensimmäiset ja viimeiset koulutanssiaiseni eli konva silloin, meni niin hyvin (TYTTÖJÄ!!) , että minua hävetti. Kotona sitten söin metrilakua ja häpesin katsoessani sitä King Kongia. Nynnykaverini myöhemmin pilkkasivat, että mitä sinä siellä teit ja ei olisi uskonut.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.06.2019 12:28 Miten saa selville... tai onhan mulla Kitinä, parempi kuin hakukoneet... jotta minä päivänä Yle ykkösen tai kakkosen telkussa esitettiin se alkuperäinen King Kong-elokuva, joskus 70-luvun puolivälissä. Olisi tarpeen erään psykopatologiani trauman ajoittamisessa suhteessa vanhempieni aviokriisiin.. Ensimmäiset ja viimeiset koulutanssiaiseni eli konva silloin, meni niin hyvin (TYTTÖJÄ!!) , että minua hävetti. Kotona sitten söin metrilakua ja häpesin katsoessani sitä King Kongia. Nynnykaverini myöhemmin pilkkasivat, että mitä sinä siellä teit ja ei olisi uskonut.
Ainakin kirjaston mikrofilmeiltä tutkimalla sanomalehtien tv-ohjelmatietoja. Mutta eo olisi aika työläs. Onkohan aikakauslehtiä mikrofilmattu? Jos on, niin Katso-lehden mikrofilmejä tutkimalla löytyisi varmasti helpommin.

Korjaus; helpoiten löytynee täältä

https://www.hs.fi/aikakone/
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 12.06.2019 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

Olenhan mä yliopistossa penkonut kansallisarkistoa, sotatieteen arkistoa, rautatiemuseon arkistoa TKK:n varastoa jne.

Minä olen kerran Helsingin pääkirjastossa yrittänyt etsiä kaikista Hesarin mikrofilmeistä artikkeleita Gnat-hävittäjien hankkimisesta. Toivoton urakka. Onneksi löysin artikkelin, jonka lähdeluetteloa käytin siltään siinä proseminaarityössäni. :mrgreen:
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin