Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Stadinarska kirjoitti: 11.07.2019 21:08 Tottakai sinä olet nopeusvalvontaa vastaan! Ollaan yhdessä, hehheh. Minä en saa sakon sakkoa mutta inhoan nopeusrajoituksia.
Tämä vain heinäturskalle: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006173916.html
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.07.2019 9:47 Kyllähän aikoinaan hevosettomiin vaunuihinkin siirryttäessä niihin ensin siirrettiin hevosvaunuissa olleita tarpeettomia elementtejä, mutta aikojen saatossa ne ovat jääneet pois.
Mietin sitä että kun nyt vaaditaan lehtien mielipidepalstoilla kiellettäväksi "tappovehkeitä" (eli sähkökäyttöisiä lautoja), voisiko niillekin vaatia, että edessä kulkee jalankulkija (tai hevonen.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En olisi uskonut tätä päivää näkeväni. Suomessa voi ostaa uuden auton ilman autoveroa. Esim. Teslan Model 3 hinnat alkaen sisältää nyt autoveroa 1264€, mutta siihen saa 2000 € hankintatuen. Tilapäinen autovero oli tosiaan tilapäinen. 60 vuotta se kesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2019 11:18 En olisi uskonut tätä päivää näkeväni. Suomessa voi ostaa uuden auton ilman autoveroa. Esim. Teslan Model 3 hinnat alkaen sisältää nyt autoveroa 1264€, mutta siihen saa 2000 € hankintatuen. Tilapäinen autovero oli tosiaan tilapäinen. 60 vuotta se kesti.
Siis tarkoitatko oikeasti, ettei Teslassa ole käytännössä autoveroa? Eikö muka sähköautoja veroteta? Onko Tesla siis niin kallis ikäänkuin "oikeasti"???
Olikos tää nyt joku Bitcoin-tyyppinen jutsku vai onko Heinäarska taas ohittanut jotain tärkeätä?

HEINÄARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 21.07.2019 20:15
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2019 11:18 En olisi uskonut tätä päivää näkeväni. Suomessa voi ostaa uuden auton ilman autoveroa. Esim. Teslan Model 3 hinnat alkaen sisältää nyt autoveroa 1264€, mutta siihen saa 2000 € hankintatuen. Tilapäinen autovero oli tosiaan tilapäinen. 60 vuotta se kesti.
Siis tarkoitatko oikeasti, ettei Teslassa ole käytännössä autoveroa? Eikö muka sähköautoja veroteta? Onko Tesla siis niin kallis ikäänkuin "oikeasti"???
Olikos tää nyt joku Bitcoin-tyyppinen jutsku vai onko Heinäarska taas ohittanut jotain tärkeätä?

HEINÄARSKA
Sähköautojen autovero on 2,7% ja alle 50t sähköautoon saa 2t hankintatukea, jolloin hankintatuki on autoveroa isompi. Yli 50t maksavaan ei hankintukea saa, jolloin maksettava nettoautovero on se 2,7%.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.07.2019 8:31
Stadinarska kirjoitti: 21.07.2019 20:15
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2019 11:18 En olisi uskonut tätä päivää näkeväni. Suomessa voi ostaa uuden auton ilman autoveroa. Esim. Teslan Model 3 hinnat alkaen sisältää nyt autoveroa 1264€, mutta siihen saa 2000 € hankintatuen. Tilapäinen autovero oli tosiaan tilapäinen. 60 vuotta se kesti.
Siis tarkoitatko oikeasti, ettei Teslassa ole käytännössä autoveroa? Eikö muka sähköautoja veroteta? Onko Tesla siis niin kallis ikäänkuin "oikeasti"???
Olikos tää nyt joku Bitcoin-tyyppinen jutsku vai onko Heinäarska taas ohittanut jotain tärkeätä?

HEINÄARSKA
Sähköautojen autovero on 2,7% ja alle 50t sähköautoon saa 2t hankintatukea, jolloin hankintatuki on autoveroa isompi. Yli 50t maksavaan ei hankintukea saa, jolloin maksettava nettoautovero on se 2,7%.
Kiitos vastauksesta. Yllättävän pieni autovero. Mimä olisin arvellut ilman muuta
kahden numeron autoveron.
Kerro mikä Teslassa on sellaista että siitä kannattaa maksaa niin paljon!?
En epäile sitä vaan kysyn?

Heinäarska
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 22.07.2019 23:19
Kerro mikä Teslassa on sellaista että siitä kannattaa maksaa niin paljon!?
En epäile sitä vaan kysyn?
Tuo vastaus on eri ihmisten kohdalla eri. Joidenkin mielestä kannattaa, joidenkin mielestä ei kannata. Auton ostoahan hyvin harvoin voi perustella pelkästään järkisyillä.

Itse aikoinaan ostin, koska reilu neljä vuotta sitten Tesla edusti täysin uutta huipputekniikkaa ja olen aina ollut kiinnostunut siitä. Jos ei ole kiinnostunut, ei kannata ostaa. Jos olisin halunnut ostaa vain välineen, jolla pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin, en olisi ostanut. Mutta Tesla edusti sekä autotekniikkana (pitkän matkan iso sähköauto) että autonomisena autona (ensimmäinen kaltaisensa autopilotti) uusinta uutta ja ne kiinnostivat ja kiinnostavat edelleen.

Ostin aikoinaan myös esim. Vic-20:n ensimmäisten joukossa. Se kannatti mulle, koska se toi mulle iloa. Jos ko. asia ei kiinnostanut, ostossa ei olisi ollut mitään järkeä. Samaten kun digi-tv tai satelliittilautaset tulivat, olin ensimmäisten joukossa ostamassa.

Jos haluaa vain auton, jolla pääsee turvallisesti paikasta A paikkaan B ja takaisin, ei kannata ostaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.07.2019 8:24
Stadinarska kirjoitti: 22.07.2019 23:19
Kerro mikä Teslassa on sellaista että siitä kannattaa maksaa niin paljon!?
En epäile sitä vaan kysyn?
Tuo vastaus on eri ihmisten kohdalla eri. Joidenkin mielestä kannattaa, joidenkin mielestä ei kannata. Auton ostoahan hyvin harvoin voi perustella pelkästään järkisyillä.

Itse aikoinaan ostin, koska reilu neljä vuotta sitten Tesla edusti täysin uutta huipputekniikkaa ja olen aina ollut kiinnostunut siitä. Jos ei ole kiinnostunut, ei kannata ostaa. Jos olisin halunnut ostaa vain välineen, jolla pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin, en olisi ostanut. Mutta Tesla edusti sekä autotekniikkana (pitkän matkan iso sähköauto) että autonomisena autona (ensimmäinen kaltaisensa autopilotti) uusinta uutta ja ne kiinnostivat ja kiinnostavat edelleen.

Ostin aikoinaan myös esim. Vic-20:n ensimmäisten joukossa. Se kannatti mulle, koska se toi mulle iloa. Jos ko. asia ei kiinnostanut, ostossa ei olisi ollut mitään järkeä. Samaten kun digi-tv tai satelliittilautaset tulivat, olin ensimmäisten joukossa ostamassa.

Jos haluaa vain auton, jolla pääsee turvallisesti paikasta A paikkaan B ja takaisin, ei kannata ostaa.
Minä luin tämän vastauksen heti kun se tuli. Nyt kommentoin, että oli erinomaisen tyhjentävä vastaus ja viisas.
Heinäarskallakaan ei riitä mielikuvitus kysymään jatkoa. Heinä tyytyväinen.

HEINÄARSKIS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Epävirallisista kanavista on kuulunut, että tänään tähän keisiin pitäisi tulla jotain merkittävää kehitystä

https://www.thedrive.com/tech/29257/fin ... spec-paint
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olisi kiva ymmärtää ongelman juurisyyt. Jokin ei nyt Teslan touhuissa skaalaudu. Model S oli kuitenkin ihan hieno auto uuden firman toiseksi malliksi. Model 3 on jo neljäs auto ja oppivuosia on takana rutkasti. Model S:n lanseeraamisesta on n. 7 vuotta. Porsche omaksui japanilaisten laatuopit neljässä vuodessa 90-luvun alussa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.08.2019 12:59Porsche omaksui japanilaisten laatuopit neljässä vuodessa 90-luvun alussa.
Toivottavasti Porsche ei ole omaksunut Teslan oppeja nyt tulevassa sähkövispilässään. Paitsi tietenkin oppinut virheistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei japanilaisten tuotanto-oppien käyttäminen riipu tuotettavasta kamasta. Suomessa tehdään noilla opeilla hammaslääkärivehkeitä ja kaikenlaista muuta.

Sitä tässä hämmästelen, että Tesla ei uutena firmana ilmeisesti ole kuitenkaan hyödyntänyt parhaita moderneja käytäntöjä, joita monet perinteiset valmistajat vielä opettelevat. Luulin että konseptit, akkuteknologia, desing ja markkinointi olisivat olleet Teslan omia juttuja ja kasausopit olisi kiltisti haettu muualta. Mutta ei vissiin nöyryys tai osaaminen riittänyt.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uskoakseni juurisyy on, että Musk on start up -mies. Hän ei sovi tässä vaiheessa olevan firman johtoon.

Tai tietysti hän on edelleen ehkä paras, mutta hänen pitäisi osata delegoida ja antaa muiden C-miesten tehdä tehtävänsä ja myös palkata heitä. Monissa asioissa Musk edelleen hoitaa tehtävät, jotka kuuluisivat muille C-miehille.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.08.2019 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lyhyellä aikajanalla laatu maksaa enemmän vaikka pitkällä säästää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 05.08.2019 13:17 Lyhyellä aikajanalla laatu maksaa enemmän vaikka pitkällä säästää.
Nope. Laatu maksaa vähemmän ihan alusta asti.

(ei ruveta saivartelemaan päivätason jutuilla, joilla ei firmoissa muutenkaan ole väliä)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu. Onneksi joukkokanne on vetämässä. Ilmeisesti koskee aika pientä osaa autoista. Mun autoni kuuluu ikäluokkaan, jossa tuota esiintyy, mutta ei onneksi ole mustapekka iskenyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tulevaisuuden karavaanarit vetävät perässään asuntovaunun sijaan akkukärryä, jotta pääsevät ilman välitankkauksia Ivaloon.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Paljon mielenkiintoisia sähköautoja tulossa

https://www.hs.fi/autot/art-2000006204215.html

Aikoinaan elco sanoi, että hänestä sähköauto on voittanut vasta kun sähköauto voittaa Le Mansin 24h ajot, mutta on sekin eräänlainen virstanpylväs, että Porschen Taycan myy enemmän kuin 911.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Taycanissa kiinnostaa eniten suorituskyvyn ero esim model s:ään verrattuna. Tarjoaako Taycan jotain lisää normiliikenteeseen? Jos ei, niin urheilullisten autojen aika saattaa päättyä. Eli päädytään singulariteettiin, jossa perus-ev tarjoaa kaiken normikuluttajalle.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 12:47Tarjoaako Taycan jotain lisää normiliikenteeseen?
Puskuri pysyy kiinni autossa sateella, maalit ei hilseile ja sadevedet ei valu takakonttiin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ epäoleellista. Kaikilta valmistajilta on tulossa söhköjä, kyllä niistä monet osaa kasata autoja. Taycan demoaa nimenomaan suorituskykyä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 12:47 ^ Taycanissa kiinnostaa eniten suorituskyvyn ero esim model s:ään verrattuna. Tarjoaako Taycan jotain lisää normiliikenteeseen? Jos ei, niin urheilullisten autojen aika saattaa päättyä. Eli päädytään singulariteettiin, jossa perus-ev tarjoaa kaiken normikuluttajalle.
Ei Taycan varmasti S:ään nähden normiliikenteessä lisäetua tuo, mutta ainahan auto on mahdollista suunnitella ei-normiliikenteeseen ja aina osa ihmisistä haluaa siitä maksaa. Jos ajattelee esim. jotain G-Mersua, eihän siinä ole normiliikenteessä mitään järkeä ja kuitenkaan 99% G-Mersuista ei varmasti mene mökkitietä kauemmas metsään. Suurin osa G-Mersuista ei varmasti koskaan poistu asfaltilta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ uumoilen, että sähköt voisivat muuttaa nykyisen järjettömyyden.

Bling bling luuritkin hävisivät ja rikkaatkin käyttävät kiltisti iphonea.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herranen aika miten ruma Taycanista tuli? Jonkinlainen 966:sen ja vanhan Panameran sekasikiö. Laittoivat 2 ruminta Porschea blenderiin ja lähtivät kaljalle. 918 ja uusi Panamera olisivat tarjonneet parempia linjoja.
Vastaa Viestiin