Onko sun käsitys siis, että toimitusketju on valmiina yli tuon 330t 2022?sivustahuutaja kirjoitti: ↑10.09.2019 15:27
Ei kokoonpanotehtaista sen kummempaa konkretiaa tarvita. Kun tehtaat, toimitusketju ja työvoima ovat olemassa,
Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 25760
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Hyvin pitkälle on. Käsittääkseni akku on ainoa hankala komponentti EV:ssa. Seuraisin nimenomaan akkukapasiteettia, en kokoonpanokapasiteettia. Kasaaminen on Teslalle vaikeaa, ei perinteisille.
Toimitussoppareiden lisäksi VW pistää pystyyn oman akkutehtaan. Suunnitelmissa 30 GWh kapasiteetti. Teslalla gigassaan tällä hetkellä Muskin mukaan 23GWh.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... st-ev-wave
En nyt muista nähneeni mitään estimaatteja akkutehtaan rakentamisen aikajänteesta: kauanko kestää investointipäätöksestä täyteen tuotantovauhtiin? Jos tehtaita on nopsa pystyttää, niin sitten pullonkaula siirtyy akkujen raaka-aineisiin. Ensin pärjäävät ne, jotka tekivät pitkät sopparit vähän riskillä. Sitten raaka-aineet hinnoitellaan markkinan mukaan ja hinnat raketoivat. Lopulta kaivosyhtiöt lisäävät kapasiteettia, jos voivat. Kuitenkin lopussa kaikki autonvalmistajat maksavat kamasta markkinahinnan.
VW estimoi yllä tarvittavaksi kapaksi 150GWh euroopassa 2025. Sanotaan, että tuo olisi keskimäärin 80kwh akulla, jolloin autoja menisi 1,9 miljoonaa. Aasiaan sitten toinen mokoma. Jalka kutittelee jo kaasua ja jos markkina vetää, niin vw painaa lusikan pohjaan. Vähän kyllä mietittyttää, mistä VW saisi 150GWh, jos nyt vasta sovitaan 30GWh tehtaasta ja tuskin toimitussoppareita on kukaan hullu mennyt VW:llä tekemään sadasta gigasta vuonna 2025.
Akkuja kannattaa seurata senkin takia, että se on EV:n ylivoimaisesti kallein komponentti. Vaikka EV:t muuttuisivat makkaraksi, niin akkujen kustannustehokkuus saattaa tehdä isoja eroja kilpailluilla markkinoilla.
Toimitussoppareiden lisäksi VW pistää pystyyn oman akkutehtaan. Suunnitelmissa 30 GWh kapasiteetti. Teslalla gigassaan tällä hetkellä Muskin mukaan 23GWh.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... st-ev-wave
En nyt muista nähneeni mitään estimaatteja akkutehtaan rakentamisen aikajänteesta: kauanko kestää investointipäätöksestä täyteen tuotantovauhtiin? Jos tehtaita on nopsa pystyttää, niin sitten pullonkaula siirtyy akkujen raaka-aineisiin. Ensin pärjäävät ne, jotka tekivät pitkät sopparit vähän riskillä. Sitten raaka-aineet hinnoitellaan markkinan mukaan ja hinnat raketoivat. Lopulta kaivosyhtiöt lisäävät kapasiteettia, jos voivat. Kuitenkin lopussa kaikki autonvalmistajat maksavat kamasta markkinahinnan.
VW estimoi yllä tarvittavaksi kapaksi 150GWh euroopassa 2025. Sanotaan, että tuo olisi keskimäärin 80kwh akulla, jolloin autoja menisi 1,9 miljoonaa. Aasiaan sitten toinen mokoma. Jalka kutittelee jo kaasua ja jos markkina vetää, niin vw painaa lusikan pohjaan. Vähän kyllä mietittyttää, mistä VW saisi 150GWh, jos nyt vasta sovitaan 30GWh tehtaasta ja tuskin toimitussoppareita on kukaan hullu mennyt VW:llä tekemään sadasta gigasta vuonna 2025.
Akkuja kannattaa seurata senkin takia, että se on EV:n ylivoimaisesti kallein komponentti. Vaikka EV:t muuttuisivat makkaraksi, niin akkujen kustannustehokkuus saattaa tehdä isoja eroja kilpailluilla markkinoilla.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25760
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^¨"Reports have suggested that VW Group's Audi brand is having difficulty with production bottlenecks for EV batteries."
En nyt oikein tajua tuota artikkelia, kun siinä toisaalta sanotaan, että VAG:llä on akkusopimukset plakkarissa ja toisaalta sanotaan, että Audilla ei ole tarpeeksi akkuja?
Mutta joka tapauksessa, kyllä tuokin kertoo, että VW on varmasti eniten tosissaan.
En nyt oikein tajua tuota artikkelia, kun siinä toisaalta sanotaan, että VAG:llä on akkusopimukset plakkarissa ja toisaalta sanotaan, että Audilla ei ole tarpeeksi akkuja?
Mutta joka tapauksessa, kyllä tuokin kertoo, että VW on varmasti eniten tosissaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Vähän vaikea sanoa mitä jollain detskulla tarkoitetaan. Tuo Northvoltin kanssa toteutettava joint venture sovittiin vasta kesällä, eli ei ehkä ole huomioitu kaikissa arvioissa, plus tuo tehdas on ylhäällä vasta 2023.
Tesla on kertonut akkujen rajoittavan Model 3:sen tuotantoa, joten eipä se gigatehdas Teslaakaan auta kun ei vielä hyrrää täydellä teholla.
Tesla on kertonut akkujen rajoittavan Model 3:sen tuotantoa, joten eipä se gigatehdas Teslaakaan auta kun ei vielä hyrrää täydellä teholla.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Akkuasiaa:
https://www.benchmarkminerals.com/who-i ... arms-race/
Vähän haisee siltä, että Teslan etumatka ei ole kovin hyvin turvattu. Suurimpana asiakkaana ja suurimman oman kapan omistajana tulee silti pärjämään seuraavan 5 vuoden aikana upeasti, jos myynti vetää ja laatu piisaa.
https://www.benchmarkminerals.com/who-i ... arms-race/
Vähän haisee siltä, että Teslan etumatka ei ole kovin hyvin turvattu. Suurimpana asiakkaana ja suurimman oman kapan omistajana tulee silti pärjämään seuraavan 5 vuoden aikana upeasti, jos myynti vetää ja laatu piisaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25760
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
sivustahuutaja kirjoitti: ↑09.09.2019 23:58 Model S ei oikein ratahommissa pärjää, mutta Model 3:sella ei ole samoja ongelmia. Tässä 3:sen kierrosaikoja:
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
Aika huikeita suorituksia budjettiautolta. Top Gearin ajat varmaan ovat parhaiten vertailukelpoisia. Model 3 on toiseksi paras neliovinen Giulia QV:n jälkeen.
Hiljainen kiva pikku perhauto. Pieksee radalla urheiluautoja ja valoista jättää sitten ihan kaiken mitä marraskuun räntäsateessa viereen ajaa. Tesla kyllä tekee polttiksista aika hassuja vekottimia. Tuollainen on mahdollista kun ei tarvitse pelätä kannibalisoivansa mallistonsa yläpäätä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9468
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Löysin tälläisen kuvan e208n rakenteesta. Vastaako tämä kysymykseesi?James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.09.2019 11:18 MIten tuo käytännössä toimii, kun paras sähköauton rakenne on skateboard-akku? Se lienee yhtä riidatonta, kuin että paras renkaiden lukumäärä henkilöautossa on neljä.
Eikö tuosta tule pakostakin kompromissejä suuntaan tai toiseen? Vai voiko samaa pohjalevyä ongelmitta käyttää skateboard-akun kanssa tai ilman sitä?
Aika alhaalla toi akusto näyttää olevan, mutta ehkä se puhtaassa sähköautossa on vielä alempana. En usko asialla olevan suurempaa merkitystä, kun kyseessä on kauppakassi eikä urheiluauto. Kiihtyvyys on vain 8,1s 0-100, mikä on kyllä mulle ihan riittävä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25760
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^näyttää tosiaan siltä, että painopiste ei olisi niin alhaalla kuin varsinaisessa skateboard-akussa. Lisäksi tuo ehkä vie tilaa matkustamon/tavaratilan puolelta enemmän.
https://www.google.com/search?q=electri ... 0&bih=1089
https://www.google.com/search?q=electri ... 0&bih=1089
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9468
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Esittelykappaleista raportoidun perusteella sähköissä pitäisi olla samat sisätilat kuin polttomoottoreissa, mutta tiedä sitten. Penkkien alla nuo akustot ilmeisesti on, joten ei nuo ainakaan mitään merkittävää tilahävikkiä aiheuta.James Potkukelkka kirjoitti: ↑11.09.2019 13:33Lisäksi tuo ehkä vie tilaa matkustamon/tavaratilan puolelta enemmän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2856
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: Autoilu 2
En nyt löydä viestiäsi, jossa mainitsit, että Model S:llä ei olisi ongelmia ison kuorman kanssa (kun oli että kun 4 aikuista talvikelisä), joten vastaan randomiin viestiin. Kaveri tässä juuri kuvasi parkkihallissa Model S:n jonka yksi kulma oli romahtanut. Muillakin on tainnut olla ongelmia:James Potkukelkka kirjoitti: ↑19.08.2019 10:58 Vaikka Tesla toisaalta tekee järkyttäviä typeryyksiä (valmistuksen laatu, vaikeus saada ilmeisiä vikoja takuukorjaukseen, vaikeus saada huoltoon yhteyttä jne) jotain se tekee helvetin hyvin.
Ps. Mulla ei ole ollut ongelmia takuukorjauksien tai huoltoon yhteyden saamisessa, mutta ilmeisesti tilanne on viime aikoina pahentunut, kun Model 3 vyörynyt asiakkaille.
https://www.flickr.com/photos/136377865 ... 8490111523
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Tähän asti polttisten sähkökonversiot ovat myyneet huonosti. Tuo näyttää hyvin pitkälti samanlaiselta.
Käyttövoima itsessään ei tunnu riittävän. Asiakkaat haluavat jotain enemmän erilaista. Model S:n paketti oli täydellinen tuossa mielessä.
Veikkaan, että euroopassa hitiksi voisi muodostua kompakti hieman korkeampi crossover-tyylinen vehje muunneltavilla sisätiloilla, hyvällä ajettavuudella ja pirteällä suorituskyvyllä. Hauska kaupunkiauto, johon voi heittää maastopyörän taakse tarvittaessa. Mutta tämä nyt tämmöinen rationaalisen äijän fantasiaa. Oikeasti jengi ostaa jonkun 20” renkailla varustetun coupe-SUV:in.
Malliston sähköistäminen dedikoitujen alustojenmkautta on ihan järjettömän kallista ja riskipitoista. Ennustan heikkojen valmistajien kaatuvan tähän.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Ja meikäläinen veikkaa jotain hansikaslokeron kokoista kaupunkiautoa voittajaksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9468
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Mä näkinsin, että kysymys on pitkälti rahasta. Toistaiseksi sähköautot on olleet sen verran kalliita, että on kannattanut ajaa ennemmin käytetyllä polttiksella kuin sähköautolla tai sitten vaihtoehto on ollut joku Nissan Leaf. Nyt alkaa tulemaan eurooppalaista sähköauto laajemmin valikoimiin sellaisella hintatasolla, että esim. minä laskeskelen kannattaako pitää käytettyä Volvoa kakkosautona, kun arvonalema+polttoaineet alkaa vastaamaan sähköauton arvonalema+sähköt.sivustahuutaja kirjoitti: ↑12.09.2019 7:39 Tähän asti polttisten sähkökonversiot ovat myyneet huonosti. Tuo näyttää hyvin pitkälti samanlaiselta.
Käyttövoima itsessään ei tunnu riittävän. Asiakkaat haluavat jotain enemmän erilaista. Model S:n paketti oli täydellinen tuossa mielessä.
Veikkaan, että euroopassa hitiksi voisi muodostua kompakti hieman korkeampi crossover-tyylinen vehje muunneltavilla sisätiloilla, hyvällä ajettavuudella ja pirteällä suorituskyvyllä. Hauska kaupunkiauto, johon voi heittää maastopyörän taakse tarvittaessa. Mutta tämä nyt tämmöinen rationaalisen äijän fantasiaa. Oikeasti jengi ostaa jonkun 20” renkailla varustetun coupe-SUV:in.
Malliston sähköistäminen dedikoitujen alustojenmkautta on ihan järjettömän kallista ja riskipitoista. Ennustan heikkojen valmistajien kaatuvan tähän.
Kakkosautona sähkärin kooksi riittää, että sinne mahtuu kauppakassit ja 3 henkeä kyytiin, mutta perusvaatimuksena on lisäksi tietty mukavuustaso ja että autolla on kiva ajaa. 206 gt on aikoinaan ollut talossa, joka täytti nuo vaatimukset. Pitkät matkat, tavarankuljetukset ja hinaukset voi tehdä sitten tuolla ykkösautolla, joka tulee olemaan polttomoottorivehje vielä pitkään. Oletettavasti kunnes polttokennoautot tuo polttista vastaavan tankkauksen pitkiä matkoja ja raskaiden kärryjen hinaamista varten. Mä olen kuitenkin ilmeisen marginaalissa ison auton ominaisuuksien suhteen, koska markkinoilla ei oikein edes ole sitä mitä mä oikeasti haluisin, eli eurooppalainen avolamallien kokoinen farkku. Nää isotkin SUVt on vähän pieniä ja mitään jenkki suburbania en osta
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^
Ensin ostettiin S:ää, koska se tarjosi hinnastaan huolimatta erottuvan paketin esim. isoimpiin sakemannisedaneihin nähden.
Edelleen ollaan siinä pisteessä, että sähkön on tarjottava _jotain_ erilaista, koska se ei ole halvin.
Kun sähköstä alkaa tulla halvin, niin ne tietysti vauhdilla yleistyvät ja polttikset poistuvat. Mutta riittääkö tällöin enää se, että on ev on vain halvempi kuin polttis? Ei. Pitää tarjota jotain erottuvaa verrattuna muihin sähköihin.
Veikkaan, että puolivillaisten sähköjen tarjoajat eivät koskaan pääse kiinni voluumeihin ja sitten peli onkin pelattu.
Minun ennusteeni on, että kauppakassi-ev markkinan valtaavat kiinalaiset. Jos hinta ratkaisee ja auton pitää olla vain ihan okei, niin kännykän tie kutsuu.
Ensin ostettiin S:ää, koska se tarjosi hinnastaan huolimatta erottuvan paketin esim. isoimpiin sakemannisedaneihin nähden.
Edelleen ollaan siinä pisteessä, että sähkön on tarjottava _jotain_ erilaista, koska se ei ole halvin.
Kun sähköstä alkaa tulla halvin, niin ne tietysti vauhdilla yleistyvät ja polttikset poistuvat. Mutta riittääkö tällöin enää se, että on ev on vain halvempi kuin polttis? Ei. Pitää tarjota jotain erottuvaa verrattuna muihin sähköihin.
Veikkaan, että puolivillaisten sähköjen tarjoajat eivät koskaan pääse kiinni voluumeihin ja sitten peli onkin pelattu.
Minun ennusteeni on, että kauppakassi-ev markkinan valtaavat kiinalaiset. Jos hinta ratkaisee ja auton pitää olla vain ihan okei, niin kännykän tie kutsuu.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16728
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Onkohan tämä kovin aito ongelma? Vuosi sitten kesällä ajelin Norjassa paikallisen ystävän kanssa heidän sähköautollaan, ja kun päivämatkat pitenivät, kaveri avasi tarvittaessa puhelimensa apin, jossa näkyi lähiseudun lukuisat latausasemat jonotietoineen. Tosi vaivattomalta vaikutti pitkänkin matkan teko sähköautolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ jonojen pelko on ihan älytöntä. Jos asema on nopea, kuten tuollaisen reissuaseman kuuluu olla, niin lataus kestää sen kusen ja kahvin. Jos ruuhkahuippuja ei muuten saada hoidettua, niin asemalle tulee bluntlylle samanlainen jonon ohitusmahdollisuus kuin lintsin taigaan. Jos maksaminen vituttaa enemmän kuin jonotus, niin elämä on.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Tässä aika hyvä vertailu puhtaan EV:n ja käyttövoimakonversion välillä: ID.3 vs e-Golf
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... gen-e-golf
Kuka tuon tarinan perusteella ostaa e-Golfin?
ID.3 on kyllä omituisen näköinen vehje ekaksi oikeaksi yritykseksi. Ehkä i3 möi niin hyvin, että volkkari päätti peesata.
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... gen-e-golf
Kuka tuon tarinan perusteella ostaa e-Golfin?
ID.3 on kyllä omituisen näköinen vehje ekaksi oikeaksi yritykseksi. Ehkä i3 möi niin hyvin, että volkkari päätti peesata.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25760
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Kännykkäsukupolvelle sopivaa ohjeistusta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16728
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Nyt on asiallinen meininki: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006241269.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Voi vitsi, Toyota Yariksen.urpiainen kirjoitti: ↑17.09.2019 9:32 Nyt on asiallinen meininki: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006241269.html
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25760
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Sattumalta ajelen juuri tuliterällä automaatti Yariksella, kun Tesla on pajalla (kerroin aiemmin parkkipaikkakolhusta, nyt vasta pääsi hoitoon). On se karu vehje. Kun kaasua painaa, kauhea meteli, mutta muuta ei sitten tapahdukaan. Ihmeellisesti on myös säästetty featureista, jotka eivät maksaisi varmaan käytännössä mitään. Kaikissa polttiksissa, joilla olen viime vuodet ajanut, voi klikata vilkkua kerran ja vilkuttaa sitten 3 kertaa. Tässä ei. Samoin olin ehtinyt aiemmassa dinoelämässä tottua siihen, että käynnistettäessä riittää, kun tekee pienen nykäyksen virta-avaimella, auto sitten pyörittää starttimoottoria tarpeellisen ajan. Yariksessa ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Kerran ajanut yariksella kun oli sijaisautona. Juma mikä harakanpesä, tuuli heitteli miten sattui.
Mutta lottovoittajan elkein vaihtoi isompaan. Tuskin eläkemummulla tarvetta suurempaan niin mitä suotta törsäämään.
Mutta lottovoittajan elkein vaihtoi isompaan. Tuskin eläkemummulla tarvetta suurempaan niin mitä suotta törsäämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21440
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Missäs tilanteessa 3 välähdystä riittää?James Potkukelkka kirjoitti: ↑17.09.2019 9:47 Kaikissa polttiksissa, joilla olen viime vuodet ajanut, voi klikata vilkkua kerran ja vilkuttaa sitten 3 kertaa.