Tietysti muutos vaatii taloyhtiön luvan. Ei kait kukaan ole ollut tästä eri mieltä?
Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Kuten sanoin, useampikin toimija muuttaa lämmityspaikkoja latauspaikoiksi. Tässä muutama
https://www.latari.fi
https://www.satmatic.fi/2_16A_JS_30_mA_ ... 59eTolppa/
https://www.parkkisahko.fi/tuotteet/lam ... BwEALw_wcB
https://www.latari.fi
https://www.satmatic.fi/2_16A_JS_30_mA_ ... 59eTolppa/
https://www.parkkisahko.fi/tuotteet/lam ... BwEALw_wcB
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 02.10.2019 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Ok. Tuo omistusaspekti ei tule selvästi esiin kiinteistöliiton lakimiesten kirjoituksista. Eli ilppi on taloyhtiön omaisuutta muutoksen jälkeen ja sopimuksella voidaan sitten siirtää kunnossapitovastuuta osakkaalle. Ilpin poistaminen olisi uusi muutostyö ja jos muuta ei sovita, niin poistettu ilppi kuuluu taloyhtiölle. Latausboksi sitten samaan tyyliin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Onko tosiaan niin, että jos osakas laittaa ilmalämpöpumpun taloyhtiön seinään, se muuttuu taloyhtiön omaisuudeksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Ilp on muutostyö rakennukseen. Sen poisto on yhtä lailla rakennuksen muutostyö eikä sitä saa ilman hallituksen lupaa tehdä. Niin kauan kun se on kiinni rakennuksessa, se on osa rakennuksen aineistoa ja tarpeistoa ja siten rakennuksen omistajan omaisuutta. Poistamisen jälkeen se on tietysti osakkaan omaisuutta, mutta sitä ei saa poistaa jos taloyhtiö ei anna siihen lupaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.10.2019 9:44 Onko tosiaan niin, että jos osakas laittaa ilmalämpöpumpun taloyhtiön seinään, se muuttuu taloyhtiön omaisuudeksi?
Toki osakas saa osakkeet myydessään hyödyn ilp:n tuomasta arvonnoususta.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Voisiko taloyhtiö irrottaa ko ilp:n ja myydä sen pitää rahat?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Teoriassa voi jos on ottanut huoneiston hallintaansa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.10.2019 10:56 Voisiko taloyhtiö irrottaa ko ilp:n ja myydä sen pitää rahat?
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Tässä kohtaa tuo koskisi vanhoja yhtiöitä vain isojen uudistusten yhteydessä.
Taloyhtiön kannalta homma on jo nyt simppeli:
1. Ennen kuin EV on kustannustehokkain vaihtoehto, ainoastaan ymppähörhöt tai muuten sekavat osakkaat hommaavat EV:n --> Osakas sekoilkoon omilla rahoillaan. Latauspaikat eivät kummoisesti vaikuta yhtiön arvoon.
2. Kun EV muuttuu kustannustehokkaimmaksi kulkupeliksi, vanhoista ja uusista osakkaista moni varmaan haluaisi EV:n ja lisäksi latausinfra vaikuttaa yhtiön arvoon --> Latausinfraa kannattaa rakentaa pienimuotoisesti ilman isoja remppoja ja isommin sitten remppojen yhteydessä.
Tällä hetkellä vanhalla yhtiöllä suurin päänsärky liittyy osakkaiden tasavertaiseen kohteluun. Silloinkin ongelma liittyy lähinnä näihin sähkötolppaa järeämpiin ratkaisuihin, jolloin infra ei ehkä kestä montaa pikalataajaa. Tällöin pitää jotenkin fiksusti allokoida latausaikaa, ilman että touhu muuttuu vittumaiseksi hallinnoida. Teknologia hoitaa tämän ongelman takuulla heti kun kysyntää on, mutta tällä hetkellä avaimet käteen halpoja kapasiteetin hallintaratkaisuja ei saa kaupasta.
Luultavasti tulevaisuudessakaan kaikki eivät voi pikaladata holtittomasti koska lystäävät, vaikka yhtiön infra sen kestäisi. Luultavasti siirtohinnoittelu muuttuu sulakepohjaiseksi, jolloin taloyhtiö tarvitsee ratkaisun, joka pitää kuorman hallinnassa. Jos kapasiteetti on fiksusti hallittua, niin käyttäjä ei tuosta kärsi. Suurin osa pärjää verkkaisemmalla latauksella, koska auto on kiinni piuhassa yön. Sitten jonkun appisin kautta voi kertoa nopeammasta lataustarpeesta, jolloin saa auton täyteen ennen iltatansseja.
Taloyhtiön kannalta homma on jo nyt simppeli:
1. Ennen kuin EV on kustannustehokkain vaihtoehto, ainoastaan ymppähörhöt tai muuten sekavat osakkaat hommaavat EV:n --> Osakas sekoilkoon omilla rahoillaan. Latauspaikat eivät kummoisesti vaikuta yhtiön arvoon.
2. Kun EV muuttuu kustannustehokkaimmaksi kulkupeliksi, vanhoista ja uusista osakkaista moni varmaan haluaisi EV:n ja lisäksi latausinfra vaikuttaa yhtiön arvoon --> Latausinfraa kannattaa rakentaa pienimuotoisesti ilman isoja remppoja ja isommin sitten remppojen yhteydessä.
Tällä hetkellä vanhalla yhtiöllä suurin päänsärky liittyy osakkaiden tasavertaiseen kohteluun. Silloinkin ongelma liittyy lähinnä näihin sähkötolppaa järeämpiin ratkaisuihin, jolloin infra ei ehkä kestä montaa pikalataajaa. Tällöin pitää jotenkin fiksusti allokoida latausaikaa, ilman että touhu muuttuu vittumaiseksi hallinnoida. Teknologia hoitaa tämän ongelman takuulla heti kun kysyntää on, mutta tällä hetkellä avaimet käteen halpoja kapasiteetin hallintaratkaisuja ei saa kaupasta.
Luultavasti tulevaisuudessakaan kaikki eivät voi pikaladata holtittomasti koska lystäävät, vaikka yhtiön infra sen kestäisi. Luultavasti siirtohinnoittelu muuttuu sulakepohjaiseksi, jolloin taloyhtiö tarvitsee ratkaisun, joka pitää kuorman hallinnassa. Jos kapasiteetti on fiksusti hallittua, niin käyttäjä ei tuosta kärsi. Suurin osa pärjää verkkaisemmalla latauksella, koska auto on kiinni piuhassa yön. Sitten jonkun appisin kautta voi kertoa nopeammasta lataustarpeesta, jolloin saa auton täyteen ennen iltatansseja.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
-
- Kitisijä
- Viestit: 23539
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Toivottavasti parkkipaikan asfaltointi suoritetaan ennen lain voimaanastumista.
Ja mikähän tuo "suurempi remontti" on? Ikkunaremontti?
Ja mikähän tuo "suurempi remontti" on? Ikkunaremontti?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ varmaan sellaiset rempat, joissa sähköjä uusitaan tai tehdään kaivuuhommia.
En muuten ymmärrä, miksi et haluaisi yhtiön hoitavan kaapelointeja asfaltoinnin yhteydessä? Nehän on vitun kalliita tehdä erillisenä. Ei sitä sähkökeskusta tartte uusia, vaikka kaapeloinnin hoitaisi tässä kohtaa.
En muuten ymmärrä, miksi et haluaisi yhtiön hoitavan kaapelointeja asfaltoinnin yhteydessä? Nehän on vitun kalliita tehdä erillisenä. Ei sitä sähkökeskusta tartte uusia, vaikka kaapeloinnin hoitaisi tässä kohtaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23539
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
No joo, kunnon kaapelit voi heittää valmiiksi samalla. Jos niille joskus vaikka tulisi käyttöä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Eikä edes tartte kaapeleita, kunhan putkittaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23539
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Aika paljon helpompi pistää pelkkä piuha. Suorat putket tuskin onnistuu ja mitähän pikalataus vaatii, kympin tai kuudentoista kaapelit? Kuitenkin vaatisi koneen vetämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
1.0 Ecoboost sarjahybridissä
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707
1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707
1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
sivustahuutaja kirjoitti: ↑10.10.2019 15:40 1.0 Ecoboost sarjahybridissä
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707
1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.
Paljonko saman rangen tuovat akut painavat?
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21456
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Hyvä pointti. 500kg akkuja antaa noin 400 km. Eli 200 kg Ecoboost + 300kg akut antaisi 240 km sähköllä ja sitten reippaasti rangea bensalla. Eli jos ajaa usein yli 400km tiukalla aikataululla niin Fordin hybridi on ihan jees.
-
- Kitisijä
- Viestit: 9034
- Liittynyt: 30.10.2006 19:18
- Paikkakunta: Aina Stadi
Re: Autoilu 2
Mikäs noissa TAVALLISISSA, ei hybridi- 1,0 ecoboosteissa ihmisiä pitäisi mietityttää? Minä en tykännyt traktorin äänestä kun oon kokeillut , mutta onko niissä todettu jotain huonoa puolta tavalliseen moottoriin?
LOKA-ARSKA
LOKA-ARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Esson baarissa tiedetään, että kolmepyttyinen kone ei voi kestää. Samat miehet tietävät myös, että sähköauton akku pitää vaihtaa viimeistään viiden vuoden päästä.Stadinarska kirjoitti: ↑10.10.2019 22:27 Mikäs noissa TAVALLISISSA, ei hybridi- 1,0 ecoboosteissa ihmisiä pitäisi mietityttää? Minä en tykännyt traktorin äänestä kun oon kokeillut , mutta onko niissä todettu jotain huonoa puolta tavalliseen moottoriin?
LOKA-ARSKA
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23539
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Litraiset pikkukoneet on pahempia nox-saastuttajia kuin dieselit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^juu Esson baarissa ollaan NOx päästöistä tosi huolisaan.
Onko sulla lähdettä tuohon, että ahdetut 3-pyttyiset olisivat muita pahempia NOx lähteitä?
edit: löysin https://www.driving.co.uk/news/eco-engi ... ons-index/
Onko sulla lähdettä tuohon, että ahdetut 3-pyttyiset olisivat muita pahempia NOx lähteitä?
edit: löysin https://www.driving.co.uk/news/eco-engi ... ons-index/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 9034
- Liittynyt: 30.10.2006 19:18
- Paikkakunta: Aina Stadi
Re: Autoilu 2
Anteeksi hieman viivästynyt vastaus
Kiitos hienoista vastauksista myös minun kysymyksiini.
Täällä ollaan kyllä ehdottomasti keskimääräistä valistuneempia. Ihan päätä pyöritän.
RESPECT teille osaajille! Nimittäin minäkin tiedän aikalailla autoista, mutta nuo analyysit teiltä joltain kyllä tekee vaikutuksen!
Itse en vieläkään ole osannut vaihtaa autoa! Mitenkäs te ajattelette, onko Audi A4 tai Volswagen Golf tai Mersun B-sarja tai Toyota Corolla Hybrid tai Ford Focus tai Mondeo. Mikä näistä olisi arveluttava ja mikä kiinnostavin nykytilanteessa?? Diesel nyt vielä vai bensa vai hydrid ja halpeneeko sähköautot sikana?? Daciaa en nyt kuitenkaan "uskalla" ostaa. Mun hintaraja on noin 35000 euroa. En kestä laittaa autoon enempää rahaa
LOKAPOIKA
Kiitos hienoista vastauksista myös minun kysymyksiini.
Täällä ollaan kyllä ehdottomasti keskimääräistä valistuneempia. Ihan päätä pyöritän.
RESPECT teille osaajille! Nimittäin minäkin tiedän aikalailla autoista, mutta nuo analyysit teiltä joltain kyllä tekee vaikutuksen!
Itse en vieläkään ole osannut vaihtaa autoa! Mitenkäs te ajattelette, onko Audi A4 tai Volswagen Golf tai Mersun B-sarja tai Toyota Corolla Hybrid tai Ford Focus tai Mondeo. Mikä näistä olisi arveluttava ja mikä kiinnostavin nykytilanteessa?? Diesel nyt vielä vai bensa vai hydrid ja halpeneeko sähköautot sikana?? Daciaa en nyt kuitenkaan "uskalla" ostaa. Mun hintaraja on noin 35000 euroa. En kestä laittaa autoon enempää rahaa
LOKAPOIKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25774
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Syyskuussa Suomessa Model 3 oli rekisteröintitilaston sijalla 14, jakoi sijan BMW 3-sarjan kanssa. Mersun C sarja oli sijalla 29. Alkaa olla varsin mainstreamia.
Ykkösenä oli Toyota Corolla.
Ykkösenä oli Toyota Corolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9477
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Onko kellään kokemusta kuin jyrkästi kilometrit nostaa yksityisleasingin hintaa? Ei tartte mitään tarkkaa, mutta jonkunlainen arvio hintaluokasta paljonko 10tkm vuodessa lisää maksaa kuukaudessa. Pyöritäänkö jossain 50€, 100€ vai 200€ hintaluokassa?
Ihan uteliaisuudesta, kun lehtijuttujen perusteella e208n leasinghinnan arvioidaan jäävän alle 400€, mutta se on varmaan laskettu jollain 10tkm/vuosi ajomäärällä.
Ihan uteliaisuudesta, kun lehtijuttujen perusteella e208n leasinghinnan arvioidaan jäävän alle 400€, mutta se on varmaan laskettu jollain 10tkm/vuosi ajomäärällä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.