Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Teslan konsepti jyrää, toteutus ontuu
https://www.hs.fi/autot/art-2000006290395.html

Toivottavasti Musk nöyrtyy ja palkkaa jonkun pistämään laadun kuntoon. Laadun voi saada kondikseen muutamassa vuodessa ja tuossa ajassa kilpailijat eivät ehdi kissaa sanoa.

Model 3:sia on tullut nyt jo runsaasti nähtyä luonnossa. On se pirun paljon tyylikkäämpi auto kuin mitä vastaavat pelit keskimäärin. Keulassa on vähän kauneusvirhettä ja liian urheilullisia linjoja. Toisaalta perusmallikin on ilmeisesti ihan ajattava peli, joten ehkä sporttiset linjat ovat ihan rehellistä muotokieltä.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

So Hard kirjoitti: 30.10.2019 9:19
Stadinarska kirjoitti: 30.10.2019 8:53Itse en osta vaan suosittelisin eräälle ladylle.
Riippunee siitä, kuinka paljon sitä ladya vihaat.

TeräSHmiesh, Stadin ja lähiseudun Mukavin mies®
Hehheh. Loka-arska nauroi tätä, tosin sisällepäin, koska muita ihmisiä lähellä :D

Joskus minua on ihmetyttänyt tämän Ladyn härkäpäisyys, mutta vihaksi ei ole leimahtanut. Olisiko tuo Dacian ostokehotus ihan kamala teko. En taida uskaltaa tehdä sitä.

Mutta sitten tuo mukavaksi sanominen ja oletko tosiaan rekisteröitynyt mukavimmaksi. Sehän on ihan mieletöntä sikäli, että
kaikkihan sen nyt voivat sanoa, että Stadinarska on mukavampi ja itse asiassa mukavin ainakin koko Euraasiassa. Mutta minä olen vapaasti mukava, enkä ole rekisteröityä lihaa. Kuka halvattu tai siis ilmeisesti palvattu on sinulle antanut mukavimman rekisterin? Huhhuh.

LOKA-ARSKA
Mukavin Kitinässä ja koko Euraasiassa
Mahdollisesti mukavin mies maailmankaikkeudessa
Väriterapeutti
Oksentamaton hauska mies
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos etsii kaupunkisähköautoa, niin tässä on kova tarjous
https://news.cision.com/fi/seat-finland ... o,c2950531
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2019 11:29 Jos etsii kaupunkisähköautoa, niin tässä on kova tarjous
https://news.cision.com/fi/seat-finland ... o,c2950531
Joo, eiköhän tuo edusta tulevaisuuden kaupunkiautoa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kokoluokaltaan ehkä, mutta muuten tuo on vw up. Ei bensakonversiot tule myymään sen jälkeen kun puhtaita sähköjä on tarjolla.

Vw tiputti 8 kilolla e-golffin hintaa. Hinnanalennuksilla vastataan kysyntään kun mallisto ei vielä ole valmis ja tuotanto ei pyöri.

Kaupunkiauton konseptikin on vähän auki. Euroopassa vallalla on smartin tyylinen vähän pikkuautoa jäljittelevä tyyli. Japanissa k carit ovat ihan erilaisia.

Veikkaan koppimaisimman voittavan pienimmissä autoissa, jos turvallisuus ei väkisin vaadi jotain pitempää keulaa. Puhtaassa sähkössä ominaisuudet tulevat alustan kautta ja suunnitteluvapauksia on paljon. Töpökeulaiseen autoon jää enemmän monikäyttöistä tilaa takana.

Vw:llä olisi töpökeulaan ikonisin edeltäjä ikinä: microbus.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei näy Teslaa, tai mitään muutakaan sähkövispilää.

Näitä automalleja meni rekisteriin eniten – lokakuun Top 10 -lista
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sähköautojen maassakaan Tesla ei ole enää ykkönen. Tämä vähän yllätti.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/audi ... ef198a75be
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pienessä mielessäni katumaasturi on sopivampi alusta sähkövispilälle. Akut vie tilaa niin isommassa kopperossa jää enemmän tilaa muulle.

Mites tuon audin hinta verrattuna muihin katumaasturisähkövispilöihin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ jos norjassakin halvin veroton e tron on yli 80k, niin kyllä siinä saa öljyä pumpata.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 04.11.2019 16:12 Pienessä mielessäni katumaasturi on sopivampi alusta sähkövispilälle.
Akuthan on puhtaassa sähkössä levynä pohjassa. Korottaahan ne marginaalisesti autoa, mutta aika vähän kuitenkin. Ei esim model s erotu korkeana autona.

Sähkössä korkeuden saa valita aika vapaasti kun painopiste pysyy kuitenkin alhaalla. Tässä mielessä sähköissä on helppo tarjota jengin nykyisin preferoimia korkeita kopperoita, joita myös 'katumaastureiksi' kutsutaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Just katumaasturien sähköistäminen on keskeinen ilmastoteko!
https://www.hs.fi/talous/art-2000006277302.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.11.2019 16:36Akuthan on puhtaassa sähkössä levynä pohjassa. Korottaahan ne marginaalisesti autoa, mutta aika vähän kuitenkin. Ei esim model s erotu korkeana autona.
Esitän eriävän mielipiteen.

Mitään aiheesta tietämättä, tapani mukaan besserwisseröin ja heitän ajatuksia. Akut estävät pohjan tehokkaan muotoilun, itse akusto ja sitten ainakin jonkinlainen paloeristys, kyllä siitä äkkiä muutama sentti tulee ja juuri pohjassa se on paljon.

Toki akut parantavat ajetavuutta pitämällä painopisteen matalalla.

Tesla on kuvista päätellen niin matala auto kokonaisuudessan ettei tämmöinen lihava, mutta kankea pääse sinne. Ja jos pääsee niin ryömien tultava pois.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ nyt kirjoitat vähän ristiriitaisesti. Ensin se pohja on liian paksu, sitten se on liian ohut.

Puhtaan EV:n etu on siinä, että saman pohjalevy päälle voi kasata hyvin erilaisia autoja ominaisuuksien kärsimättä. Jos esim model 3:sta korottaa reilusti ja muotoilee pellit maasturimaisiksi, niin siinä on massoille hieno katumaasturi, joka käytännössä käyttäytyy kuin model 3.

Pohdintaa: Autoilun alkuaikoina oli koripajoja, jotka muotoilijat korin rungon päälle. Mitä BMW:n brändi merkitsee, jos akku tulee muualta ja sähkömoottorit vaikka ABB:lta? Jos voimalinja ei enää differoi valmistajia, niin mitkä kyvykkyydet nousevat tärkeiksi? Jos ranskikset saavat autonsa kestämään, niin tuleeko ranskalaisesta (huhutusta) mukavuudesta menestystarina? Sitikka, joka nykäisee varttumailin alle 11 sekunnin?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tarkoitin, että katto on niin matalalla että saatu pieneksi kotteroksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mikään ei estä korottamista jakkaroita ja kattoa, että saadaan huonopolvisille sopiva versio.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

On tietysti vuosia ollut tiedossa, että Elon Musk ei ole tavallinen palkkajohtaja...

Joku voisi ajatella, että ei pitäisi olla näin paljon tunnetta mukana, mutta ainakin viihdyttävää seurata:


https://electrek.co/2019/11/08/elon-mus ... art-offer/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Seatilla on näköjään ongelma. Uuden sähköauton hinnat julkaistu pari viikkoa sitten ja nyt jo valittelevat että autot loppuvat kesken:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suo ... #gs.fu3eld
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eikös tuo ole totuus useimmillakin valmistajilla: ei sitä kapasiteettia oikeasti ole toimittaa mitään merkittäviä määriä autoja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuota olen yrittänyt sanoa, Tesla ajaa ohi pelkästään siitä
syystä, että se pystyy oikeasti tekemään niitä autoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.11.2019 12:05 Tuota olen yrittänyt sanoa, Tesla ajaa ohi pelkästään siitä
syystä, että se pystyy oikeasti tekemään niitä autoja.
Eihän Tesla tee tuohon markkinasegmenttiin mitään? Suurimmalle osalle ihmisistä Teslan autot on tavoittamattomissa hinnan puolesta. Ei nämä Seatit ja ID3:t ole ollenkaan samalle porukalle.

Autoteollisuuden tulevaisuus ei ratkea tehdaskapasiteettiin. SItä piisaa kyllä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Minusta vaikuttaa siltä, että Seat on alihinnoitellut auton. Vähän kalliimmallakin olisivat varmaan saaneet kapasiteetin myytyä.

Mutta kyllähän tässä nähdään, että halpa hinta edelleen myy Suomessa hyvin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 11.11.2019 12:31 Minusta vaikuttaa siltä, että Seat on alihinnoitellut auton. Vähän kalliimmallakin olisivat varmaan saaneet kapasiteetin myytyä.

Mutta kyllähän tässä nähdään, että halpa hinta edelleen myy Suomessa hyvin.
Minusta näyttää vain siltä että maahantuoja on aliarvioinut kysynnän. Sehän olisi voinut varata enemmän kapasiteettia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^Juu, tuossa segmentissä Tesla ei tee mitään. Tarkoitin niitä segmenttejä, joissa tekee.

Perinteisille valmistajille voi tulla palava öljylautta
kun asiakkaat eivät enää osta polttiksia, mutta eivät saa
sähkiksiä ulos.

Mutta ei Tesla varmaankaan koskaan valmista yli 10%:a maailman henkilöautoista.

Volkkari on kait perinteisistä ainoa, jolla on merkittäviä
akkusopimuksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.11.2019 12:33Volkkari on kait perinteisistä ainoa, jolla on merkittäviä akkusopimuksia.
No joillain on jotain pikkusopimuksia:

Kaksi jättiläistä yhdistävät voimansa sähköautojen akkuvalmistuksessa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ok. Tuosta ei käy ilmi varsinainen GWh kapasiteetti. Onko kappalemäärässä kuitenkin mukana plug in hybridit. Jos täyssähköautoja, niin merkittävä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin