Minusta näyttää siltä, että usein myydään halvalla ei oota, jotta saadaan pöhinää. Jos kyse on miinuskatteella myytävästä polttiskonversiosta, niin valmistaja ei edes halua myydä montaa.
Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Samaa uutisoitiin toukokuussa.Bluntly kirjoitti: ↑11.11.2019 12:43No joillain on jotain pikkusopimuksia:James Potkukelkka kirjoitti: ↑11.11.2019 12:33Volkkari on kait perinteisistä ainoa, jolla on merkittäviä akkusopimuksia.
Kaksi jättiläistä yhdistävät voimansa sähköautojen akkuvalmistuksessa
https://www.forbes.com/sites/ellenrwald ... -strategy/
Jos puoli vuotta vierähti uutisen julkistamisessa, niin koskas se monttu kaivetaan ja koska niitä akkuja tulee ulos?
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Kuulostaa uskottavalta.sivustahuutaja kirjoitti: ↑11.11.2019 13:54 Minusta näyttää siltä, että usein myydään halvalla ei oota, jotta saadaan pöhinää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Eipä Panasonicin hommat Teslan kanssa oikein ole toiminut. Ei ihme että etsii muita kumppaneita.
https://www.wsj.com/articles/tesla-need ... 1570550526
https://www.wsj.com/articles/tesla-need ... 1570550526
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Lexus kai paljastaa tässä kuussa täyssähkön. Jos konseptikotteron mukaan napamoottorit niin joudun ehkä vähän vähän muuttamaan mielipidettä sähkövispilöistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Lollotiloo! Eihän pana ole mikään startup, joka voi tehdä.turskaa. Sijoittajat vaativat kassavirtaa ja osinkoja.So Hard kirjoitti: ↑11.11.2019 14:16 Eipä Panasonicin hommat Teslan kanssa oikein ole toiminut. Ei ihme että etsii muita kumppaneita.
https://www.wsj.com/articles/tesla-need ... 1570550526
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Jousittamattoman massan lisääminen ei liene hyvä
ajatus?
Torque vectoring ei vaadi pyöriin sijoitettavia moottoreita.
Esim Rivian toteuttaa sen siten, että massa on jousitettu
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... truck/amp/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Lexus ei ole maastoauto, ei merkitystä.
Painojakauma saadaan entistä paremmaksi ja pyörät voidaan sijoittaa aivan nurkkiin. Lisäksi jokainen rengas on aidosti itsenäinen.
Kokonaispaino voi tippua kun pääsee eroon raskaasta voimansiirrosta.
Painojakauma saadaan entistä paremmaksi ja pyörät voidaan sijoittaa aivan nurkkiin. Lisäksi jokainen rengas on aidosti itsenäinen.
Kokonaispaino voi tippua kun pääsee eroon raskaasta voimansiirrosta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Jousittamattoman massaan lisääminen on paha juttu kaikille autoille. Riittää jo ajaminen nimismiehen kiharoita pitkin.
Painojakaumapointtiasi en ymmärrä. Auton kannalta on huono asia, jos massa on nurkissa. Polaari-inertia kasvaa.
Mutta katsotaan, tuleeko Lexukseen napamoottorit. Veikkaan, että ei tule.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Missään vaiheessa en ole sanonut mitään massasta nurkissa, lue lause uudestaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑12.11.2019 9:20Painojakaumapointtiasi en ymmärrä. Auton kannalta on huono asia, jos massa on nurkissa. Polaari-inertia kasvaa.
Akseliväli
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Ok. Mutta jos moottorit sijoitetaan pyöriin (=korin nurkkiin), niin eikös se automaattisesti lisää kiertomomentin inertiaa vs. siihen, ettäBluntly kirjoitti: ↑12.11.2019 9:27Missään vaiheessa en ole sanonut mitään massasta nurkissa, lue lause uudestaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑12.11.2019 9:20Painojakaumapointtiasi en ymmärrä. Auton kannalta on huono asia, jos massa on nurkissa. Polaari-inertia kasvaa.
Akseliväli
moottorit ovat lähempänä painopistettä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Voipi olla, että painon nousun takia kaarreajo saa vähän miinusta, mutta kun kaikkia renkaita pystytään ohjaamaan vetopidon suhteen tarkalleen niin kaarreominaisuudet paranee huimasti.James Potkukelkka kirjoitti: ↑12.11.2019 9:36Ok. Mutta jos moottorit sijoitetaan pyöriin (=korin nurkkiin), niin eikös se automaattisesti lisää kiertomomentin inertiaa vs. siihen, että
moottorit ovat lähempänä painopistettä?
Tosin ensin pitää tietää kuinka paljon paino nousee. Vaikutusta tuskin huomaa alle motarinopuksissa vaikka kaikki renkaat olisi pakotettu samalle tasolle tehon suhteen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Jo edellä kirjoitin, että pyörien erillinen torque vectoring voidaan toteuttaa myös ilman napamoottoreita. Autossa voi olla jokaiselle pyörälle oma moottori ilman, että
se moottori on pyörässä. Tietysti vetoakseleista
sitten tulee vähän inertiaa ja massaa. Mutta se massa sijaitsee lähempänä painopistettä.
Rivianin tulevassa maasturissa on siis tehty noin.
se moottori on pyörässä. Tietysti vetoakseleista
sitten tulee vähän inertiaa ja massaa. Mutta se massa sijaitsee lähempänä painopistettä.
Rivianin tulevassa maasturissa on siis tehty noin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Sieltä se vety vain puskee...
Autoilun seuraava mullistus voi olla jo tulossa
Hyundai, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Toyota....
Autoilun seuraava mullistus voi olla jo tulossa
Hyundai, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Toyota....
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Vedyssä on isoja ongelmia. Ensinnäkin elektrolyysin hyötysuhde on selvästi alle 80%. Eli vedyn valmistus sähköllä on korkeasti jalostetun energian (=sähkön) tuhlaamista. Nykypäivänä 99% vedystä tulee öljynporauksen sivutuotteena. Toinen vähintään yhtä suuri ongelma on puuttuva vedyn jakeluinfra. Kolmas iso ongelma on polttokennoteknologian huono hyötysuhde.
Sähköauto vs. polttokenno sähköstä päätyy lopulliseksi liike-energiaksi 73% vs 22%. Kaikkien surkein on Anttosen fanittama power to liquid, vain 13% alkuperäisestä sähköstä päätyy liike-energiaksi. Sähkön täytyy olla ilmaista ja sitä täytyy olla saatavana rajatta, jotta sitä kannattaa tuhlata noin valtavasti.
Aina voi tietysti esittää toiveita tekniikan kehittymisestä, mutta silloin polttokennoautoilla on liikkuva maali. Ei sähköautojen kehitys pysähdy odottamaan polttokennoautoja.
Sähköauto vs. polttokenno sähköstä päätyy lopulliseksi liike-energiaksi 73% vs 22%. Kaikkien surkein on Anttosen fanittama power to liquid, vain 13% alkuperäisestä sähköstä päätyy liike-energiaksi. Sähkön täytyy olla ilmaista ja sitä täytyy olla saatavana rajatta, jotta sitä kannattaa tuhlata noin valtavasti.
Aina voi tietysti esittää toiveita tekniikan kehittymisestä, mutta silloin polttokennoautoilla on liikkuva maali. Ei sähköautojen kehitys pysähdy odottamaan polttokennoautoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Mun mielestä jutun oleellinen kohta oli tuolla lopussa:James Potkukelkka kirjoitti: ↑12.11.2019 17:18 Vedyssä on isoja ongelmia. Ensinnäkin elektrolyysin hyötysuhde on selvästi alle 80%. Eli vedyn valmistus sähköllä on korkeasti jalostetun energian (=sähkön) tuhlaamista. Nykypäivänä 99% vedystä tulee öljynporauksen sivutuotteena. Toinen vähintään yhtä suuri ongelma on puuttuva vedyn jakeluinfra. Kolmas iso ongelma on polttokennoteknologian huono hyötysuhde.
Sähköauto vs. polttokenno sähköstä päätyy lopulliseksi liike-energiaksi 73% vs 22%. Kaikkien surkein on Anttosen fanittama power to liquid, vain 13% alkuperäisestä sähköstä päätyy liike-energiaksi. Sähkön täytyy olla ilmaista ja sitä täytyy olla saatavana rajatta, jotta sitä kannattaa tuhlata noin valtavasti.
"Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vetyautojen suosio tulee Suomessakin nousemaan tulevaisuudessa.
Sen ennusteen mukaan hieman ennen vuotta 2030 vetyautot alkavat kasvattaa suosiotaan, ja vuonna 2040 niiden osuus ensirekisteröinneistä olisi reilut kymmenen prosenttia."
Eli seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana ennustaa nousevan ensirekisteröinneissä huikeaan 10%. Koska polttiksista olisi tarkoitus luopua kymmenessä vuodessa, niin loput, eli pääosa uusista, on varmaan sähkö- ja kaasuautoja. Kuulostaa aika marginaaliselta sektorilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä. Se ei kuitenkaan ole ainoa ansio. Vedyllä on omat ansionsa. Kuten jo aiemmin linjattu, vedyn hyötysuhde on nousemaan päin.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Polttokennoautoissakin on sähkömoottori
Vaikka hommaa pyörittäisi miten, muunnos sähkö-vety-sähkö pakostakin hukkaa energiaa. Tällä hetkellä valtavasti (lähes 80%). Vaikka siitä saataisiinkin (ja varmasti saadaan) nipistettyä pois, maali on liikkuva ja kaukana.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Mutta isot on toimijatkin, jotka jahtaa maalia.
Vedystä tulee pian valtavirtaa
Sähköautojen kanssa isot (öljy) korporaatiot jää nuolemaan näppejaan, vedyn kanssa ne on pelissä mukana. Ja niillä on ihan saakutisti päätäntävaltaa asioissa.
Vedystä tulee pian valtavirtaa
Sähköautojen kanssa isot (öljy) korporaatiot jää nuolemaan näppejaan, vedyn kanssa ne on pelissä mukana. Ja niillä on ihan saakutisti päätäntävaltaa asioissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Sähkömarkkinat varautuvat jo tilanteeseen, jossa sähkö on "ilmaista". Jos meillä on aika ajoin yllin kyllin ilmaista uusiutuvaa energiaa, niin vety voi olla yksi varastointimuoto.James Potkukelkka kirjoitti: ↑12.11.2019 17:54
Vaikka hommaa pyörittäisi miten, muunnos sähkö-vety-sähkö pakostakin hukkaa energiaa. Tällä hetkellä valtavasti (lähes 80%). Vaikka siitä saataisiinkin (ja varmasti saadaan) nipistettyä pois, maali on liikkuva ja kaukana.
Nyt vety toki tehdään maakaasusta....
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Jos nuo saudit ja vaikka Mauritania täyttää puoli maataan aurinkovoimaloilla niin sähköä piisaa rutkasti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.