Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2019 14:32 Me ei varmaankaan olla tästä varsinaisesti eri mieltä?
Minä sanon, että autoteollisuuden normaali hankintaketju ei toimita.
Mä en ymmärrä miksi ei toimittaisi just sellasen laitteen kuin asiakas tarvitsee. Ei kai ne autotehtaiden laitteita valmistavat yritykset niitä koneita missään liukuhihnalla kokoa? Yleisisti tälläiset teollisuuslaitosten koneet on tapauskohtaisesti asiakkaalle räätälöityjä ratkaisuja, mutta tunnustan täydellisen tietämättömyyteni autoteollisuuden käyttämistä laitteista, joten voin olla väärässä, kun olen erimieltä esittämästäsi väittämästä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 29.11.2019 16:03
James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2019 14:32 Me ei varmaankaan olla tästä varsinaisesti eri mieltä?
Minä sanon, että autoteollisuuden normaali hankintaketju ei toimita.
Mä en ymmärrä miksi ei toimittaisi just sellasen laitteen kuin asiakas tarvitsee.
Niin. Tietenkin prässitoimittaja rahasta toimittaa juuri sellaisen kuin asiakas haluaa.

Ainakin aiemmin Tesla on ostanut täältä
https://www.schulergroup.com/branchen/t ... index.html

En noista tiedä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta mun arvaukseni on, että noi kuitenkin ovat sarjavalmistustuotteita. Eivät ne ymmärtääkseni ole mitään risteilyaluksia. Mutta luonnollisesti rahalla saa mitä vain.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Mä en usko, että valmistumäärät on niin suuret, että niitä samalla tavalla sarjatyönä valmistettaisiin kuin esim. autoja, jolloin asiakaskohtainen räätälöinti on helpompaa. Lisätään vaan mallistoon pykälää suurempi malli. Jostainhan laivateollisuuden metallipajatkin ostaa koneensa, joilla takuuvarmasti taivuttaa Teslan pellit on ne sitten kuinka lujaa terästä tahansa. Mä en jotenkin usko, että kyseessä on ylitsepääsemätön tekninen ongelma. Ennemmin vaan keksitty kiva tarina tuotteen myymiseksi, kun havaittu, ettei nykyisien laitteiden teho riitä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.12.2019 8:59 Mä en jotenkin usko, että kyseessä on ylitsepääsemätön tekninen ongelma. Ennemmin vaan keksitty kiva tarina tuotteen myymiseksi, kun havaittu, ettei nykyisien laitteiden teho riitä.
Olen mielestäni koko ajan sanonut, että oman käsitykseni mukaan kyseessä ei ole ylitsepääsemätön tekninen ongelma. Olenko kirjoittanut epäselvästi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2019 9:13 Olen mielestäni koko ajan sanonut, että oman käsitykseni mukaan kyseessä ei ole ylitsepääsemätön tekninen ongelma. Olenko kirjoittanut epäselvästi?
Siis meidän erimielisyys on koskenut sitä, että toimittaako laitetoimittajat sopivia laitteita. Sä olet epäillyt että ei. Mä uskon, että toimittaa, eikä hinta ole paljoa nykylaitteiden yläpuolella. Kummallakaan ei ilmeisesti ole tarjolla faktaa todistamaan kumpaakaan väitettä oikeaksi tai edes riittävää tietämystä, joten voitais oikeastaan lopettaa aiheesta tähän :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.12.2019 10:12
James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2019 9:13 Olen mielestäni koko ajan sanonut, että oman käsitykseni mukaan kyseessä ei ole ylitsepääsemätön tekninen ongelma. Olenko kirjoittanut epäselvästi?
Siis meidän erimielisyys on koskenut sitä, että toimittaako laitetoimittajat sopivia laitteita. Sä olet epäillyt että ei. Mä uskon, että toimittaa, eikä hinta ole paljoa nykylaitteiden yläpuolella. Kummallakaan ei ilmeisesti ole tarjolla faktaa todistamaan kumpaakaan väitettä oikeaksi tai edes riittävää tietämystä, joten voitais oikeastaan lopettaa aiheesta tähän :D
Vasta päästiin alkuun :lol:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Niin, tiedonpuute ei tunnetusti ole validi syy olla esittämättä voimakkaita mielipiteitä. Pikemminkin päinvastoin :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miksi cybertruckia nähtäisiin oikeusjuttujen luvatussa maassakaan? Jos tesla väittää cybertruckia turvalliseksi ja matkustajia kuolee ihan normaalissa siltapilariin törmäämisessä, niin se on sitten fierot.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla tempaisi ath lukemat. Maailmassa taitaa olla enää kaksi autofirmaa (Toyota ja VW), jotka ovat arvokkaampia. Oma Tesla-possa on 55% plussalla ja arvoltaan 102 512 euroa. Suurin pörssisijoitukseni. Lisää en osta, mutta en myöskään myy (paitsi tietysti, jos tulee rahantarve).

Puolen vuoden päästä tilanne voi tietysti olla taas aivan toinen.

Kurssin nousun takana on varmaan suurimmaksi osaksi se, että Kiinan tehdas puskee jo ensimmäisiä autoja ulos. Lapio siis laitettiin maahan alle vuosi sitten..

Kuten kaikki tietävät, Kiina on maailman isoin automarkkina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Alan päästä nollakorko"sijoituksessani" siihen mitä sain säästettyä aikoinaan yliopiston 1400e-2050e palkoilla (eli joitakin kymppitonneja, minkä sitten käytin elämiseen opintotuella/työttömänä.) Olet selvästi parempi rahan kanssa.

Edit: pankki kehotti silloin laittamaan lyhyen koron rahastoon kaiken. Laitoin puolet ja kk. päästä se lähti "täysin poikkeuksellisesti" alamäkeen ja tuli pari tonnia tappiota.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla on nyt kaikkien aikojen arvokkain yhdysvaltalainen autofirma ja arvokkaampi kuin Ford ja GM yhteensä.

Maailmanlaajuisesti VW ja Toyota ovat vielä arvokkaampia, mutta VW on hyvin lähellä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006366814.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2020 10:55 Tesla on nyt kaikkien aikojen arvokkain yhdysvaltalainen autofirma ja arvokkaampi kuin Ford ja GM yhteensä.

Maailmanlaajuisesti VW ja Toyota ovat vielä arvokkaampia, mutta VW on hyvin lähellä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006366814.html
Eiköhän se silti ole jonkun mielestä arvoton yritys, joka huijaa typeriä.

Tesla - vihaamisessa on usein samanlaisia piirteitä kuin Greta - vihaamisessa: mikä tahansa mahdollisesti negatiivinen asia käy argumentiksi asian paskuuden todistamiseksi, vaikka se ei olisi toisessa vastaavassa tilanteessa varsinaisesti paskauttava argumentti.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 09.01.2020 11:32
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2020 10:55 Tesla on nyt kaikkien aikojen arvokkain yhdysvaltalainen autofirma ja arvokkaampi kuin Ford ja GM yhteensä.

Maailmanlaajuisesti VW ja Toyota ovat vielä arvokkaampia, mutta VW on hyvin lähellä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006366814.html
Eiköhän se silti ole jonkun mielestä arvoton yritys, joka huijaa typeriä.
Onko Paavilla hassu hattu :D

Tesla on ollut Yhdysvaltojen shortatuin osake ja moni shorttaaja on puristanut mailaa aika lujaa.

Monet ovat capituloineet viime aikoina, kun vakuudet eivät ole enää riittäneet.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Nyt olisi autonäyttelyitä viikonloppuna.

Aikooko joku teistä ostaa auton?

James, kirjoitit olevasi hengissä jossain ketjussa.
Miksi olit välillä kuollut ja miksi?

TAMMIAUTOILIJA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Elon Musk Smoking Joe Rogan's Weed Somehow Ended Up Costing Taxpayers $5 Million

https://gizmodo.com/elon-musk-smoking-j ... 1839116211
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mäkin voisin 5 miljoonalla selvittää Dave Oy:ssä vallitsevaa yrityskulttuuria!

Tai voin selvittää isommallakin rahalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslan kurssi käsittämättömästi noussut viime aikoina. Tuplaantunut 3 kuukaudessa. Saattaa olla kupla. Tai sitten ei. Jos joku tietää, on helppoa rikastua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Mä näin äsken nuoren naisen ajavan hienoa Mersun urheiluautoa AMG.

Mietin onko minkäänlaista mahdollisuutta että hän itse olisi sen hankkinut?

Nainen oli niin nuori (noin 25), että kyseessä lienee isi tai paljon vanhmpi miesystävä, jolla hyvä työ/yrittäjä?

Tai ehkä perintörahat?

Kutkamitkä ovat mahdollisuudet? Menin sekaisin hieman naisesta (hän oli sievä), mutta sekoamiseni toki kesti vain noin minuutin ja aivokoppa palautui loistavasti kun seurailin sitten kotimatkalla vanhaa Huyndaita ja harmaapartaista pariskuntaa :D

TAMMITUR
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Isin auto tod. näk.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.01.2020 9:07 Isin auto tod. näk.
Kyllä PKS:llä on nuoria rikkaita ihmisiä vaikka huru mykky, joten miksei ihan ok auto? Toki auto voi olla pappa betalar mutta voi se olla myös ihan perus trophy wife jos kyse ei ole omasta rahasta.

Pysäköin aika usein Yrjönkadun parkkihalliin. Siellä Teslat, Porschet ja AMG-mersut ovat ihan peruskauraa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Ilman muuta voi olla oma auto omilla rahoilla.

Stetson-Harrison arvioni vain oli, että jos 25v nainen ajaa yli 100t:n autolla,todennäköisyysjärjestys maksajan suht on mielestäni
1)isi
2)mies
3)oma

Tähän vaikuttaa myös se, että naiset yleensä ovat autojen suhteen mielestäni järkevämpiä. 25v mies todennäköisimmin laittaisi merkittävän summan rahaa autoon kuin 25v nainen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.01.2020 8:43 ^Mäkin voisin 5 miljoonalla selvittää Dave Oy:ssä vallitsevaa yrityskulttuuria!

Tai voin selvittää isommallakin rahalla.
MAGA hatulla tienaa paremmin.



https://en.wikipedia.org/wiki/January_2 ... frontation
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

VW vähentää panostuksia polttokennoihin sähköistymisen nopeuttamiseksi. Nokia mainittu vaarallisena esimerkkinä.

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1ZF1OB
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ volkkaripomo viittaa Nokia I:seen. Nokia II:selle uhkaa käydä samoin: myöhästytään uudesta sukupolvesta ja vanha sukupolvi ei enää myy.

Auton valmistuksessa on globaalia ylikapasiteettia ja voitot pieniä. Alan disruptiokynnys on siis matalampi kuin monilla muilla teknoaloilla. Disruptiolla tarkoitan tilannetta, jossa vanha kama ei enää mene kaupaksi edes nollakatteella, koska uusi kama on niin paljon parempaa. Tuolloin käy köpelösti, jos ei saa uutta tuutista ulos.
Vastaa Viestiin