Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 29.01.2020 16:50 Linkki itse julkaistuun tutkimusartikkeliin löytyy tiedotteesta: https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvi ... unnollisia En ole lukenut kunnolla edes tiedotetta, mutta vilkaisulla näytti siltä, että tulos on vahvempi kuin oletit: mulkvistit ovat varallisuudesta riippumatta yliedustettuina mersubemariaudimiehissä.
No sieltähän se tunnollisuus löytyikin, kuten odotin. Korkea tunnollisuus tuottaa kaikkein todennäköisimmin korkean tulotason. Premium-autojen ostamiseen taas tarvitaan korkeat tulot. Tutkimuksesta sitten selviäisi kuinka hyvin nämä asiat on huomioitu. Valitettavasti papru oli lukkojen takana. Tuo lehti taitaa olla vähintään keskitasoa impact factoreilla, niin kaipa se menetelmäpuoli kuitenkin on kunnossa.

Abstraktissa viitataan epäsovinnollisuuden ja statuskulutuksen korrelaatioon. Eli epäsovinnolliset sitten jostain syystä ostavat statusta? Vaikea sanoa, onko tuo sitten yleistä kaikille epäsovinnollisille, vai onko jokin epäsovinnollisiin kuuluva ryhmä erityisen perso statukselle? Meinaan monessa muussa tutkimuksessa ei näkynyt vaikutusta epäsovinnollisuuden ja statusesineiden välillä.

Abstrakti muuten on pirun paljon fiksumpaa tekstiä kuin tämä uutisoitu kama. Jengillä on tarve jakaa maailma hyviin ja pahoihin. Kuitenkin esim. moni hyvä johtaja on koottu näistä elementeistä:

Openness = Korkea
Conscientiousness = Erittäin korkea
Extraversion = Korkea
Agreeableness = Erittäin matala
Neuroticism = Erittäin matala

Nyt jos tuollaista kaveria sitten lähtee luonnehtimaan mulkuksi sen takia kun se vääntää tiukkoja diilejä, niin aika hakusessa sitä ollaan arvion kanssa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Meikäläisen big five näyttää useimmissa testeissä tältä:

1. Openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious) = Hyvin korkea
2. Conscientiousness (efficient/organized vs. easy-going/careless) = Korkea
3. Extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved) = Hyvin korkea
4. Agreeableness (friendly/compassionate vs. challenging/detached) = Matala
5. Emotional stability (sensitive/nervous vs. secure/confident) = Hyvin korkea

2. on pieni tai oikeastaan keskikokoinen ongelma. Olen hitusen liian epätunnollinen sille levelille missä pelaan. Sijoittuminen 1. ja 3. päätyyn auttaa tuon epätunnollisuuden kanssa, koska pystyn painottamaan muita kuin rutiinihommia.

4. tuottaa vähän hankaluuksia aika ajoin. Sopivissa yhteyksissä vaikutan ehkä joskus mulkulta? 5. onneksi suojaa paljon reaalimaailmassa. Kun en ota kierroksia, niin ei se epäsovinnollisuus niin haittaa.

Nyt kun noita tuloksia peilaa tuohon autotutkimukseen, niin olisi vissiin pitänyt sittenkin hankkia se A6, jota pitkään mietin?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2020 17:32Nyt jos tuollaista kaveria sitten lähtee luonnehtimaan mulkuksi sen takia kun se vääntää tiukkoja diilejä, niin aika hakusessa sitä ollaan arvion kanssa.
Johtamista on monenlaista, mutta se että tekee kovia diilejä ei tarkoita etteikö siitä huolimatta olisi mulkku. Melkein kaikki tuntemani johtajat ovat mulkkuja. Muutama poikkeus on, mutta ovatkin sitten niin bisnesvainuisia ja/tai asiakaslähtöisiä ettei tartte olla mulkku vaan tekee paremmin kuin muut.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mitkä noista viidestä sitten tekevät henkilöstä mulkun? Tuskin siihen riittää pelkästään se, että on vähemmän sovinnonhaluinen kuin väestö keskimäärin. Lakimiehetkin scorettavat tuossa tyypillisesti alhaisia lukemia.

Big Five on oikeastaan ainoa luotettava ja toistettavasti mitattava joukko luonteenpiirteitä. Mulkkuuden pitäisi olla määriteltävissä jotenkin Big Fiven avulla, jotta mulkkuus voitaisiin toistuvasti havaita luotettavasti.

Konsulttien käyttämät siniset, punaiset sun muut ovat vähän niin kuin horoskooppeja. Niitä on kiva tilailla tiimiharjoituksiin, mutta ei niistä sitten suurempaa hyötyä ole. Big Five on auttanut minua hahmottamaan paremmin itseäni ja muita ihmisiä. Big Five + älykkyys selittää oikeastaan sen mitä käytännössä kukaan voi tarvita elämässään.

Tässä ei niin yllättäviä tuloksia eri alojen opiskelijoiden eroista. Meikäläinen noudattaa muuten kaavaa, mutta erotun avoimuudella. Kuten aiemmin totesin, niin tuo on auttanut paikkaamaan pienta vajausta tunnollisuudessa (verrattuna viiteryhmään, ei väestön keskiarvoon).
https://www.independent.co.uk/student/s ... 46996.html
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2020 21:34 ^ Mitkä noista viidestä sitten tekevät henkilöstä mulkun? Tuskin siihen riittää pelkästään se, että on vähemmän sovinnonhaluinen kuin väestö keskimäärin. Lakimiehetkin scorettavat tuossa tyypillisesti alhaisia lukemia.
Ihmisestä tekee mulkun se miten hän kohtelee muita ihmisiä. Ja eläimiä. Narsismi tai sosiopatia ja mulkkuus korreloivat eniten.

Ei se onko avoin vai ei avoin tee kenestäkään mulkkua. Ihan käytös vain.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuolla määritelmällä mulkkuudessa on kyse erittäin epäsovinnollisesta henkilöstä. Ovat tyypillisesti kaikki miehiä ja vahvasti yliedustettuna johtohommissa ja vankilassa. Äly sitten selittää kummalle polulle päätyi. Tyhmä epäsovinnollinen mies tippuu helposti yhteiskunnan ulkopuolelle. Älykäs epäsovinnainen mies päätyy kovalla todennäkäisyydellä johtajaksi tekemään päätöksiä, joissa raha on ihmisiä tärkeämpää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2020 17:59 Meikäläisen big five näyttää useimmissa testeissä tältä:

1. Openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious) = Hyvin korkea
2. Conscientiousness (efficient/organized vs. easy-going/careless) = Korkea
3. Extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved) = Hyvin korkea
4. Agreeableness (friendly/compassionate vs. challenging/detached) = Matala
5. Emotional stability (sensitive/nervous vs. secure/confident) = Hyvin korkea

2. on pieni tai oikeastaan keskikokoinen ongelma. Olen hitusen liian epätunnollinen sille levelille missä pelaan. Sijoittuminen 1. ja 3. päätyyn auttaa tuon epätunnollisuuden kanssa, koska pystyn painottamaan muita kuin rutiinihommia.

4. tuottaa vähän hankaluuksia aika ajoin. Sopivissa yhteyksissä vaikutan ehkä joskus mulkulta? 5. onneksi suojaa paljon reaalimaailmassa. Kun en ota kierroksia, niin ei se epäsovinnollisuus niin haittaa.

Nyt kun noita tuloksia peilaa tuohon autotutkimukseen, niin olisi vissiin pitänyt sittenkin hankkia se A6, jota pitkään mietin?
Mä, tietysti, suhtaudun aika kielteisesti kaikenlaisiin persoonallisuustesteihin, mutta innostuin tekemään jonkun kevyen verkkoversion tästä lähestymistavasta. Taidan olla aika kliseinen humanisti:
openness to experience = hyvin korkea
conscientiousness = keskitasoa
extraversion = matala
agreaableness = korkea
emotional stability = hyvin korkea
Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Mikä auto mun pitäisi hankkia?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

3 vuotta vanha 60t km ajettu Toyota hybridi, jolle myyjäliike antaa 1v/20t km takuun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, noin mä ajattelinkin. Ja melkein noin onkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös nuo luonteenpiirteesi näytä kallistuvan enemmän ranskalaiseen? Haet elämyksiä ja siedät hyvin ärsyttäviä asioita.

Tosin nykyautojen erot ovat niin pieniä, että vaikutukset varmaankin näkyvät vasta ääripäissä. Esim. sellaisesta on havaintoja, että sensitiiviset yksilöt eivät tykkää urheiluautoista, koska niissä on kaikenlaisia ärsyttäviä piirteitä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 10:03 ^ Eikös nuo luonteenpiirteesi näytä kallistuvan enemmän ranskalaiseen? Haet elämyksiä ja siedät hyvin ärsyttäviä asioita.
Kokeilin tota. Tällaiselle perinteiseen rasvan ja öljyn tuoksuiseen maskuliinisuuteen suuntautumattomalle introvertille jatkuva seurustelu erilaisten automekaanikkojen kanssa tyttökalenterien katveessa kävi kuitenkin rasittavaksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.01.2020 8:53 Mä, tietysti, suhtaudun aika kielteisesti kaikenlaisiin persoonallisuustesteihin, mutta innostuin tekemään jonkun kevyen verkkoversion tästä lähestymistavasta. Taidan olla aika kliseinen humanisti:
openness to experience = hyvin korkea
conscientiousness = keskitasoa
extraversion = matala
agreaableness = korkea
emotional stability = hyvin korkea
Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Mikä auto mun pitäisi hankkia?
Alfa Romeo! Se olis just hyvä täydentämään kitinähumanistin imagoasi. Sopivan persoonallinen.

Mua jäi vaivaamaan miten päin asteikko on tuossa testissä, joten jouduin jonkun nettiversion väsäilemään:

Openness to experience = middle 55
Conscientiousness = low 19
Extraversion = low 26
Agreeableness = low 29
Natural reactions = low 9

Ei toi testi mielestäni tavoittanut mun persoonaa. Kauheen paljon kysymyksiä töistä ja juhlista ja sosiaalisista tilanteista eikä yhtään missä olisi päässyt briljeeraamaan mun harrastusvalikoimalla ja pätevyydellä sillä alueella. Jotenkin kauhean konservatiivinen lähestyminen ihmiselämään. Selkeesti suunnattu perinteisten arvojen mukaan eläville. Se kai tarkoituskin, jossa tällä on tarkoitus kaivaa esiin ne kaikkensa yritykselle antavat työnarkomaanit. Edustaa siis mun mielestä aika ankeeta maailmankuvaa, joten ymmärrettävää ettei me oikein ymmärretä toisiamme.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tämä ei ole yrityshömppää, vaan se kaikkein laajinta hyväksyntää nauttiva psykologien käyttämä persoonallisuustesti.

Näissä on silti hajontaa ja osa kysymyksistä on kulttuurisidonnaisoa. Lisäksi tulos riippuu muista vastaajista, ts. suomalainen saattaa saada jenkkien joukossa vähän erilaisen tuloksen. Nämä testit ovat niin nopeita tehdä, että kannattaa ehkä tehdä useampi ja ottaa niistä keskiarvo.

Eikös harrastamisesi muuten näy ihan hyvin tuossa openness to experience kohdassa?

Premium- autoihin liittyy muuten helppo muna-kana-ongelma. Jos agressiiviset mulkvistit hakevat statussymboleja, niin miksi jotkut autot ovat statussymboleja? No siksi, että niillä ajoivat ensin tunnolliset ja menestyneet. Parhaiten tuo näkyy Audissa, joka on noussut mulkkujen suosioon sen yleistyttyä menestyneiden autona.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mistä tunnistaa ekstrovertin suomalaisen? Hän ei keskustellessa tuijota omia kengänkärkiään, vaan keskustelukumppanin kengänkärkiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 11:54 Eikös harrastamisesi muuten näy ihan hyvin tuossa openness to experience kohdassa?
Ei kai tuo oikein kerro mitään, kun on ihan keskellä. Kummankin pään kuvannoissa on sekä sopivia että ei sopivia piirteitä. Miten tuota nyt sitten pitäisi tulkita? En mä mikään kultaisen keskitien kulkija kuitenkaan ole ollut elämässäni.

No mä tein testinkin ihan vaan sen takia kun en ymmärtänyt mitä se kertoo. Eipä tuon tekeminen tainnut hirveesti lisätä mun ymmärrystä. Mutta liekö tolla väliä, kun en muutenkaan oikein välitä tälläisesta lokeroinnista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan turhiahan tuollaiset testit on. Katsoo vain millaisella autolla ajaa, se kertoo kaiken.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 11:54 ^ tämä ei ole yrityshömppää, vaan se kaikkein laajinta hyväksyntää nauttiva psykologien käyttämä persoonallisuustesti.
Ne ovat kaikki ihan huttua. Antavat ihan erilaisia tuloksia vaikka sen mukaan oletko nukkunyt hyvin vai huonosti testiä edeltävänä yönä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 30.01.2020 12:42 Ihan turhiahan tuollaiset testit on. Katsoo vain millaisella autolla ajaa, se kertoo kaiken.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 30.01.2020 13:01
Ne ovat kaikki ihan huttua. Antavat ihan erilaisia tuloksia vaikka sen mukaan oletko nukkunyt hyvin vai huonosti testiä edeltävänä yönä.
Mitkä kaikki?

Älykkyystestit ovat luotettavimpia. Sitten on pitkä matka big fiveen ja sen jälkeen ei oikein löydy mitään, joka ei palautuisi takaisin älykkyyteen ja big fiveen.

Big fiven toistettavuus ei ole huima, mutta paras noista persoonallisuustesteistä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 30.01.2020 12:37
sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 11:54 Eikös harrastamisesi muuten näy ihan hyvin tuossa openness to experience kohdassa?
Ei kai tuo oikein kerro mitään, kun on ihan keskellä. Kummankin pään kuvannoissa on sekä sopivia että ei sopivia piirteitä. Miten tuota nyt sitten pitäisi tulkita? En mä mikään kultaisen keskitien kulkija kuitenkaan ole ollut elämässäni.
Olet suht keskitasoa sen suhteen miten haet erilaisia elämyksiä ja kuinka kokeilunhaluinen olet. Olet siis sitä mieltä, että kuuluisit enemmän jompaan kumpaan laitaan?

Aika moni urheiluniilo toistaa samaa kaavaa ja kuuluu suljetumpaan päähän. Osalla harjoitusmäärätkinnon sellaisia, että ei siinä duunin ohella ehdi hakea muita elämyksiä.

Minä taas en ole koskaan harrastanut mitään, koska into ei riitä saman toistamiseen. Myös aikataulut on myrkkyä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 13:53 Olet suht keskitasoa sen suhteen miten haet erilaisia elämyksiä ja kuinka kokeilunhaluinen olet. Olet siis sitä mieltä, että kuuluisit enemmän jompaan kumpaan laitaan?
Mä varmaan kuuluisin enemmän kumpaankin laitaan :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 30.01.2020 14:09
sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 13:53 Olet suht keskitasoa sen suhteen miten haet erilaisia elämyksiä ja kuinka kokeilunhaluinen olet. Olet siis sitä mieltä, että kuuluisit enemmän jompaan kumpaan laitaan?
Mä varmaan kuuluisin enemmän kumpaankin laitaan :think:
Et ole puolesta etkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2020 13:39
So Hard kirjoitti: 30.01.2020 13:01
Ne ovat kaikki ihan huttua. Antavat ihan erilaisia tuloksia vaikka sen mukaan oletko nukkunyt hyvin vai huonosti testiä edeltävänä yönä.
Mitkä kaikki?

Älykkyystestit ovat luotettavimpia. Sitten on pitkä matka big fiveen ja sen jälkeen ei oikein löydy mitään, joka ei palautuisi takaisin älykkyyteen ja big fiveen.

Big fiven toistettavuus ei ole huima, mutta paras noista persoonallisuustesteistä.
Persoonallisuustestit. Kognitiivista kapasiteettia voi mitata helpommin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.01.2020 14:13 Et ole puolesta etkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin?
Joo. Lisäyksenä vielä; Minä juon nyt kahvia :swirl:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Hei , voitteko vastata tietonne teiden automaattikameroista!

- Kuinka moni kamera kuvaa teitä noin keskimäärin? Eikö ole
niin, että vain harvassa tolpassa on kamerat??

-Jos tolppa välähtää, tarkoittaako se sitä, että siinä on
varmasti kamera?

-Miten on mahdollista, että kun kerran tulee vahinko ja
räpsähtää niin juuri siinä tolpassa on kamera, JOS
todellakin on niin että kamerat ovat vain harvoissa
tolpissa.

Ok, ajoin noin 10 kmh ylinopeutta täysin harvinaisesti.

SURKEA TAMMINEN
Lohdutusta tarvitseva
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Vastaa Viestiin