Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 10:44
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:02 Olen varmaankin tunteellinen hölmö, mutta mä en pysty ajattelemaan, että vanhuksien annettaisiin kuolla, jotta nuorten soijalatten juominen ei häiriinny.
Te lekurithan teette tuota opimointia koko ajan. Se 50k per vuosi on se teidän numero, eikös vaan?
Kyllä terveydenhuollossa nykyään hoidetaan jokaista, joka siitä hyötyy. Ei keneltäkään kielletä hoitoa iän takia, vaan sen takia, että hän ei siitä saisi hyötyä.

Yhteiskunnan tasolla resurssit eivät tietenkään ole rajattomat. Esim. kotiapua ja kotisairaanhoitoa ja pitkäaikaishoidon henkilökuntaa varmasti tarvittaisiin nykyistä enemmän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Suomessa hamstrataan wc-paperia, tonnikalaa ja laatikkoviinejä, Hollannissa kannabista ja Jenkeissä aseita: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006442371.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Selvisi syy, miksi hallitus määräsi yli 70-vuotiaat kotikaranteeniin; Paavo Väyrynen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 11:08 Selvisi syy, miksi hallitus määräsi yli 70-vuotiaat kotikaranteeniin; Paavo Väyrynen.
:D
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 10:36 Koko pseudoliberaali vihervasemmisto upposi juuri muutamaksi vuosikymmeneksi.

Voittajia ovat kepu, kokoomus, persut ja demarit. Ja noista nimenomaan se konservatiivisiipi vahvistuu.
Tjaa, mä jotenkin yltiöpositiivisena haluaisin ajatella, että persut kärsii tästä. Että vaativat ajat suosisivat toteuttajia paskanpuhujien kustannuksella. Mutta koskapa kansa ei olisi tuottanut mulle pettymystä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 11:08 Selvisi syy, miksi hallitus määräsi yli 70-vuotiaat kotikaranteeniin; Paavo Väyrynen.
Joo. Rakeet, heinäsirkat, kulkutaudit ja muut perinteiset vitsaukset kyllä kestetään, mutta Paavon paluu koettelee jo liikaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 11:08 Selvisi syy, miksi hallitus määräsi yli 70-vuotiaat kotikaranteeniin; Paavo Väyrynen.
Eikö Paavo muka ole kunnanvaltuutettu?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 17.03.2020 9:37
Mulla ei tietenkään ole tarvittavaa tietoa mielipiteen muodostamiseen, mutta olen ehkä vähän sivustahuutajan linjoilla sen suhteen, että näistä rajoituksista voi aiheutua kohtuuttoman iso lasku sen eteen, että saadaan joillekin vanhoille ihmisille vähän lisää elinaikaa.
Tämä tulee nyt menemään aivan päin persettä. Johtajuus puuttuu nyt ihan täysin. Mitään järkeviä toimintaohjeita ei ole toiminnan jatkuvuuden suhteen, korkeintaan jotain pientä puuhastelua ja kivaa pikku vinkkiä.

Meillä duunissa jengi on ihan kuutamolla. Just jouduin potkimaan IT-toimittajaa töihin kun tuntuu olevan jotenkin passiivisessa tilassa. Kaikki menee päin vittua. Jos jokainen yksilö ja organisaatio yrittäisi pitää 99% toimintakyvystä kiinni lisäten samalla maksimaalisesti sosiaalista etäisyyttä, niin ei tässä kävisi pahastikaan. Nyt vedetään iso siivu taloudesta vessasta alas ihan vaan koska ei osata toimia toisin kuin eilen. Saatanan apinat.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 17.03.2020 11:10 Tjaa, mä jotenkin yltiöpositiivisena haluaisin ajatella, että persut kärsii tästä. Että vaativat ajat suosisivat toteuttajia paskanpuhujien kustannuksella. Mutta koskapa kansa ei olisi tuottanut mulle pettymystä.
Sori. Tartuntataudit lisää konservatiivien kannatusta.

Etkä tule näkemään mitään toteuttamista jakopuolueiden hallitukselta tilanteessa, jossa koko loppu hallituskausi on pelkkää leikkausta ja mitään vappusatasia ei ole jaettavaksi. Tytöt jatkaa saunomista.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:49 Kyllä terveydenhuollossa nykyään hoidetaan jokaista, joka siitä hyötyy. Ei keneltäkään kielletä hoitoa iän takia, vaan sen takia, että hän ei siitä saisi hyötyä.
Meinaat, että näitä uusia superkalliita syöpälääkkeitä esim annettaisiin vanhuksille?

EDIT: niin, tuo 50k on sen elinvuoden hinta, eli se hyöty. Kirjoitin siis täsmälleen noin: hoidetaan niitä jotka hyötyy (50k/vuosi x odotetut vuodet), niillä jotka eivät hyödy, ei hoideta (50k x 0).
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 17.03.2020 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 11:43
Vagabondo kirjoitti: 17.03.2020 9:37
Mulla ei tietenkään ole tarvittavaa tietoa mielipiteen muodostamiseen, mutta olen ehkä vähän sivustahuutajan linjoilla sen suhteen, että näistä rajoituksista voi aiheutua kohtuuttoman iso lasku sen eteen, että saadaan joillekin vanhoille ihmisille vähän lisää elinaikaa.
Tämä tulee nyt menemään aivan päin persettä. Johtajuus puuttuu nyt ihan täysin. Mitään järkeviä toimintaohjeita ei ole toiminnan jatkuvuuden suhteen, korkeintaan jotain pientä puuhastelua ja kivaa pikku vinkkiä.

Meillä duunissa jengi on ihan kuutamolla. Just jouduin potkimaan IT-toimittajaa töihin kun tuntuu olevan jotenkin passiivisessa tilassa. Kaikki menee päin vittua. Jos jokainen yksilö ja organisaatio yrittäisi pitää 99% toimintakyvystä kiinni lisäten samalla maksimaalisesti sosiaalista etäisyyttä, niin ei tässä kävisi pahastikaan. Nyt vedetään iso siivu taloudesta vessasta alas ihan vaan koska ei osata toimia toisin kuin eilen. Saatanan apinat.
Ei kait hallituksen asia ole mikromanageerata firmoja? Ei hallitus ole kieltäny sun IT-toimittajaa tekemästä töitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 11:48
Ei kait hallituksen asia ole mikromanageerata firmoja? Ei hallitus ole kieltäny sun IT-toimittajaa tekemästä töitä.
Julkinen sektori ostaa aika ison siivun suomessa. Ei ole näkynyt mitään järkevää linjausta julkisen sektorin rahankäytöstä. Johtajuus puuttuu.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 11:45
urpiainen kirjoitti: 17.03.2020 11:10 Tjaa, mä jotenkin yltiöpositiivisena haluaisin ajatella, että persut kärsii tästä. Että vaativat ajat suosisivat toteuttajia paskanpuhujien kustannuksella. Mutta koskapa kansa ei olisi tuottanut mulle pettymystä.
Sori. Tartuntataudit lisää konservatiivien kannatusta.

Etkä tule näkemään mitään toteuttamista jakopuolueiden hallitukselta tilanteessa, jossa koko loppu hallituskausi on pelkkää leikkausta ja mitään vappusatasia ei ole jaettavaksi. Tytöt jatkaa saunomista.
Itse asiassa on niin, että Marinin performanssi on kerännyt melkoista suitsutusta. SDP kannatus nousee varmasti. Epävarmuus ja konkurssiaalto voi hyvinkin nostaa vassarienkin kannatusta. Ilmastohörhöt ottanee eniten osumaa. Ketään ei enää kiinnosta ilmastohöpötys kun yhteiskunta romahtaa ympärillä. Epäilisin että korttitalojen lailla nurin menevät lentoyhtiöt kansallistetaan ja lentojen tarjona tulee niin pieneksi, että ilmasto pelastuu jo sillä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 11:47
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:49 Kyllä terveydenhuollossa nykyään hoidetaan jokaista, joka siitä hyötyy. Ei keneltäkään kielletä hoitoa iän takia, vaan sen takia, että hän ei siitä saisi hyötyä.
Meinaat, että näitä uusia superkalliita syöpälääkkeitä esim annettaisiin vanhuksille?
Kyllä. Koskaan en ole nähnyt, että sairaalassa olisi jätetty antamasta hoitoa sen kalleuden takia.

Hintalautakunta päättää kalliiden lääkkeiden peruskorvattavuudesta, mutta se ei koske sairaalassa annettavaa hoitoa. Jos lääkäri jättää antamatta tehoavaa hoitoa (ja hoitoa olisi mahdollista antaa), se on vähintään kuolemantuottamus. Mutta jos ihminen on vaikeasti dementti, silloin voidaan jättää jotain hoitoa (yhteisymmärryksessä omaisten kanssa)
antamatta.

Tietysti, jos ollaan tilanteessa, jossa kaksi potilasta samaan aikaan tarvii tehohoitopaikan ja vapaita paikkoja on vain yksi, pitää ja voi valita.

Kokonaan toinen asia on, että moni vaikeasti sairas ei hyödy kaikista hoidosta, mutta silloin päätös ei perustu hintaan vaan eo. asiaan. Ei pidä antaa hoitoa, josta ei ole hyötyä potilaalle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 17.03.2020 11:53 Itse asiassa on niin, että Marinin performanssi on kerännyt melkoista suitsutusta.
Eikös konsensus kuitenkin ole sitä mieltä, että hallitus heräsi viime tipassa? Eli tässä on nyt peräti 1-2 työpäivää "suitsutettavaa" toimintaa takana. En nyt vielä pistäisi tuota CV:hen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 12:09
sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 11:47
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:49 Kyllä terveydenhuollossa nykyään hoidetaan jokaista, joka siitä hyötyy. Ei keneltäkään kielletä hoitoa iän takia, vaan sen takia, että hän ei siitä saisi hyötyä.
Meinaat, että näitä uusia superkalliita syöpälääkkeitä esim annettaisiin vanhuksille?
Kyllä. Koskaan en ole nähnyt, että sairaalassa olisi jätetty antamasta hoitoa sen kalleuden takia.

Hintalautakunta päättää kalliiden lääkkeiden peruskorvattavuudesta, mutta se ei koske sairaalassa annettavaa hoitoa. Jos lääkäri jättää antamatta tehoavaa hoitoa (ja hoitoa olisi mahdollista antaa), se on vähintään kuolemantuottamus.
Pitääpä kysellä kenelle suomessa sitten annetaan jotain 475.000 taalaa maksavia pusseja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 12:13
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 12:09
sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 11:47

Meinaat, että näitä uusia superkalliita syöpälääkkeitä esim annettaisiin vanhuksille?
Kyllä. Koskaan en ole nähnyt, että sairaalassa olisi jätetty antamasta hoitoa sen kalleuden takia.

Hintalautakunta päättää kalliiden lääkkeiden peruskorvattavuudesta, mutta se ei koske sairaalassa annettavaa hoitoa. Jos lääkäri jättää antamatta tehoavaa hoitoa (ja hoitoa olisi mahdollista antaa), se on vähintään kuolemantuottamus.
Pitääpä kysellä kenelle suomessa sitten annetaan jotain 475.000 taalaa maksavia pusseja.
Aika monet syöpähoidot ovat sellaisia, että monisairaat vanhukset eivät niistä hyödy.

Perustuslain mukaan julkisen vallankäytön on perustuttava lakiin. En ole tietoinen siitä, että laki antaisi mahdollisuuden jättää antamatta hoito sen hinnan takia.

Vuosia sitten jokin kunta yritti rajoittaa erikoissairaanhoitoon lähetettäviä rahapulan takia, mutta ko. ohje peruttiin nopeasti laittomana. Ei mua virkamiehenä kiinnostaisi joutua oikeuteen sen takia, että kunnan rahat ovat vähissä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 12:24 Aika monet syöpähoidot ovat sellaisia, että monisairaat vanhukset eivät niistä hyödy.
Tuo "hyötyminen" on vain kauniisti ilmaistuna sama asia kuin mitä itse kirjoitan. Jos nuo samat hoidot maksaisivat euron per vanhus, niin yhtäkkiä vanhukset alkaisivatkin "hyötyä" enemmän ja saisivat niitä euron hoitoja.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Helpompi on päättää hankkia vaikka 10 pussia ja kohdistaa ne niille joille niistä on eniten hyötyä. Eihän julkinen sektori tälläkään hetkellä tarjoa kaikkeen parasta markkinoilla olevaa hoitoa. Päätös tehdään jo siinä vaiheessa kun budjetoidaan hankinnat ja hoitoresurssi.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nimenomaan. Ihmishenki ei ole äärettömän arvokas, joten olisi omituista optimoida hoitoa olettamalla hengen arvo suuremmaksi kuin se edes hoidettavan yksilön omasta mielestä on.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 12:45
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 12:24 Aika monet syöpähoidot ovat sellaisia, että monisairaat vanhukset eivät niistä hyödy.
Tuo "hyötyminen" on vain kauniisti ilmaistuna sama asia kuin mitä itse kirjoitan. Jos nuo samat hoidot maksaisivat euron per vanhus, niin yhtäkkiä vanhukset alkaisivatkin "hyötyä" enemmän ja saisivat niitä euron hoitoja.
Ei. Syöpähoidoista hyötyminen määritellään pääsääntöisesti elinajan pitemisellä. Joko elinajan odote tilastollisesti pitenee hoidolla tai se ei pitene. Eri ryhmissä vaikutus on eri. Sama hoito voi 40 vuotiaalla pidentää elinaikaa ja 80-vuotiaalla lyhentää.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.03.2020 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.03.2020 12:48 Helpompi on päättää hankkia vaikka 10 pussia ja kohdistaa ne niille joille niistä on eniten hyötyä. Eihän julkinen sektori tälläkään hetkellä tarjoa kaikkeen parasta markkinoilla olevaa hoitoa. Päätös tehdään jo siinä vaiheessa kun budjetoidaan hankinnat ja hoitoresurssi.
Mun käsittääkseni ei ole laillista jättää antamatta hoito sillä perusteella, että ei ole rahaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2020 12:54 ^ Nimenomaan. Ihmishenki ei ole äärettömän arvokas, joten olisi omituista optimoida hoitoa olettamalla hengen arvo suuremmaksi kuin se edes hoidettavan yksilön omasta mielestä on.
Julkisen vallankäytön on perustettava lakiin. Oli se omituista tai ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Laskettelijoita, matkaajia ja heidän kavereitaan. Ei tämä ole vielä iskenyt lainkaan vanhempaan väkeen.

Kuva
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 13:08
So Hard kirjoitti: 17.03.2020 12:48 Helpompi on päättää hankkia vaikka 10 pussia ja kohdistaa ne niille joille niistä on eniten hyötyä. Eihän julkinen sektori tälläkään hetkellä tarjoa kaikkeen parasta markkinoilla olevaa hoitoa. Päätös tehdään jo siinä vaiheessa kun budjetoidaan hankinnat ja hoitoresurssi.
Mun käsittääkseni ei ole laillista jättää antamatta hoito sillä perusteella, että ei ole rahaa.
Totta munassa se on. Jos jotain kallista kokeellista lääkettä ei ole tilattu yhdysvalloista eikä ole budjettia, ei sitä ole velvoite tilata. Eiväthän kunnat ja sairaanhoitopiirit osta välttämättä itselleen mitään parasta mahdollista lääkettä tai leikkausvekotinta.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin