Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Voi tosiaan olla, että jos talous ensin pysähtyy täysin, sen uudelleen vauhtiin pääsy kestää. Mutta toivottavasti ei vuosia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2020 12:32 ^Voi tosiaan olla, että jos talous ensin pysähtyy täysin, sen uudelleen vauhtiin pääsy kestää. Mutta toivottavasti ei vuosia.
Muista olla rahoihisi henkisesti yhteydessä. Se on tässä kriisissä tärkeää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 20.03.2020 13:15
James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2020 12:32 ^Voi tosiaan olla, että jos talous ensin pysähtyy täysin, sen uudelleen vauhtiin pääsy kestää. Mutta toivottavasti ei vuosia.
Muista olla rahoihisi henkisesti yhteydessä. Se on tässä kriisissä tärkeää.
Harrastan fyysistä yhteyttä

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Trump ilmeisesti jatkaa omalla linjallaan: kontaktirajoituksia ei aseteta keskusvallan toimesta ja Trump keskittyy löpisemään ja lupailemaan lääkkeitä tms. Vaan ei niillä lääkkeillä ole mitään merkitystä, jos eksponentiaalinen epidemia kaataa ison siivun väestöstä sairaaloihin.

Kirjoitin aiemmin epidemioiden tukevan konservatiiveja. Juu, mutta silloin pitää olla toteuttava konservatiivi. Näillä toimilla Trump on jo hävinnyt vaalit.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

thl.jpg
thl.jpg (163.91 KiB) Katsottu 899 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

THL:llä on kyllä mahtava track record - 100% väärässä kaikesta. Mutta on silti vieläkin kiviä olla eri mieltä WHO:n kanssa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ nyt ruinataan kittejä ja henkilöstöä...
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4290
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kuva
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mitäs te itse teette välttyäksenne saamasta (ellette jo ole saaneet) ja siten myös mahdollisesti levittämästä koronavirusta?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pysyn himassa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kreitsu kirjoitti: 21.03.2020 18:26 Mitäs te itse teette välttyäksenne saamasta (ellette jo ole saaneet) ja siten myös mahdollisesti levittämästä koronavirusta?
Melkein toivon, että saisin lievänä, niin ilmeisesti en voisi sitä sen jälkeen saada enkä levittää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.03.2020 18:38Melkein toivon, että saisin lievänä, niin ilmeisesti en voisi sitä sen jälkeen saada enkä levittää.
Miksi ne jotkut ovat saaneet Kiinassa uudeestaan?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 21.03.2020 18:39
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.03.2020 18:38Melkein toivon, että saisin lievänä, niin ilmeisesti en voisi sitä sen jälkeen saada enkä levittää.
Miksi ne jotkut ovat saaneet Kiinassa uudeestaan?

En tiedä. En ole lääkäri.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.03.2020 18:38 Melkein toivon, että saisin lievänä, niin ilmeisesti en voisi sitä sen jälkeen saada enkä levittää.
No oletko tehnyt jotain erityistoimia, että riski saada se, kasvaa?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Bluntly kirjoitti: 21.03.2020 18:39
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.03.2020 18:38Melkein toivon, että saisin lievänä, niin ilmeisesti en voisi sitä sen jälkeen saada enkä levittää.
Miksi ne jotkut ovat saaneet Kiinassa uudeestaan?
Ja Japanissa. Viruksen saaminen ei takaa immuniteettia.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Aika eristyksissä on menty. Toivottavasti rokote keksitään ennemmin kuin myöhemmin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2020 19:59 ^ nyt ruinataan kittejä ja henkilöstöä...
Saivat ainakin kamaa:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006448342.html

Henkilöstö on sitten toinen juttu. Esim. Valviran kanssa pitäisi funtsia kaikenlaista.

Ei tämä näyttäisi ollenkaan tältä, jos tähän olisi joku varautunut ennen 13.3.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kreitsu kirjoitti: 21.03.2020 19:02
Bluntly kirjoitti: 21.03.2020 18:39
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.03.2020 18:38Melkein toivon, että saisin lievänä, niin ilmeisesti en voisi sitä sen jälkeen saada enkä levittää.
Miksi ne jotkut ovat saaneet Kiinassa uudeestaan?
Ja Japanissa. Viruksen saaminen ei takaa immuniteettia.
Aikaistahan vielä on sanoa, mutta kai tutkijayhteisön käsitys on, että näissä keisseissä virus ei ollut lähtenyt kahden testin välissä, vaikka oireet olivatkin väliaikaisesti poistuneet. Tai jotain muuta testien epätarkkuushäikkää, ja lähtökohtaisesti jonkinlaisen immuniteetin parantuneet saavat. Kuinka pitkän, tai kuinka nopeasti virus muuttuu, ei vielä tiedetä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

New York hyppäsi 10.000 havaittuun.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

urpiainen kirjoitti: 21.03.2020 20:47
Aikaistahan vielä on sanoa, mutta kai tutkijayhteisön käsitys on, että näissä keisseissä virus ei ollut lähtenyt kahden testin välissä, vaikka oireet olivatkin väliaikaisesti poistuneet. Tai jotain muuta testien epätarkkuushäikkää, ja lähtökohtaisesti jonkinlaisen immuniteetin parantuneet saavat. Kuinka pitkän, tai kuinka nopeasti virus muuttuu, ei vielä tiedetä.
Juu, ei tosiaan vielä tiedetä tarkasti tätä immuniteettiasiaa. Sellaista testiä ollaan kehittämässä, jolla voisi selvittää onko koronan sairastanut saanut immuniteetin kys. virukselle.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Oma veikkaus on että toukokuun tokalla viikolla on pahin vaihe, sitten lähtee luvut alaspäin. Kesä menee kivasti ja syksyllä uusi aalto, jota kestää alkuvuoteen.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vitun vittu. Taitaa kohta 30-luvun lama kolkutella. Tappiot sosialisoidaan, mutta pahoin pelkään, että voitot myös.

Tämä on talouden kannalta aivan kauheaa. Kyllä, olen paniikissa, vaikka tod. näk. itselle aina jotain hommia on. Toivottavasti ylireagoin.

1/3 ostopossasta käytetty. Nyt pitää vähän aikaa katsoa, mitä tässä oikein tapahtuu.

Mua pelottaa eniten se, mitä tapahtuu kriisin jälkeen. Pelkään verojen kohoavan valtavasti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pahin skenaario tietenkin on valtava sosialisointi lännessä. Parasta skenaariota jo hieman hahmottelin tuolla aiemmin.

En ole nähnyt hyviä arvioita infektioasteista ja infektiokuolleisuuksista erilaisissa toimintamalleissa. Edelleen tässä on pieni mahdollisuus selvitä säikähdyksellä, eli kuolemat jäävät kuitenkin vähäisiksi ja ehkä talouden kyykkykin korjaantuu nopeasti. Heikossa skenaariossa infektiokuolleisuus on siellä 5% hujakoilla ja tuosta merkittävä osa on työikäisiä. Päälle keuhkovammapotilaat ja pitkä lama.

Eniten tässä vituttaa saatanan tyhmät ihmiset. Mikä siinä eristäytymisessä on niin vitun vaikeaa? Puhutaan ihan olemattoman pienistä muutoksista, jos viikoiksi joutuu tinkimään omista rutiineista. Edelleen asuttaisiin satumaisen rikkaassa maassa satumaisen ihanana aikana. Ja meidän johdon ohjeet ovat ihan paskaa hyssyttelyä. Niinistöltä sentään on tullut jämäkämpää tekstiä.

EDIT:

Merkit ovat huonot. Osakemarkkina ja iso osa taloudesta seuraa jenkkejä. Ja jenkit ovat menossa vessasta alas. Veikkaan siellä ihmisiä kuolevan kuin kärpäsiä. Eivätkä tule saamaan tätä millään kuriin. Euroopassa isot maat ovat ajamassa seinään ja koko etelä + ranska menee nurin.

Sijoitusstrategiana osingot uudelleensijoittavat etf:t voivat tässä tilanteessa olla tehokkaita. Luultavasti osakeomistusta ei edelleenkään aleta verottaa, joten esim. 10v korotettuja pääomaveroja ei haittaa, jos ei tuona aikana nosta pääomatuloja. Uudelleensijoittavat voi myydä sitten kun verotus on armeliaampi (eli ei koskaan). En ihan usko, että tämän kaaoksen jälkeen valtiot uskaltavat kovin paljoa nostaa firmojen veroa, koska kaikki haluavat niitä työpaikkoja maahansa.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 23.03.2020 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lääke tässä taitaa olla pahempi kuin tauti. Kuten olen jo muutaman kerran jankuttanut sen jälkeen, kun käänsin takkini.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.03.2020 13:17 Lääke tässä taitaa olla pahempi kuin tauti. Kuten olen jo muutaman kerran jankuttanut sen jälkeen, kun käänsin takkini.
Tauti voi kuitenkin tappaa aika ison kasan, ei ihmisten pelko sillä poistuisi mihinkään että mitään ei tehtäisi. Kansantalous ottaa ison osuman kaikissa skenaarioissa. Valinta on sen välillä, että tapahtuuko se edes jotenkin hallitusti niin että siitä saa ulosmitattua jotain hyötyä (terveydehuolto ei romahda, yhteiskuntajärjestys säilyy) vai tapahtuuko se kaoottisesti (terveydenhuolto romahtaa, yhteiskuntajärjestys vaarantuu.)

Siksi on vähän turha puhua siitä, että lääke on pahempi kuin tauti. Kukaan ei halua 1918 influenssan toisintoa.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin