Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Hiukan tuossa tökki corona-testaamisen puutteen arvostelu. Ei sitä muuallakaan ole tehty niin paljon kuin ideaalimaailmassa tehtäisiin. Onhan siitä Suomessakin poru, ettei testata riittävästi. Kiinassakin tuli iso piikki pävittäisiin tapauksiin siinä vaiheessa, kun tapauksiin ruvettiin laskemaan mukaan kliinisesti oireden perusteella todetut tapaukset.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 15.03.2020 10:43 ^Hiukan tuossa tökki corona-testaamisen puutteen arvostelu. Ei sitä muuallakaan ole tehty niin paljon kuin ideaalimaailmassa tehtäisiin. Onhan siitä Suomessakin poru, ettei testata riittävästi. Kiinassakin tuli iso piikki pävittäisiin tapauksiin siinä vaiheessa, kun tapauksiin ruvettiin laskemaan mukaan kliinisesti oireden perusteella todetut tapaukset.
Yhdysvalloissa ei testaamisen suhteen ole mennyt putkeen. Heillä ei ole testejä ja alkupään testierä ei ollut edes toimiva. Jos monen miljoonan osavaltiossa on 200 kpl testejä käytössä, tilanne on aika lohduton.

Kyse on siitä, että Trumpetti on ajanut hätätilakapasiteetin alas.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.03.2020 11:12 Minusta taas pakkovalta on uhka, koska saattaakin paljastua, että vapaus on vähemmän tärkeää talouskasvun kannalta kuin on oletettu. En pelkää karhulippiksiä, vaan esim sitä, että jenkit alkavat apinoida kiinaa.
Tää sun monesti esittämäsi ajatus on minusta yleensä tuntunut aika etäiseltä, mutta koronakriisi voi antaa tähän uutta kulmaa. Jos käy niin, että totalitaristiset komentovaltiot selviävät tästä paljon pienemmillä tappioilla kuin avoimet yhteiskunnat, voi painopiste liikkua siihen suuntaan.

https://yle.fi/uutiset/3-11274639
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suurin osa pakkovalloista on aika järjestäytymättömiä yhteiskuntia. Niille käy tavallaan huonosti tässä kriisissa, koska ne eivät oikeasti kykene mihinkään järjestäytyneisiin koronavastatoimiin, kunhan kiduttavat poliittisia vankeja. Toisaalta, jos Korona tappaa pääosin vanhuksia ja vammat työikäisille jäisivät vähäisiksi, niin eniten ihmishenkiä menettäneet maat voivat hyvinkin kansakuntina pärjätä muita paremmin tulevina vuosikymmeninä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos nyt yhtään olen kartalla niin Valko-Venäjä on niitä vähiten koronaan reagoivia ja melko yksinvaltius. Maa ei nyt kuitenkaan taida olla ihan perähikiä. Siitäpä sopiva verrokki.

Tosin en ole kuullut sanaakaan Romaniasta koko aikana.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä ajattelin sen lainaamani Sivustahuutajan viestin hengessä Kiinaa ja Yhdysvaltoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös nyt Suomessakin oteta ihan jämeriä otteita? Poikkeuslaki, sotilaat tiesuluilla ja sitä rataa? Jos tuollainen nähdään toivottavana toimintana, niin kyllä Suomessakin on mahdollisuus liukua jatkossakin pakkovallan lisäämiseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.03.2020 13:23 ^ Eikös nyt Suomessakin oteta ihan jämeriä otteita? Poikkeuslaki, sotilaat tiesuluilla ja sitä rataa? Jos tuollainen nähdään toivottavana toimintana, niin kyllä Suomessakin on mahdollisuus liukua jatkossakin pakkovallan lisäämiseen.
Niin siis tätä mä just tarkoitin. Kyselyjen mukaan erityisesti oikeistopuolueissa kannattajineen alkaa militaristinen suojeluskuntahenki nousta. Elämme kovia aikoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Toivokaamme persuille ikuista oppositiota.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 30.03.2020 13:40
sivustahuutaja kirjoitti: 30.03.2020 13:23 ^ Eikös nyt Suomessakin oteta ihan jämeriä otteita? Poikkeuslaki, sotilaat tiesuluilla ja sitä rataa? Jos tuollainen nähdään toivottavana toimintana, niin kyllä Suomessakin on mahdollisuus liukua jatkossakin pakkovallan lisäämiseen.
Niin siis tätä mä just tarkoitin. Kyselyjen mukaan erityisesti oikeistopuolueissa kannattajineen alkaa militaristinen suojeluskuntahenki nousta. Elämme kovia aikoja.
Kuva

Jostain syystä tuo kuva soittelee mun sielunkanneltani.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 30.03.2020 13:40 Niin siis tätä mä just tarkoitin. Kyselyjen mukaan erityisesti oikeistopuolueissa kannattajineen alkaa militaristinen suojeluskuntahenki nousta. Elämme kovia aikoja.
Ei Kiina ole oikeistolainen persulandia. Kyllä se vihervasemmiston kenttäkin alkaa kaivata pakkovaltaa näissä olosuhteissa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 19.04.2020 14:12 Vähän, eikun paljon, nauratti. Ja itketti.

PB: Päivi Nergistä valtiovarainministeriön kansliapäällikkö? Mikä voisi mennä pieleen?
Tämä on kolosaalisin moka virkamiesnimityksissä sitten.. no, ikinä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kepun lypsy on jo myöhässä. On siis hyvä saada ammattilypsäjä hommiin. Koronatukien maksatus tökkii, mutta maatalousyrityksille on saatu jo tuki juoksemaan. Nergin johdolla saadaan alue-elvytys kunnolla käyntiin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

So Hard kirjoitti: 19.04.2020 19:07
Bluntly kirjoitti: 19.04.2020 14:12 Vähän, eikun paljon, nauratti. Ja itketti.

PB: Päivi Nergistä valtiovarainministeriön kansliapäällikkö? Mikä voisi mennä pieleen?
Tämä on kolosaalisin moka virkamiesnimityksissä sitten.. no, ikinä.
Ajattelin aina että täystunari, mutta näköjään myös kunnon kepukiero.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... f5dacecc43
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onhan siinä hyvää tilannekomiikkaa, että sotetsaari käynnistää tutkinnan, kuka on vuotanut salaiset viestit ja sitten käy ilmi, että tsaari itse forwardannut ne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.04.2020 8:48 Onhan siinä hyvää tilannekomiikkaa, että sotetsaari käynnistää tutkinnan, kuka on vuotanut salaiset viestit ja sitten käy ilmi, että tsaari itse forwardannut ne.
Tämä itsetutkinta tuntuu olevan päivän trendi.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Pitäisikö meidän itse kukin tehdä itsetutkiskelua - ja tarpeen tullen vuotaa esiin tulleet asiat nettiin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... a653b916-4

Oli minusta kiinnostava. Rikkoo normaaliasetelmaa, jossa kylmänrationaaliset puoliautistiekonomistit (a la Soininvaara) ovat toisella puolella ja elämänpyhyys-romantikot toisella. Tässä siis ehkä romantikkojen puolelle asettuva kanta, joka kuitenkin argumentoi hyvin rationaalisesti. Ja tyyppi on vielä viime vuosituhannen tuttuja Marian helmestä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vanhukset itse arvostavat oman elämänsä jäljellä olevan arvon alhaisemmaksi kuin he arvioivat oman elämänsä esim. 30 vuotiaina. Miksi emme siis kunnioittaisi tuota arviota?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2020 10:00 ^ Vanhukset itse arvostavat oman elämänsä jäljellä olevan arvon alhaisemmaksi kuin he arvioivat oman elämänsä esim. 30 vuotiaina. Miksi emme siis kunnioittaisi tuota arviota?
Kauppisen vastaus seuraa kappaletta, joka koostuu vain sanasta "Miksi?".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En ymmärtänyt tuota osuutta. Lapsikin tajuaa, ettei tässä setelit liiku. Silti pitää ymmärtää, että koko maa ottaa turpaan miljarditolkulla. Kyllä se on ihan oikeasti meidän kaikkien tilipussista pois ja pois myös esim. vanhusten hoidosta tulevaisuudesta. Hoitajamitoitukselle voi sanoa hyvästi ja niitä paskavaippoja ei tyhjennetä niin usein.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielestäni kirjoitus ei kuitenkaan tuo mitään selvää
uutta. Ellei sellaiseksi lasketa sitä, että meillä terveillä taudin levittäjillä olisi korkeampi maksuvelvollisuus kuin tilanteissa, joissa ihminen sairastuu sisäsyntyisesti.

Eli koska aktiivisesti olisimme syyllisiä taudin leviämiseen, voisi toimenpiteiden hinnaksikin hyväksyä suuremman kustannuksen.

En ole vakuuttunut.

Mun mielestäni tuo on jossain mielessä sukua tälle

https://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem

Pitää olla filosofi, jotta voisi nähdä ongelmaa siinä, että siirtäisi junanvaunun menemään raiteelle, jolla vähemmän ihmisiä. Samaten kuin nähdäkseen meillä ”muilla” jotain syyllisyyttä ja siitä johtuvaa poikkeavaa maksuvelvollisuutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2020 10:38 ^ En ymmärtänyt tuota osuutta. Lapsikin tajuaa, ettei tässä setelit liiku. Silti pitää ymmärtää, että koko maa ottaa turpaan miljarditolkulla. Kyllä se on ihan oikeasti meidän kaikkien tilipussista pois ja pois myös esim. vanhusten hoidosta tulevaisuudesta. Hoitajamitoitukselle voi sanoa hyvästi ja niitä paskavaippoja ei tyhjennetä niin usein.
No tuota taas käsitellään ennen miksi-kysymystä. Mun käsittääkseni Kauppinen sanoo, että rajoitusten hintalappu lasketaan usein siten, että murehditaan, paljonko tulee nokkaan verrattuna tilanteeseen, jossa korona ei vaikuttaisi talouteen. Kauppisen mukaan pitäisi verrata tilanteeseen, jossa koronan annetaan mellastaa ilman rajoituksia, ja tällöin rajoitusten hintalappu näyttää erilaiselta.

Tästä ja miksi-kysymyksen vastauksesta päästään kahteen Kauppisen johtopäätökseen "Siitä, että kunnioitamme toisten loukkaamattomuutta ja suojelemme itseämme, on rationaalista maksaa paljon enemmän säästynyttä henkeä kohti kuin sairaanhoidosta yksinään – eikä hintalappu ole sitä mittaluokkaa, kuin usein harhaanjohtavasti väitetään." En siis sano, että olen välttämättä samaa mieltä Kauppisen kanssa, mutta argumentti on kiinnostava.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin