Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^Mainitsemiisi ongelmiin on jo olemassa ratkaisut. On porrastusta, lisää vessoja ja jädepisteitä. Normaalistikin futispeleissä on talkoolla paljon järjestysmiehiä, jotka sitten ohjailisivat ihmisiä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, kuten sanoin, uskon kyllä, että ongelmiin on helpohkoa tehdä hyvät ratkaisusuunnitelmat. Mutta kuten yleensä, en ollut kovin kiinnostunut itse asiasta, vaan sitä koskevasta argumentaatiosta. Ja minusta näytti, että urheiluväen "jos ravintolatkin, niin miksei me!" oli tosi huono lähtökohta oman asiansa ajamiselle. Se oikein kutsuu keksimään syitä, miksi ravintoloita voidaan avata silloinkin, kun urheilutapahtumia ei voida. Huono analogia pilaa usein argumentaation.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b4f ... b0fce58c96

Trumppi taas "vähän" venyttää totuutta. Äkkiseltään laskin, että maailmassa on 35 valtiota, jotka ovat suhteellisesti ottaen testanneet jenkkejä enemmän. Moni valtio jopa moninkertaisesti enemmän.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 20.05.2020 11:15 ^ Joo, kuten sanoin, uskon kyllä, että ongelmiin on helpohkoa tehdä hyvät ratkaisusuunnitelmat. Mutta kuten yleensä, en ollut kovin kiinnostunut itse asiasta, vaan sitä koskevasta argumentaatiosta. Ja minusta näytti, että urheiluväen "jos ravintolatkin, niin miksei me!" oli tosi huono lähtökohta oman asiansa ajamiselle. Se oikein kutsuu keksimään syitä, miksi ravintoloita voidaan avata silloinkin, kun urheilutapahtumia ei voida. Huono analogia pilaa usein argumentaation.
Mielestäni analogiani oli hyvä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tavallaan urpilainen on ihan oikeassa kaivatessaan parempaa argumenttia. Toisaalta, on tuo "miksei mekin saada" parempi kuin ei mitään.

Minusta taloudelliset vaikutukset ovat yksi tärkeä näkökulma. Jos jonkin yleisötapahtuman rajoittaminen ei lisää työttömyyttä tai vähennä radikaallisti tuotantoa, niin rajoittaminen on perustellumpaa kuin jokin massatyöttömyyden aiheuttava rajoitusmuoto. Jos talkoilla järjestettävät urheilutapahtumat toteutetaan ilman yleisöä vuoden verran, niin ei siinä mitään kansanatalouden kannalta merkittävää vahinkoa tapahdu. Makkaranpaistoon on helppo palata.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Olen huomannut, että kanssasi on hyvin raskas keskustella yhtään mistään. Puhun tietenkin Ilveksen Futisliigan matseista, jossa paikalla on viime kaudella ollut keskimäärin joku 4500 katsojaa. Niissä on, kuten oikeastaan aina isoissa urheilutapahtumissa erilaista talkooväkeä järkkäreinä tai makkaranmyyjinä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että tapahtuma muutoin olisi talkoilla pystyssä, vaan se on bisnestä aivan kuten mikä tahansa muukin bisnes.

Uskon, että tässä asiassani järki voittaa sitten heinäkuussa, kun asiaa tarkastella yleisemmin ja uskalletaan tehdä räätälöidympiä ratkaisuita.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Liigaseurojen yhteenlaskettu budjetti on 12,5 miljoonaa. Ravintoloiden 4,6 miljardia. Raskasta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Toi on kyllä hyvä huomio. Moitiskelin analogiaa, mutta kaikenlaisen hötön valossa. Tuo on aika paljon jykevämpi isku analogian palleaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En yleensä tällaista argumenttia esitä, mutta ehkä urheilutapahtumilla on muutakin hyötyarvoa kuin pelkkä
liikevaihto?

Ja mähän en koskaan käy missään urheilutapahtumassa, mutta uskoisin niiden olevan monelle katsomossa
istuvalle tärkeitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onhan ne tärkeitä, mutta en nyt näe kovin suurta vahinkoa siinä, että ovat hetken tauolla.

Ooppera tietty on vielä turhempi. Täysin tukivetoista toimintaa, joten ei siitä ole haittaa, että pitävät 12kk paussin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sivustaoksentelija nyt ei näe elämässä yleensä muuta arvoa kuin talouden.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vaikka mä noin yleensä olen pro sport, niin esitettyjen argumenttien pohjalta näyttää ravintoloiden avaaminen yhteiskunnan kannalta kriittisemmältä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Penkkiurheilun voisi nyt lakkauttaa kokonaan siihen asti, että 100% väestöstä on laihduttanut itsensä normaalipainoiseksi. Siitä seuraisi hieman positiivista ryhmäpainetta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 20.05.2020 17:09 Sivustaoksentelija nyt ei näe elämässä yleensä muuta arvoa kuin talouden.
Arvostan ihmiselämää, enkä ole tunkemassa kuntosalille tai terdelle virusta levittämään. Veikkaan, että käyt kaupassakin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a1d ... 965311d89f

Tämä Ruotsin ulkoministeri päätti sitten kääntää asetelman päälaelleen ja uhriutua. Vai, että se on syrjimistä, jos muut koronan lähes tukahdetuttua saaneet naapurimaat eivät lämpene rajojen avautuessa holtittomaksi koronalingoksi ilmenneelle Ruotsille. Aistin paniikkia lännessä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Ruotissa on kai asukaslukuun suhteutettuna einiten kuolleita.

Vähän jäitä hattuun kuitenkin niistä vasta-ainetutkimusten immuniteetilukemista. Kyllä sairastaminen kaiken yleisen kokemuksen perusteella antaa ainakin jonkinlaisen suojan. Ja tuo SARS-COVID-2 ei mitä ilmeisimminkään juuri muunnu. (Tosin kuin kaikenmaailman internet-ihmeen sivuilla väitetään.)

Rokote olisi samasta syystä luultavasti toimiva.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 24.05.2020 0:36 ^Ruotissa on kai asukaslukuun suhteutettuna einiten kuolleita.

Vähän jäitä hattuun kuitenkin niistä vasta-ainetutkimusten immuniteetilukemista. Kyllä sairastaminen kaiken yleisen kokemuksen perusteella antaa ainakin jonkinlaisen suojan. Ja tuo SARS-COVID-2 ei mitä ilmeisimminkään juuri muunnu. (Tosin kuin kaikenmaailman internet-ihmeen sivuilla väitetään.)

Rokote olisi samasta syystä luultavasti toimiva.
Virus on ollut tiedossa alle 6 kk. Ei kukaan vielä tiedä varmaksi miten se muuntuu.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 24.05.2020 0:40 Virus on ollut tiedossa alle 6 kk. Ei kukaan vielä tiedä varmaksi miten se muuntuu.
Esitän eriävän mielipiteen sen perusteela mitä olen lukenut.

Tähän mennessä virus on muuntunut vain vähän. Siinä on jokin osa, joka muuntuu "kellon lailla", josta on myös voitu päätellä että teoriat siitä että se olisi alkanut kuukausia aiemmin ovat todennäköisesti vääriä.

Kaiken olemassa olevan tiedon mukaan siis virus muuntuu hitaasti, kuten saman tapaiset virukset ennenkin. Täydellinen vastakohta on esim HIV, joka mutatoituu jatkuvasti niin ettei voi saada vastustuskykyä, vaikka olisi jo sairastunut.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Itse asiassa tuo saattaa olla huono homma: viruksen kehityksen kannalta sen pitäisi muuntautua vähemmän tappavaksi ja sitä kautta leviävämmäksi.
Mutta jos niin ei käy... Ihan hyvinhän tuo nyt leviää jo esim Etelä-Amerikassa näinkin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saa nähdä minkälaisen terassihimmelin saavat Senaatintorille tehtyä. Ajatuksena kuulostaa hyvältä. Veikkaan, että jää pysyväksi ilmiöksi ja ihmetellään, miksi näin ei ole ollut aina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 24.05.2020 0:58 viruksen kehityksen kannalta sen pitäisi muuntautua vähemmän tappavaksi ja sitä kautta leviävämmäksi.
Juu. Sikäli kun elottomalla dna- (tai rna-) pätkällä on tavoitteita, niin se on leviäminen (tai siis evoluutio suosii tehokkaasti leviäviä). Kuollut tai liian sairas isäntä levittää virusta eteenpäin huonosti (sairas makaa sängyssä, kuollut haudassa). Eli kaikkein menestyneimpiä ovat virukset,jotka eivät liikaa hidasta isännän menoa. Esim. tavalliset nuhavirukset. Jos viruksesta on kaksi kantaa, niin tod. näk. se, joka sairastuttaa isäntää vähemmän, leviää tehokkaammin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2020 16:59 Jos viruksesta on kaksi kantaa, niin tod. näk. se, joka sairastuttaa isäntää vähemmän, leviää tehokkaammin.
Viruksen pitää jotenkin siirtyä isännästä toiseen. Pärskiminen on ihan hyvä keino.

HIV:illä keinona on ruiskiminen. En tiedä, osaako virus mitenkään edistää tuota.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.05.2020 18:20 HIV:illä keinona on ruiskiminen. En tiedä, osaako virus mitenkään edistää tuota.
Vuosien oireeton itämisaika on aika tehokas. Kyllähän se simpanssi/ihminen panee jos saa.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Prikanmaalla todettu viimeisen 12 päivän aikana neljä tartuntaa. Meitä on täällä joku puoli miltsiä asukasta, jos en väärin muista. Jos nyt sivuutetaan se futis ja Ratina (mikä toki on vaikeaa), niin ihan jo ruokaravintoloita ja rajoituksiaan ajatellen, niin eihän hommassa oikein suhteellisuuden tajua ole. Miksi fine dining mesta Tampereen ytimessä ei saisi ottaa täyttä väkimäärää sisään tällä hetkellä? Prisma on lähes ympäri vuorokauden helposti vaarallisempi tartuntamielessä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.05.2020 18:12 Vaikka mä noin yleensä olen pro sport, niin esitettyjen argumenttien pohjalta näyttää ravintoloiden avaaminen yhteiskunnan kannalta kriittisemmältä.
Joo. Mut voisi tässä nyt olla pienelle liiketoimintamallin säädöllekin ihan hyvä tilaisuus. Mä ymmärrän, että vuosikausia on hoettu urheilun olevan parasta paikan päällä - ja itsekin olen siis pitkälti samaa mieltä - mutta nyt voisi hyvin harkita uutta, vielä enemmän televisioinnin varaan rakentuvaa konseptia.

Mun mielestä esim. just jotkut euroviisut olisivat olleet aika täydellinen korona-ajan konsepti. Paikan päällä niiden seuraaminen lienee aika marginaalista, kyllä ne ovat ennen muuta tv-spektaakkeli. Harmi, että peruuttivat. Vastaavasti hyvin voisi jotkut fudiksen EM-kisat, yleisurheilun arvokilpailut, tenniksen grand slam -turnaukset ja vaikka lätkän SM-liigan toteuttaa hyvin harvalukuisella tai peräti olemattomalla live-yleisöllä, kunhan hoitaisi tv- ja online-myynnin & toteutuksen hyvin. Aika harva sinne katsomoihin varmaan kuitenkaan haluaa sännätä, vaikka lupa olisikin. (Suomi-futistahan tämä ei oikein koske, niillä katsojamäärillä voisi antaa mennä kuten ennenkin - eikä kukaan kuitenkaan onlinekatsomisesta maksaisi.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin