Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:on:

to kun kävelin aamulla töihin tavalliseen tapaani jauhaen ahdistuneena jotain ongelmaa sain idean; kun olen n puoli vuotta joka päivä suunnilleen koko ajan murehtinut jotain asiaa, ajattelin, että jospa pitäisin huolehtimisesta vapaapäivän. Ajattelin, että puolen vuoden päivittäisen huolehtimisen jälkeen ei varmaankaan ole haitallista, jos pidän yhden vapaapäivän. Ajattelin, että huolehdin sitten taas seuravana päivän. To meni aika hyvin tuolla (yllättävän hyvin itse asiassa kun loogisesti yritin sanoa itselleni, että on OK pitää puolen vuoden aikana yksi vapaapäivä). Pe sitten ajattelin kokeilla, jospa huolehdin seuraavan kerran su klo 19. Ei aivan ole pitänyt, mutta kuitenkin kohtuullisesti. Saa nähdä, mitä tänään klo 19 tapahtuu.

Tämä tekniikka ei ole mun itse keksimäni, en ole vain koskaan kokeillut. Normisuositus on joka päivä pitää huolihetki.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuis ... ihetki.pdf
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

nokkaelain kirjoitti: 16.05.2020 22:39 En siis ole lahjakas missään. Töissä tosin minut halutaan pitää, vaikka pomoni kahdeksan vuoden projekti on katkolla kesäkuussa, ja puolet porukasta irtisanottiin jo pari kk sitten koronan takia.
Ajatteletko, että suurin osa muista on lahjakkaita tällä sinun määritelmälläsi? Vai ajatteletko vain, että juuri sinun olisi syytä olla?


Tuo työesimerkki on siitä hyvä, että siellä olet karsiutunut jatkoon tilanteessa, jossa ei-välttämättömistä on luovuttu. Jokin sinun panoksessasi tekee sinusta työnantajalle arvokkaan. Suurin osa töistä on sellaisia, että esimerkiksi huippuälykkyys olisi vain haitta. Käytännöllinen työntekijä on sellainen, jossa on riittävästi potkua ratkomaan itsenäisesti ongelmia, kehittämään itseään ja työtä ja viemään asioita eteenpäin mukavan tehokkaasti. Niihinkin vaaditaan älyä ja luovuutta, mutta ei neroutta hipovissa määrissä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ja kuten sanoin, miksi _pitäisi_ olla jotenkin erityislahjakas?

Puhun tässä paljon itselleni. Jatkuvasti ruoskin itseäni siitä, että en ole riittävän lahjakas. En tiedä, miksi teen niin. Siinä ei ole mitään järkeä. Onnellisuuden avain olisi hyväksyä itsensä. En ole sitä oppinut. Yritän.

Huolihetki meni varmaan aika hyvin. Seuraava hh tänään klo 20. Ohjeen mukaan olen laittanut murehdittavia asioita ylös ja yritän olla ajattelematta niitä ennen klo 20:a.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 16.05.2020 22:42 ^Pointti ehkä hukkui matkalla, mutta Kitnässäkin joka alalla parempia ihmisä
Minun taas on vaikea uskoa, että kukaan kitinästä tekisi työsi paremmin kuin sinä. Sinun ulosantiasi leimaa sellainen aika läpikotainen itsearvostuksen puute. Se on kuitenkin jotain mitä voi muuttaa, mutta ei välttämättä omin voimin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 9:05 Ja kuten sanoin, miksi _pitäisi_ olla jotenkin erityislahjakas?

Puhun tässä paljon itselleni. Jatkuvasti ruoskin itseäni siitä, että en ole riittävän lahjakas. En tiedä, miksi teen niin. Siinä ei ole mitään järkeä. Onnellisuuden avain olisi hyväksyä itsensä. En ole sitä oppinut. Yritän.
Pelkällä lahjakkuudella saavuttaa kovin vähän. Ollakseen oikeasti hyvä jossain pitää harjoitella paljon. Tosi paljon. Jos et mielestäsi ole riittävän hyvä jossain, niin todennäköisemmin kyse on siitä, ettet ole tehnyt riittävästi töitä itseäsi kehittääksesi, kuin siitä ettet olisi riittävän lahjakas pärjätäksesi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Komppaan edellisiä. Yksi arkinerokkaimpia sanontoja on urheilun puolelta: "Ei ole olemassa lahjakkuuta, on vain lahjakkuutta reenata".
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu, mutta Vagis ja Ylermi puhutte eri asiasta. Mä puhun siitä, miksi edes _pitää_ koko ajan ruoskia itseään. Mutta kuten sanottu, puhutaan eri asioista.

Ps. tietysti ruoskinta voi olla ok, jos se johtaa johonkin positiiviseen kehitykseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 11:24 Juu, mutta Vagis ja Ylermi puhutte eri asiasta.
:cry: Itse puhut eri asiasta!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.05.2020 11:57
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 11:24 Juu, mutta Vagis ja Ylermi puhutte eri asiasta.
:cry: Itse puhut eri asiasta!
:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 11:24 Juu, mutta Vagis ja Ylermi puhutte eri asiasta. Mä puhun siitä, miksi edes _pitää_ koko ajan ruoskia itseään. Mutta kuten sanottu, puhutaan eri asioista.

Ps. tietysti ruoskinta voi olla ok, jos se johtaa johonkin positiiviseen kehitykseen.
Mä itse asiassa puhuin ikäänkuin samasta asiasta eli yritin kohteliaasti ilmaista, että se nyt vaan on tyhmää ruoskia itseään jostain puuttuvasta lahjakkuudesta, kun lahjakkuuden merkitys lopputulokseen on melko pieni. Lahjakkuutta pitää olla taustalla, jos aikoo olla jossain asiassa ihan maailman paras, mutta silloinkin harjoittelun/opiskelun/työn määrä on se merkitsevä muuttuja. Jos tavoitteena on vaan olla hyvä, niin sen saavuttaa ilman lahjakkuuttakin, jos halua löytyy.

Toisin sanoen, jos et koe olevasi tarpeeksi hyvä jossain, niin sun pitäisi ruoskia itseäsi harjoittelemaan enemmän, paremmin ja ahkerammin ennemmin kuin antaa keppia jostain kuvitteellisesta lahjakkuuden puutteesta johon et voi vaikuttaa.

Toinen asia on sitten se, että kannattaa harkita tarkkaan missä asioissa edes haluaa olla hyvä. Monesti se ei ole tarvittavan vaivan arvoista. Mä olen ollut aikoinaan lähellä maailman huippua urheilun puolella. Sittemmin en ole edes halunnut tavoitella mitään suurta muissa harrastuksissa tai työelämässä, koska omaan käsityksen siitä miten paljon sen saavuttamiseksi pitää uhrata kaikkea muuta elämää. Esim. sittemmin olen välttänyt kaikkia harjoitusohjelmia, vaikka tiedän kunto ja voimatasojen kasvavan paremmin suunnitelmallisella tekemisellä. En vaan halua sitoutua. Samoin työelämässä olen tyytynyt keskinkertaisuuteen ja säännölliseen kuukausituloon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Minulle koko lahjakkuuskäsite on kaukainen. En oikein näe tai ajattele itsessäni tai aikuisissa lahjakkuutta. Lapsissa toki olen lahjakkuutta näkevinäni usein.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.05.2020 10:09 Komppaan edellisiä. Yksi arkinerokkaimpia sanontoja on urheilun puolelta: "Ei ole olemassa lahjakkuuta, on vain lahjakkuutta reenata".
Jos kilpaurheilusta puhutaan, niin tänä päivänä se on nimenomaan lahjakkuus, joka jyllää. Kaikki osaavat jo treenata. Kaikki jo treenaavat. Voittajaksi nousee se, jolla on geneettisesti paras käsi.

Sama lahjakkuuden uusi nousu tullaan näkemään muuallakin. Kun kaikki saavat koulutuksen, niin kaikkein parhaiten pärjäävät älykkäät. Niukan koulutuksen maailmassa tyhmäkin pärjää kouluttautumalla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Huippu-urheilussa mestarit ovat koko lailla friikkejä ihmisiä. Ei heidän elämään mahdu muuta kuin urheilu tai ainakin kaikki muu on sille alisteista. Lähdeskään kaikki huiput eivät pysty pitkäjänteiseen totaaliseen omistaumiseen. Tässä on siis kyse ennenmuuta lahjakkuudesta reenata. On tietenkin totta, että joku toinen saavuttaa saman tavoitteen toista helpommin. Häntä voidaan pitää siis toista lahjakkaampana. Mestarit ovat poikkeuksetta RIITTÄVÄN lahjakkaita voittaakseen. Isossa kuvassa selvästi tärkeämpää kuin olla lahjakas, on olla lahjakas reenaamaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voisko tätä keskustelua jatkaa toisessa säikeessä. Imho tällä on aika vähän tekemistä tämän ketjun kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 12:59 Voisko tätä keskustelua jatkaa toisessa säikeessä. Imho tällä on aika vähän tekemistä tämän ketjun kanssa.
Mä mielestäni yritin puhua samasta aiheesta kuin sä, mutta aihe on vaikea, kun on niin henkilökohtainen, ja ilmeisesti ilmaisen itseäni huonosti. Urheiluviittaukset ilmeisesti häiritsee viestintää, mutta kun se on mulle niin oleellinen osa elämää, niin vaikea olla liittämättä niitä aiheeseen.

Mielestäni olet oikeilla jäljillä, eikä itseään kannata koko ajan ruoskia. Vaikeampaa on sitten hahmottaa mitkä asiat just sulle on niin tärkeitä ja oleellisia, että niiden takia kannattaa nähdä vaivaa. On myös mahdollista, että kaikki oleellinen on jo saavutettu ja vois vaan jäädä chillailemaan loppuelämäksi nautiskellen elämäntyöstään. Näitä vastauksia vaan on vaikea antaa ulkopuolelta. Pitäisi myös pystyä sulkemaan pois yhteiskunnan luomat paineet ja lapsuuden traumat, jotta voi selvittää mitä itselle oikeasti se juttu.

Sanoisin, että ensimmäinen askel on otettu, kun olet oivaltanut, ettet haluisi jatkuvasti ruoskia itseäsi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ok. Tuo urheilupuoli vaan tuntui olevan niin eri juttua, mutta toki sen voi ajatella olevan samaa asiaa.

Mun ongelmani siis on, että en hyväksy itseäni ja olen hyvin ankara itseäni kohtaan. Yritän olla lempeämpi itseäni ja kohtaan ja hyväksyä itseni, mutta se ei ole helppoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 15:10 Mun ongelmani siis on, että en hyväksy itseäni ja olen hyvin ankara itseäni kohtaan. Yritän olla lempeämpi itseäni ja kohtaan ja hyväksyä itseni, mutta se ei ole helppoa.
Käsittääkseni suht yleistä. Sen hahmottaminen mikä elämässä on tärkeää ja mihin suuntaan elämässään haluaa edetä saattaisi helpottaa sitä, ettei ota itseensä asioista joilla ei loppupeleissä ole merkitystä. Oppii ajattelemaan; Mitä välii.

Ammattilainen saattaisi osata antaa parempia työkaluja. Jostain lapsuudesta tuo ankaruus itseään kohtaan varmaankin tulee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2020 17:06 Jostain lapsuudesta tuo ankaruus itseään kohtaan varmaankin tulee.
Mä uskon, että se on paljolti geneettistä. Mulla on kolme lasta. Kaikki ovat eläneet hyvin samanlaisessa perheessä, toki perhe vuosien saatossa muuttuu ja se vaikuttaa missä järjestyksessä syntyy, mutta voidaan kuitenkin sanoa, että kasvuympäristö jokaisella on ollut hyvin pitkälle sama.

Silti lapset poikkevat toisistaan paljon. Nuorin on eniten mun kaltainen, hyvin tiukka itsekuri, tiukka elämä, tiukat säännöt itselleen. Keskimmäinen taas on hyvin kaukana tästä. Vanhin on noiden välistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.05.2020 14:28
nokkaelain kirjoitti: 16.05.2020 22:39 Kun nyt on uutisissa 8 L:n kirjoittaneita
...
Nykyään kun on ainereaali, eli jokaisen reaaliaineen voi kirjoittaa erikseen, on aika eri asia napsia arvosanoja kuin Wanhaan hyvään aikaan, jolloin oli vain yksi reaali. Nykyään voit kirjoittaa ad 6 reaaliainetta ja saada jokaisesta oman arvosanan. Aiemminhan se oli reaalista 1 arvosana ja se oli siinä.

Mutta miksi pitäisi olla erityislahjakas? Määritelmän mukaan suurin osa ihmisistä on keskinkertaisia. Ei onnellisuus todellakaan ole siitä kiinni.

Kuten ad nauseam olen kirjoittanut, sun ensimmäinen hoitokeino olisi laittaa korkki kiinni.
Mielestäni en ollut hyvään aikaan kirjoittanut mitään kovin typerää nettiin, mutta tuo viikonlopun "aloitus" meni vähän yli: univelkaisenakin jatkoin aamuun asti ja koitin kirjoittaa jotain kitinään. Lopulta nukahdin sohvalle ja koitin jatkaa myöhemmin. (En lukenut aiemmin kuin nyt mahdollisia kommentteja.) Ei ole tosiaan järkevää ottaa alkoa esim. kerralla niin paljon, että menee useampi vuorokausi ennen kuin on vain normaali huono olo. Ei ole sen arvoista, vaikka hetken aikaa saisi aikaan enemmän (tekstiä nettiin.) On paljon asioita, joiden aloittamista tuo haittaa liikaa.

AIka noloahan jokin yo-arvosanojen miettiminen (meidän aikaan ei ollut uutta väliarvosanaa, mikä ei sinänsä ole oleellista.) Fysiikan pääsykoiessa yksi tyyppi pärjäsi paremmin: vaikutti aika nerolta, mutta mitä kaveriltani kuulin, tämä oli aika alkkis, ja päätyi lääkiksen valmennuskurssien pitäjäksi.
James Potkukelkka kirjoitti: 17.05.2020 14:34 Tämä tekniikka ei ole mun itse keksimäni, en ole vain koskaan kokeillut. Normisuositus on joka päivä pitää huolihetki.
Olen tästäkin tietysti kuullut aiemminkin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2020 12:26 Lahjakkuutta pitää olla taustalla, jos aikoo olla jossain asiassa ihan maailman paras, mutta silloinkin harjoittelun/opiskelun/työn määrä on se merkitsevä muuttuja. Jos tavoitteena on vaan olla hyvä, niin sen saavuttaa ilman lahjakkuuttakin, jos halua löytyy.

Toisin sanoen, jos et koe olevasi tarpeeksi hyvä jossain, niin sun pitäisi ruoskia itseäsi harjoittelemaan enemmän, paremmin ja ahkerammin ennemmin kuin antaa keppia jostain kuvitteellisesta lahjakkuuden puutteesta johon et voi vaikuttaa.
Tästäkin tulee mieleen jälkiviisaana, että olisi vielä ekan vuoden opiskeluiden ja armeijan jälkeenkin panostaa täysillä opiskeluun. (Ei niistä ihmissuhdejutuista mitän tullut. Tosin paljon hienoja kokemuksia ainejärjestökaverien kanssa.) Silloin olisi saattanut päätyä oikeaksi yliopistotutkijaksi (toisin kuin itse asiassa nimellisesti samaan hommaan 8 vuodeksi), huonolla palkalla ja opetusvelvollisuudella mikä ei yhtään kiinnostaisi.

Ne tavoitteet ovat nyt mennyttä, nuorten hommia.

Harrastuspuolella (demoskene) olisi ehkä vielä intohimoja saada aikaan jotain kiinnostavampaa kuin aikoinaan. Pitää vaan harkita mitä - sielläkin "aika" ammattimaista porukkaa nykyään, vaikkakaan homma ei ole enää ollenkaan niin jakautunutta "eliteihin" ja muihin.
Vagabondo kirjoitti: 18.05.2020 12:26 Toinen asia on sitten se, että kannattaa harkita tarkkaan missä asioissa edes haluaa olla hyvä. Monesti se ei ole tarvittavan vaivan arvoista. Mä olen ollut aikoinaan lähellä maailman huippua urheilun puolella.
Itselleni urheilu on aina ollut vieras laji. Isäni oli nuorena kova yleisurheilija, mitä ei ehkä uskoisi.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exsu kirjoitti: 18.05.2020 8:54
nokkaelain kirjoitti: 16.05.2020 22:39 En siis ole lahjakas missään. Töissä tosin minut halutaan pitää, vaikka pomoni kahdeksan vuoden projekti on katkolla kesäkuussa, ja puolet porukasta irtisanottiin jo pari kk sitten koronan takia.
Ajatteletko, että suurin osa muista on lahjakkaita tällä sinun määritelmälläsi? Vai ajatteletko vain, että juuri sinun olisi syytä olla?

Tuo työesimerkki on siitä hyvä, että siellä olet karsiutunut jatkoon tilanteessa, jossa ei-välttämättömistä on luovuttu. Jokin sinun panoksessasi tekee sinusta työnantajalle arvokkaan. Suurin osa töistä on sellaisia, että esimerkiksi huippuälykkyys olisi vain haitta. Käytännöllinen työntekijä on sellainen, jossa on riittävästi potkua ratkomaan itsenäisesti ongelmia, kehittämään itseään ja työtä ja viemään asioita eteenpäin mukavan tehokkaasti. Niihinkin vaaditaan älyä ja luovuutta, mutta ei neroutta hipovissa määrissä.
Tuota ensimmäistä lausettani olisi pitänyt vähän korjata. Nykyisessä työpaikassa karsittiin porukkaa reilulla kädellä edelisen kerran neljä vuotta sitten. Voisi sanoa, että yksi yhteinen tekijä työnsä säilyttäneille on, ettei aiheuta konflikteja (sen lisäksi tekee asiat kuten kuvailit.) Sitä helpottaa, mitä vähemmän on vastuuta.

Kaverini, joka oli jo aiemmin töissä firmassa, sai lähteä sillä edellisellä kierroksella. Hänellä oli tavallaan paljon ammattimaisempi asennoituminen.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

nokkaelain kirjoitti: 20.05.2020 2:25
Kaverini, joka oli jo aiemmin töissä firmassa, sai lähteä sillä edellisellä kierroksella. Hänellä oli tavallaan paljon ammattimaisempi asennoituminen.
Ei aiheuta konflikteja voi olla myös yhtä kuin riittävät sosiaaliset taidot siihen, että sopeutuu joukkoon ja osaa valita taistelunsa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exsu kirjoitti: 20.05.2020 10:07
nokkaelain kirjoitti: 20.05.2020 2:25
Kaverini, joka oli jo aiemmin töissä firmassa, sai lähteä sillä edellisellä kierroksella. Hänellä oli tavallaan paljon ammattimaisempi asennoituminen.
Ei aiheuta konflikteja voi olla myös yhtä kuin riittävät sosiaaliset taidot siihen, että sopeutuu joukkoon ja osaa valita taistelunsa.
Tästä tuli mieleen mm. se että äitini mielestä minulla on Asperger. Kokeneen psykologin mielestä ei ole, vaikka rasti ruutuum -testeissä oli sellaisiakin piirteitä. Nimenomaan huomaan toisten tunnetiloja, vaikka en osaa introverttina, kokemattomana ja epävarmana osata (...).

En ole aikuisiälläni ollut töissä ns. normaalissa työpaikassa. Yliopiston sekoiluista avauduin Kitinään aikoinaan... Nykyinen työpaikkani taas on poikkeuksellinen siitä, että vuodesta toiseen ollaan startup. Siinä on hyvätkin puolensa mutta myös jatkuva epävarmuus. Molemmista on joku kommentoinut että voit sitten joskus tehdä leffakäsikirjotuksen :)
Viimeksi muokannut nokkaelain, 25.05.2020 9:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

Päivystävä palstalääkäri voi korjata jos oikaisen liikaa, mutta ymmärtääkseni suurin osa diagnooseista perustuu sille, että riittävän monta piirrettä esiintyy yhtä aikaa samassa ihmisessä. Monilla meistä muista (myös itsellä) on samoja piirteitä kun autismin kirjoon voi kuulua, mutta ei välttämättä diagnoosiin saakka.

Itselle on ollut tuo jälkeläinen kiinnostava peili siihen, miten oma pää toimii, hänellä kun tuntuu olevan taipumusta olla monella tapaa samanlainen. Osa tietysti varmaan mallioppimistakin, mutta osittain itsellä on jo aikuisen taito hallita ja säädellä tiettyjä juttuja paremmin. Lapsi esimerkiksi tykkää rakentaa legoilla, mutta mielellään vain ohjeesta (tai ulkomuistista). Sellainen päämäärätön "rakentelu" ei tunnu kiinnostavan lainkaan. Värittäminen ja piirtäminen ei kiinnosta koska lopputulos ei ole ykkösellä täydellinen ja vähempi ei kelpaa. Kun ilmoitin hänet jalkapalloon niin hän oli pitkään huolissaan, koska kuvitteli joutuvansa pelaamaan aikuisten sekaan edustusjoukkueeseen, ja pohti onko sinne tarpeeksi hyvä. Yksi ilta hän käpertyi syliin kysymään, että jos me kerran isin kanssa toivottiin häntä oikein kovasti, niin oliko hän sitten sellainen vauva kun haluttiin. Muuten hän ei ole erityisen perso kehuille, suostuu ottamaan niitä vain silloin, kun on omastakin mielestään suoriutunut poikkeuksellisen hyvin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ihmettelin ensin, mikä on tämä outo tunne. Lopulta tajusin että se on ylpeyttä omista saavutuksista. Saattaa tuntua hassulta ja normaalille ihmiselle itsestäänselvyydeltä.

Kaksi vuotta sitten istuin nuorimmaisen kanssa etupihan hiekkalootalla. Syöpähoidot rankimmillaan päällä. Paino tippunut 20kg. Elinikäennuste 3-5 vuotta. Sitten kohtalo osoitti toisen suunnan ja sain uuden elämän. Nyt samalle paikalle on kohonnut kahden viikon heilumisen jälkeen 70m2 osittain katettu terassi. Olin lähtöpisteessä varma että "vittu, mä en selviä tästä, enhän mä osaa mitään". Näin ennen aloittamista ja perustustöiden aikanakin painajaisia siitä miten kaikki menee vituiksi, mutta näin vaan jumalauta valmista tuli. Urakassa oli mukana muitakin, mutta henkilökohtaisesti yllätyin miten hyvin työkalut pysyivät kädessä ja rakentamisen salat alkoivat pikkuhiljaa avautua. Päivät olivat pitkiä, kroppa välillä aivan romuna, Voltareniä kului tuubikaupalla ja ruuvinvääntimen ääni kuului korvissa öisinkin.

Takaraivossa ilmeisesti suurimpana motiivina omalle faijalle näyttäminen. Hän kun teki nuoruudessani parhaansa vakuuttaakseen minulle, etten osaa mitään eikä minusta ikinä tule mitään.

Tarkkana pitää olla, ettei siirrä samaa omille pojille.

Ovat olleet - vastentahtoisesti tosin - mukana apumiehinä ja myönnän että en jaksa hirveästi kitinää kuunnella enkä siedä vetelehtimistä. Silloin kun tehdään töitä niin tehdään myös töitä, eikä perseillä. Toinen on ainakin innostunut itsekin majanrakentamisesta, joka lienee kai hyvä asia.
Amazing shit happens!
Vastaa Viestiin