Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Halla-aho puhuu jälleen järkeviä samalla kun kaikki muut puolueet vain dorkailevat ja vasemmisto urpoilee.
Muutama pohdinta hävittäjä-aiheeseen.

Keskustelu pyörii väärien kysymysten ympärillä. Oikea kysymys on se, ovatko uudet hävittäjät ja kaavailtu hävittäjämäärä välttämättömiä Suomen puolustukselle. Siitä ei juuri ole käyty poliittista keskustelua, vaan kysymys on haluttu jättää asiantuntijoiden eli sotilaiden pohdittavaksi.

Suomi on pieni ja vähävarainen maa, jolla on yksi ja vain yksi mahdollinen sotilaallinen uhka - Venäjä. (Paino sanalla "mahdollinen".) Näistä asetelmista seuraa, että a) puolustusjärjestelmät on mitoitettava torjumaan Venäjän sotilaallisia toimia, ja b) niiden on oltava mahdollisimman kustannustehokkaita. Rahalla on saatava suurin mahdollinen määrä juuri oikeanlaista suorituskykyä.

Minulla ei ole kompetenssia arvioida, ovatko hävittäjät näillä kriteereillä oikea hankinta, vai pitäisikö raha käyttää mieluummin maavoimien kalustoon ja kouluttamiseen, ilmatorjuntaohjuksiin ja epäsymmetriseen sodankäyntiin varautumiseen, vaan joudun kuuntelemaan asiantuntijoita.

En kuitenkaan ole kuullut minkään poliittisen suuntauksen sanovan, että hävittäjät olisivat maanpuolustuksen näkökulmasta väärä sijoituskohde. Sen sijaan niitä vastustetaan siksi, että vastustetaan ylipäänsä maanpuolustusta, tai hävittäjävalinnalla halutaan tehdä ulkopolitiikkaa, tai rahat halutaan käyttää johonkin tärkeämmäksi koettuun, esimerkiksi köyhyyden torjuntaan.

Valtiolla on erilaisia tehtäviä, kuten olen monesti sanonut, ja ne on kyettävä priorisoimaan eli asettamaan tärkeysjärjestykseen. Samalla tavalla vanhemmalla on eritasoisia velvoitteita lapsiaan kohtaan. Lapsille pitää hankkia ruokaa, opetusta ja virikkeitä. Ne eivät ole keskenään samanarvoisia velvoitteita. Jos rahaa on vain joko ruokaan tai virikkeisiin, on annettava ruokaa.

Valtion ydinvelvoite on huolehtia sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta. Jos ei ole kykyä sisäiseen voimankäyttöön, tuloksena on anarkia, viidakon laki ja vahvimman valta. Jos valtiolla taas ei ole kykyä ulkoiseen voimankäyttöön, joku muu tulee täyttämään tyhjiön.

Sosiaaliturva ja vaikkapa julkisesti rahoitettu tai tuettu kulttuurielämä ovat meille itsestäänselvyyksiä ja tärkeitä asioita, mutta historiallisesti ne ovat uusi asia. Historia tuntee monia menestyneitä valtioita, vapaita ja demokraattisiakin, joissa tällaisia palveluja ei ollut. Sen sijaan historia ei juuri tunne valtioita, jotka eivät olisi pyrkineet turvaamaan sisäistä ja ulkoista turvallisuuttaan. Sosiaalipalvelut ovat mahdollisia vasta, kun on ylimääräistä rahaa käytettävissä. Tästä syystä olen kutsunut niitä joskus "luksustoiminnoiksi". (Tämä luonnollisesti ymmärrettiin tahallaan väärin eli siten, että pitäisin sosiaaliturvaa turhana tai sosiaaliturvalla elämistä luksuksena.)

Maanpuolustus ei voi olla suhdanteille altis sijoituskohde, koska kyse on valtion ydintehtävästä. Jos tietty määrä hävittäjiä tai muuta kalustoa on välttämätön ulkoisen turvallisuuden ylläpitämiselle, tällaista investointia ei mielestäni voida peruuttaa tai leikata akuutin talouskriisin vuoksi. Investointi voidaan peruuttaa tai sitä voidaan leikata vain, jos käy ilmi, että se on kyseisen tehtävän suorittamisen kannalta väärä tai ylimitoitettu.

On myös selvää, että koskaan ei tule hetkeä, jolloin kymmenen miljardia euroa olisi pikkuraha, jolle ei löydy muuta käyttöä. Jos Suomi lykkää jo sovittua hankintaa tai peruuttaa sen, ei ole todennäköistä, että sitä toteutettaisiin myöhemminkään.

Vasemmiston prioriteettien hämärtymisestä kertoo sekin, että vaikka maanpuolustuksesta ollaan koronan vuoksi valmiita leikkaamaan, kehitysapua tai haittamaahanmuuton rahoittamista ei nähdä samalla tavalla suhdanneriippuvaisena kysymyksenä. Kehitysapu on selkeästi valtion ydintehtävien ulkopuolella, sekundaarista toimintaa, kun taas haittamaahanmuuttoon sijoittaminen on suorastaan vahingollista toimintaa.

Arvatkaa mitä: perussuomalaisia lukuunottamatta mikään puolue ei karmeasta taloustilanteesta huolimatta ole valmis leikkaamaan näistä menoista senttiäkään. Kuitenkin kehitysavun suuntaamisella kotimaan tarpeisiin ja haittamaahanmuuton pysäyttämisellä säästettäisiin koko hävittäjähankinnan hinta yhdessä tai kahdessa vaalikaudessa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

H-a ei ota kantaa Nato-jäsenyyten. Olisiko se halvempi ratkaisu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pitää kyllä olla aika sinisilmäinen fanipoika, että saa tuostakin Halla-ahon turauksesta jotenkin ihailtavan ajatelman. Eikö se koostu yksinomaan jonkinlaisesta halpaversiosta kokoomuksen viime viikkoina esittämistä hävittäjähankinta-argumenteista, josta sitten todella yllättävästi hypätään maahanmuutto- ja kehitysapukulujen monomaaniseen leikkausvaatimukseen? Pidän kirjoitusta älyllisesti täydellisen mielenkiinnottomana kuorolle saarnaamisena.

Mielenkiintoisinta tässä on korkeintaan se, että Halla-aho, jota välillä jonkinlaisena retorisesti taitavana kirjoittajana tunnutaan pitävän, onnistuu kopioimaan kokoomuksen hävittäjäpuheen niin huonosti. Toki hänellä on ristinään se, että kirjoittaa alaluokkalaisen lukukyvyllä varustetulle lukijakunnalle, mutta silti. Nuo perhepappimaiset "samalla tavalla kuin rakastava vanhempi, myös Jeesus/valtio..." ovat aika hauskoja sekä naiviudessaan että eksplisiittisessä holhoojavaltioajatuksessaan. Jonkinlaista kunnioitusta on kai annettava siitäkin, että vuosikausia jatkuneen hävittäjäpuheen kyllästämässä poliittisessa julkisessa tilassa pystyy vieläkin sotkemaan aivan kirkkain silmin määrärahalähtöisen ja suorituskykylähtöisen kulman puolustuskapasiteettiin yleensä ja hävittäjähankintaan erityisesti. Korostaa hyvin sitä, että tälle yleisölle johdannolla ei ole mitään väliä, kunhan lopuksi tehdään vesi kielellä odotettu hyppäys ulkomaalaisvastaisuuteen. Tässä pyhässä tarkoituksessa anything goes.

Urpo teksti, urpot fanit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos muut puolueet tarjoavat helppoja maaleja, niin miksi pitäisi olla Ovetškin?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.05.2020 9:17 Jonkinlaista kunnioitusta on kai annettava siitäkin, että vuosikausia jatkuneen hävittäjäpuheen kyllästämässä poliittisessa julkisessa tilassa pystyy vieläkin sotkemaan aivan kirkkain silmin määrärahalähtöisen ja suorituskykylähtöisen kulman puolustuskapasiteettiin yleensä ja hävittäjähankintaan erityisesti.
Voitko avata tätä lisää? Määrärahalähtöinen kulma tarkoittaisi sitä, että kysyttäisiin, mihin yhteiskunta haluaa käyttää 10 miljardia ja suorituskykylähtöinen, että kysytään ”onko puolustusvoimien suorituskyvyssä pakottavaa päivittämisen tarvetta”?

Eikös se ole aivan ok kysyä molempia?

Mutta J H-a mun ymmärtääkseni kuitekin valitsee jälkimmäisen kysymyksen
” Oikea kysymys on se, ovatko uudet hävittäjät ja kaavailtu hävittäjämäärä välttämättömiä Suomen puolustukselle. ”

Mua edelleen kinostaa se, että hän ei pohdi, olisiko sama vaikuttavuus saatavissa halvemmalla Nato-jäsenyydellä. Se on mun mielestäni ainoa kiinnostava kysymys tässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2020 14:07
urpiainen kirjoitti: 27.05.2020 9:17 Jonkinlaista kunnioitusta on kai annettava siitäkin, että vuosikausia jatkuneen hävittäjäpuheen kyllästämässä poliittisessa julkisessa tilassa pystyy vieläkin sotkemaan aivan kirkkain silmin määrärahalähtöisen ja suorituskykylähtöisen kulman puolustuskapasiteettiin yleensä ja hävittäjähankintaan erityisesti.
Voitko avata tätä lisää? Määrärahalähtöinen kulma tarkoittaisi sitä, että kysyttäisiin, mihin yhteiskunta haluaa käyttää 10 miljardia ja suorituskykylähtöinen, että kysytään ”onko puolustusvoimien suorituskyvyssä pakottavaa päivittämisen tarvetta”?

Eikös se ole aivan ok kysyä molempia?

Mutta J H-a mun ymmärtääkseni kuitekin valitsee jälkimmäisen kysymyksen
” Oikea kysymys on se, ovatko uudet hävittäjät ja kaavailtu hävittäjämäärä välttämättömiä Suomen puolustukselle. ”

Mua edelleen kinostaa se, että hän ei pohdi, olisiko sama vaikuttavuus saatavissa halvemmalla Nato-jäsenyydellä. Se on mun mielestäni ainoa kiinnostava kysymys tässä.
Puhuu hän myös paljon siitä, mihin rahat pitäisi käyttää. Mutta joo, on toki ok kysyä molempia, ja niin useimmat tekevätkin aika eksplisiittisesti, ei tuolleen epäselvästi moodista toiseen liukumalla niin kuin Halla-aho. Ei tämä ollut häneltä mikään vakava kontribuutio poliittiseen hävittäjädebattiin, vaan tosiaan jonkinlainen vesitetty ja epäselvä versio kokoomuksen tarkemmista argumenteista. Pointtini ei tässä kuitenkaan ollut kovin syvällinen, kiinnitin huomiota vain siihen, että vaikka kultin jäsenet muuta kuvittelevat, Hallis ei oikein osallistu tälläkään puheenvuorolla mihinkään debattiin, ainakaan sitä eteenpäinvievästi (koska ei käy sitä samalla kielellä), vaan signaloi uskovaisille ja puhuu mitä tahansa, jolla voitaisiin näennäisperustella anti-globalistisia leikkauksia.

Mutta mä olen kyllä samaa mieltä (tietty, koska muistaakseni just mä esittelin asian Kitinään eli keskeisimmälle poliittiselle areenalle!), että tämä olisi hyvä konteksti ja kulma nato-keskustelulle!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Suomi oli aidosti rähmällään - siitä on tosin joitakin vuosikymmeniä.

Kun äitini aikoinaan haki Tampereen yliopistolle opiskelemaan sosiologiaa, hakijat kuvattiin yliopiston ovella :/
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pari kommenttia.

” Näin toimii maalittaminen”
-öö? Liekin valintoja kritisoidaan ja se on maalittamista?
Miten Liekin valinnoista olisi saanut kirjoittaa, jotta se ei olisi maalittamista?

” Ihan ensimmäiseksi hän nostaa esille jo moneen kertaan kalutun tapauksen, jossa Yle jätti ostamatta Janne Saarikiven oman kolumnivuoronsa ulkopuolisen tekstin. Tämä ”sensuuri” ei ole puhuttanut Saarikiven itsensä lisäksi juuri ketään muita kuin Tere Sammallahtea, mutta siitähän on taas kerran hyvä aloittaa.”

Tämä väitehän on sisäisesti ristiriitainen. Jos se ei ole puhuttanut ketään, miten se voi olla ”moneen kertaan kaluttu”. Asiasta tehtiin aika monta lehtijuttua huomioiden, että se ei puhuttanut ketään. Esim. Suomen suurin sanomalehti julkaisi kolumnin aiheesta

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-200 ... ecd1b702d0
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä en osaa kommentoida tohon. En ole lukenut linkkaamaani tekstiä. Mä olen aiemminkin marissut Bluntlyn tavasta linkkailla jotain ihme öyhötyksiä keskustelupalstalle ilman mitään saatetta siitä, mikä siinä on kiinnostavaa, mitä mieltä hän on siitä, mistä aspektista hän ehkä haluaa asiassa keskustella. Kun tapa kuitenkin jatkuu, niin koetin sitten yleisjoviaalina miehenä keskustella tällä tapaa.

Ajattelin kuitenkin suojata itseäni aivosäryltä ja jättää öyhötysvideon katsomatta. Sen sijaan googlasin "sammallahti yle", ja tuo postaamani linkki tuli siinä kärkiosumina, joten laitoin se vastaukseksi Bluntlylle. En tiedä, mitä järkeä tässä keskustelutavassa on, mutta ilmeisesti B saa tästä jotain irti, kun haluaa tällaista vuosi toisensa perään edistää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kiteytys vasemmiston some-keskustelukulttuurista:

1. Jos sanot jostakusta jotain kriittistä ja et tägää henkilöä, mustamaalaat selän takana ja olet epäreilu vittupää
2. Jos sanot jostakusta jotain kriittistä ja tägäät henkilön, olet maalittanut epäasiallisesti

Ei vain voi voittaa. Parempia Ajattelijoita joilla on Parempia Ajatuksia, ei saa kritisoida. Kuten teini-ikäinen ilmasto-aktivisti jonka keskeisin ansio on lakkoilla koulusta ja toivoa yrityksille konkursseja on kritiikin yläpuolella, koska on teini.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 28.05.2020 9:39 Kuten teini-ikäinen ilmasto-aktivisti jonka keskeisin ansio on lakkoilla koulusta ja toivoa yrityksille konkursseja on kritiikin yläpuolella, koska on teini.
Gretan kohtelu mediassa on ollu kyllä kummallista. Ilmeisesti henkilö ja sitä kautta aiheensa on niin sensitiivinen, ettei kukaan muu kuin persuhenkiset uskalla sanoa poikkipuolista ääneen. Kritisoijahan helposti leimautuu kusipääpunaniskaksi, vaikka näin ei pitäisi olla. Tytöllä kun vielä on Asberger, niin immuniteetti on särkymätön. Uskon, että tytön piiloheittereitä löytyy paljon laajemmin ja paljon enemmän kuin on esiin tullut.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.05.2020 11:06
So Hard kirjoitti: 28.05.2020 9:39 Kuten teini-ikäinen ilmasto-aktivisti jonka keskeisin ansio on lakkoilla koulusta ja toivoa yrityksille konkursseja on kritiikin yläpuolella, koska on teini.
Gretan kohtelu mediassa on ollu kyllä kummallista. Ilmeisesti henkilö ja sitä kautta aiheensa on niin sensitiivinen, ettei kukaan muu kuin persuhenkiset uskalla sanoa poikkipuolista ääneen. Kritisoijahan helposti leimautuu kusipääpunaniskaksi, vaikka näin ei pitäisi olla. Tytöllä kun vielä on Asberger, niin immuniteetti on särkymätön. Uskon, että tytön piiloheittereitä löytyy paljon laajemmin ja paljon enemmän kuin on esiin tullut.
En puhunut nyt Gretasta vaan jostain kotimaisesta Atte-poitsusta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.05.2020 9:37 ^ Mä en osaa kommentoida tohon. En ole lukenut linkkaamaani tekstiä.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 28.05.2020 11:11 En puhunut nyt Gretasta vaan jostain kotimaisesta Atte-poitsusta.
Mut mä puhuin :mrgreen:... eivas, seuraavan kerran keskityn paremmin. Täytyy jutella asiasta ihan kunnolla esimieheni kanssa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.05.2020 11:22
urpiainen kirjoitti: 28.05.2020 9:37 ^ Mä en osaa kommentoida tohon. En ole lukenut linkkaamaani tekstiä.
:D
Mulla on muuten töissä ilkeä tapa, kun joku (tuttu) kyselee sitä ja sitä lähettämäänsä työmeiliä ja olenko tehnyt asialle mitään, niin minä usein, että: "En lue sun meilejä".
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.05.2020 11:31
James Potkukelkka kirjoitti: 28.05.2020 11:22
urpiainen kirjoitti: 28.05.2020 9:37 ^ Mä en osaa kommentoida tohon. En ole lukenut linkkaamaani tekstiä.
:D
Mulla on muuten töissä ilkeä tapa, kun joku (tuttu) kyselee sitä ja sitä lähettämäänsä työmeiliä ja olenko tehnyt asialle mitään, niin minä usein, että: "En lue sun meilejä".
Tuo on ilkeää kyllä...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... m=promobox

Olen pari kertaa katsonut, mitä Tehyn twitter-seinällä sopimuksesta ja kirjoitetaan ja erikoisesti kaikki ovat sitä mieltä, että sopimus on fantastinen ja Rytkönen on tehnyt fantastista työtä. Kukaan ei tuo esiin, että sama sopimus oli koko ajan pöydällä ja Tehyn saamat muutokset siihen ovat +-0
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 8:30 https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... m=promobox

Olen pari kertaa katsonut, mitä Tehyn twitter-seinällä sopimuksesta ja kirjoitetaan ja erikoisesti kaikki ovat sitä mieltä, että sopimus on fantastinen ja Rytkönen on tehnyt fantastista työtä. Kukaan ei tuo esiin, että sama sopimus oli koko ajan pöydällä ja Tehyn saamat muutokset siihen ovat +-0
Vaikea on löytää vihaisille jäsenille kasvojenpesuvettä kun luvattu manna ei tulekaan. Mutta sellaista se on.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 8:30 https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... m=promobox

Olen pari kertaa katsonut, mitä Tehyn twitter-seinällä sopimuksesta ja kirjoitetaan ja erikoisesti kaikki ovat sitä mieltä, että sopimus on fantastinen ja Rytkönen on tehnyt fantastista työtä. Kukaan ei tuo esiin, että sama sopimus oli koko ajan pöydällä ja Tehyn saamat muutokset siihen ovat +-0
Toisaalta, ehkä laman kynnyksellä lyllertävän isänmaan yhteiskuntarauhan kannalta on ihan hyvä, että tehyläiset pyrkivät aktiivisesti rakentamaan tyytyväisyyttä sopimukseen ja samalla ajavat alas halua katkeruuteen, revanssiin ja taisteluun. Haapalakin sanoo, että sopimus oli hyvä merkki siitä, että löytyi kuitenkin vaikean ajan huomioon ottavaa realismia ja vastuullisuutta. Tällöin ei ehkä ole sitten ihan viisasta, että Haapala ei malta vääntää pääviestikseen oikein muuta kuin sellaisen ähäkutti, ettepäs saaneet vaatimuksianne läpi, vaan teitä sahattiin linssiin neuvotteluissa. Vai olenko mä nyt tosi alentuva tehyläisiä kohtaan?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mua kiinnostaa se, miten helposti tehyläiset vaihtoivat 180 astetta kurssia ja jatkoivat määrätietoisesti eteenpäin. Vielä pari viikkoa sitten vaatimus siitä, että pitää saada seuraavat kymmenen vuotta 1.6% (tjsp) enemmän kuin muut, oli ehdoton. Nyt ei saatu yhtään enempää kuin muut, mutta sopimus on fantastinen ja pj tehnyt mahtavaa työtä. Toki parempaa olisi nyt äärimmäisen vaikea saada ja jo se, että kuntapuoli sai saman kuin syksyllä sovituissa sopimuksissa (jolloin talouden kuva oli täysin eri), on hyvä saavutus.

Aika usein alasta ja lopputuloksesta riippumatta näyttää olevan niin, että kun sopimus on saavutettu, työnantaja valittelee, että kallis on, mutta tämän kanssa pystyy elämään ja työntekijät juhlivat voittoa. En tiedä, miksi perinteisesti menee noin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 10:20
Aika usein alasta ja lopputuloksesta riippumatta näyttää olevan niin, että kun sopimus on saavutettu, työnantaja valittelee, että kallis on, mutta tämän kanssa pystyy elämään ja työntekijät juhlivat voittoa. En tiedä, miksi perinteisesti menee noin.
No se sopii molemmille osapuolille. Kasvoja ei menetetä. Normaaliahan se on, ettei omia heikkouksiaan levittele ja itseään kehutaan usein piilotetustikin.
Työantajat haluavat itsestään todellisen uhrautujan kuvan ja kiillottavat hyväntekijän kilpeään olemalla hiukan marttyyrikin ja työntekijät eivät tietenkään halua koskaan näyttää olevansa luusereita ja häviäjiä, vaan "kovia neuvottelutyyppejä" joita ei tallattu maahan.

Itse tosiasia noiden näyttelijöiden takaa kulisseista on viisaiden ihmisten otettava aina selvää.

Toisaalta kyllä monet uskovat mainoksiinkin ja ostavat sitä varmemmin kuinka idioottimaisemmin mainostaja hymyilee ja huutaa asiaansa.
Sitä en ole ymmärtänyt ikinä.

TOUKOARSKIS
Mielipidekirjoitustenkin mukaan toivottavasti mukava
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 10:20 Aika usein alasta ja lopputuloksesta riippumatta näyttää olevan niin, että kun sopimus on saavutettu, työnantaja valittelee, että kallis on, mutta tämän kanssa pystyy elämään ja työntekijät juhlivat voittoa. En tiedä, miksi perinteisesti menee noin.
No se olisi erikoista, jos työnantajapuoli juhlisi voittoa. Ei kävisi jatkossa hyvin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 10:20Mua kiinnostaa se, miten helposti tehyläiset vaihtoivat 180 astetta kurssia ja jatkoivat määrätietoisesti eteenpäin.
Saivat vielä jotain parempaa kuin lisää liksaa, syyn lakkoilla liksan saamiseksi.

Hoitajat saivat haluamansa lakkoaseen
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin