Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Niinhän siinä taitaa käydä.

Suomalaisten arvot koventuneet
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ulla Appelsinin kommentti: Tapaus George Floyd – viisi ongelmaa, jotka liittyvät patsaiden tuhoamiseen

Pyramidit on rakennettu orjatyövoimalla -> nurin. Näinhän se vasemmistolainen ajattelutapa menee. Ja aprempi kun samalla pääsee vähän riehumaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 12.06.2020 12:38 Ulla Appelsinin kommentti: Tapaus George Floyd – viisi ongelmaa, jotka liittyvät patsaiden tuhoamiseen

Pyramidit on rakennettu orjatyövoimalla -> nurin. Näinhän se vasemmistolainen ajattelutapa menee. Ja aprempi kun samalla pääsee vähän riehumaan.
MIllä perusteella ajattelet, että tämä on erityisen vasemmistolainen ajattelutapa tämä patsaiden kaataminen? Mä olen muistavinani, että Suomessa vastaavat vaateet ovat viime vuosina kohdistuneet erityisesti Leninin puistoon ja Maailmanrauha-patsaaseen? Ja kirjoittajakin mainitsee kansainvälisesti näyttävimpänä esimerkkinä kommunistijohtajien patsaiden riipimisen, ja vaikka minä kyllä ymmärrän hyvin nykyvasemmiston pitämisen kommunismin pahana vihollisena, sulla on ehkä ollut taipumusta hukata tällaiset nyanssit? Ja jos Euroopan historiaa ajatellaan, ehkä vielä laajempi historiallinen esimerkki, tosin varhaisempi, voisi olla bildersturm tai ikonoklasmi yleisemminkin, joita ei kai yleisesti hirveän vasemmistolaisina liikehdintöinä pidetä? Puhumattakaan siitä, että Suomessa vain yhden puolueen virallisessa ohjelmassa on 2000-luvulla esitetty systemaattista taideteosten poliittista hyväksyntäelintä, eikä tätä puoluetta pidä vasemmistopuolueena kuin Sivustahuutaja.

Hauska muuten tuokin, että eikö Colstonin patsaan kohtalo ole aika täsmälleen tuo, mitä Appelsin töräyksessään haikailee? Hieman myös myhäilen (mutta en silleen pertisti!) tuolle Virginian Kolumbus-patsaalle, joka oli kaadettu puistossa. Patsashan oli tuolla puistossa siksi, että pystyttämisen aikaan Kolumbus ei etelä-eurooppalaisen tummana katolisena kelvannut Virginian Richmondin Monument Avenuelle etelävaltioiden WASP-kenraalien joukkoon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.06.2020 13:00

Hauska muuten tuokin, että eikö Colstonin patsaan kohtalo ole aika täsmälleen tuo, mitä Appelsin töräyksessään haikailee?
Edward Colstonin näköispatsaan kimppuun ja heittivät sen mereen,
--
Ei Colstonin patsaan paikka ole meressä – jos se ei ulos yksinkertaisesti kelpaa, se kannattaa museoida
Ei kait meri ole museo?

Muuten olen sitä mieltä, että Leninin patsaskin olkoon paikoillaan Helsingissä. Ei historiaa kannata hävittää.

Valitettavaa, että Berliinin muuristakaan ei mielestäni ole jäljellä yhtäkään täysin alkuperäisessä kunnossa olevaa osaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2020 13:42 Ei kait meri ole museo?

Muuten olen sitä mieltä, että Leninin patsaskin olkoon paikoillaan Helsingissä. Ei historiaa kannata hävittää.
A statue of Edward Colston that was thrown into the harbour in Bristol by Black Lives Matter protesters has been retrieved and is being kept in a secure, undisclosed location. Bristol city council has said the slave trader’s statue will eventually be housed in a museum.

Mä en ole aateskellut tätä ihmeemmin, eli en ole oikein varma siitä, mitä ajattelen (paitsi se on selvää, että Bluntlyn tökerö mutta imagolleen sopiva yritys kääntää tämä homma yleiseksi vasemmistolaisen ajattelun kritiikiksi on älyvapaata sontaa).

Mutta ehkä lähtökohtaisesti mä en hirveästi surisi, jos Lenin häviäisi Helsingin katukuvasta. Mutta en mä asiaa ajakaan. Minusta se on ihan merkittävä ja muistissa pitämisen arvoinen osa Suomen ja suomettumisen historiaa.

Itse asiassa tässä asiassa voi olla, että Appelsinilla on ihan pointti (tai huonosti kehittyvän ajatuksen takia pointin alku): on totta kai ymmärrettävää, että alistetut haluavat alistajansa ylistykseksi pystytetyt muistomerkit poistaa heti kun pystyvät. Poisto itsessään on tärkeä teko, se ikään kuin manifestoi vapautumisen: nyt se voidaan poistaa, aiemmin sen poistosta olisi joutunut ongelmiin. Tätä kautta Appelsin ymmärtää sitä, että vapautumisensa merkkinä venäläiset kaatoivat Marxin, Leninin ja Stalinin patsaita, ja irakilaiset Saddam Husseinin. Eikä Saksassa ihmeemmin taida nähdä natsien monumentteja. Mutta Suomella ei (onneksi) ole tällaista suhdetta Leniniin. Leninin muistomerkki Suomessa on ennen muuta muistutus siitä, miten korneihin tilanteisiin naiivius ja reaalipolitiikka voi ihan järkevät ihmiset ajaa.

Mutta ehkä Appelsinin olisi pitänyt ymmärtää, että koko Black Lives Matter -liikehdinnän pointti on siinä, että he eivät ole mielestään vielä kokonaan vapautuneet aina orjakaupan ajoista juontuvasta huonommasta yhetyiskunnallisesta asemastaan ja sivuroolistaan historiankirjoituksessa. Heille näiden orjakauppiaiden ja vastaavien patsaiden kaataminen on osa yhä jatkuvan valta-aseman purkamisen ja lopettamisen manifestointia. En kuitenkaan mitenkään kannata, ainakaan vielä, näitäkään patsaiden kaatamisia, mutta olisi IS:n päätoimittajalta paljon kiinnostavampaa koettaa ymmärtää tätä ilmiötä vähän syvemmin eikä vain käyttää tätä keppihevosena pöljäpersuille flirttailussa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:

Muttaa joo. Ymmärrän kyllä kommunismin tai muun diktatuurin romahtaessa tapahtuvaa patsaiden tuhoamista, koska se on oleellinen osa vapautumista ja varmastikin auttaa. Eli sikäli ymmärrän esim. Berliinin muurinkin perinpohjaista tuhoamista. Mutta nyt kun aikaa on kulunut, on mielestäni ikävää, että esim. Berliinin muurista ei enää ole jäljellä täysin alkuperäiskunnossa olevia osia.

Mua jossain määrin kyllä harmittaisi, jos Lenin täysin poistettaisiin Helsingistä.

Kolumbuksen patsaiden tuohoamisen suhteen mulla ei ole epäselvyyttä mielipiteestäni; se on tyhmää. Kukaan nyt Kolumbuksen patsasta tuhoava ei ole kärsinyt hänen toimeestaan millään tavalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2020 14:09 Kukaan nyt Kolumbuksen patsasta tuhoava ei ole kärsinyt hänen toimeestaan millään tavalla.
Tuo ei estä uhriutumista!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itseäni häiritsee myös sellainen uhriutuminen, jossa historiallinen eettismoraalinen kamaluus irrotetaan ajastaan ja arvotetaan nykystandardeilla. Ei tänne Hitlerin patsasta kaivata, muttei myöskään vauhkoontuneita humanistejakaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ On se myös aika omituista vaatia menneisyyden tapahtumista mitään muuta kuin kommentin "Se oli kurjaa".

Oli kurjaa, että oli orjia.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ No, Britanniassa vaadittiin veronmaksua vuoteen 2015 asti.

Did you know? In 1833, Britain used £20 million, 40% of its national budget, to buy freedom for all slaves in the Empire. The sum, while big now, was monstrous in 1833, and it took the British taxpayer 182 years to pay off.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/t ... e-12019829

Aiheeseen liittyvä video orjuuden historiasta ja nykypäivästä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.06.2020 19:57 ^ On se myös aika omituista vaatia menneisyyden tapahtumista mitään muuta kuin kommentin "Se oli kurjaa".

Oli kurjaa, että oli orjia.
Myös suomalaisilla heteromiehillä on valkoisen miehen taakka orjuudesta koska laivossa käytettiin suomalaista tervaa ja kahleissa oli (ehkä) suomalaista metallia.

Tämä on niin rankka rikos ihmisyyttä vastaan, että on meidän luovuttava jostakin maksaaksemme edes osan tästä julmuudesta.

orjakauppa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 12.06.2020 14:04 Mutta ehkä Appelsinin olisi pitänyt ymmärtää, että koko Black Lives Matter -liikehdinnän pointti on siinä, että he eivät ole mielestään vielä kokonaan vapautuneet aina orjakaupan ajoista juontuvasta huonommasta yhetyiskunnallisesta asemastaan ja sivuroolistaan historiankirjoituksessa. Heille näiden orjakauppiaiden ja vastaavien patsaiden kaataminen on osa yhä jatkuvan valta-aseman purkamisen ja lopettamisen manifestointia. En kuitenkaan mitenkään kannata, ainakaan vielä, näitäkään patsaiden kaatamisia, mutta olisi IS:n päätoimittajalta paljon kiinnostavampaa koettaa ymmärtää tätä ilmiötä vähän syvemmin eikä vain käyttää tätä keppihevosena pöljäpersuille flirttailussa.
Tässä kun odotellaan Bluntlyn vastausta esittämääni kysymykseen koskien hänen tulkintansa perusteluja, niin ne meistä, jotka kuuluvat etuoikeutettuun eliittiin joko sitä kautta, että Must Read näkyy automaattisesti, tai sitä kautta, että voi tällaiseenkin turhuuteen heitellä euroja, voivat ajankuluksi lukea Heikki Pursiaisen, jota ei kai yleensä kovin vasemmistolaisena ajattelijana pidetä, ihan kiinnostavan analyysin Appelsinin turauksesta: https://www.mustread.fi/blogit/ulla-app ... nohtumaan/ Paljon ei jää Appelsinin jutuista pystyyn Pursiaisen repimisen jäljiltä.

Edit. Tässä vielä juttu vasemmistolehti FT:stä, jota vasemmistopoliitikko Juhana Vartiainen levitti loistavana: https://www.ft.com/content/1117dfb6-8e5 ... 973a96a85a Tämä on ehkä enemmän Davelle ja mulle, jotka puolustimme patsaiden koskemattomuutta siltä kannalta, että historiaa ei saa unohtaa. Kirjoittaja toteaa ihan hyvin, että patsaiden kaatajat ovat varmasti opettaneet historiaa esim. Colstonin touhuista ja ajasta monin verroin enemmän, kun Colstonin patsaan koskematon jäpitys paikallaan koskaan.
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.06.2020 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Paljon ei jää jutusta pystyyn maksumuurin jäljiltä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sä et vaan ole eliittiä ja yhteiskunnan kermaa! :leuhka: :leuhka:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 15.06.2020 13:12 ^ Sä et vaan ole eliittiä ja yhteiskunnan kermaa! :leuhka: :leuhka:
Juu, onneksi en. Kauhea kohtalo olisi moinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Happamia, sanoi kettu viinirypäleistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 15.06.2020 13:40 Happamia, sanoi kettu viinirypäleistä.
Ei mopolla mahottomia!
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Somalialais­taustaisen naisen pöyristyttävän tarinan pitäisi herättää päättäjät
Seura kertoi reilu viikko sitten, että THL pyrki häivyttämään tiedon laajasta ihmisoikeusloukkauksesta. Sen sijaan, että THL olisi tulosten jälkeen lähtenyt tarmokkaammin tekemään töitä silpomista vastaan, se vähätteli kyselyn tuloksia toteamalla 11.6. julkaistussa blogissaan, että ”vastaajien joukossa on todennäköisesti muutama ympärileikkauksen läpikäynyt Suomessa syntynyt tyttö.” Paremmin ei voi ilmiötä vähätellä ja silpomisen läpi käyneitä tyttöjä loukata.

Suomi on epäonnistunut maahanmuuttaja- ja muslimitaustaisten tyttöjen suojelemisessa. THL on päättänyt, ettei se kysy tulevissa kouluterveys­kyselyissä silpomisesta. Päätös antaa viestiä, että THL haluaa sulkea silmänsä maahanmuuttajataustaisiin lapsiin kohdistuvalta seksuaaliselta väkivallalta.
Onhan tuo pään työntäminen perseeseen linjassa THL:n muiden toimien kanssa, mutta kuitenkin hiipii mieleen ajatus onko tullut poliittinen määräys moiseen toimintaan. Nykyisessä hallituksessa olisi tahoja, joille moinen uutisointi ei sovi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^
Mun pitää varmaan laittaa tämä allekirjoitukseeni, kun postaan tämän joka päivä. Eli en usko mihinkään suunniteltuun salailuun. Toki jotain kulttuurillista sensitiivisyyttä saattaa olla ilmassa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

Edit:

https://blogi.thl.fi/miten-tyttojen-suk ... ti-tietoa/


Vaikea sanoa, kuinka totuudenmukaisia vastaukset ovat. Harvoin kyllä näkee, että tutkimuksen tehnyt henkilö korostaa sitä, että tulos on todennäköisesti väärä :D

Yleensähän tässä vaiheessa annetaan innokkaasti haastatteluja joka lehteen ja ollaan onnellisia, että tutkijan työ kerrankin kiinnostaa muitakin kuin sukulaisia. Poissa ovat laboratoriossa vietetyt yksinäiset tunnit!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 18.06.2020 12:26 hiipii mieleen ajatus onko tullut poliittinen määräys moiseen toimintaan. Nykyisessä hallituksessa olisi tahoja, joille moinen uutisointi ei sovi.
No niin, ja taas sitä foliohattua vähän löysemmälle, alkaa mopo karata käsistä. Eiks THL:n viesti ollut, että anonyymi tutkimus ei anna luotettavaa tietoa eikä mahdollisuutta tarttua tapauksiin, joten lisäkyselyiden sijaan aihepiirin käsittely tulee tuoda entistä vahvemmin neuvola- ja kouluterveystoimintaan, jossa ihan oikea ihminen valistaa ja selvittää asiaa?

Mitä harhoihisi hallituksen tahoista tulee, niin toki hallituksessa on kepu, jolle konservatiivioikeiston tavalliseen tapaan on vaikeaa tämä yhteiskunnan ja viranomaisten tunkeutuminen perheen uskonnollisten normien alueelle, mutta en millään usko edes heidän jarruttavan tässä asiassa. Tietenkään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jos kysytään tuhansilta (?) ihmisiltä jotain, on aivan selvää, että osa vastaa väärin, joko vahingossa tai tahallaan.

Käytännön tasolla näen aika usein, että potilas on rastinut, että kaikki hänen tietonsa tulee salata ja vain kyseisen tiedon kirjannut henkilö saa nähdä ne. Toisin sanoen, jos esim. lääkäri A on hoitanut potilasta ja potilas tulee sitten samassa kioskissa lääkäri B:lle (esim. Dave), lääkäri B ei näe tekstejä. Tässä vaiheessa monesti varovasti kysyn, olisiko mahdollista muuttaa tietosuojakirjausta, jotta pääsisin katsomaan, mitä edellinen lääkäri on asiasta kirjannut ja aiempien tutkimuksien tulokset. 9/10 kertaa potilas sanoo, että ei hän tuollaista ole rastinut, totta kai pitää nähdä. Eli potilas ei ole ymmärtänyt, mihin kohtaan ruksi pitää laittaa (toki mahdollista, että vastaanottohoitajakin kirjannut asian väärin).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2020 13:21 Eli potilas ei ole ymmärtänyt, mihin kohtaan ruksi pitää laittaa (toki mahdollista, että vastaanottohoitajakin kirjannut asian väärin).
Mä veikkaan, että ruksi on mennyt oikeaan paikkaan, mutta epäselvyys koskee sitä, kuinka laajasta luvasta on kyse. Kun vastaan tulee kysymys, pidetäänkö intiimit terveystiedot mahdollisimman salassa, vai saako joku muukin kuin hoitava lääkäri nähdä niitä, epäluuloiset kansalaiset valitsevat varmuuden vuoksi mahdollisimman tiukan suojan. Pelkäävätm, että muuten leviävät ties minne.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.06.2020 14:44
James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2020 13:21 Eli potilas ei ole ymmärtänyt, mihin kohtaan ruksi pitää laittaa (toki mahdollista, että vastaanottohoitajakin kirjannut asian väärin).
Mä veikkaan, että ruksi on mennyt oikeaan paikkaan, mutta epäselvyys koskee sitä, kuinka laajasta luvasta on kyse. Kun vastaan tulee kysymys, pidetäänkö intiimit terveystiedot mahdollisimman salassa, vai saako joku muukin kuin hoitava lääkäri nähdä niitä, epäluuloiset kansalaiset valitsevat varmuuden vuoksi mahdollisimman tiukan suojan. Pelkäävätm, että muuten leviävät ties minne.
Mahdollisesti. Mutta silloin ei ole ymmärretty kysymystä (joka toki voi olla vaikeaselkoisesti muotoiltu). Moni on joka tapauksessa aidosti hämmästynyt, kun kertoo, että aiempia käyntejä ei näy valitun tietosuoja-asetuksen takia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Käsitteenä salaaminen on ymmärrettävämpi kuin tietojen luovuttaminen. Tästä syystä moni ruksii sen salaamisen, koska siitä on helpompi tehdä päätös. Veikkaan, että tässä on kysymys huonosti muotoillusta kysymyksestä. Kaikkien aikaa ja vaivaa säästäisi kysymyksen muotoilu uudestaan:

Valitse toinen:
[_] Kaikki hoitooni osallistuvat henkilöt saavat nähdä tietoni
[_] Vain kunkin tiedon kirjannut henkilö saa nähdä tietoni. Tällöin tietoni eivät välity esim. lääkäriltä toiselle.

Mutta jonkun Kelasta karanneen tietosuojaheebon pitää tietenkin heittää savuverhoa kaiken ylle ja kysyä sama asia vaikeasti ihmisiä kiusaten.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Tulee mieleen sekin, että voisiko järjestelmä olla sellainen, että voisi merkitä mitkä tiedot ovat oleellisia. Se on tietysti vaikea kysymys, koska lääkärin kannalta olisi paras tietää kaikki. On kerran tullut vastaan, että päivystyksessä yksi kandi ymmärsi ehkä leimaavimman mahdollisen "tiedon" väärin ja kirjasi sen ensimmäiseksi lauseeksi tekstiinsä.
Vastaa Viestiin