Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hus ostaa nyt yksityisiltä. Hyvä.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/apua ... c3cd93af9a

Lehtosen huoli siitä, että yksityinen alkaa ostaa julkisen työntekijöitä pois (jolloin kokonaiskapasiteetti ei muutu) on tietysti periaatteessa totta. Mutta tietysti siihen saakka, että yksityisen puolen kapasiteetti on täydessä käytössä (julkisen puolen jo ollessa), kannattaa ostaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.08.2020 11:50 Tässä viimeisessä testauskapan pettämisessä en voi olla tuntematta jonkinasteista vahingoniloa Lasse Lehtosen suhteen. Lähinnä, koska hän on koko kevään ja kesän moittinut muita saamattomuudesta ja riittämättömistä toimista ja sitten itse pudottaa pallon.
Hän on kaiken aikaa ollut oikeassa siitä, ettei rajoituksia olisi pitänyt purkaa ilman korvaavia toimia. Se kritiikki on ollut varsin osuvaa.

Lisäksi tämä on taas hallituksen käsissä: "Ennen kaikkea kysymys on, mistä saadaan käsiparit näytteenottoon? Henkilökohtainen käsitykseni on, että jollain alueella pitäisi höllätä hoitotakuuta, jotta sieltä voidaan irrottaa sairaanhoitajia näytteenottoon."
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.08.2020 11:37 Mm. Mutta pitää lyömisessä jotain järkeä olla, ei pelkkää urpopopulistista vastustuta sen takia, että hallitus koostuu punavihreistä, ja vieläpä näkyvästi nuorehkoista naisista. Joku argumentti ja perustelu pitäisi lyömisessä olla.
Sä kuvittelet ihmisistä taas ihan liikaa :leuhka:

Hallitusta voi kritisoida perustellusti silloin kun se on mahdollista. Jos realiteetit otetaaan huomioon, niin useinkaan se ei ole. Silloin tartutaan siihen mihin pystytään. Realiteetteihin laskettakoon kritisoijan kyky hahmottaa todellisuutta...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

annepa kirjoitti: 14.08.2020 12:03
urpiainen kirjoitti: 14.08.2020 11:44 Kun testaaminen on koko valtiollisen selviytymisstrategian kulmakivi, niin sen pettäminen on omiaan kaihertamaan kansalaisten luottamusta, mikä taas avaa oven kaikenlaiselle pahalle. Politiikan taitoa on asioiden ajaminen silloinkin, kun ei voi käskyttää. Ja on ministeriöillä niitä pehemeämpiäkin ohjauksen keinoja (kuten informaatio- ja valvontaohjaus) ihan virallisestikin, vaikka itse asiassa ei määräys- ja toimivaltaa nimellisesti olisikaan. Ei olisi Kekkonen ollut näin saamaton ei.
Kekkosesta en tiedä, mutta muuten olen samaa mieltä.
Joo, mä viittasin Kekkoseen antaakseni ymmärtää, että toki tunnistan myös riskit siinä, kun suositan hallituksen ajavan asiaa ohi normaalin toimintajärjestyksen, tai ainakin käyttävän arvovaltaansa poikkeuksellisen paljon. Byrokratiaa pidetään perusteettomasti jotenkin kielteisenä ilmiönä; weberiläisittäin sillä kai tarkoitetaan lähinnä sovittujen sääntöjen mukaan toimimista, rationaalisuutta, meritokratiaa ja tasapuolisuutta. Kuulostaa paremmalta kuin karismaattisen johtajan mielivalta, emotionaaliset reaktiot, kaverien suosiminen ja pärstäkertoimet yhteiskunnan päätöksenteon perustana.

Samassa hengessä luulen myös, että tavallaan olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitäkin, että hallituksen ei pidä ryhtyä kovin suoraan operatiiviseksi toimijaksi, vaan mennään sääntöjen mukaan. Siitä kai keväällä oli kyse, että valmiuslain käyttöönotolla hallitus tunki operatiivisille tonteille, kun oli todettu sellaiset poikkeusolot, että normaalikäytännöt eivät toimi. Pidin silloinkin sekä valmiuslain käyttöönoton haikailua että itse käyttöönottoa aika huolestuttavina ilmiöinä, enkä nyt ehkä soisi, että laki otettaisiin käyttöön kovin herkästi uudestaam, saati että toimittaisiin ikään kuin valmiuslaki olisi käytössä, vaikka ei ole.

Mutta kyllä tää testauksen tökkiminen kuitenkin on hirveä epäonnistuminen koko koronastrategialta. Tarinan mukaan Harry Trumanin pöydällä valkoisessa talossa oli kyltti "the buck stops here". Samanlaista asennetta suosittelisin pääministerin työpöydälle; kyllä hän on Suomen koronastrategian pääjehu, heiluipa operatiivisessa toteutuksessa ketä tahansa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Näyttää tyypillä olleen suomenkielisisessä Wikipediassakin sivu toistakymmentä vuotta. U fail.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 02563.html

” Demokraattisessa oikeusvaltiossa poliitikot eivät voi alkaa määrätä ihmisiä eristyksiin lääketieteellisellä perusteella.”

Niin. Kuten jo monta kertaa kirjoitettu, hämmästyttävää sekoilua Kiurulta/STM:ltä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006604529.html

En tajua. Terveysasiantuntijat suosittelevat maskia, hallitus suosittelee maskia, liikennelaitos suosittelee maskia. Ja porukka ei käytä.

Olen negatiivisesti yllättynyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Miksi ketään kiinnostaisi? Suositukset ja puheet on olleet mitä sattuu. Koronastrategiaa ja rautalankaviestintää olisi tarvittu siihen, että jengi olisi jaksanut noudattaa sääntöjä. Miksi pitää maskia, jos huoltovarmuuskeskuskaan ei osaa ostaa oikeanlaisia?
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Minusta tuntuu, että keväällä liikaa jauhettiin sitä, että maskien
käyttö on vaikeaa ja joillekin vahingollista ja siitä
ei olisi hyötyä itselle, vaan toisille henkilöille.
Kyllähän tuo iskostuu mieleen.
Pakkoa suomalaiset "tarvitsee".

ELOARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.08.2020 15:18 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006604529.html

En tajua. Terveysasiantuntijat suosittelevat maskia, hallitus suosittelee maskia, liikennelaitos suosittelee maskia. Ja porukka ei käytä.

Olen negatiivisesti yllättynyt.
Minä en. EI täällä.toimi kuin sakkopakko ja hyvin pitkän aikavälin asennemuutos. Ei ne turvavyöt, pöyräilykypärät yms olleet lyhyitä prosesseja.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.08.2020 15:18 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006604529.html

En tajua. Terveysasiantuntijat suosittelevat maskia, hallitus suosittelee maskia, liikennelaitos suosittelee maskia. Ja porukka ei käytä.

Olen negatiivisesti yllättynyt.
Aika paljon käytettiin keväällä palstatilaa sen vakuutteluun, että maskit ovat hyödyttömiä ja jopa haitallisia. Niillä, joiden on vaikea ymmärtää tieteen ja tutkimuksen luonnetta itseään korjaavana, voi olla vaikea luottaa suosituksiin. Toinen asia on toki saatavuus, monissa paikoissa on järkevän hintaiset maskit yksinkertaisesti lopussa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

MInusta on mielenkiintoista, että koko maailma on 6 kk huutanut että keskeisiä on maskit, testaus, seuranta.

Meillä ei ole seurantasoftaa, lainsäädäntöä seurantaan, lainsäädäntöä maskien käyttöön pakottamiseen,testaus hidasta ja riittämätöntä. Tosi ponnekas hallitus.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

HSn etusivun koronaseurannan laskuri vaihtui 7pv jaksosta 14pv jaksoon. 7pv jaksossa tuplaantuminen ehti jo pysähtyä, mutta nyt näyttää taas tahti komealta. Miksiköhän tuokin piti muuttaa, kun ei tuo pidempi jakso reagoi muutoksiin yhtä nopeasti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2020 8:54 HSn etusivun koronaseurannan laskuri vaihtui 7pv jaksosta 14pv jaksoon. 7pv jaksossa tuplaantuminen ehti jo pysähtyä, mutta nyt näyttää taas tahti komealta. Miksiköhän tuokin piti muuttaa, kun ei tuo pidempi jakso reagoi muutoksiin yhtä nopeasti.
Toisaalta se on tietysti luotettavampi, vaikkakin hitaampi. 7 päivän laskurissa yksi Skopjen kone heilauttelee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.08.2020 9:02
Vagabondo kirjoitti: 18.08.2020 8:54 HSn etusivun koronaseurannan laskuri vaihtui 7pv jaksosta 14pv jaksoon. 7pv jaksossa tuplaantuminen ehti jo pysähtyä, mutta nyt näyttää taas tahti komealta. Miksiköhän tuokin piti muuttaa, kun ei tuo pidempi jakso reagoi muutoksiin yhtä nopeasti.
Toisaalta se on tietysti luotettavampi, vaikkakin hitaampi. 7 päivän laskurissa yksi Skopjen kone heilauttelee.
Viimeiset lukemat oli jossain 150 tietämillä. Ei sitä enää yksi konelasti hyppäytä merkitsevästi.

Eniten mua hämää, kun 7pv ennuste antoi hieman toivoa, että tämä nousu voisi ehkä pysähtyä ja ihmiset olisi alkaneet taas varomaan. Viimeiset luvut tais olla jotain 150 ja 140. Vaihto 14pv ja ollaan taas tuplaantumisluvuissa. Tää sotki mun seurannan, kun en jaksa tarkempia lukuja kaivella. Toi näkyy automaattisesti, kun selaa HSn sivuja.

Tästä on siis mulle haittaa ja mieleni kovin pahoitin :paavi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Toisaalta HS on kai tässä siirtynyt viranomaiskäytännön mukaiselle seurantajaksolle. Esim. eikö hallitus asettanut ne turvallisen maan tartuntarajat juuri kahden viikon tarkasteluikkunan pohjalle (siis ne asukaslukusuhteutetut tartuntamäärärajat, joiden perusteella rajatarkastukset pitäisi nyt palauttaa about kaikkialle Eurooppaan paitsi ehkä Vatikaaniin ja San Marinoon)?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuo koronavilkkuhan taisi vaatia bluutöötin päällä kokoajan? Voi katsella kuinka akku tyhjenee silmissä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jos tarkoitus on vältellä kontakteja, niin ei sitä appsia tartte koko ajan päällä pitää. Lähes jokainen omistaa myös varavirtalähteen. Pitäs olla helpompaa kuin pokemon gon pelaaminen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 18.08.2020 14:50 Tuo koronavilkkuhan taisi vaatia bluutöötin päällä kokoajan? Voi katsella kuinka akku tyhjenee silmissä.
Mulla se ainakin on koko ajan päällä. Eihän se nyt juur virtaa käytä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 18.08.2020 16:14Mulla se ainakin on koko ajan päällä. Eihän se nyt juur virtaa käytä.
Katsotaan sitten kun se kättelee kokoajan, varsinkin maksikäyttökantaman ulkopuolisten kanssa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 18.08.2020 16:21
So Hard kirjoitti: 18.08.2020 16:14Mulla se ainakin on koko ajan päällä. Eihän se nyt juur virtaa käytä.
Katsotaan sitten kun se kättelee kokoajan, varsinkin maksikäyttökantaman ulkopuolisten kanssa.
Sattuneesta syystä ei tule kauheasti käytyä ihmisten ilmoilla.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

So Hard kirjoitti: 18.08.2020 16:38 Sattuneesta syystä ei tule kauheasti käytyä ihmisten ilmoilla.
Kuulostat päivä päivältä enemmän Gattacalta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin