Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.08.2020 11:41 ^ ei vanhuksia voi pitää hengissä loputtomiin, vaikka kuinka hoitaisi. Meillä olisi paljon 110 vuotiaita miljardöörejä, jos hoidolla saisi elämään pituutta lisää
Miksi sinäkin käännät kaiken olkiukkoiluksi ja vittuiluksi? Tiedän minä, että ihmiset kuolevat, varsinkin vanhuuttaan. Kirjoitin yllä sekä nuorempien että vanhempien ihmisten lääkintähuollon stereotyyppisestä, anomalioita miettimättäkään rutiininomaisesta mekaanisuudesta.

Ja hitto vie, kun sanoin että kymmenen vuotta meni vanhempienii diagnooseihin, se oli kun olivat neljä-lopulta viisikymppisiä! Vanhoja joo.

Kuolemansa olin siis eri tilanne myöhemmin. Mutta kylläpä hittaasti menivät ne kiireellisemmätkin tutkimukset.

Autokorjaamoillakin kuunnellaan asiakasta paremmin, keskustellaan ja sovelletaan luovasti.

Niin ja jos vielä koskaan suhtaudut vanhempieni kuolemiin vähättelevästi, niin minä pidän pesäpallomailasta.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei se ollut vittuilua. Yritän saada sinua lähemmäs todellisuutta. 80v hoito on eri asia kuin 40v. Tunnut syyttävän hoitoa siitä, että vanhempasi kuolivat vanhuuteen, kuten suurin osa meistä tulee kuolemaan.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.08.2020 12:08 ^ ei se ollut vittuilua. Yritän saada sinua lähemmäs todellisuutta. 80v hoito on eri asia kuin 40v. Tunnut syyttävän hoitoa siitä, että vanhempasi kuolivat vanhuuteen, kuten suurin osa meistä tulee kuolemaan.
Kukaan ei kuole vanhuuteen. Kyllä lopullinen kuolemansyy on muu kuin ikä, diagnotisoitavissa ja kenties hoidettavissakin että edes pari kolme ikävuotta lisää ja sitten kivuttomampi kuolema. Itseäni syytän syystäkin, että väsymystäni en vanhempieni viimeisinä paivinä jaksanut tai kunnolla halunnutkaan ymmärtää, miten minun olisi pitänyt toimia. Nyt loppunsa olivat liian karuja ja varmaan hylätyksi tulon kokemisen tunteella..

Ja toistan, että vanhempieni ensimmäisne mainitsemani hidas diagnoosisetti oli kun olivat 40-50 iässä. Siis eri asiaa ja sairautta kuin kuoleman lähestyessä yhtä hidas dianoosi. Siis eivät silloin 40-50 vee olleet kuolemassa.

Taidan editoida tuon ylle, kun en kerran millään opi vääntämään tarpeeksi rautalangasta.

Muuten tämän pitäsi olla KKK-keskustelu. vetäydyn vaikka pessimietisen yleisasiani sanottuani sinä kävit päälle.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En ymmärrä miten et tajua että vanhempasi kuolivat juuri kuten halusivat. Kotona ja läheisen hoidossa. Olisivat voineet joo elää pari päivää tai kuukautta enemmän jos sitä taikka tätä, mutta kun lähdön hetki tulee, sitä ei yleensä mikään hoito muuta.

Sen sijaan syyttelet itseäsi siitä että miten jotkut yksityiskohdat olisivat voineet ehkä mennä paremmin, kun iso kuva on että vanhempasi kuppasivat sinua vuosikymmenen omaishoitajana. Kiitoksena siitä sinä kuolet yksin paskat housussa maksakirroosiin tai hirttoköyteen.

Juuri tässä on se ongelma. Perspektiivistä asioihin on ihana päin vittua. Hyvä terapeutti osaisi ehkä auttaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 21.08.2020 12:37 En ymmärrä miten et tajua että vanhempasi kuolivat juuri kuten halusivat.terapeutti osaisi ehkä auttaa.
Olet väärässä. Hoidossa kuoleminen olsi käynyt muuten, mutta äitini sanoi ennen kuolemantilanneta ollutta edellisessä , että on halunnut kuolla täällä, kunhan se ei sattuisi näin paljon. No, sillä kertaa kuskasin sen vielä ajoissa sairaalaan. Ei sitten kuitenkan kuolettava oire. Siis kuitenkin lopulta (ei tuo yllä sanomani tilanne!) mokasin molempien vanhempieni ihan loppupåivinä niin pahasti, että varmaan käsittivät tulleensä minun hylkäämikseni. Ja sitä he eivät halunneet. Perhe. Koti.

Miten jatkaa elämistäni sen virheen jälkeen, ihan yksin tai ei se yksin vain pelkästään vanhempieni kuoleman suhteessa, mutta epäonnistuin vakavasti rakkaimpien ihmisteni kanssa. Oliivat kuolleet pian muutenkin, tiedäntiedäntiedän. Mutta tuo tapa ja lopun virheeni olivat huono, varsinkin jos kokivat (äitini ainakin) viimeiset tuntinsa tulleensa minun, poikansa hylkäämäksi. Jota en tarkoittanut, mutta varmaan niin kokivat. Eli siis nätimpi loppu olisi pitänyt, vaikka muutenkin olisivat kuolleet tiedän pian.

EDIT EDIT EDIT taas. Ja hitto vie juttu oli Suomen terveydenhuollon ylimalkaisuudesta ja hitaudesta. Kun käytin ensin vanhempiani ei vain vanhoina vaan keski-ikäisnä tosiasioiden esimerkkeinä, ne olivat esimerkkejä. Ei muuta,. Kunhan käytännön esimerkkejä Suomen terveydenhullon kaavamaisesta ylimalkaisuudesta ja hitaudesta.

Miten te kekkuli-vekkulit aina haluatte käsittää toisin päin?

Ja nyt hitto vie sympatiaa KKK:lle eikä minulle kummastelua!!
Viimeksi muokannut Gat, 21.08.2020 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Tämä ei ole kehoitus itsemurhaan, mutta ihan uteliaisuutta kysyn mikä sua pidättelee täällä?

Itse olisin vastaavassa tilanteessa, missä en näe edes valonpilkahdusta tunnelin päässä, päättänyt päiväni.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vesper, mun mielestäni noin ei pidä sanoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti: 21.08.2020 12:53]Olet väärässä.
En ole väärässä. Sinulla on vain käsittämätön kyky pystyä olemaan asettamatta asioita perspektiiviin ja ymmärtää, että kotihoidossa valinnut ihminen on valinnut sen, että voi menettää muutaman päivän tai kuukauden siihen verrattuna että lojuu geriatrisella tai hoivakodissa. Se mitä he saivat sinulta ei ollut se viimeisten hetkien tuska (joka siis tulee kaikille jotka eivät kuole unissaan tai morfiineissa) vaan ne lukemattomat vuodet ja hetket jotka mahdollistit heidän kotona asumistaan. Kuollut ihminen ei tunne eikä syyttele, mutta sinä elävänä silti onnistut syyllistymään yhdestä räkäisestä ohikiitävästä yksityiskohdasta tarinassa jossa sinä olet uhri.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Kyllähän G-mies on antanut vanhemmilleen todella paljon. Vuosia 24/7/365 omaishoitaja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.08.2020 13:12 ^Vesper, mun mielestäni noin ei pidä sanoa.
Mun mielestä aivan relevantti kysymys. Eihän gatin elämä ole pitkään aikaan ollut elämisen arvoista. Hänellä ei ole ollut aikomustakaan tehdä asialle mitään. Katkera rapajuoppo. Olisin itsekin voinut kysyä samaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos oma lapsenne tai muu läheinen olisi päihdeongelmainen ja masentunut eikä halukas tekemään mitään asiantilan kohentamiseksi, olisitteko ehdottamassa itsemurhaa vaihtoehdoksi?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.08.2020 13:54Mun mielestä aivan relevantti kysymys. Eihän gatin elämä ole pitkään aikaan ollut elämisen arvoista. Hänellä ei ole ollut aikomustakaan tehdä asialle mitään. Katkera rapajuoppo. Olisin itsekin voinut kysyä samaa.
Voihan vielä onni potkaista, selkäranka kun on lapamatoa löysempi niin ulkoinen tapahtuma siiden vaaditaan. Vaikka krapuloissa päin lyhtypylvästä, pari päivää unta ja herääminen kunnon olotilassa niin eiköhän siinä lekuri osaa ohjata lepositeisiin hetkeksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 21.08.2020 14:08
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.08.2020 13:54Mun mielestä aivan relevantti kysymys. Eihän gatin elämä ole pitkään aikaan ollut elämisen arvoista. Hänellä ei ole ollut aikomustakaan tehdä asialle mitään. Katkera rapajuoppo. Olisin itsekin voinut kysyä samaa.
Voihan vielä onni potkaista, selkäranka kun on lapamatoa löysempi niin ulkoinen tapahtuma siiden vaaditaan. Vaikka krapuloissa päin lyhtypylvästä, pari päivää unta ja herääminen kunnon olotilassa niin eiköhän siinä lekuri osaa ohjata lepositeisiin hetkeksi.
Oddsit on toki sen puolella, että krapuloissa päin naapuria.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 21.08.2020 13:57 Jos oma lapsenne tai muu läheinen olisi päihdeongelmainen ja masentunut eikä halukas tekemään mitään asiantilan kohentamiseksi, olisitteko ehdottamassa itsemurhaa vaihtoehdoksi?
+1

Voidaan lisätä; tai toivoisitteko, että joku ehdottaa hänelle itsemurhaa ratkaisuksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.08.2020 13:54
James Potkukelkka kirjoitti: 21.08.2020 13:12 ^Vesper, mun mielestäni noin ei pidä sanoa.
Mun mielestä aivan relevantti kysymys. Eihän gatin elämä ole pitkään aikaan ollut elämisen arvoista. Hänellä ei ole ollut aikomustakaan tehdä asialle mitään. Katkera rapajuoppo. Olisin itsekin voinut kysyä samaa.
Kuolemanpelko on ilmeisesti ihan hyvä motiivi elämäntapojen muuttamiseen. Gattiksella se ei näytä toimivan.

Yleisesti kannattaa lähestyä gattiksen elämäntilannetta kuitenkin siltä kannalta, että eikö gattis tosiaan voi kuvitella elämäänsä yhtään parempana tai edes vähemmän kiduttavan tuskaisena? Eikö se ole tavoittelun arvoista, että tuska ja epätoivo edes vähän helpottaisivat? Tähän asti gattiksen elämä ei ole ollut riittävän hirveää, jotta sitä kannattaisi yrittää parantaa niillä vähillä voimilla, jotka gattiksella on.

Me kaikki kuitenkin olemme gattiksia. Meillä kaikilla on samaa tuskaa, ehkä vähän vähemmän, mutta kuitenkin. Me kaikki voimme tehdä elämästämme vähän parempaa. Turha verrata itseään muihin ja kokea ylemmyyttä tai alemmuutta. Kannattaa keskittyä siihen, miten itse (ja läheiset) voi elää parempaa elämää.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.08.2020 14:21
So Hard kirjoitti: 21.08.2020 13:57 Jos oma lapsenne tai muu läheinen olisi päihdeongelmainen ja masentunut eikä halukas tekemään mitään asiantilan kohentamiseksi, olisitteko ehdottamassa itsemurhaa vaihtoehdoksi?
+1

Voidaan lisätä; tai toivoisitteko, että joku ehdottaa hänelle itsemurhaa ratkaisuksi?
Luepa aiempi viestini. Siihen tuo on huono vastine.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä suhtaudun gatin palstakäytöksensä mukaisesti ja realistisesti. Samanlainen itsekeskeinen, rasittava ja ilkeä juoppo kuin mikä tahansa vaikkapa työssäni kohtaamani. Miksi häntä pitää koko ajan hyysätä? Ohjeet on annettu jo tuhat kertaa, siinä ron 995 kertaa liikaa. Seuraava potilas, kiitos.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 21.08.2020 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Nimenomaan en kehottanut, eikö se käynyt viestissä selväksi?

Ihan aidosti yritin onkia sitä asiaa, mikä pitää Gattiksen hengissä. Jotainhan täytyy olla, voisiko sitä vahvistaa?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vesper kirjoitti: 21.08.2020 18:01
Ihan aidosti yritin onkia sitä asiaa, mikä pitää Gattiksen hengissä. Jotainhan täytyy olla, voisiko sitä vahvistaa?
Tota olen itsekin yrittänyt kaivella. Mutta ehkä alkoholi on kuski ja gat alkosta riittävästi energiaa voidakseen jatkaa alkon juomista. Muuten pitäisi olla esim syy syödä jotain.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.08.2020 17:33 Mä suhtaudun gatin palstakäytöksensä mukaisesti ja realistisesti. Samanlainen itsekeskeinen, rasittava ja ilkeä juoppo kuin mikä tahansa vaikkapa työssäni kohtaamani. Miksi häntä pitää koko ajan hyysätä? Ohjeet on annettu jo tuhat kertaa, siinä ron 995 kertaa liikaa. Seuraava potilas, kiitos.
No sä teet sitä työksi, me muut vain harrastetaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.08.2020 20:11 Mutta ehkä alkoholi on kuski ja gat alkosta riittävästi energiaa voidakseen jatkaa alkon juomista.
Alkoholi on gattikselle aivoihin pesiytynyt parasiitti joka on muuttanut isäntäeläimen ripulivaippazombieksi.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 21.08.2020 12:28 Kukaan ei kuole vanhuuteen. Kyllä lopullinen kuolemansyy on muu kuin ikä, diagnotisoitavissa ja kenties hoidettavissakin että edes pari kolme ikävuotta lisää ja sitten kivuttomampi kuolema.
Viimeinen omaa sukupolveaan edustanut sukulaiseni kuoli keväällä 95 vuoden iässä. Hänellä oli kyllä ysikymppisenä todettu sydänvika, joka olisi nuoremmalla voitu leikata hyvin, mutta riskit olivat jo liian suuret. Hän asui kotona loppuun asti. Viimeisinä päivinä elimistö alkoi vaan pettää joka osalta, voisi sanoa vanhuuteen kuolemiseksi. Hän vielä sairaalaan vietäessä kertoi reippaasti tietonsa hoitajalle, vaikka elinaikaa oli odotettavissa puolen vuorokautta.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 21.08.2020 11:26 Lääkärit on Suomessa on koulutettu rutiinitapauksiin, joita on 90-95-98 prosenttia tilanteista (arvioni). Ja oppineet pitämään potilaita tyhminä kansanihmisinä. Joita suurin osa onkin, mutta ei kaikki.

Ei lääkäreillä ole kokemusta eikä kiinnostusta ja aikaa sen pidemmälle miettiä. Tuskin edes yliopistosairaaloissa, luulen ma. '
Mistähän maasta sitten löytyy niitä parempia lääkäreitä? Suurin osa vastaantukevista on varsinkin terveyskeskuslääkäreillä rutiinitapauksia. Itsensä diagnosoineet ovat varmaan kasvava joukko, kiitos netin.

Osaatko asettaa itseäsi lääkärin asemaan?
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

Gastroskopian tehnyt lääkäri kirjoitti reseptin sappihapporipuliin. Kolmen päivän käytön jälkeen olen varovaisen toiveikas. Vessakäyntien määrä pudonnut murto-osaan ja vatsavaivat helpottaneet noin 75%.

Mitä enemmän luen aiheesta, sitä enemmän ihmettelen. Olen valittanut näitä vatsa- ja suolistovaivoja kohta kaksi vuotta ja nyt ensimmäinen lääkäri kuunteli, otti kopin ja teki jotain. Ja esiintyvyys sappirakostaan luopuneilla todella yleistä. Ketään vissiin ei vaan kiinnostanut. Miksipä syöpälääkäri kiinnostuisi potilaan vatsavaivoista?

Syystä X tätä lääkettä on kirotun vaikea saada. Netistä löytyy 10 vuotta vanhoja keksustelusäikeitä aiheesta. Aika erikoista että sama lääke kärsii noin pitkään toimitusvaikeuksista. Ettei vaan hintavedätys?

Toki troppi on syöpälääkkeisiin verrattuna naurettavan halpa. Ttästäkin tulisi vuodessa 500-1000 euroa ylimääräistä kulunkia, ellei sitten onnistu saamaan erityiskorvattavuutta :evil:
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti: 24.08.2020 7:44

Toki troppi on syöpälääkkeisiin verrattuna naurettavan halpa. Ttästäkin tulisi vuodessa 500-1000 euroa ylimääräistä kulunkia, ellei sitten onnistu saamaan erityiskorvattavuutta :evil:
Kun lääkkeellä on vähintään peruskorvattavuus, joka ainakin Questranilla (onko sitä kirjoitettu?) on, niin se kerryttää lääkekattoa.

https://www.kela.fi/laakkeet_laakekatto

https://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakeko ... omavastuut

Eli jos sulla lääkekatto paukkuu muutenkin, et käytännössä maksa tuosta mitään. Tarkalleen maksat ymmärtääkseni 2,5 euroa ostokerta ko. lääkkeestä sen jälkeen, kun vuotuinen lääkekatto on täyttynyt. Eo koskee kaikkia lääkkeitä, joilla on vähintään Kelan peruskorvaus. JOs lääke ei kuulu lainkaan Kelan korvattavuuden piiriin, silloin ko. vuosikatto ei koska kyseistä lääkettä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin