Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

"Jos lapsella on allerginen nuha, yksittäisiä aivastuksia tai jos hänen nenänsä alkaa valua ulos mennessä mutta oireilu loppuu sisätiloissa, lapsi voi mennä kouluun tai varhaiskasvatukseen, kunhan hänen yleistilansa on muuten normaali eikä infektio-oireita ole."

Olisivat kuunnelleet minua, eivätkä sohardia, joka halusi vain hakata minut ja käytönnössä kaikki muutkin järkevät pienten lasten vanhemmat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Katsoin worldometerin koronatietoja viime ajoilta. Otin Ranskan ihmettelyyn, koska siellä on suhteellisesti selvästi verrokkimaitaan enemmän koronatartuntuja viime aikoina. Itse asiassa määrällisesti tartuntoja on toisessa aallossa saman verran kuin ensimmisessä aallossa. Kuolleita laskin pyöreästi olevan 1/20 ekasta aallosta. Tämähän on merkittävän pieni osuu.

Vaikka testausmääriä olisi Ranskassa nostettu ja hoitoprosessi kehittynyt, niin en oikein muuta keksi jäljelle jääväksi syyksi kuin virus olisi mutatoitunut lempeämmäksi. Tietenkin, jos tartunnan saaneista suurempi osa on nuoria/keski-ikäisiä, niin tämä myös osaltaan vaikuttaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuosta tappavuuden vähenemisestä on ollut viitteitä. Hoito on myös kehittynyt paljon. Alussahan tehohoitoon joutuneista iso osa menehtyi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Viime perjantaina astmaattiset keuhkoni tekivät taas tenän. Koska kyseessä oli tyypillinen astman pahenemisvaiheen oire, en mennyt koronatestiin. Sen sijaan odotin maanantaihin ja soitin keskitettyyn neuvolapuhelinpalveluun. Oireiden ja historian perusteella terveydenhoitaja varasi minulle ajan tiistaille ja sanoi, että jos tila huononee niin täytyy mennä päivystykseen. Tietysti, duh.

Lääkäri kyseli, keskusteli ja kuunteli sekä minua että keuhkojani ja määräsi kortisonikuurin, mutta ei koronatestiä. En myöskään saanut nuhteita siitä, että en heti itse hakeutunut koronatestiin. Tänään jo puhalsin PEF-mittarilla hiukan normaalia suurempia tuloksia.

Lapissa ei edelleenkään ole epidemiaa. Sen verran olen pehmentänyt jyrkkää kantaani koronatestin suhteen, että jos saisin tietää altistuneeni ja kehittäisin oireita, voisin viedä nenäni ronkittavaksi. Ja sitten tietysti jos pitäisi mennä sairaalaan osastolle ja siihen vaadittaisiin testi. Muuten jatkan tällä samalla linjalla ja jos flunssan oireita tulee, eristäydyn kotiini kokonaan vähäksi aikaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suomeen matkustamista ollaan helpottamassa. Hyvä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006630887.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:00 Suomeen matkustamista ollaan helpottamassa. Hyvä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006630887.html
Pihvi lienee tuo "Jatkossa Suomi vaatii jokseenkin kaikilta vapaa-ajan matkailijoita lähtömaasta otetun koronatautitestin." Silloinhan on ihan sama vapautetaanko matkustamista vai ei.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.09.2020 12:03
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:00 Suomeen matkustamista ollaan helpottamassa. Hyvä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006630887.html
Pihvi lienee tuo "Jatkossa Suomi vaatii jokseenkin kaikilta vapaa-ajan matkailijoita lähtömaasta otetun koronatautitestin." Silloinhan on ihan sama vapautetaanko matkustamista vai ei.
Nythän Suomeen ei pääse ilman karanteenia, vaikka testejä tehtäisiin tunnin välein, eli on tuolla suuri merkitys. Ei viikonloppumatkalle Lappiin tuleva halua olla sitä aikaa karanteenissa. Koronatestissä käyminen sen sijaan onnistunee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:26
So Hard kirjoitti: 10.09.2020 12:03
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:00 Suomeen matkustamista ollaan helpottamassa. Hyvä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006630887.html
Pihvi lienee tuo "Jatkossa Suomi vaatii jokseenkin kaikilta vapaa-ajan matkailijoita lähtömaasta otetun koronatautitestin." Silloinhan on ihan sama vapautetaanko matkustamista vai ei.
Nythän Suomeen ei pääse ilman karanteenia, vaikka testejä tehtäisiin tunnin välein, eli on tuolla suuri merkitys. Ei viikonloppumatkalle Lappiin tuleva halua olla sitä aikaa karanteenissa. Koronatestissä käyminen sen sijaan onnistunee.
Mitenniin ei pääse ilman karanteenia? Suurinta osaa matkustajista ei laiteta mihinkään karanteeniin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kaikkien muiden paitsi vihreistä maista tulevien pitäisi olla 14 vrk omaehtoisessa karanteenissa.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... rviointiin

"Oransseista ja punaisista maista Suomeen saapuville suositellaan omaehtoista karanteenia. "
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:49 ^Kaikkien muiden paitsi vihreistä maista tulevien pitäisi olla 14 vrk omaehtoisessa karanteenissa.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... rviointiin

"Oransseista ja punaisista maista Suomeen saapuville suositellaan omaehtoista karanteenia. "
Luuletko siis oikeasti että tuota ei-sitovaa suositusta joku noudattaa? :D
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.09.2020 12:51
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 12:49 ^Kaikkien muiden paitsi vihreistä maista tulevien pitäisi olla 14 vrk omaehtoisessa karanteenissa.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... rviointiin

"Oransseista ja punaisista maista Suomeen saapuville suositellaan omaehtoista karanteenia. "
Luuletko siis oikeasti että tuota ei-sitovaa suositusta joku noudattaa? :D
Matkanjärjestäjät mitä ilmeisimmin kokevat, että tarvitsee noudattaa. Miksi muuten kovasti kyselevät esim. Lapin charter-matkojen kohtaloa..
Uskoakseni vaikea myydä esim. englantilaiselle perheelle viikonloppumatkaa joulupukkia katsomaan, kun virallinen ohje on tuo.

"Lapin matkailuyritysten tavoite ja toive on, että ensin sallittaisiin charter- eli tilausmatkailu, koska se on muuta matkustusta paremmin hallittavissa."

https://yle.fi/uutiset/3-11509058

En tiedä, onko charter-matkoja siis faktisesti kielletty, mutta yrittäjien näkemys on tuo.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KOrjaus: se ei ehkä olekaan omaehtoinen karanteeni, mikä rajoittaa vaan tämä

https://valtioneuvosto.fi/tietoa-korona ... uositukset

Kohta Matkustaminen Suomen rajojen yli/ Sisä- ja ulkorajaliikenne

Sisärajaliikenteellä tarkoitetaan liikkumista Schengen-alueella. Koko Schengen-alueelta on mahdollista paluuliikenne Suomeen, työmatkaliikenne ja muu välttämätön liikenne.

Ulkorajoilla sallitaan paluuliikenne Suomeen, kauttakulkuliikenne Helsinki-Vantaan lentokentällä ja muu välttämätön liikenne. Suomen kansalaisen perheenjäsenten maahanpääsy on mahdollista kansallisuudesta riippumatta.
Eli tällä hetkellä Suomeen ei saa tulla turistina muista kuin ko. kohdassa erikseen luetelluista maista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Jääkiekkoilijat levittävät virusta miksei seumessa siirrytty jääkiekkokuplaan kuten NHLssä?
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/3090785
Lapin elinkeinot saa mennä jos ei hommat suju..

Harrastakaamme yksilölajeja?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Elokuvan nimeksi tulee yhdet häät ja seitsemät hautajaiset.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d88 ... 4d353a4897

Varmaan oli ikimuistoinen tilaisuus jota lämmöllä vuosien päästä mietitään.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Jätin keväällä neljäveen autoon tabletin kanssa siksi puoleksi tunniksi. Ei oikein vaihtoehtoja aina.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti: 17.09.2020 13:11 Edessä olisi markettireissu. Varmaan viimeinen ipanan kanssa aikoihin, tein saman päätöksen keväällä että käyn siellä yksin.
Asutko jossain böndellä, jossa ei saa tilattua ruokaa kotiovelle?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti: 17.09.2020 18:37
En. Mutta keväällä kun kriisit olivat tulilla viive tilauksesta toimitukseen oli viikkoja.
Niitä slotteja joo piti varata viikkoja etukäteen. Mutta mikäs ongelma tuo nyt oli.

Edit: kerran ystävällinen kauppias soitti, että täällä korissa on yksi kurkku, oletko varma? Kiitin ja täydensin korin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tämä korona-ajan pointti niinku on ottaa hajurakoa yhteiskuntaan.

Tai itse ajattelen sen niin, että jos ihmiskontaktibudjetti on rajallinen niin käytän sen mieluummin ystäviin kuin kauppaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2020 20:03

Edit: kerran ystävällinen kauppias soitti, että täällä korissa on yksi kurkku, oletko varma? Kiitin ja täydensin korin.
Olisit vastannut " kyllä. Laittakaa taksilla tulemaan, täällä odotetaan".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ joskus Hendricks GT kaipaa kurkkua
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en ole tilannut vielä kertaakaan elintarvikkeita kotiovelle. Asun kyllä böndellä, mutta kai tännekin kuljettajia olisi. Mutta toistaiseksi systeemi on tuntunut aivan liian jäykältä suhteessa arviooni kaupassakäynnin riskeistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Meille vaimo on tilannut monta kertaa ja hyvin tulleet perille. Hänellä on jokin salainen systeemikin, jolla saa ajat seuraavalle päivälle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Yksin asuvalla saattaakin tulla ostoksia niin vähän, etä ne on näppärä noukkia mukaan ohimennen jostain.

Useamman kuin yhden henkilön tapauksessa ruuan ostaminen verkosta on halvinta tarjolla olevaa vapaa-aikaa. Kotiinkuljetus maksaa alle 10€ ja sillä säästää noin tunnin aikaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.09.2020 9:24 suhteessa arviooni kaupassakäynnin riskeistä.
Käytän nykyään kaupassa asioidessani maskia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vaikka kolme lasta ja vaimo taloudessa, niin ei mitään tarvetta ruokatilaukselle. Lähi Prismassa ehtii kyllä käydä joka toinen päivä ja siellä on helppo sitten kulloisilla mielihaluilla tehdä ostopäätöksiä. Kaupassa kuluu matkoineen kaikkineen joku 40min.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin