Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.08.2020 21:58
James Potkukelkka kirjoitti: 17.08.2020 17:40 Tesla on lähtenyt aivan maata kiertävälle radalle. Mun pörssisalkusta on nyt aika tarkasti puolet Teslaa, koska Tesla possa on kuusinkertaistunut. Jos kymmenkertaistuu, myyn osan pois. Olen aika varma, että _pitäisi_ myydä nyt jo puolet pois. Varmaan aika montaa Nokian omistajaakin harmittaa, että eivät aikoinaan myydet 65 eurossa pois...
Etkös sä puhu kovasti hajauttaminen puolesta ja silti noin iso paino yhdellä.
Joo. Hajauttamismielessä tuo on ehdottomasti nyt väärin. Mutta kun ostin Teslan, se oli alle 10% salkun painosta. Nyt vain sitten nousun takia muodostaa puolet salkusta. Eli salkkua pitäisi tasapainottaa kyllä.

Mutta tässä on toisaalta se näkökulma, että jos ostaa kovan riskin korkean volan osaketta ja tietää tekevänsä riskisijoituksen, täytyy sietää sitä riskiä myös silloin, kun se toteutuu positiivisesti. Jos myy heti pois, kun nousee, niin silloin vie itseltään mahdollisuuden riskisijoituksen positiivisesta riskistä. Eli jos leikkaat itseltäsi pois riskin positiiviset toteumat, altistat itsesi vain negatiiviselle riskille ja ehkäiset positiiviset skenaariot.

Mutta krisallipallolle olisi tietysti käyttöä. Jos Tesla kahden vuoden päästä on kymmenesosa nykyisestä, varmasti harmittaa, että en myynyt. Mutta olen siis etukäteen laittanut itselle rajan, että kymmenkertaistuessa myyn osan pois.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.08.2020 8:28 Mutta tässä on toisaalta se näkökulma, että jos ostaa kovan riskin korkean volan osaketta ja tietää tekevänsä riskisijoituksen, täytyy sietää sitä riskiä myös silloin, kun se toteutuu positiivisesti. Jos myy heti pois, kun nousee, niin silloin vie itseltään mahdollisuuden riskisijoituksen positiivisesta riskistä. Eli jos leikkaat itseltäsi pois riskin positiiviset toteumat, altistat itsesi vain negatiiviselle riskille ja ehkäiset positiiviset skenaariot.
Noin itsekin järkeilisin. Varsinkin Teslan tyyppisen firman kohdalla, joka joko disruptoi oman teollisuudenalansa tai kuihtuu mitättömäksi. Oleellista on se otettu riski ostohetkellä. Toinen pohdinnan paikka tulee sitten isomman nousun jälkeen, kun mahdollisella laskulla on merkitystä omaan talouteen. Ja voihan sitä ottaa näkemystä arvostustasoihin, mutta harvan maallikon kannattaa tuollaista pohtia.

Model Y vaikuttaa arvioiden perusteella paremmalta autolta kuin Model 3. Tesla tekee positiivista kassavirtaa, joten vaikuttaa siltä, että ei firma ihan heti konkkaan ole menossa. Kilpailijoilta ei edelleenkään ole tullut ulos puhtaita sähköjä, jotka olisivat nostattaneet erityistä kiinnostusta. Akkukapasiteetin nostosta kaikki puhuvat ja puhisevat, mutta akkutehtaat eivät vielä ole pystyssä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Taidan myydä puolet Teslasta pois. Ilmeinen kupla ja tuotto 744%.

Nyt niin suuri osa sijoitusvarallisuudesta, että aiheuttaa tarpeetonta stressiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2020 12:06 Taidan myydä puolet Teslasta pois. Ilmeinen kupla ja tuotto 744%.

Nyt niin suuri osa sijoitusvarallisuudesta, että aiheuttaa tarpeetonta stressiä.
Rationaalistahan se on sijoitusoppien näkökulmasta joka tapauksessa vaikka ei stressaisi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Löin lappua laitaan niin kovalla innolla 100 kpl:n erissä, että
meni lopulta 57% possasta. Lopuille en tee varmaan mitään pitkään aikaan, jos koskaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2020 17:38 Löin lappua laitaan niin kovalla innolla 100 kpl:n erissä, että
meni lopulta 57% possasta. Lopuille en tee varmaan mitään pitkään aikaan, jos koskaan.
Aika hyvä ajoitus.

https://edition.cnn.com/2020/09/03/inve ... index.html
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^joo. Mutta täysin sattumaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 8:22 ^joo. Mutta täysin sattumaa.
Älä nyt esitä rationaalista! Kuitenkin ajattelet, että kyseessä on sun huikea vainusi ja ylivertainen analyysisi!

Käsittääkseni on aika robusti koetulos, että kun koehenkilöt laitetaan pelaamaan Monopolia siten, että alkuasetelema ei ole tasainen, vaan toiset ovat valmiiksi huikeassa etulyöntiasemassa, niin muutaman kierroksen jälkeen nämä peliä dominoivat tyypit uskovat vilpittömästi, että menestyksensä johtuu heidän loistavista strategisista valinnoistaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.09.2020 8:52 Käsittääkseni on aika robusti koetulos, että kun koehenkilöt laitetaan pelaamaan Monopolia siten, että alkuasetelema ei ole tasainen, vaan toiset ovat valmiiksi huikeassa etulyöntiasemassa, niin muutaman kierroksen jälkeen nämä peliä dominoivat tyypit uskovat vilpittömästi, että menestyksensä johtuu heidän loistavista strategisista valinnoistaan.
Noinhan se menee. Jos olet sattunut syntymään Suomeen, tulkitset paremman elintasosi tarkoittavan, että olet jotenkin kyvykkäämpi ihminen kuin jonkun köyhemmän maan kansalainen. Jos olet päätynyt duuniin toimialalle, jolla menee hyvin, päättelet pian, että sinä ja duunikaverisi ovat fiksumpia kuin noi makkaratehtaan jannut.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 04.09.2020 8:52
James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 8:22 ^joo. Mutta täysin sattumaa.
Älä nyt esitä rationaalista! Kuitenkin ajattelet, että kyseessä on sun huikea vainusi ja ylivertainen analyysisi!

Käsittääkseni on aika robusti koetulos, että kun koehenkilöt laitetaan pelaamaan Monopolia siten, että alkuasetelema ei ole tasainen, vaan toiset ovat valmiiksi huikeassa etulyöntiasemassa, niin muutaman kierroksen jälkeen nämä peliä dominoivat tyypit uskovat vilpittömästi, että menestyksensä johtuu heidän loistavista strategisista valinnoistaan.
Olen lukenut osakemarkkinoiden random walkista ja tehokkaiden markkinoiden teoriasta uskoakseni riittävän nuorena ja vastaanottavaisena. Nythän olisi enää mahdotonta kääntää päätä. Eli uskon vilpittömästi, että kukaan ei tiedä muita paremmin ja että markkinoita ei pysty voittamaan toistetusti (paitsi sattumalta). Jos järjestettäisiin maailmanlaajuiset pudotuspelityyliset kolikonheittokisat, joku selvityisi koko maailman voittajaksi puhtaasti sattumalta. Eli mielestäni vilpittömästi uskon, että kukaan ei tiedä.

Mun päätös myydä puolet tesloista perustui salkun odotetun volatiliteetin pienentämiseen. Se taas on matemaattinen fakta.

Jos sä luettueasi nuo robustit tulokset pelaisit monopolia ja voittaisit, uskoisitko sen johtuvan kyvykkyydestäsi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 9:03
urpiainen kirjoitti: 04.09.2020 8:52
James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 8:22 ^joo. Mutta täysin sattumaa.
Älä nyt esitä rationaalista! Kuitenkin ajattelet, että kyseessä on sun huikea vainusi ja ylivertainen analyysisi!

Käsittääkseni on aika robusti koetulos, että kun koehenkilöt laitetaan pelaamaan Monopolia siten, että alkuasetelema ei ole tasainen, vaan toiset ovat valmiiksi huikeassa etulyöntiasemassa, niin muutaman kierroksen jälkeen nämä peliä dominoivat tyypit uskovat vilpittömästi, että menestyksensä johtuu heidän loistavista strategisista valinnoistaan.
Olen lukenut osakemarkkinoiden random walkista ja tehokkaiden markkinoiden teoriasta uskoakseni riittävän nuorena ja vastaanottavaisena. Nythän olisi enää mahdotonta kääntää päätä. Eli uskon vilpittömästi, että kukaan ei tiedä muita paremmin ja että markkinoita ei pysty voittamaan toistetusti (paitsi sattumalta). Jos järjestettäisiin maailmanlaajuiset pudotuspelityyliset kolikonheittokisat, joku selvityisi koko maailman voittajaksi puhtaasti sattumalta. Eli mielestäni vilpittömästi uskon, että kukaan ei tiedä.

Jos sä luettueasi nuo robustit tulokset pelaisit monopolia ja voittaisit, uskoisitko sen johtuvan kyvykkyydestäsi?
Uskon kyllä sua. Sä olet tällaisessa varmaan harvinaisen realistinen. Pahoin pelkään, että omassa monopolipelissäni vähän harmittelisin sitä, että muut saattavat luulla, että pärjäämiseni johtuu alkuasetelmasta ja tuurista, kun todellisuudessa määräävänä tekijänä on nerokkuuteni.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 8:22 ^joo. Mutta täysin sattumaa.
Tietysti sattumaa osin, mutta toisaalta pohjalla oleva tietosi johti angstiin kuplasta ja reagoit hieman aiemmin kuin muut kotiuttamaan kuplaa. Se ei ole sattumaa vaan tietopohjainen päätös. Sattumaa olisi se, että olisit ilman järkiperustetta vain ollut sitä mieltä voisinpas vähän myydeskellä Teslaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 8:22 ^joo. Mutta täysin sattumaa.
Perhosvaikutus. Yhden lääkärin myynnit triggeröivät koko laskun.

Edit: ja algoritmit lukivat aikeesta Kitinästä!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2020 9:03 Jos järjestettäisiin maailmanlaajuiset pudotuspelityyliset kolikonheittokisat, joku selvityisi koko maailman voittajaksi puhtaasti sattumalta.
Parhaita on nää osakesijoituskisat.

Otetaan 100 salkkua.
50 sijoittaa 1 x D100 noppaan
50 sijoittaa 15 x D6 noppaan

D6 nopat tarjoavat paremman odotusarvon, mutta noin isosta joukosta _joku_ D100 noppiin sijoittaneista luultavasti onnistuu parhaiten. Isosta joukosta riskipitoiset kohteet nousevat aina voittajiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 04.09.2020 9:06 Pahoin pelkään, että omassa monopolipelissäni vähän harmittelisin sitä, että muut saattavat luulla, että pärjäämiseni johtuu alkuasetelmasta ja tuurista, kun todellisuudessa määräävänä tekijänä on nerokkuuteni.
:D En usko sua
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun parasta ennen -päivä on kaukana takana ja eläköitymiseen enää reilu 10 vuotta, niin olen alkanut siirtää salkkua enemmän osinkopapereiden suuntaan. Siis tavoitteena, että salkussa olisi aiempaa enemmän mahdollisimman tylsiä (siis vakaita) firmoja, jotka maksaisivat hyvää osinkoa. Nyt kun Teslasta tuli myytyä osa, täytyy miettiä, mihin sijoittaisi.

Toisaalta tietysti mietityttää, koska tulee seuraava iso dippi ja täytyy pitää käteistä sen varalla myös.

Mutta ilmeisesti nyt laitan Fortumiin ja Teliaan. Perusteluna, että sähköä ja nettikaistaa tarvitaan aina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole vielä tehnyt mitään. En tiedä, mitä tämä tarkoittaisi Fortumille...

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006628312.html

edit: eo linkki ilmeisesti vain tilaajille.

Eli kyse tästä

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... -poisoning

Fortum on Uniperin pääomistaja 73 prosentin omistuksella ja Uniper mukana putkessa. Uniper ilmeisesti lainoittanut putkea yli miljardilla.

Fortum ei kyllä ole viime viikkoina liikahtanut juurikaan, eli ilmeisesti putkeen liittyvä epävarmuus jo diskontattuna kurssiin. Putkihan ollut vaikeuksissa jo aiemmin Yhdysvaltojen pakotteiden takia. Viimeksi mainitut pakotteet kyllä kummallisia, Yhdysvallat laittaa pakotteita liittolaistensa bisneksiin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Myin loputkin Teslat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2020 17:29 Myin loputkin Teslat.
Menikö usko?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olin etukäteen laittanut itselleni rajan, jossa myyn, jos putoaa sen alle. Eli myin, jotta pääsin ottamaan voitot lopuistakin. Ehkä muutaman vuoden päästä harmittaa. Tai sitten ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 13.07.2020 12:59 Kovasti tekisi mieli shortata teslaa.
Prkl.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 08.09.2020 20:59
Bluntly kirjoitti: 13.07.2020 12:59 Kovasti tekisi mieli shortata teslaa.
Prkl.
Kirjoitit noin 13.7, silloin päättökurssi 299.41, eilen 330. Eli jos olisit silloin shortannut, olisit vielä tappiolla. Tai toisin sanoen, jos hinnassa 299 olit sitä mieltä, että kannattaa shortata, varmaan olet nytkin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kovin himo oli viime viikolla.
bear.jpg
bear.jpg (86.69 KiB) Katsottu 1150 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

hindsight is 20/20
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kojamo on kiinnostava kohde.

Omistajilla on niin suora yhteys poliittisiin päättäjiin, että tuskin tehdään muutoksia, jotka olisivat firmalle haitallisia

https://kojamo.fi/sijoittajat/osakkeenomistajat/

Asumistukijärjestelmän muutos olisi riski, mutta eivätköhän omistajat pidä huolen, että sellaista ei tapahdu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin