Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 17:37
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2020 16:48 Eli en vieläkään tajua tätä. Ilman mitään öhö öhö naureskelua. Näyttelemisen ideahan nimenomaan on, että näytellään? Miksi syntymähetkellä mieheksi arvioidun näyttelijän pitäisi aidosti kokea olevansa nainen voidakseen näytellä sellaista?
Mä en siis vieläkään oikein tiedä, mitä ajattelen tästä keissistä. Mutta minusta on siis ihan hyvä pohtia näitä, eikä syöksyä suoraan mihinkään johtopäätökseen. Mutta itse kysymykseesi en osaa vastata paremmin kuin mitä jo tein. Nouseeko mielestäsi sama kysymys samalla tavalla black facen suhteen?
Black facehan on täysin oma ilmiönsä. Siinä valkoihoinen henkilö ei näyttele mustaa, vaan naurettavaa karikatyyriä mustasta. Black face meikkihän esim. tehdään niin, että ei ole edes tarkoitus aidosti näyttää mustaihoiselta ja koko black facen idea on mustille nauraminen.

Mun mielestäni tämä nyt käsillä oleva juttu vertautuu aivan siihen, että näyttelijä näyttelee olevansa rakastunut vastanäyttelijäänsä, vaikka ei todellisuudessa olekaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 12:51 Lisäksi tällä roolituksella olisi oikein alleviivattu sitä luentaa, että tällaiset transnaiset ovat kuitenkin oikeasti miehiä. Uskon, että ao. vähemmistö olisi ollut paljon tyytyväisempi, jos rooliin olisi valittu heteronainen.
Nyt jos haluaisin, voisin heti löydä sua cis-normisuudella! Transnaisethan ovat mun käsittääkseni oikeaoppisesti arvioiden heteroita. He kokevat mun ymmärtääkseni vetoa miehiin? Voin toki olla väärässä. Mutta anyway en ymmärrä, miksi cisnainen transnaisen roolissa olisi jotenkin parempi, kuin cismies transnaisen roolissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2020 17:50
urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 17:37
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2020 16:48 Eli en vieläkään tajua tätä. Ilman mitään öhö öhö naureskelua. Näyttelemisen ideahan nimenomaan on, että näytellään? Miksi syntymähetkellä mieheksi arvioidun näyttelijän pitäisi aidosti kokea olevansa nainen voidakseen näytellä sellaista?
Mä en siis vieläkään oikein tiedä, mitä ajattelen tästä keissistä. Mutta minusta on siis ihan hyvä pohtia näitä, eikä syöksyä suoraan mihinkään johtopäätökseen. Mutta itse kysymykseesi en osaa vastata paremmin kuin mitä jo tein. Nouseeko mielestäsi sama kysymys samalla tavalla black facen suhteen?
Black facehan on täysin oma ilmiönsä. Siinä valkoihoinen henkilö ei näyttele mustaa, vaan naurettavaa karikatyyriä mustasta. Black face meikkihän esim. tehdään niin, että ei ole edes tarkoitus aidosti näyttää mustaihoiselta ja koko black facen idea on mustille nauraminen.

Mun mielestäni tämä nyt käsillä oleva juttu vertautuu aivan siihen, että näyttelijä näyttelee olevansa rakastunut vastanäyttelijäänsä, vaikka ei todellisuudessa olekaan.
Mm. Kai blackface on vähän monimutkaisempi ilmiö teatterin historiassa? Uskon, että joku aika sitten oli ihan normaalia, että Othellossa nimiosaa esitettiin tummaihoiseksi maskeerattuna, nyt tätä ei varmaan tee moni teatteri- tai oopperatalo. Eli ilmiö on ollut myös ns. korkeakulttuurin puolella. Ei se ehkä niin paljon eroa harvinaisempien sukupuoli-identiteettien esittämisestä, jossa myös on ollut erilaisia kerrostumia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eihän teatterissa enää useinkaan näe kovin vahvoja maskeerauksia? Onko se ok, jos valkoinen esittää mustaa ilman kenkälankkia?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2020 18:06
urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 12:51 Lisäksi tällä roolituksella olisi oikein alleviivattu sitä luentaa, että tällaiset transnaiset ovat kuitenkin oikeasti miehiä. Uskon, että ao. vähemmistö olisi ollut paljon tyytyväisempi, jos rooliin olisi valittu heteronainen.
Nyt jos haluaisin, voisin heti löydä sua cis-normisuudella! Transnaisethan ovat mun käsittääkseni oikeaoppisesti arvioiden heteroita. He kokevat mun ymmärtääkseni vetoa miehiin? Voin toki olla väärässä. Mutta anyway en ymmärrä, miksi cisnainen transnaisen roolissa olisi jotenkin parempi, kuin cismies transnaisen roolissa.
Tässä pitää kyllä olla tosi tarkkana terminologian kanssa. Tarkoitin, että transnaiset kai haluavat olla ensisijaisesti naisia, ja toivovat yhteiskunnan tunnustavan heidän naiseutensa. Yksi merkki tästä tunnustamisesta olisi esimerkiksi se, että lähtökohtaisesti transnaisen roolia esittää nainen (jollain etumerkillä), ei mies. Olet toki oikeassa siinä, että seksuaalinen suuntautuminen on tässä vähän asiaan liittymätöntä. Tarkoitin, että jos pitää valita enemmistönaisen ja enemmistömiehen välillä, valinnan soisi osuvan naiseen. Siksi cisnainen transnaisen roolissa on lähtökohtaisesti arvostavampi kuin cismies transnaisen roolissa. Tämä kai oli miesnäyttelijänkin pointti: on tarkoitus esittää miestä, joka identifioituu mieheksi, mutta pukeutuu naiseksi (siis transvestiittimiestä, ei transnaista). Hankalaa on kyllä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 13:29 Edit. Näköjään muiden mielestä hahmon tarkka taustoitus oli ratkaisevaa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006635404.html
Toisaalla tuli vastaan: "Eri ihmisten suorittamien arkeologisten internetkaivausten tuloksena kyse on mitä ilmeisimmin siitä, että jo alkuperäistä näytelmäsovitusta laadittaessa vuonna 2007 on käytetty sekaisin termejä transvestite ja transsexual tajuamatta näiden eroa tai välttämättä siitä"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Eikös olisi vaan parasta seurata puhekielen käytäntöjä ja luopua sukupuoliviittauksista sekä persoonamuodoista?

Se pukee päälleen mekon...
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 19:57
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2020 17:50
urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 17:37
Mä en siis vieläkään oikein tiedä, mitä ajattelen tästä keissistä. Mutta minusta on siis ihan hyvä pohtia näitä, eikä syöksyä suoraan mihinkään johtopäätökseen. Mutta itse kysymykseesi en osaa vastata paremmin kuin mitä jo tein. Nouseeko mielestäsi sama kysymys samalla tavalla black facen suhteen?
Black facehan on täysin oma ilmiönsä. Siinä valkoihoinen henkilö ei näyttele mustaa, vaan naurettavaa karikatyyriä mustasta. Black face meikkihän esim. tehdään niin, että ei ole edes tarkoitus aidosti näyttää mustaihoiselta ja koko black facen idea on mustille nauraminen.

Mun mielestäni tämä nyt käsillä oleva juttu vertautuu aivan siihen, että näyttelijä näyttelee olevansa rakastunut vastanäyttelijäänsä, vaikka ei todellisuudessa olekaan.
Mm. Kai blackface on vähän monimutkaisempi ilmiö teatterin historiassa? Uskon, että joku aika sitten oli ihan normaalia, että Othellossa nimiosaa esitettiin tummaihoiseksi maskeerattuna, nyt tätä ei varmaan tee moni teatteri- tai oopperatalo. Eli ilmiö on ollut myös ns. korkeakulttuurin puolella. Ei se ehkä niin paljon eroa harvinaisempien sukupuoli-identiteettien esittämisestä, jossa myös on ollut erilaisia kerrostumia.
Ok. Luulin, että termilla black face viitataan nimenomaan minstrel show -tyyppiseen. Eli saako ihminen esittää eri rotua, jos tekee sen ilman mitään negatiivisia tarkoitusperiä? En osaa sanoa.

Onko muuten tiernapoikien esittäminen puhtaasti kantasuomalaisella kokoonpanolla vielä PC?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 8:36
urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 19:57
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2020 17:50

Black facehan on täysin oma ilmiönsä. Siinä valkoihoinen henkilö ei näyttele mustaa, vaan naurettavaa karikatyyriä mustasta. Black face meikkihän esim. tehdään niin, että ei ole edes tarkoitus aidosti näyttää mustaihoiselta ja koko black facen idea on mustille nauraminen.

Mun mielestäni tämä nyt käsillä oleva juttu vertautuu aivan siihen, että näyttelijä näyttelee olevansa rakastunut vastanäyttelijäänsä, vaikka ei todellisuudessa olekaan.
Mm. Kai blackface on vähän monimutkaisempi ilmiö teatterin historiassa? Uskon, että joku aika sitten oli ihan normaalia, että Othellossa nimiosaa esitettiin tummaihoiseksi maskeerattuna, nyt tätä ei varmaan tee moni teatteri- tai oopperatalo. Eli ilmiö on ollut myös ns. korkeakulttuurin puolella. Ei se ehkä niin paljon eroa harvinaisempien sukupuoli-identiteettien esittämisestä, jossa myös on ollut erilaisia kerrostumia.
Ok. Luulin, että termilla black face viitataan nimenomaan minstrel show -tyyppiseen. Eli saako ihminen esittää eri rotua, jos tekee sen ilman mitään negatiivisia tarkoitusperiä? En osaa sanoa.

Onko muuten tiernapoikien esittäminen puhtaasti kantasuomalaisella kokoonpanolla vielä PC?
Voi olla, että joku viittaa noin, mutta mä käytän sanoja miten lystään :leuhka: Vakavammin, tavallaan mun pointti just tässä on ollut, että mikään ei ole "täysin oma ilmiönsä" vaan teatterin(kin) ilmiöt viittaavat, liukuvat ja sekoittuvat toisiin ilmiöihin, ja just siksi näissä pitää olla tarkkana.

Tiernapojat on varmaan aika haastava ongelma monessa yhteydessä. Mutta toinen mun pointti on tässä ollut, että en tunne lainkaan vetoa universaaleihin sääntöihin, mitä saa tehdä tai ei saa tehdä, tai mikä on yksiselitteisen ongelmatonta tai ongelmallista. Täytyy miettiä ainutkertaista kontekstia, mitä haluaa sanoa ja missä tilanteessa, jne. Ei minusta tiernapojista voi oikein konkreettisten tilanteiden yli sanoa paljoa enempää kuin että ilmiselviä kysymyksiä nousee, kannattaa harkita jokaisessa tapauksessa tarkkaan. Ehkä teksti ja tulkintatraditio kaipaavat usein pientä modernisointia.

Edit. Unohdin toimia PC-kielipoliisina: ilmaisen vastalauseen kielenkäytölle, jonka taustaoletuksena on, että rodun käsite olisi jotenkin mielekäs ihmisistä puhuttaessa.
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.09.2020 9:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nokkaelain kirjoitti: 14.09.2020 20:59
urpiainen kirjoitti: 14.09.2020 13:29 Edit. Näköjään muiden mielestä hahmon tarkka taustoitus oli ratkaisevaa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006635404.html
Toisaalla tuli vastaan: "Eri ihmisten suorittamien arkeologisten internetkaivausten tuloksena kyse on mitä ilmeisimmin siitä, että jo alkuperäistä näytelmäsovitusta laadittaessa vuonna 2007 on käytetty sekaisin termejä transvestite ja transsexual tajuamatta näiden eroa tai välttämättä siitä"
Joo. Vähän tähän mä viittasin kun kirjoitin, että koetin itse vähän suhtautua niin, että kaikki ei riipu jostain yleisölle täysin näkymättömän käsikirjoituksen kontekstitekstin yksittäisestä sananvalinnasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 8:36 Onko muuten tiernapoikien esittäminen puhtaasti kantasuomalaisella kokoonpanolla vielä PC?
Ei tietenkään ole. All male panel ja luultavasti makaroonilaatikkoa syöviä valkoisia fortin pelaajia kaikki.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/36c ... 61833d38db

Tähän liittyen jokus HS kommentaattori esitti mielenkiintoisen kysymyksen;

Miksi sukupuolensa voi päättää itse oman kokemuksensa perusteella, mutta etnisyyttään ei?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 9:16 https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/36c ... 61833d38db

Tähän liittyen jokus HS kommentaattori esitti mielenkiintoisen kysymyksen;

Miksi sukupuolensa voi päättää itse oman kokemuksensa perusteella, mutta etnisyyttään ei?
Mä en jotenkin jäsennä tätä kenttää ollenkaan näin.

Minusta kyse on pikemminkin siitä, että kollektiiviset identiteetit ovat sosiaalisia konstruktioita: voisi sanoa, että kollektiivisissa identiteeteissä on kyse siitä, että valitaan jokin tunnistettava piirre, jolla luokitella yksilöitä samaan luokkaan kuuluviksi: ihon väri, kieli, etninen tausta, sukupuolen tunnusmerkit, mitä lie, ja tämän piirteen kantajiin kohdistetaan kollektiivisesti hyväksyttyjä normeja (sääntöjä, odotuksia, toiveita, kieltoja, velvollisuuksia, oikeuksia, vapauksia...).

Tavallaan voisi sanoa, että meillä on kollektiivisesti hyväksyttyja käsikirjoituksia, miten tulee ja miten voi elää elämäänsä naisena, miehenä, homona, heterona, mustana, luterilaisena, eiralaisena, jne. (ja paljon puhutussa intersektionaalisuudessa on kyse vain siitä, että tunnistetaan se itsestäänselvyys, että jokaisella yksilöllä on kannettavanaan koko kimppu tällaisia käsikirjoituksia). Mun mielestä voi hyvin ajatella, että noin niinku yleisesti ottaen olisi ihan suotavaa, että emme ottaisi näitä käsikirjoituksia (siis kollektiivisesti ylläpidettyjä normeja ja odotuksia) niin vakavasti, vaan antaisimme ihmisten itsensä vähän vapaammin leikkiä identiteeteillään ja keksiä uusia tapoja olla mies, nainen, musta, saamelainen, LSVHM jne. Ja tunnistaisimme myös sen, että se alkuperäinen luokitteluperuste on myös monesti pitkälti mielivaltainen - onko ihan selvää, että siihen ylipäätänsä pitää liittää normatiivista sisältöä?

Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa monella kollektiivisella identiteetillä on ollut hyvinkin pakottava luonne. Se on määrännyt aika lailla elämän kulun. Vapauttaaksemme tiettyjä ryhmiä tästä ikeestä, harrastamme erilaista positiivista diskriminaatiota. Toki silloin on vähän hankalaa yleisen uskottavuuden ja moraalikadon kannalta, jos etuoikeutetun enemmistön jäsen haluaa käyttää hyväkseen vähemmistölle annettuja apukeinoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Persoona ja ulkonäkö pitää myös pystyä muuttamaan!

Identifioin itseni edelleen Komeaksi Panomieheksi. Haluan itsestäni käytettävän tuota ilmaisua esim. viranomaisten lomakkeissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2020 9:39 Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa monella kollektiivisella identiteetillä on ollut hyvinkin pakottava luonne. Se on määrännyt aika lailla elämän kulun. Vapauttaaksemme tiettyjä ryhmiä tästä ikeestä, harrastamme erilaista positiivista diskriminaatiota. Toki silloin on vähän hankalaa yleisen uskottavuuden ja moraalikadon kannalta, jos etuoikeutetun enemmistön jäsen haluaa käyttää hyväkseen vähemmistölle annettuja apukeinoja.
Onneksi tämä talouskriisi pyyhkii tämän paskan pois.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2020 9:39
Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa monella kollektiivisella identiteetillä on ollut hyvinkin pakottava luonne. Se on määrännyt aika lailla elämän kulun. Vapauttaaksemme tiettyjä ryhmiä tästä ikeestä, harrastamme erilaista positiivista diskriminaatiota. Toki silloin on vähän hankalaa yleisen uskottavuuden ja moraalikadon kannalta, jos etuoikeutetun enemmistön jäsen haluaa käyttää hyväkseen vähemmistölle annettuja apukeinoja.
Mutta miksi on kuitenkin ok, että mies muuttaa identiteettinsä naiseksi? Naisethan ovat sorrettu ryhmä, joita tuetaan monin keinoin ja naisilla ei esim Suomessa ole asevelvollisuutta?

Ja kuten ollaan todettu "rotu" ei ole ainakaan sen enempää kiveenhakattu asia kuin sukupuoli. Itsekin juuri mainitsit, että roduista ei ole edes mielekästä puhua ihmisten suhteen. Luulisi siis, että etnisyyden muuttaminen oman kokemuksensa mukaiseksi olisi ihan pikku juttu. JOstain syystä yleinen käsitys kuitenkin on, että se on ehdottomasti no-no ja paheksuttava ja jopa pilkattava asia. Sukupuolen vaihtaminen oman kokemuksen mukaan sen sijaan on hieno ja kannatettava juttu.

Olisiko niin, että muutaman kymmenen vuoden päästä kauhistelemme, miten vielä 2020 pilkattiin valkoihoista, joka koki olevansa musta? Trans-blacks are real blacks!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä olen transvegaani. Ituhippi joka elää paatuneen lihansyöjän kehossa. Koen jatkuvaa syrjintää, ihan työpaikkaruokalasta lähtien.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 9:59
urpiainen kirjoitti: 15.09.2020 9:39
Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa monella kollektiivisella identiteetillä on ollut hyvinkin pakottava luonne. Se on määrännyt aika lailla elämän kulun. Vapauttaaksemme tiettyjä ryhmiä tästä ikeestä, harrastamme erilaista positiivista diskriminaatiota. Toki silloin on vähän hankalaa yleisen uskottavuuden ja moraalikadon kannalta, jos etuoikeutetun enemmistön jäsen haluaa käyttää hyväkseen vähemmistölle annettuja apukeinoja.
Mutta miksi on kuitenkin ok, että mies muuttaa identiteettinsä naiseksi? Naisethan ovat sorrettu ryhmä, joita tuetaan monin keinoin ja naisilla ei esim Suomessa ole asevelvollisuutta?

Ja kuten ollaan todettu "rotu" ei ole ainakaan sen enempää kiveenhakattu asia kuin sukupuoli. Itsekin juuri mainitsit, että roduista ei ole edes mielekästä puhua ihmisten suhteen. Luulisi siis, että etnisyyden muuttaminen oman kokemuksensa mukaiseksi olisi ihan pikku juttu. JOstain syystä yleinen käsitys kuitenkin on, että se on ehdottomasti no-no ja paheksuttava ja jopa pilkattava asia. Sukupuolen vaihtaminen oman kokemuksen mukaan sen sijaan on hieno ja kannatettava juttu.

Olisiko niin, että muutaman kymmenen vuoden päästä kauhistelemme, miten vielä 2020 pilkattiin valkoihoista, joka koki olevansa musta?
En tiedä, näenkö tätä näin. Sukupuoli-identiteeteissä on kai kyse siitä, että olemme tunnustaneet, että koetun ja syntymässä tunnistetun sukupuolen ristiriita on todellinen ja suhteellisen laaja ilmiö, joka aiheuttaa psyykkistä pahoinvointia. On siis aito, enemmän yksilöpsykologinen ongelma, jota voidaan helpottaa olemalla vähän joustavampi identifikaation suhteen. En tiedä, onko etnisyys tässä hyvä analogia.

Mutta kyllähän kova hälinää on kitinässäkin noussut siitä, että tätähän nyt voi käyttää hyväksi, kohta naisten vessat ovat täynnä sadetakkimiehiä, jotka vetoavat identiteettiautonomiaansa. En ole osannut pitää tätä ongelmana, mutta kyllä tätä on nostettu. Eli sama huoli kuin vaikka amerikan mustien suhteen. Ja toiselta puolen, kyllähän esim. amerikkalaisessa ja ranskalaisessa perinteessä ollaan oltu aika sallivia sen suhteen, että ainakin kansallinen identiteetti on avoin kaikille, jotka sitoutuvat tiettyihin periaatteisiin. Suomalaiset tällaisina koyhän miehen saksalaisina ovat olleet vähän enemmän veri ja maa -linjalla, mutta kyllähän meilläkin käydään keskustelua esim. saamelaisen tai suomenruotsalaisen identiteetin avoimuuden asteesta. Enemmistöidentiteetin avoimuudesta puhumattakaan - jopa valtapuolueeksi asti on noussut taho, jonka melkein ainoa idea on suomalaisen identiteetin sulkeminen fasismin parhaiden perinteiden mukaisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kaikki varmaankin lähtee Yhdysvalloista. Vaikka suomalaisten/eurooppalaisten on vaikea myöntää, suurin osa (kaikki?) uudet virtaukset tulevat nykyään sieltä. Eli kun Yhdysvalloissa koetaan, että trans blacks are not real blacks, niin niin se sitten on.

Olen muuten pohtinut, miksi poikien ympärileikkauksesta ei pidetä enempää meteliä. Veikkaan sen johtuvan siitä, että 3/4 yhdysvaltalaisista miehistä on ympärileikattu ja koska sitä ei siellä koeta ongelmaksi, se ei ole ongelma Suomessakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 10:43 Olen muuten pohtinut, miksi poikien ympärileikkauksesta ei pidetä enempää meteliä. Veikkaan sen johtuvan siitä, että 3/4 yhdysvaltalaisista miehistä on ympärileikattu ja koska sitä ei siellä koeta ongelmaksi, se ei ole ongelma Suomessakaan.
Lisäksi leimallisesti juutalaisten traditioiden kieltämisessä on jonkinlaisia historiallisia herkkyyksiä Euroopassa ihan Yhdysvalloista riippumatta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 15.09.2020 10:17 Mä olen transvegaani. Ituhippi joka elää paatuneen lihansyöjän kehossa. Koen jatkuvaa syrjintää, ihan työpaikkaruokalasta lähtien.
Minä olen transveganiitti. Syön lihaa enkä identifioi itseäni vegaaniksi, mutta tykkään esittää vegaania. Tykkään olla muodikas.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä en tykkää nimetä itseäni ja pidän kaikkia innokkaita lokeroihin lukkiutujia ahdasmielisinä juntteina :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2020 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 10:43 Olen muuten pohtinut, miksi poikien ympärileikkauksesta ei pidetä enempää meteliä. Veikkaan sen johtuvan siitä, että 3/4 yhdysvaltalaisista miehistä on ympärileikattu ja koska sitä ei siellä koeta ongelmaksi, se ei ole ongelma Suomessakaan.
Lisäksi leimallisesti juutalaisten traditioiden kieltämisessä on jonkinlaisia historiallisia herkkyyksiä Euroopassa ihan Yhdysvalloista riippumatta.
Varmasti noin. Merkittäköön vielä, ett juutalaisllla on omat juristit ja lääkärit. Hillittyjä salkkumiehiä riittää lobbaamassa. Tämä ei ole antisemitismiä, vaan ainostaan tosiasia sen suhteen, että heillä on oma tehokas lobbauskoneistonsa.

Tyttöjen silpomislakialoitteen logiikka on sikäli outo, että tyttöjen silpominen on kiellettyä nykylain mukaan, poikien ei. Silti koeteen, että nimenomaan tyttöjen silpominen pitää kieltää vielä toisenkin kerran. Toki sen mun puolesta voi kieltää vaikka kolme kertaa, mutta todellinen lainmuutostarve olisi nimenomaan poikien suhteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2020 11:19 Tyttöjen silpomislakialoitteen logiikka on sikäli outo, että tyttöjen silpominen on kiellettyä nykylain mukaan, poikien ei. Silti koeteen, että nimenomaan tyttöjen silpominen pitää kieltää vielä toisenkin kerran. Toki sen mun puolesta voi kieltää vaikka kolme kertaa, mutta todellinen lainmuutostarve olisi nimenomaan poikien suhteen.
Lisäkiellon sijaan tyttöjen silpominen pitäisi ottaa tarkempaan syyniin. Lääkärin tarkastus Suomeen tullessa ja kaikille tytöille tarkastus jossain peruskoulun loppupuolella. Vanhemmille sitten tiukat rangaistukset ja kaikki lapset pois, jos löytyy leikeltyjä. Toki tästä tiukka tiedotus maahantullessa, jotta vanhemmat tietää jäävänsä kiinni, jos sallivat silpomisen.

Luottamus hyvä. Kontrolli parempi.

Onhan näitä kaikenlaisia muitakin terveydellisiä seulontoja, niin ei kai yksi lisää niin mahdoton olisi järjestää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hallitus pani tuulemaan. Nosti työllisyystavoitteen 80.000 uuteen työlliseen
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006637020.html

Vau!
Vastaa Viestiin