Viikko 38/2020

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2020 17:42 Uskovaiset eivät hyväksy aborttia eivätkä esim. homoja mutta ylipäänsä he noudattavat joitakin raamatun kohtia, joitakin ei - ilman sen ihmeempiä teologisia perusteluja.
Ei uskovaisia kannata kuitenkaan käsitellä yhtenä massana. Yksi kouluaikainen kaverini on tunnetuimpia "kirkollisia bloggaajia" (kirkon palveluksesta tosin tuli kenkää.) Hän on ottanut aika ankarasti kantaa Pertin esittämiä näkökantoja vastaan.

Toinen koulukaveri, DI, taas kirjoittelee evoluution mahdottomuudesta.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exPertti kirjoitti: 16.09.2020 16:10 Ihan normaali teknologiafirma.
En väitä olevani ihan normaalissa teknologiafirmassa töissä, mutta tiedän mihin aiheisiin en ota kantaa; työt töinä. Mm. jos puhutaan uskonnosta tai folio-osastosta. Ex-työkaveri oli vielä asteen konservatiivisempi: ei esiaviollista seksiä (siksi hänkin on ollut >10 ilman, vaikka joku yrittää tyrkyttää), ja hänen lapsensa eivät koskaan tekisi sellaista. Ex-vaimo antaa tytön valitettavasti meikata ym.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 17.09.2020 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2020 12:16 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006637081.html

Vähän jänskättää
Taitaa kuitekin täällä päiväkahviseudulla jäädä aika normimeiningiksi. Eikä tämä nyt lopulta kait kuitenkaan mikään poikkeuksellinen ole muuallakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:32Taitaa kuitekin täällä päiväkahviseudulla jäädä aika normimeiningiksi. Eikä tämä nyt lopulta kait kuitenkaan mikään poikkeuksellinen ole muuallakaan.
No ei tuo ihan perusmyrskyltä näytä:

Käyrä ampaisi nousuun hetkessä
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yleisellä tasolla; abortin kanssa joudutaan pakosta tekemään hyvin monimutkaista mentaali- ja arvoakrobatiaa. En siis ole sitä mieltä, että aborttia pitäisi nykyisestä rajoittaa. Tuon ainoastaan esiin sen, että jos asiaa tarkastellaan laatikon ulkopuolelta, niin abortti on imho hyvin ongelmallinen.

Mutta on olemassa asioita, joita ei voi ratkaista ongelmattomasti.

Toivon, että ette tämän perusteella yritä laittaa mua johonkin laatikkoon. Kuten sanottu, kannatan nykyistä aborttilainsäädäntöä. Mutta jos asiaa katsoo ilman mitään ennakkoajatuksia, joutuu myöntämään, että abortti on eettisesti hyvin hankala kysymys. Mutta kuten sanottu, on asioita, joita ei voi ratkaista ongelmattomasti.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.09.2020 8:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:49 Tuon ainoastaan esiin sen, että jos asiaa tarkastellaan laatikon ulkopuolelta, niin abortti on imho hyvin ongelmallinen.
Missä se ongelma siis on?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2020 8:50
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:49 Tuon ainoastaan esiin sen, että jos asiaa tarkastellaan laatikon ulkopuolelta, niin abortti on imho hyvin ongelmallinen.
Missä se ongelma siis on?
Se, että ihmiselämä on suojeltu ja abortissa saatetaan rikkoa sitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:32 Taitaa kuitekin täällä päiväkahviseudulla jäädä aika normimeiningiksi. Eikä tämä nyt lopulta kait kuitenkaan mikään poikkeuksellinen ole muuallakaan.
Pääkaupunkiseutu jää vähän myrskyn reunalle, kun pahin menee lännen puolelta ohi. Länsirannikolla näyttää olleen yli 30m/s puuskia eli selvästi normimyrskyä kovempaa. Ei nyt ehkä poikkeuksellista, mutta harvinaista. Etukäteen ennusteissa veikkailtiin vuoden kovinta myrskyä ja näillä lukemilla ennuste voi hyvin pitää paikkansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:52 Se, että ihmiselämä on suojeltu ja abortissa saatetaan rikkoa sitä.
Me ihmiset olemme päättäneet tuosta suojelusta ja me päätämme myös ihmisen määritelmästä. Olisi erikoista, jos noiden kahden välillä olisi kovin suuri ristiriita. Ristiriita kertoisi siitä, että olemme päättäneet asioista kovin lavealla pensselillä ja reuna-alueilla tulee sitten ongelmia. Aika helppo tuo on kuitenkin ratkaista, koska me olemme se, joka tuosta kaikesta päättää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2020 8:59
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:52 Se, että ihmiselämä on suojeltu ja abortissa saatetaan rikkoa sitä.
Me ihmiset olemme päättäneet tuosta suojelusta ja me päätämme myös ihmisen määritelmästä. Olisi erikoista, jos noiden kahden välillä olisi kovin suuri ristiriita. Ristiriita kertoisi siitä, että olemme päättäneet asioista kovin lavealla pensselillä ja reuna-alueilla tulee sitten ongelmia. Aika helppo tuo on kuitenkin ratkaista, koska me olemme se, joka tuosta kaikesta päättää.
Eettisiä kysymyksiä ei voi ratkoa päätöksillä. Lakikysymykset kyllä, mutta ei eettisiä kysymyksiä.

Otetaan tällainen käytännön esimerkki; sikiöpoikkeavuudella voi saada abortin vielä viikolla 24. Nuorimmat eloonjääneet keskoset ovat syntyneet viikolla 21.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:52
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2020 8:50
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:49 Tuon ainoastaan esiin sen, että jos asiaa tarkastellaan laatikon ulkopuolelta, niin abortti on imho hyvin ongelmallinen.
Missä se ongelma siis on?
Se, että ihmiselämä on suojeltu ja abortissa saatetaan rikkoa sitä.
Missä se on suojeltu? Lainsäädännössä? Vai mistä nyt puhut.

Abortin sallimisne vaihtoehto on abortin kielto. Onko se mielestäsi ongelmaton? Minusta artikkelissa on oleellisin, pragmaattinen pointti:

"Suomessa on suhtauduttu aika järkiperäisesti aborttiin ja aborttilainsäädäntöön. Suomessa on ymmärretty, että aborttilukuja voi laskea vain seksuaalivalistuksella ja ehkäisyn saatavuuden lisäämisellä, Keski-Petäjä sanoo.

Vuonna 2017 tehtiin noin 9 300 raskaudenkeskeytystä, mikä on matalin luku vuosikymmeniin.

Aborttilukujen madaltamisessa onkin onnistuttu Suomessa hyvin. Vuonna 2017 tehtiin noin 9 300 raskauden, mikä on matalin luku vuosikymmeniin."
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:02 Eettisiä kysymyksiä ei voi ratkoa päätöksillä. Lakikysymykset kyllä, mutta ei eettisiä kysymyksiä.
Mehän olemme itse päättäneet, että on olemassa etiikka? Kyse ei ole fysikaalisesta ilmiöstä.
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:02 Otetaan tällainen käytännön esimerkki; sikiöpoikkeavuudella voi saada abortin vielä viikolla 24. Nuorimmat eloonjääneet keskoset ovat syntyneet viikolla 21.
Eli ongelmasi on, että jos ihmisyys määritellään viikkojen mukaan, niin 24 viikkoisen saa tappaa, mutta 21 viikkoista ei. Tuo ongelma tietysti poistuu muuttamalla ihmisen määritelmää. Olisi aika hassuakin määritellä ihminen viikkojen mukaisesti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.09.2020 9:11
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:52
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2020 8:50

Missä se ongelma siis on?
Se, että ihmiselämä on suojeltu ja abortissa saatetaan rikkoa sitä.
Missä se on suojeltu? Lainsäädännössä? Vai mistä nyt puhut.

Abortin sallimisne vaihtoehto on abortin kielto. Onko se mielestäsi ongelmaton? Minusta artikkelissa on oleellisin, pragmaattinen pointti:

Hyvänen aika, luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Kirjoitin, että asiaa ei voi ratkaista eettisesti ongelmattomasti.
Pragmaattisesti nykyinen laki on varmasti järkevin ratkaisu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Niin, kuten jo sanottu: aborttien kieltäminen ei poista niitä. Ne vain mennään tekemään jollekin konitohtorille epäturvallisesti. Tai yritetään tehdä itse mitä erikoisemmin menetelmin ja lopputuloksena voi olla mitä tahansa. Näin olisin varmaan itse toiminut, jos abortti olisi ollut kielletty.

Täytyy myös muistaa, että abortti tehdään ennen viikkoa 12, sen jälkeen raskaus voidaan keskeyttää vain tosi painavista syistä. Kyllä mä koen vahvasti, ettei millään perteillä ole mitään asiaa sönköttää naisten kehollisesta itsemääräämisoikeudesta.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:16Hyvänen aika, luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Kirjoitin, että asiaa ei voi ratkaista eettisesti ongelmattomasti. Pragmaattisesti nykyinen laki on varmasti järkevin ratkaisu.
Sanoit että "abortti on imho hyvin ongelmallinen." Minusta abortin kielto on hyvin ongelmallinen.

Kiinnostuin myös kategorisesta lausumasta että ihmiselämä on suojattu. Mihin sillä viitataan?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2020 9:14
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:02 Eettisiä kysymyksiä ei voi ratkoa päätöksillä. Lakikysymykset kyllä, mutta ei eettisiä kysymyksiä.
Mehän olemme itse päättäneet, että on olemassa etiikka? Kyse ei ole fysikaalisesta ilmiöstä.
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:02 Otetaan tällainen käytännön esimerkki; sikiöpoikkeavuudella voi saada abortin vielä viikolla 24. Nuorimmat eloonjääneet keskoset ovat syntyneet viikolla 21.
Eli ongelmasi on, että jos ihmisyys määritellään viikkojen mukaan, niin 24 viikkoisen saa tappaa, mutta 21 viikkoista ei. Tuo ongelma tietysti poistuu muuttamalla ihmisen määritelmää. Olisi aika hassuakin määritellä ihminen viikkojen mukaisesti.
En ole mikään filosofi, mutta uskoakseni ei ajatella, että etiikka voi mitään päättää olevan tai olla olematta.

Tosiaan jos meillä on 21 viikkoinen ennenaikainen syntynyt, häntä ei saa tappaa. Se olisi murha. JOs 24 viikkoinen on äidin kohdussa, abortti on määrätyissä tapauksissa laillinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.09.2020 9:19
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:16Hyvänen aika, luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Kirjoitin, että asiaa ei voi ratkaista eettisesti ongelmattomasti. Pragmaattisesti nykyinen laki on varmasti järkevin ratkaisu.
Sanoit että "abortti on imho hyvin ongelmallinen." Minusta abortin kielto on hyvin ongelmallinen.

Kyllä. Molemmat ovat ongelmallisia. Ja kuten kirjoitin, asiaa ei voi ratkaista ongelmattomasti. Siitähän mä juuri kirjoitin
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.09.2020 9:19

Kiinnostuin myös kategorisesta lausumasta että ihmiselämä on suojattu. Mihin sillä viitataan?
No esim Suomen perustuslaissa
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 90731#L2P7

Toki varmasti löytyy n+1 ihmisoikeuksien julistusta myös.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:19 En ole mikään filosofi, mutta uskoakseni ei ajatella, että etiikka voi mitään päättää olevan tai olla olematta.
Tarkoitin, että me olemme keksineet etiikan. Etiikkaa ei ole olemassa ilman meitä. Olisi siis hassua, jos meidän keksimämme etiikka ohjaisi meitä ilman että meillä on asiaan mitään sanomista.

Vastaavasti painovoima ei ole meidän keksimämme. Emmekä me voi päättää, vaikuttaako painovoima meihin vai ei.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 9:22
So Hard kirjoitti: 17.09.2020 9:19

Kiinnostuin myös kategorisesta lausumasta että ihmiselämä on suojattu. Mihin sillä viitataan?
No esim Suomen perustuslaissa
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 90731#L2P7

Toki varmasti löytyy n+1 ihmisoikeuksien julistusta myös.
Njoo, mutta nuo on kaikki ihmisten keskenään sopimia normeja. Jos siellä esim. määritellään, että syntymätön sikiö ei ole ihminen, niin sitten voi yhtä kategorisesti sanoa että sikiön elämä ei ole suojattu. Lainsäädännön sisällön osaltahan ei ole mitään ristiriitaa, abortti on perustuslain ja ihmisoikeussopimusten mukainen sallittu toimi. Naisten oikeudetkin ovat ihmisoikeusjulistuksissa suojattu, vaikka oman elämänsä pertit haluaisivatkin naisten vartalosta määräillä.

Siksi jäin ihmettelemään, että miksi viittilöit siihen että ihmiselämän on suojattu ja abortti voi sitä rikkoa. Suomen oikeusjärjestystä pohtiessa nämä molemmat eivät voi olla totta yhtä aikaa. Silloin ainoa ymmärrettävä viite olisi jokun eettinen normisto. Eri aikojen eettisissä normistoissa esim. orjia ei ole laskettu ihmisiksi, joten ei liene myöskään selkeää kategorista universaalia totuutta löydy siitäkään milloin sikiö on ihminen.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:49 Yleisellä tasolla; abortin kanssa joudutaan pakosta tekemään hyvin monimutkaista mentaali- ja arvoakrobatiaa. En siis ole sitä mieltä, että aborttia pitäisi nykyisestä rajoittaa. Tuon ainoastaan esiin sen, että jos asiaa tarkastellaan laatikon ulkopuolelta, niin abortti on imho hyvin ongelmallinen.

Mutta on olemassa asioita, joita ei voi ratkaista ongelmattomasti.

Toivon, että ette tämän perusteella yritä laittaa mua johonkin laatikkoon. Kuten sanottu, kannatan nykyistä aborttilainsäädäntöä. Mutta jos asiaa katsoo ilman mitään ennakkoajatuksia, joutuu myöntämään, että abortti on eettisesti hyvin hankala kysymys. Mutta kuten sanottu, on asioita, joita ei voi ratkaista ongelmattomasti.
Mikä on se pihvi ja sitä myöden viesti, mitä tällä pyörittelylläsi haluat tuoda esiin? Onko se se, että toivoisit muidenkin ymmärtävän perdeä ja timopäivejä paremmin vai mikä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.09.2020 9:28
Siksi jäin ihmettelemään, että miksi viittilöit siihen että ihmiselämän on suojattu ja abortti voi sitä rikkoa. Suomen oikeusjärjestystä pohtiessa nämä molemmat eivät voi olla totta yhtä aikaa. Silloin ainoa ymmärrettävä viite olisi jokun eettinen normisto. Eri aikojen eettisissä normistoissa esim. orjia ei ole laskettu ihmisiksi, joten ei liene myöskään selkeää kategorista universaalia totuutta löydy siitäkään milloin sikiö on ihminen.
Toki asia on juridisesti ongelmaton. En hetkeäkään epäile, että abortin normaalien säädöksien mukaan Suomessa tekevä rikkoisi Suomen lakia.

Kuten mielestäni asiaa koskevassa avausviestissäni kirjoitin, puhuin eettisestä ongelmallisuudesta. Samoin kirjoitin, että asiaa ei voi ratkaista ongelmattomasti. En esittänyt, että tietäisin, miten asia tulisi eettisesti ongelmattomasti ratkaista. Sen sijaan esitin, että sitä ei voi ratkaista eettisesti ongelmattomasti.

Pragmaattisesti nykyinen linja on varmasti järkevin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.09.2020 9:32
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:49 Yleisellä tasolla; abortin kanssa joudutaan pakosta tekemään hyvin monimutkaista mentaali- ja arvoakrobatiaa. En siis ole sitä mieltä, että aborttia pitäisi nykyisestä rajoittaa. Tuon ainoastaan esiin sen, että jos asiaa tarkastellaan laatikon ulkopuolelta, niin abortti on imho hyvin ongelmallinen.

Mutta on olemassa asioita, joita ei voi ratkaista ongelmattomasti.

Toivon, että ette tämän perusteella yritä laittaa mua johonkin laatikkoon. Kuten sanottu, kannatan nykyistä aborttilainsäädäntöä. Mutta jos asiaa katsoo ilman mitään ennakkoajatuksia, joutuu myöntämään, että abortti on eettisesti hyvin hankala kysymys. Mutta kuten sanottu, on asioita, joita ei voi ratkaista ongelmattomasti.
Mikä on se pihvi ja sitä myöden viesti, mitä tällä pyörittelylläsi haluat tuoda esiin? Onko se se, että toivoisit muidenkin ymmärtävän perdeä ja timopäivejä paremmin vai mikä?
Pihvi oli se että tämä on keskustelupalsta ja halusin keskustella asiasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Tässä taisi käydä sitten niin, että arvolatautuneesta asiasta neutraalisti kirjoittaminenkin on herkästi tulkittavissa kannanotoksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Viikko 38/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

En mä kyllä tulkinnut Jameksen tekstiä arvolatautuneeksi, hän pohtii asioita (myös) viitekehyksessään. Onhan noita lääkäreitä, jotka eivät haluaisi esim. tehdä abortteja vedoten just elämän pyhyyteen ja ihmisarvoon. Jameshan kuitenkin mainitsi, että kannattaa nykyistä abortit sallivaa lainsäädäntöä.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Vastaa Viestiin