Marinin hallitus 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ alkoholiton olut ei ole oikeudenmukaista ostajaa kohtaan. Petos sanon minä, sanoi lakikirja mitä vaan.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 28.09.2020 12:11 Moraalirelatiivisuus tulee siinä hienosti esiin, että Homie joka ei polta, risteile tai käytä turkkia sanoo että ne ovat vahingollisia ja turhia aloja. Sen sijaan Homiella ei tule mieleen mainita suurta määrää inhimillistä kärsimystä ja vahinkoa aiheuttavaa alkoholiteollisuutta, vaikka on itse alkoholin suurkuluttaja ja hänen alkoholisoitunut tuttavansa juuri teki masentuneena ja toimintakyvyttömänä itsemurhan.
Äläpä nyt hurskastele. :roll:

Alkoholiteollisuus aiheuttaa kärsimystä ja vahinkoa, kyllä. Mikä olisi vaihtoehto? Kieltolaki?
Kieltolain (Suomessa 1919-1932) seuraukset:
- Kansalaiset ostivat alkoholin laittomilta markkinoilta koska laillisia ei ollut, lähinnä väkeviä
- Salakuljetus Virosta ja Saksasta
- Kotipoltto
- Maaseudulla kieltolakia oli mahdoton valvoa
- Vuonna 1930 takavarikoidun alkoholin määrä ylitti miljoonan litran
- Salakuljetus ym. aiheutti poliisille vakavan resurssipulan
- Ko. lakia ei kunnioitettu ja se heikensi muutenkin yleistä lainkuuliaisuutta

Nykyään Alko hoitaa alkoholin mutta ei pyri tekemään ihmisistä juoppoja vaan yrittää ohjata heitä kohtuulliseen ja vastuulliseen käyttöön. Eiköhän nykyinen systeemi olekin parempi?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.09.2020 11:49 ^ Niin, sinusta jokin ei ole oikeudenmukaista. Mutta kun noita kuvaamiasi tekoja on tehty oikeudenmukaisuuden nimissä.

So what? Kyse on vain semantiikasta. Eli mitä tahansa voi väittää. Olennaista on aina "on" eikä "on nimeltään". Eli ennen oli esim. Saksan demokraattinen tasavalta vaikka se ei faktisesti ollut mikään demokratia.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 17:24
sivustahuutaja kirjoitti: 28.09.2020 11:49 ^ Niin, sinusta jokin ei ole oikeudenmukaista. Mutta kun noita kuvaamiasi tekoja on tehty oikeudenmukaisuuden nimissä.

So what? Kyse on vain semantiikasta. Eli mitä tahansa voi väittää. Olennaista on aina "on" eikä "on nimeltään". Eli ennen oli esim. Saksan demokraattinen tasavalta vaikka se ei faktisesti ollut mikään demokratia.
Miten tulee toimia, jos sinun ja minun käsitys oikeudemukaisuudesta poikkeaisi jonkin toiminnan suhteen? Kumman oikeudenmukaisuus olisi se oikea oikeudenmukaisuus?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2020 17:30
Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 17:24
sivustahuutaja kirjoitti: 28.09.2020 11:49 ^ Niin, sinusta jokin ei ole oikeudenmukaista. Mutta kun noita kuvaamiasi tekoja on tehty oikeudenmukaisuuden nimissä.

So what? Kyse on vain semantiikasta. Eli mitä tahansa voi väittää. Olennaista on aina "on" eikä "on nimeltään". Eli ennen oli esim. Saksan demokraattinen tasavalta vaikka se ei faktisesti ollut mikään demokratia.
Miten tulee toimia, jos sinun ja minun käsitys oikeudemukaisuudesta poikkeaisi jonkin toiminnan suhteen? Kumman oikeudenmukaisuus olisi se oikea oikeudenmukaisuus?
No en osaa muuta vastata kuin että tuo on tulkintakysymys. Niin kuin moni muukin juttu. Mutta ketä tahansa voi tietysti tulkita minkä tahansa vääryyden oikeudenmukaiseksi. Mitä tahansa voi sanoa.
Minusta esim. Albert Schweitzerin käsitys oikeudenmukaisuudesta on oikea, mutta Aadolf Hitlerin em. käsitys väärä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2020 17:30 Miten tulee toimia, jos sinun ja minun käsitys oikeudemukaisuudesta poikkeaisi jonkin toiminnan suhteen? Kumman oikeudenmukaisuus olisi se oikea oikeudenmukaisuus?
Kysymyshän ei ollut osoitettu minulle, mutta totean, että mielestäni kaikki internet-väittelyt, erityisesti twitterissä tapahtuvat, ovat henkistä väkivaltaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 17:35
James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2020 17:30
Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 17:24

So what? Kyse on vain semantiikasta. Eli mitä tahansa voi väittää. Olennaista on aina "on" eikä "on nimeltään". Eli ennen oli esim. Saksan demokraattinen tasavalta vaikka se ei faktisesti ollut mikään demokratia.
Miten tulee toimia, jos sinun ja minun käsitys oikeudemukaisuudesta poikkeaisi jonkin toiminnan suhteen? Kumman oikeudenmukaisuus olisi se oikea oikeudenmukaisuus?
No en osaa muuta vastata kuin että tuo on tulkintakysymys. Niin kuin moni muukin juttu. Mutta ketä tahansa voi tietysti tulkita minkä tahansa vääryyden oikeudenmukaiseksi. Mitä tahansa voi sanoa.
Minusta esim. Albert Schweitzerin käsitys oikeudenmukaisuudesta on oikea, mutta Aadolf Hitlerin em. käsitys väärä.
Niin. Yhteiskunnassammehan tuo asia on ratkaistu elegantisti niin, että meillä on kansan valitsema eduskunta, joka säätää lait ja tuomioistuin sitten tulkisee niitä ja sitten mennään niiden mukaan.

Tietysti voimme loputtumiin ventiloida, mikä on kenenkin mielestä oikeudenmukaista, mutta se ei johda mihinkään. Paitsi toki sitä kautta, jos lakeja muutetaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tietysti lakeja tarvitaan mutta pitäisi muistaa että laki ja oikeus ovat eri asioita: laki on sääntökokoelma, oikeus on filosofiaa. Onhan meillä oikeusministeriö, oikeustieteellinen tiedekunta, tuomioistuimia kutsutaan "oikeuksiksi" jne. Ei tuollainen semanttinen hämärtäminenkään muuta asiaa...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 18:44 Tietysti lakeja tarvitaan mutta pitäisi muistaa että laki ja oikeus ovat eri asioita: laki on sääntökokoelma, oikeus on filosofiaa. Onhan meillä oikeusministeriö, oikeustieteellinen tiedekunta, tuomioistuimia kutsutaan "oikeuksiksi" jne. Ei tuollainen semanttinen hämärtäminenkään muuta asiaa...
Oikeusministeriö valmistelee ja valvoo lainsäädäntöä, oikeustieteellisen tiedekunnan tärkein oppiaine on oikeudogmatiikka eli käytännössä lainoppi ja tuomioistuimet tulkitsevat lakia. Perustuslaillisessa demokratiassa on tosi vähän oikeutta joka ei olisi lakia, saatikka säätelyähkyisesdä Suomessa

Oikeudenmukaisuus on niin subjektiivinen käsite että sillä voi argumentoida mitä tahansa asiaa mihin tahansa suuntaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 18:44 Tietysti lakeja tarvitaan mutta pitäisi muistaa että laki ja oikeus ovat eri asioita: laki on sääntökokoelma, oikeus on filosofiaa. Onhan meillä oikeusministeriö, oikeustieteellinen tiedekunta, tuomioistuimia kutsutaan "oikeuksiksi" jne. Ei tuollainen semanttinen hämärtäminenkään muuta asiaa...
Jos kahden oikeussubjektin välillä on lain säätämiä intressejä koskeva riita-asia, jota he eivät pysty keskenään sopimaan, mitä ehdotat ratkaisuksi?

Oma ehdotukseni on, että oikeus päättää ja sitten noudatetaan oikeuden päätöstä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Kuva
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.09.2020 9:53
Homeboy65 kirjoitti: 28.09.2020 18:44 Tietysti lakeja tarvitaan mutta pitäisi muistaa että laki ja oikeus ovat eri asioita: laki on sääntökokoelma, oikeus on filosofiaa. Onhan meillä oikeusministeriö, oikeustieteellinen tiedekunta, tuomioistuimia kutsutaan "oikeuksiksi" jne. Ei tuollainen semanttinen hämärtäminenkään muuta asiaa...
Jos kahden oikeussubjektin välillä on lain säätämiä intressejä koskeva riita-asia, jota he eivät pysty keskenään sopimaan, mitä ehdotat ratkaisuksi?

Oma ehdotukseni on, että oikeus päättää ja sitten noudatetaan oikeuden päätöstä.
Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta. Eduskunta sitten muuttaa lakeja, jos muutoksille riittävä suosio saadaan. Tätä yleisen mielipiteen muokkaukseen, ja sitä kautta ehkä lakimuutoksiin, tähtäävää keskustelua Homie on käynyt ajamalla turkistarhauksen täyskieltoa ja muistuttamalla, että alkoholinmyyntiä ei kannata rajoittaa, koska muuten saamatonkin työtön pistää salakuljetusimperiumin pystyyn.

Lakimuutoksista tuli mieleen, että just opin intjernjetistä, että kokoomuksen puoluekokousaloitteen perintöveron poistosta teki nimenomaan Espoon kokoomuksen Westendin paikallisyhdistys.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^

:D

Jos kyseessä ovat herrasmiehet, toki tuo on oikeudenmukaisin keino!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11

Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta. Eduskunta sitten muuttaa lakeja, jos muutoksille riittävä suosio saadaan. Tätä yleisen mielipiteen muokkaukseen, ja sitä kautta ehkä lakimuutoksiin, tähtäävää keskustelua Homie on käynyt ajamalla turkistarhauksen täyskieltoa ja muistuttamalla, että alkoholinmyyntiä ei kannata rajoittaa, koska muuten saamatonkin työtön pistää salakuljetusimperiumin pystyyn.
Tuo on mun mielipiteeni. Jos se on myös homien mielipide, olemme olleet koko ajan sama mieltä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11 Lakimuutoksista tuli mieleen, että just opin intjernjetistä, että kokoomuksen puoluekokousaloitteen perintöveron poistosta teki nimenomaan Espoon kokoomuksen Westendin paikallisyhdistys.
Kuinka ollakaan!

Mutta ei kai vaan ollut Kokoomusnuorten paikallisyhdistys?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Asiaan ehkä liittyen (tai sitten ei). Sipilän hallitus suunnitteli ensin nostavansa päivähoitomaksuja. Sitten se päättikin alentaa niitä. Vaikea varmaan kenenkäään sanoa, että molemmat suunnitelmat perustuivat samaan tarkasti kalibroituun oikeudenmukaisuuskompassin.

Mutta eo:sta huolimatta on kuitenkin oikeudenmukaisinta säätää päivähoitomaksuista lailla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kepun oikeudenmukaisuuskompanssin SKU-numero on sama kuin heidän etupolitiikkakompassinsa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.09.2020 10:14
urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11

Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta. Eduskunta sitten muuttaa lakeja, jos muutoksille riittävä suosio saadaan. Tätä yleisen mielipiteen muokkaukseen, ja sitä kautta ehkä lakimuutoksiin, tähtäävää keskustelua Homie on käynyt ajamalla turkistarhauksen täyskieltoa ja muistuttamalla, että alkoholinmyyntiä ei kannata rajoittaa, koska muuten saamatonkin työtön pistää salakuljetusimperiumin pystyyn.
Tuo on mun mielipiteeni. Jos se on myös homien mielipide, olemme olleet koko ajan sama mieltä!
Ei ole sun mielipiteesi! Muista turkistarhaus ja 3 x idiootit!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:25
James Potkukelkka kirjoitti: 29.09.2020 10:14
urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11

Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta. Eduskunta sitten muuttaa lakeja, jos muutoksille riittävä suosio saadaan. Tätä yleisen mielipiteen muokkaukseen, ja sitä kautta ehkä lakimuutoksiin, tähtäävää keskustelua Homie on käynyt ajamalla turkistarhauksen täyskieltoa ja muistuttamalla, että alkoholinmyyntiä ei kannata rajoittaa, koska muuten saamatonkin työtön pistää salakuljetusimperiumin pystyyn.
Tuo on mun mielipiteeni. Jos se on myös homien mielipide, olemme olleet koko ajan sama mieltä!
Ei ole sun mielipiteesi! Muista turkistarhaus ja 3 x idiootit!
Mun mielipiteeni mutatis mutandis.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta.
Ei vaan Homeboyn ehdotus on, että hän määrittelee mikä on turhaa työtä mielivaltaisin kriteerein. Reaalielämän seuraukset eivät häntä kiinnosta kuin alkoholin osalta. Voimme toki laajentaa saman tarkastelun kaikkeen muuhunkin:

1) Homeboy haluaa kieltää tupakkateollisuuden, koska hän ei polta

Kieltolakiargumentti: nuuska on kielletty Suomessa. Onko seurannut a) kiellon rikkomista ja salakuljetusta vai b) nuuskan käytön lakkaaminen? Vastaus on a), joten alkoholiteollisuuden lailla nautintoaineiden valmistamisen ja jakelun kieltäminen ei yleensä toimi halutulla tavalla.

2) Homeboy haluaa kieltää laivanrakennusteollisuuden koska hänellä ei ole rahaa risteillä Karibialla

Reaalielämän seuraus: lakkaavatko amerikkalaiset risteilemästä Karibialla, jos Turun telakka ei tee risteilijöitä? Arvelen vahvasti että eivät, jolloin kysymys ei ole siitä rakennetaanko risteilyaluksia vaan missä rakennetaan.

Lopputulemaksi jää se, että Homeboy vain moraalipatsastellen julistaa asioita omista preferensseistään lähtien eikä sovella samoja tarkastelukriteerejä julistuksiinsa.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 29.09.2020 10:34 Lopputulemaksi jää se, että Homeboy vain moraalipatsastellen julistaa asioita omista preferensseistään lähtien eikä sovella samoja tarkastelukriteerejä julistuksiinsa.
Juurikin näin. Homie perisynti on yliarvioida oma älykkyytensä tai sitten aliarvioida muiden. Hän usein viskoo epäloogisia käsityksiään sinne tänne ja yrittää kyseenalaistaa kaiken, mikä sotii hänen omia usein värittyneitä mielipiteitään vastaan. Jossain vaiheessahan homie sitten hermostuu, kun häntä ei ymmärretä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 29.09.2020 10:34
urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta.
Ei vaan Homeboyn ehdotus on, että hän määrittelee mikä on turhaa työtä mielivaltaisin kriteerein. Reaalielämän seuraukset eivät häntä kiinnosta kuin alkoholin osalta. Voimme toki laajentaa saman tarkastelun kaikkeen muuhunkin:

"Yksi suomalaisen keskustelun hienouksista on että ei puhuta asiasta vaan yritetään leimata asian esittäjä." - Jaakko Okker
Siis mielivaltaisin? Huviristeilijöiden rakentaminen on luonnonvarojen tuhlaamista ihan riippumatta siitä risteilenkö minä vai en. Ei muuta asiaa milliäkään mihinkään suuntaan.
Tupakkateollisuus aiheuttaa valtavasti kärsimystä. Ja taas se että poltanko minä vai enkö polta ei muuta em. faktaa tippaakaan. Vai mitä? Miten olisi?
Turkistarhaus on faktisesti hillitöntä eläinrääkkäystä mutta hei minähän vastustan sitä VAIN KOSKA OLEN NIIN KATEELLINEN että minulla ei ole varaa turkkiin, joo. Sehän se syy onkin. Noloa kun paljastitte.
So Hard. Näyttääkö sarkasmimittarisi punaista?

Vastustan minä myös turhaa byrokratiaakin ja nollatutkimusta mutta, kuten arvaatte: olen vaan niin kateellinen kun en ole byrokraatti enkä tutkija.
Vielä vaan turhasta työstä: kaikki kansalaisten tärkeimmät tarpeet ruoan, energian tuoton ja jakelun, terveydenhoidon ja järjestyksenpidon hoitaa jo nyt 10 % työvoimasta. Automatisoinnin ja robottien takia tuokin prosentti tulee todennäköisesti vielä putoamaan. Lopuissa 90 %:ssa on sitten paljon turhaa & vahingollista työtä. Ei kaikki. Mutta paljon.

Ja SH vielä. Mitäs niille alkoholiongelmille pitäisi tehdä sitten? Kieltolaki vai Alko joka hoitaa alkoholin mutta pyrkii ohjaamaan kansalaisia kohtuulliseen ja vastuulliseen juomiseen vai olisiko kolmas vaihtoehto?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 29.09.2020 10:34
urpiainen kirjoitti: 29.09.2020 10:11Olen seurannut vähän huonosti, mutta eikö Homien ehdotus ole ollut suurinpiirtein, että noudatetaan lakeja ja oikeusvaltion prosesseja, mutta ei kuvitella, että lakikokoelma on just nyt täydellinen, vaan käydään valistunutta ja argumentoivaa kansalaiskeskustelua lakien ja mahdollisten lakimuutosten oikeuden- ja tarkoituksenmukaisuudesta.
Ei vaan Homeboyn ehdotus on, että hän määrittelee mikä on turhaa työtä mielivaltaisin kriteerein. Reaalielämän seuraukset eivät häntä kiinnosta kuin alkoholin osalta. Voimme toki laajentaa saman tarkastelun kaikkeen muuhunkin:

1) Homeboy haluaa kieltää tupakkateollisuuden, koska hän ei polta

Kieltolakiargumentti: nuuska on kielletty Suomessa. Onko seurannut a) kiellon rikkomista ja salakuljetusta vai b) nuuskan käytön lakkaaminen? Vastaus on a), joten alkoholiteollisuuden lailla nautintoaineiden valmistamisen ja jakelun kieltäminen ei yleensä toimi halutulla tavalla.

2) Homeboy haluaa kieltää laivanrakennusteollisuuden koska hänellä ei ole rahaa risteillä Karibialla

Reaalielämän seuraus: lakkaavatko amerikkalaiset risteilemästä Karibialla, jos Turun telakka ei tee risteilijöitä? Arvelen vahvasti että eivät, jolloin kysymys ei ole siitä rakennetaanko risteilyaluksia vaan missä rakennetaan.

Lopputulemaksi jää se, että Homeboy vain moraalipatsastellen julistaa asioita omista preferensseistään lähtien eikä sovella samoja tarkastelukriteerejä julistuksiinsa.
Joo. En ottanut kantaa Homien argumenttien laatuun. Saatan olla niistä samaa mieltä kanssasi. Mutta ongelma ei ole tuo lain ja moraalin suhde, josta meinasivat taas alkaa jankata, vaan pikemminkin argumenttien laatu tuossa kansalaiskeskustelussa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 29.09.2020 11:02Siis mielivaltaisin? Huviristeilijöiden rakentaminen on luonnonvarojen tuhlaamista ihan riippumatta siitä risteilenkö minä vai en. Ei muuta asiaa milliäkään mihinkään suuntaan.
Kyllä, mielivaltaisin. Lakkaavatko amerikkalaiset risteilemästä, jos Turun telakka ei rakenna ristelijöitä? Kyllä vai ei?
Tupakkateollisuus aiheuttaa valtavasti kärsimystä. Ja taas se että poltanko minä vai enkö polta ei muuta em. faktaa tippaakaan.
Alkoholiteollisuus aiheuttaa paljon enemmän. Et silti nostanut sitä esiin. Kieltolakiargumentti jota itse käytit, onko nuuskan käyttö lakannut Suomessa kun se kiellettiin? Jos ei, miksi mielivaltaisesti valitsit juuri tupakkateollisuuden?
Turkistarhaus on faktisesti hillitöntä eläinrääkkäystä mutta hei minähän vastustan sitä VAIN KOSKA OLEN NIIN KATEELLINEN että minulla ei ole varaa turkkiin,
Vaikka turkistarhauksesta olisi mitä mieltä, sekin ratkaistaa kysynnän kautta eikä tuotannon. Reaalielämän vaikutus voi olla se, että jos tarha Suomessa kielletään, se siirtyy rajan taakse Venäjälle.
Vastustan minä myös turhaa byrokratiaakin ja nollatutkimusta mutta, kuten arvaatte: olen vaan niin kateellinen kun en ole byrokraatti enkä tutkija.
No epäilemättä sinä itse omista preferensseistäsi taas olisit määrittelemässä mikä on "turhaa" byrokratiaa ja "nolla"tutkimusta, jos viitsisi edes kysyä.
Ja SH vielä. Mitäs niille alkoholiongelmille pitäisi tehdä sitten? Kieltolaki vai Alko joka hoitaa alkoholin mutta pyrkii ohjaamaan kansalaisia kohtuulliseen ja vastuulliseen juomiseen vai olisiko kolmas vaihtoehto?
Niin, meissä on se merkittävä ero, että minä en ole kieltämässä kaikkea mikä ei osu omaan pirtaa. Esim. kannabiksen suhteen olan kääntynyt kannattamaan laillistamista kieltolakiefektin vuoksi, vaikka ei ole mitään mielenkiintoa sitä käyttää ja vaikka sillä epäilemättä on vahingollisia vaikutuksia myös laillisena.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.09.2020 10:43 Jossain vaiheessahan homie sitten hermostuu, kun häntä ei ymmärretä.
Se tapahtuu yleensä heti 2. viestissä.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin