Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Onko muuten elokapinan suhteen kukaan havainnut kumpaakaan näistä henkilöistä:

Henkilö A
- kannattaa ydinvoimaa ja markkinataloutta
- ei pidä poliisin toimia hyväksyttävinä

Henkilö B
- ei kannata ydinvoimaa eikä markkinataloutta
- pitää poliisin toimia hyväksyttävinä

Onko ajattelu tosiaan liukumassa niin vahvasti ideologisiin leireihin, että mitään mielipiteiden kirjoa ei esiinny?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16734
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.10.2020 15:57 Onko muuten elokapinan suhteen kukaan havainnut kumpaakaan näistä henkilöistä:

Henkilö A
- kannattaa ydinvoimaa ja markkinataloutta
- ei pidä poliisin toimia hyväksyttävinä

Henkilö B
- ei kannata ydinvoimaa eikä markkinataloutta
- pitää poliisin toimia hyväksyttävinä

Onko ajattelu tosiaan liukumassa niin vahvasti ideologisiin leireihin, että mitään mielipiteiden kirjoa ei esiinny?
No siis mä olin kuvitellut, että mä olen ilman muuta itse tyyppiesimerkki henkilö A:sta, ja niin on suurin osa urbaaniliberaalista jengistä mutenkin. Eli ei mikään harvinaisuus ollenkaan. Onko sitten niin, että tämä porukan versio markkinataloudesta ei kelpaa sulle aidoksi markkinataloudeksi, tai sitten ydinvoimapäissään ei saisi olla epäileväinen edes venäläisen valtionyhtiöydinvoiman varaan rakentamisesta?

Mutta muutenhan erilaiset poliittis-ideologiset leirit ovat tosiaan tässä keississä kiinnostavia sikälikin, että käsittääkseni mielenosoitus oli aika eksplisiittisesti suunnattu nykyhallitusta vastaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 05.10.2020 16:07 No siis mä olin kuvitellut, että mä olen ilman muuta itse tyyppiesimerkki henkilö A:sta, ja niin on suurin osa urbaaniliberaalista jengistä mutenkin. Eli ei mikään harvinaisuus ollenkaan. Onko sitten niin, että tämä porukan versio markkinataloudesta ei kelpaa sulle aidoksi markkinataloudeksi, tai sitten ydinvoimapäissään ei saisi olla epäileväinen edes venäläisen valtionyhtiöydinvoiman varaan rakentamisesta?
Markkinataloutta kannattava haluaa käyttää mahdollisimman paljon markkinamekanismeja, esim:
- Alhaiset tulonsiirrot
- Maksullinen lainapohjainen opiskelu
- Kriittinen suhteutuminen julkisen sektorin tuottamiin palveluihin
- Tavaroiden, palveluiden ja työvoiman vapaan liikkuvuuden edistäminen (myös EU:n ulkorajojen yli)
- Valtion monopolien purkaminen: esim. alkoholin myynnin ja uhkapelien järjestämisen muuttaminen lisensoiduksi toiminnaksi monopolien sijaan
- Maankäytön vapauden lisääminen
- Yritystukien vähentäminen
- Maataloustukien vähentäminen
- Yleissitovuuden purkaminen
- Ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen muuttaminen puhtaasti kassojen keskinäiseksi toiminnaksi ilman mitään valtion osallisuutta
- jne.

Ydinvoiman suhteen ydinvoiman kannattaja on tietenkin valmis rakentamaan niin paljon ydinvoimaa kuin joku sitä haluaa rakentaa turvallisuus ja ympäristöhommelit huomioiden. En ymmärrä miksi suomessa ei voisi olla 10 ydinvoimalaa, jos joku niitä haluaa pystyttää?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 05.10.2020 16:07Mutta muutenhan erilaiset poliittis-ideologiset leirit ovat tosiaan tässä keississä kiinnostavia sikälikin, että käsittääkseni mielenosoitus oli aika eksplisiittisesti suunnattu nykyhallitusta vastaan.
Minusta kyse taas oli anarkistisesta toiminnasta, joka kohdistui meidän systeemiimme ylipäätään. En usko hallituspohjan tai ministereiden nimien vaikuttaneen tekoon.

Nämä nuoret anarkistit ovat vielä lapsia. Yritetään ymmärtää heitä. Lätkäistään sakkoa, realistisen suuruisia vahingonkorvauksia ja putkaa. Samalla hymyillään ja ollaan kohteliaita. Vähän voi isällisesti käyttää nuhtelevaa äänensävyä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23539
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Rikoslista. Poliisin pitäisi tutkia tuota rikokseen yllyttämisenä.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

XR-liike on tuttu mulle ja aktivoitunut viime vuosina Tampereellakin. Perustempaus on ollut juurikin liikenteen estäminen näillä lähinnä säälittävillä "joukkokuolemilla". Mä en innostu yhtään siitä, että näissä keskiöön yritetään nostaa ja samalla oikeutusperustetta hakien juuri tämä rauhanomaisuus. Ei pidä olla niin tyhmä ja naiivi, että lähtee tuohon mukaan. Kyse on laittomasta toiminnasta, josta seuraa rangaistus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oleellisinta olisi saada haittojen aiheuttajat maksamaan todellisen suuruiset korvaukset haittojen kärsijöille. Korvaussummista ei saa hienoja kuvia someen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ High risk, high reward. Sairaalassa makaamalla Trump takuulla häviäisi vaalit. Nyt hän ottaa riskin terveytensä suhteen ja toivoo toipuvansa vaalitaisteluun.

Itse olisin kyllä tykännyt enemmän siitä, että Trump olisi hävinnyt saappaat jalassa. Nyt jos vielä kupsahtaa kesken kaiken, niin maga-jengillä on uusi jeesus.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25774
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.10.2020 18:35 XR-liike on tuttu mulle ja aktivoitunut viime vuosina Tampereellakin. Perustempaus on ollut juurikin liikenteen estäminen näillä lähinnä säälittävillä "joukkokuolemilla". Mä en innostu yhtään siitä, että näissä keskiöön yritetään nostaa ja samalla oikeutusperustetta hakien juuri tämä rauhanomaisuus. Ei pidä olla niin tyhmä ja naiivi, että lähtee tuohon mukaan. Kyse on laittomasta toiminnasta, josta seuraa rangaistus.
Twitterissä spekuloitiin, että Elokapina kiellettäisiin PVR:n mukaisesti sillä perusteella, että Elokapinan päämääränä on PVR:n tavoin laitoin toiminta. Itse en tiedä, onko mahdollista. En myöskään tiedä, kannatanko vai vastustanko ajatusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25774
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Katselin videon parvekkeella poseeraamisesta ja kehonkieli oli aika lailla sellaista, että epätoivoisesti yrittää skarpata.



Mutta eihän tässä kukaan vielä tiedä, kuinka käy. Kuten sivustahuutaja totesi, kun panoksena on maailman vaikutusvaltaisimman henkilön asema, niin kannattaa siinä käyttää kaikki temput.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 06.10.2020 9:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16734
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En oikein innostu tuosta kieltämisestä. Elokapina on ilmeisesti aika epämiellyttävä liike. Silti kielto kuulostaisi samantapaiselta väärältä tasapuolisuudelta kuin Häkkäsen sekoilut kommunismista natsien touhujen yhteydessä
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25774
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.10.2020 8:34 Elokapina on ilmeisesti aika epämiellyttävä liike. Silti tuo kuulostaa samantapaiselta väärältä tasapuolisuudelta kuon Häkkäsen sekoilut kommunismista natsien touhujen yhteydessä
Niin. Kuten sanoin, ei mulla ole tähän mielipidettä. Mutta aika lailla selvää lievee, että Elokapinan tavoitteena on laiton toiminta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mutta kun tää on Hyvää Kansalaistottelemattomuutta, eikä Natsien Pahuutta.

Jos jonkin yhteisön tavoitteena on rikkoa lakia, niin tuollaiseen yhteisöön pitäisi suhtautua kuten muihinkin lain rikkomista suunnitteleviin. Tosin liivijengien jutut ovat vähän eri kastissa kun "natsien" suunnittelemat rasitiset lausahdukset ja ekokapinan kadunvaltaukset. Liivijengien kieltäminen varmaan sopii kaikille, mutta jos "natsit" kielletään aika kevyin perustein, niin kyllä sama sitten pätee ekokapinaankin.

Itselleni passaisi se, että järjestöjen kieltäminen aloitetaan sieltä vakavimmista rikoksista ja edetään sitten syvää harkintaa käyttäen kansalaistottelemattomuuden suuntaan. Pitäisin kieltämistä vaihtoehtona vasta sen jälkeen, kun muilla keinoilla on tullut kasa tuomioita ja järjestö ei silti paranna tapojaan.

Järjestön laillisuudella ei kuitenkaan mielestäni ole mitään yhteyttä siihen, saako valtio käyttää voimakeinoja maassa istuvia kohtaan. Minä ajan pienempää valtiota ja siihen kuuluu valtion pienempi valta yksilöä kohtaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23539
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Elokapinaa voi olla vaikeaa kieltää kun ei taida olla virallisesti olemassakaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25774
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.10.2020 8:46 Elokapinaa voi olla vaikeaa kieltää kun ei taida olla virallisesti olemassakaan.
Ei sillä ole väliä. Ei PVR ollut myöskään missään yhdistysrekisterissä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 06.10.2020 8:46 Elokapinaa voi olla vaikeaa kieltää kun ei taida olla virallisesti olemassakaan.
Toiminnan kielto tarkoittaa että siihen osallistuminen kielletään.

Viranomaisten toimia tarvitaan. Mikään järjestö ei voi olla olemassa suunnitelmallista rikollista toimintaa varten, vaikka se hyvesignaloisi jonkun porukan mielestä mitä Suurta Hyvää vain.

Eihän tästä edes keskusteltaisi jos järjestö vaatisi vaikka Jeesuksen tunnustamista.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23539
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 8:49Ei sillä ole väliä. Ei PVR ollut myöskään missään yhdistysrekisterissä.
Osa oli.

PVR:llä oli tunnukset ja tunnetut johtajat. Elokapinalla vain rätti naamalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16734
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 8:35
urpiainen kirjoitti: 06.10.2020 8:34 Elokapina on ilmeisesti aika epämiellyttävä liike. Silti tuo kuulostaa samantapaiselta väärältä tasapuolisuudelta kuon Häkkäsen sekoilut kommunismista natsien touhujen yhteydessä
Niin. Kuten sanoin, ei mulla ole tähän mielipidettä. Mutta aika lailla selvää lievee, että Elokapinan tavoitteena on laiton toiminta?
Joo, mäkään en ole ajatellut tätä tarkkaan, ja juridinen kysymys on, kuten Homie jaksaa meitä muistuttaa, eri kuin moraalinen kysymys. Mutta mun toistaiseksi jäsentymättömässä ajattelussani on ainakin toistaiseksi vallalla sellainen asetus, että mielipiteenilmaisut vähän haittaakin aiheuttavien mielenosoitusten kautta, jonkinasteinen kansalaistottelemattomuus ja kokoontumisenvapaus ovat kaikki tärkeitä avoimen yhteiskunnan elementtejä, ja niiden venäläishenkistä rajoittamista on varottava, vaikka kuinka saisi kicksejä kurista ja järjestyksestä. Ja vaikka ei joidenkin nimenomaisten aktivistien toimintatavoista tai tavoitteista itse niin innostuisikaan.

Jos toiminta alkaa olla väkivaltaista, siihen kehottavaa, valikoitujen ihmisryhmien sortoa ajavaa jne, alkaa kielto kuitenkin olla lähellä. Minusta Elokapina on vahvasti viestinyt, että sillä tiellä he eivät ole. Jos joskus ovat, niin suhtautumiseni muuttunee.

Ja kuten sanottu, nytkin ajatteluni on aika pintapuolista ja paneutumatonta, hyvä argumentaatio saattaisi saada minut kääntämään kelkkani aika helpostikin tässä asiassa. En ole kuitenkaan sellaista argumentaatiota nähnyt.
Viimeksi muokannut urpiainen, 06.10.2020 9:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Bluntly kirjoitti: 06.10.2020 9:09
James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 8:49Ei sillä ole väliä. Ei PVR ollut myöskään missään yhdistysrekisterissä.
Osa oli.

PVR:llä oli tunnukset ja tunnetut johtajat. Elokapinalla vain rätti naamalla.
Kumpi sun mielestä on oikeasti pahempi asia, se mitä PVR teki vai mitä Elokapina ajaa / tekee? Onko munaa vastata rehellisesti?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23539
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Haemaeraemies kirjoitti: 06.10.2020 9:17Kumpi sun mielestä on oikeasti pahempi asia, se mitä PVR teki vai mitä Elokapina ajaa / tekee? Onko munaa vastata rehellisesti?
No mitä munaa tuossa vaaditaan?

Tietenkin PVR ideologisesti, elokapina taas saa todelläköisesti enemmän taloudellista tuhoa ja kuolonuhreja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21456
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ onko tää nyt joku tarkoitus pyhittää keinot kysymys?

Mitäs PVR nyt siis on tehnyt? Pahoinpitelyn taloudellinen arvo on noin 50-100.000€. Pitäisi arvioida ekokapinan tuottamat haitat ja verrata niitä PVR:n toteuttamiin pahoinpitelyihin. Oletan, että he sellaisia ovat tehneet, eikä järjestön kieltö perustu mihinkään huuteluihin, mikä olisi ikävää.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Bluntly kirjoitti: 06.10.2020 9:21
Haemaeraemies kirjoitti: 06.10.2020 9:17Kumpi sun mielestä on oikeasti pahempi asia, se mitä PVR teki vai mitä Elokapina ajaa / tekee? Onko munaa vastata rehellisesti?
No mitä munaa tuossa vaaditaan?

Tietenkin PVR ideologisesti, elokapina taas saa todelläköisesti enemmän taloudellista tuhoa ja kuolonuhreja.
Halusin vain katsoa että miten helvetin paljoa inhoat kaikkea vihreää, joko se on enemmän paha asia kuin kansallisosialismi / valkoinen ylivalta sinun silmissä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2020 9:22 ^^ onko tää nyt joku tarkoitus pyhittää keinot kysymys?

Mitäs PVR nyt siis on tehnyt? Pahoinpitelyn taloudellinen arvo on noin 50-100.000€. Pitäisi arvioida ekokapinan tuottamat haitat ja verrata niitä PVR:n toteuttamiin pahoinpitelyihin. Oletan, että he sellaisia ovat tehneet, eikä järjestön kieltö perustu mihinkään huuteluihin, mikä olisi ikävää.
Kiitos kun tulit kaapista kunnolla, ei tarvitse arvailla missä joukoissa heilaat.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.