Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.10.2020 16:33 Ainakin Junkkarin erinomaisen kiinnostavan Krista Kiurun henkilökuvan mukaan (sunnuntain Hesarissa) Kiuru/STM ja Lintilä/TEM ovat olleet aika voimakkaasti napit vastakkain koronarajoitusten suhteen kesän jälkeen. Junkkarin käsityksen mukaan Marin pääministerinä on tähän asti hyväksynyt aika suoraan Lintilän (ja kepun) linjan, Kiurun suureksi harmiksi. Tätä taustaa vasten tuo saattaisi tarkoittaa, että nyt Marin antaa sitten mandaatin Kiurulle. Jos näin, tällä saattaa olla vaikutuksia hallitusdynamiikkaan laajemminkin. Tähän asti Marin on tallonut Kiurun ja STM:n (ja kansanterveyden?) varpaille pitääkseen kepun tyytyväisenä.
"Kiuru käytti tapansa mukaan hallituksen kokouksessa todella pitkiä puheenvuoroja. Muutamaan otteeseen kävi niin, että kun Kiuru aloitti puheenvuoronsa, Lintilä pahoitteli ja kertoi poistuvansa miestenhuoneeseen. Erään keskustalaisen kertoman mukaan Lintilä ehti vessareissullaan soittaa useita puheluita, lähettää sähköposteja ja täyttää Ilta-Sanomien sanaristikon.

Kun Lintilä palasi kokoushuoneeseen, Kiurun puheenvuoro jatkui edelleen."


:mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Koronan kustannuksia, joista ei käydä mitään keskustelua: Muut hoidot venyvät
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006661696.html

Ei me vaan voida laittaa maata kiinni ja todeta syöpäpotilaille, että kasvatelkaa niitä kasvaimianne vielä puoli vuotta, katsotaan sitten uudestaan. Eikä sitä voida tehdä mielenterveyspuolellakaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pääkirjoitus: Hallituksen koronaviestinnän sekavuus uuvuttaa ihmisiä ja antaa Marinin hallituksesta sekavan kuvan
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a ... d541f63a58

Postmodernia koronapöhinää! Ei mitään vanhanaikaista ylhäältä johdettua strategiaa selkeine rooleineen ja vastuineen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006662600.html

1. Käytänkö kasvomaskia julkisissa liikennevälineissä, kaupassa ja muissa ruuhkaisissa sisätiloissa?
2. Osallistunko yli 20 hengen yksityistilaisuuksiin?
3. Käynkö ravintolassa? Entä teatterissa tai urheilutapahtumissa?
4. Matkustanko ulkomaille?
5. Jos saan flunssan oireita, menenkö testiin ja jään kotiin?


Aika löperöä?

Meikäläisen teesit:
1. Kaupassa ei käydä, vaan ruuat ja kama tilataan netistä.
2. Julkisia ei käytetä, vaan mennään autolla/pyörällä/kävellen
3. Ravintolaruuat tilataan Woltista
4. Missään isoissa tilaisuuksissa ei tietenkään käydä. Pienen piirin tilaisuuksissa noudatetaan turvaväleja yms. keinoja.
5. Ollaan etätöissä, jos kerran voidaan. Ei live-tapaamisia.
6. Ei tietenkään matkusteta ulkomaille, ellei työn puolesta ole aivan pakko. Eikä kyllä kannata matkustaa kotimaassakaan, jos luvut ovat korkealla.
6. Jos perheessä jollakulla on oireita, niin koko perhe jää kotiin ja odottaa testitulokset.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Minä käyn ruokakaupassa mutta olen alkanut käyttämään maskeja. Kertakäyttökäsineitä käytin jo aiemmin. Sorry, luonto. Käyn useimminten hiljaisena aikana. Rautakauppaa lukuun ottamatta kaikki muut ostokset taitaa olla netistä. Sorry, vähittäiskauppa.

Olen maaliskuun jälkeen käynyt kesällä 2 kertaa syömässä ulkona. Ruokaa on koetettu tilata kotiin, mutta kehnohkojen "fine dine" kokemusten jälkeen sekin on jäänyt satunnaiseen pizzan tms tilaamiseen. Sorry, ravintolat.

Elokuvissa tai teatteriss tms. ei tulisi mieleenkään käydä. Sorry, viihdeala.

Suurin gettogether jossa olen ollut maaliskuun jälkeen taisi olla 4 aikuista ja 3 lasta.

Kesälomalla kotimaan matkailtiin, mutta ei hotelleissa, vain mökkimajoituksessa. Sorry, majoitusala.

Kontaktit on sillä kurin minimoitu, että jos korona iskisi, tietäisi kyllä mistä se tuli.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Himasta liikun vain kauppaan ja ravintolaan! Satunnaisesti lounaspaikoissa, maski kiltisti naamarilla kunnes sapuska on edessä ja istumapaikka kaukana muista.

Kaupassa, alkossa ja rautakaupassa maski naamarilla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 08.10.2020 15:31 Sorry, vähittäiskauppa.
Sorry, ravintolat.
Sorry, viihdeala.
Sorry, majoitusala.
Rahaa on meillä poltettu ihan huolella koronasta huolimatta. Ei tosin kansalaisvelvollisuudesta, vaan uuteen asuntoon tarvitsee kaikenlaista.

Joku varmasti kärsii koronasta ja moni firma menee konkkaan. Tuolla ei kuitenkaan ole väliä, jos silti kaikki painavat duunia ja kokonaistuotanto sekä kysyntä saadaan pidettyä ylhäällä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä olen elänyt suht normaalisti. Käsiä pesty, turvavälejä ja maskia busseissa. Käynyt urheilutapahtumissa, lounasravintoloissa ja mm. hu illalla ruokaravintolassa. En juuri etätöissä ja ruokaa en ole tilaillut.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä tavallaan ymmärrän hyvin jotain opiskelijoita, jotka alkavat herkästi lipsua rajoituksista, kun kiusauksia tulee. Mä ajoin keväällä fyysiset kontaktit aika minimiin, mutta kesällä alkoi kyllä ote herpaantua. Joku pyysi mukaan ravintolaan lounaalle, ei huvittanut kieltäytyä, ja siitä se sitten lähti. Kesäkuu-syyskuu-välillä kävin aika paljon lounaalla ravintoloissa. Elokuulle osui myös yksi karonkka ja yksi ystävän perhejuhla, joista en hennonnut kieltäytyä, vaikka molemmissa joitain kymmeniä osallistujia. Teatterit jätin väliin kokonaan koronan alettua, mutta viikko sitten sorruin, kun taas kutsuttiin. Ja mulle tarjotaan niin harvoin korruptioillallisia, että kun tarjolla oli Michelin-palkittu maistelumenu viinipaketilla, myin periaatteeni. Muuten en ole ilta-aikaan ravintoloissa juuri käynyt. Opiskelijoilla kiusauksia on tietysti paljon enemmän, ja tapahtumilla on suurempi merkitys heille kuin minulle.

Nyt tartunnat lisääntyvät sitä vauhtia (vaikka kai tilanne on se, että vaikka todettuja tartuntoja olisi nyt saman verran kuin keväällä, todellisia tartuntoja on murto-osa kevään luvuista), että ajattelin nyt kyllä taas jättää ravintolat, teatterit ja kokoontumiset. Matkustellut en ole myöskään, en edes kotimaassa muuta kuin suvun vapaa-ajan asunnolle. Kun talvella ei pääse ulkomaille, harkitsen kokeilevani tuota So Hardin konseptia: vuokramökki automatkan päästä siten, että laitan itse ruoat mökissä. Kaupoissa olen käynyt koko ajan; kesällä aika huolettomasti, nyt maski päässä ruuhka-ajan ulkopuolella. Muutenkin ajattelin nyt lähtökohtaisesti käyttää maskia kodin ulkopuolisissa sisätiloissa, paitsi ehkä tennishallissa. Etätöissä ilman live-tapaamisia olen ollut koko ajan, enkä ole penkkiurheillut paikan päällä. Woltia en ole käyttänyt koskaan, voisi harkita - vaikka onkohan niin, että tuovat Espooseen vain jostain Hesestä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.10.2020 16:19 Mä tavallaan ymmärrän hyvin jotain opiskelijoita, jotka alkavat herkästi lipsua rajoituksista, kun kiusauksia tulee.
Vaimo lopettii lounasravintolassa käynnin kun lääkiksen opiskelijat saapuivat laumana lounaalle. Kaipa se Unicafen kinkkukiusaus oli noille opiskelijoille ylitsepääsemätön.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.10.2020 16:19 Woltia en ole käyttänyt koskaan, voisi harkita - vaikka onkohan niin, että tuovat Espooseen vain jostain Hesestä.
Sieltä saa ihan mitä vaan. Eiköhän ne viimeisetkin mohikaanit ole menneet Wolttiin nyt, kun maksukykyiset asiakkaat eivät välttämättä ole innokaita saapumaan livenä paikalle. Esim. Rionista taisit tykätä ja heidän safkansa sopii hyvin Woltin kuljettamaksi. Kaikki ruuathan eivät niin siedä sitä odottelua ja kuljettelua.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Koska Tampereella ei tautitapauksia juuri ole kevään jälkeen edes ollut, paitsi nyt, on mielestäni loogista ja inhimillistä, ettei ole varjonyrkkeillyt taudin suhteen. Juuri nyt kyllä mietin kolme kertaa, menenkö hu vaimon kanssa ulos syömään, mutta mikkihiiren etusormi näytti posia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 08.10.2020 16:19 Woltia en ole käyttänyt koskaan, voisi harkita - vaikka onkohan niin, että tuovat Espooseen vain jostain Hesestä.
Riippuu missä päin Espoota asuu. Joku alueajattelu niillä on mihin vievät. Mutta ainakin Natura kuljetti meille itse 5 lajin aterian kun vain tilasi ajoissa ja monista muistakin voi noutaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mielenkiintoista. Lähistöllä on 2 koulua, joiden molempien oppilaista tyyliin puolet on kotona altistumisten takia. Ihan kivaa hittiä ottaa talous. Lopulliset tartuntaluvuthan tulevat olemaan paljon alhaisemmat.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lehdissä hyperventiloidaan maskeista. Jotkut hyperventiloivat jo aiemminkin. Naturen mukaan hyperventilointiin ei aiemmin ollut mitään syytä ja nytkin aika vähän:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8

Olemassa olevan tiedon pohjalta sanoisin, että maskeja on syytä kokeilla. Jos ne toimivat, niin ne ovat erittäin kustannustehokas ratkaisu ja voivat säästää meille paljon rahaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.10.2020 9:58
Olemassa olevan tiedon pohjalta sanoisin, että maskeja on syytä kokeilla. Jos ne toimivat, niin ne ovat erittäin kustannustehokas ratkaisu ja voivat säästää meille paljon rahaa.
Ja jos eivät toimi, eivät ainakaan pahenna tilannetta.

Meillä on sekä kangasmaskeja, kirurgisia suu-nenäsuojia että venttiilittömiä FFP2-maskeja. Niitä sitten käytämme tilanteen mukaan, vaikka täällä ei paha tilanne vielä olekaan. Toivoisin, että täällä käytettäisiin maskeja enemmän, ehkä se tilanne ei meniskään sitten niin pahaksi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Just noin. Suurin osa ei ymmärrä, että leviämistä rajoittavat toimenpiteet tehoavat ihan yhtä hyvin missä tahansa vaiheessa.

Rautalangasta väännetty pointti numero 1: Jos maskin käytöstä on hyötyä, niin yhden päivän maskin käyttäminen vähentää kokonaistartuntamääriä yhtä paljon, sijoittui tuon maskin käyttöpäivä sitten matalien tartuntamäärien aikaan tai suurien tartuntamäärien aikaan. Ei ole mitään syytä odottaa niitä isoja lukuja, vaan se tämän hetken käyttäytyminen tehoaa ihan yhtä hyvin. Sama tietty pätee ihan kaikkiin toimenpiteisiin. Tänään netistä ostettu ruoka tehoaa yhtä hyvin koronaan kuin joulukuussa netistä ostettu ruoka.

Rautalangasta väännetty pointti numero 2: Mitä pidemmälle ajanjaksolle omat toimenpiteensä ajoittaa, sitä helpompi on pitää oma osuutensa levittämisestä alhaisena tekemällä oman elämän kannalta helppoja toimenpiteitä. On luultavasti fiksumpaa aloittaa tänään tekemään helppoja toimenpiteitä, kuin yrittää sitten tilanteen heiketessä tehdä kaikki mahdollinen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.10.2020 9:58 Lehdissä hyperventiloidaan maskeista. Jotkut hyperventiloivat jo aiemminkin. Naturen mukaan hyperventilointiin ei aiemmin ollut mitään syytä ja nytkin aika vähän:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8

Olemassa olevan tiedon pohjalta sanoisin, että maskeja on syytä kokeilla. Jos ne toimivat, niin ne ovat erittäin kustannustehokas ratkaisu ja voivat säästää meille paljon rahaa.
No siinä mielessä on hyperventilointiin aihetta, että nykyäänhän opposition päätavoite on saada hallituspoliitikko möläyttämään jotain harkitsematonta, johon sitten voidaan tarttua. Kommentaattorien tulkinnan mukaan Marin olisi nyt myöntänyt eduskunnassa, että hallituksella olisi ollut jo keväällä näyttö, että maskisuositus pitäisi antaa, mutta eivät halunneet näin tehdä, koska maskeja ei ollut tarpeeksi - ja päättivät sitten valehdella eduskunnalle, että maskisuositukseen ei ole perusteita. Jos näin tosiaan olisi, voitaisiinkin pääministeriä taas vaihtaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Luultavasti maskisuositusta ei nimenomaan annettu maskien puuttumisen vuoksi. Noin tehtiin monissa maissa. Pitää kuitenkin muistaa, että keväällä huoltovarmuuskeskuksen käskettiin hankkia maskeja liivimieheltä hinnalla millä hyvänsä etukäteismaksulla. Eli paniikki oli kova. Tuo vähän viittaa siihen suuntaan, että jotain käyttöä niillä maskeilla ajateltiin olevan.

Keväällä ei kuitenkaan ollut mitään niin suurta näyttöä olemassa, että maskisuositus olisi ollut mitenkään ilmiselvästi perusteltu. Se on sitten toinen juttu, miten hallitus käsitteli tarjolla olevaa tietoa ja mitä johtopäätöksiä siitä tehtiin.

Kansalaisten hyperventilointi on hallituksesta erillinen juttu. Moni tuntui olevan ihan paniikissa kesän alussa. Kuitenkaan mitään vahvaa näyttöä maskien hyödyistä ei tuolloin ollut. Edelleenkään ei ole syytä paniikkiin, mutta tämän hetken näyttö viittaa siihen, että maskit voivat olla kustannustehokas tapa rajoittaa viruksen leviämistä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.10.2020 12:34
sivustahuutaja kirjoitti: 09.10.2020 9:58 Lehdissä hyperventiloidaan maskeista. Jotkut hyperventiloivat jo aiemminkin. Naturen mukaan hyperventilointiin ei aiemmin ollut mitään syytä ja nytkin aika vähän:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8

Olemassa olevan tiedon pohjalta sanoisin, että maskeja on syytä kokeilla. Jos ne toimivat, niin ne ovat erittäin kustannustehokas ratkaisu ja voivat säästää meille paljon rahaa.
No siinä mielessä on hyperventilointiin aihetta, että nykyäänhän opposition päätavoite on saada hallituspoliitikko möläyttämään jotain harkitsematonta, johon sitten voidaan tarttua. Kommentaattorien tulkinnan mukaan Marin olisi nyt myöntänyt eduskunnassa, että hallituksella olisi ollut jo keväällä näyttö, että maskisuositus pitäisi antaa, mutta eivät halunneet näin tehdä, koska maskeja ei ollut tarpeeksi - ja päättivät sitten valehdella eduskunnalle, että maskisuositukseen ei ole perusteita. Jos näin tosiaan olisi, voitaisiinkin pääministeriä taas vaihtaa.
Mielelläni olisin Marinia vaihtamassa, mutta harmittavasti asia ei ole aivan noin. Pääasiassa, koska Marin jo keväällä sanoi, että ei voi antaa suositusta koska maskeja ei ole.



Kyselytunti

https://areena.yle.fi/1-50331304

Kohta 49:30 alkaen. Perään tulee heti myös homosalaliitto. Ei sekään imho ole niin herkullinen, kuin iltapäivälehdistä voisi päätellä.



Ps. Marin ottaa kovat keinot käyttöön

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kannattaisi Marinin keskittyä noihin korumallihommiin, huomattavasti parempi niissä kuin nykyhommissaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jostain syystä mä en koskaan lämpene noille napaan asti uurretuille kaula-aukoille. Jotenkin niin tyylittömiä aina oli sitten kuin kuinka mallia tai hollywood staraa puvun kanssa poseeraamassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^^^ Sannahan näyttää tuossa nuorelta Demi Moorelta!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Blame It on Kokoomus!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.10.2020 15:42 ^^^ Sannahan näyttää tuossa nuorelta Demi Moorelta!
Ei nyt nuori Demi, mut asu ainakin tääsmää.
Kuva
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin