Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 25.09.2020 21:38
James Potkukelkka kirjoitti: 25.09.2020 12:28 250 kW latausteho.
Ex-Cityläinen (en muista ainakaan olleen Kitinässä) kommentoi juuri, että yritti pari vuotta sähköautoilua. Hänen tarpeisiinsa latausmahdollisuudet ovat aivan liian rajoitetut. Normaalin latauksenkin teoreettinen latausteho putoaa muutamaan kW:iin, jos latauspiste käyttää vain yhtä vaihetta.
Noita yksivaiheisia latauspaikkoja on nykyään onneksi tosi vähän. Ovat sähköautoilun liitukaudelta. Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW. Tietysti paikat, jotka muunnettu lämmityspakoista, ovat sitten eri juttu.

Mutta toki sähköautoilu edelleen vaatii sen, että on mahdollisuus yön oli ladata parkissa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 27.09.2020 14:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 26.09.2020 12:56
Bhven kirjoitti: 26.09.2020 12:53Induktiosilmukkaa vaan asfalttiin ja autoihin.
Tai kaulaan. Paljon helpompi pistää vetyä tankkiin.
Suomessa ei ole yhtään paikkaa, jossa voit ladata vetyautoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 14:29 Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW.
3 * 230V * 16A = 11 kW
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 27.09.2020 15:51
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 14:29 Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW.
3 * 230V * 16A = 11 kW
Juu. Lapsus. Käytännössä uudet ovat lähes aina 32 A eli 22 kW. DC latausasemat sitten erikseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 14:29Suomessa ei ole yhtään paikkaa, jossa voit ladata vetyautoa.
Totta, Suomi on Euroopan persläpi tässäkin asiassa.

Raskas liikenne alkaa valumaan vetyyn niin samalla noita alkaa tulemaan tännekkin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 16:13 DC latausasemat sitten erikseen.
En tunne aihetta, kun ei ole ollut tarvetta, mutta toivon, että AC/DC latausasemalla on valittavissa "Thunderstruck" moodi, jolla tankin saa täyteen ajassa 4:52
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 27.09.2020 19:10
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 16:13 DC latausasemat sitten erikseen.
En tunne aihetta, kun ei ole ollut tarvetta, mutta toivon, että AC/DC latausasemalla on valittavissa "Thunderstruck" moodi, jolla tankin saa täyteen ajassa 4:52
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Helpotusta ruuhkiin: Suomessa kokeillaan uutta vaihtelevaa nopeusrajoitusta, kaistojen ero jopa 20 km/h
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/help ... 1594300539

Ei hyvänen aika? Onkohan kukaan käynyt aamuruuhkassa katsomassa kuinka upeaa suomalainen liikennekäyttäytyminen on? Yksikään bemarikuski ei jää korottelemään hitaammin, jos toiselta kaistalta pääsee vauhdilla koukkaamaan jonon ohi ramppiin. Tuo on se pääsyy siihen, että kääntyvä kaistat eivät tällä hetkelläkään vedä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miten tuo edes teoreettisesti helpottaisi ruuhkia? Toki se lisää liikenneturvallisuutta, mutta vaikea uskoa ruuhkan helpottavan nopeusrajoituksen alentamisella. Noh.. ehkä jos haitariike vähenisi.

Pahimmat ruuhkat tietysti syntyvät kolareista, eli jos tuo vähentäisi kolareita, se vähentäisi niitä pahimpia ruuhkia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Muistaako kukaan sitä tutkimusta millä nopeudella oli risteyksessä paras läpäisykyky. Esim 50 kmh versus 40 kmh. Kuinka monta autoa ruuhkassa per valokiertosykli.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2020 11:24 Miten tuo edes teoreettisesti helpottaisi ruuhkia? Toki se lisää liikenneturvallisuutta, mutta vaikea uskoa ruuhkan helpottavan nopeusrajoituksen alentamisella. Noh.. ehkä jos haitariike vähenisi.
Tällä hetkellähän homma menee niin, että poistuvaan liittymään syntyy ruuhkaa ja kääntyvän kaistan nopeus alenee. Bemarikuskit tietty painavat tästä hidastuvasta kaistasta ohi ja kiilaavat sekaan vasta poistuvan liitymän kohdalla,"oho?". Tämä kiilailu hidastaa kääntyvää kaistaa tyypillisesti enemmän kuin se alun perin kaistaa hidastanut ruuhka siellä jossain rampin lopussa. Tuosta hidastumasta joku neropatti on nyt tehnyt sen johtopäätöksen, että koska nopeus on todellisuudessa sen 20 kmh alhaisempi, niin liikennettä sujuvoittaisi tuon nopeuden virallistaminen alempana nopeusrajoituksena. Mutta tämähän vain pahentaisi sitä kiilaamista. Alempi nopeusrajoitus hidastaisi kääntyvän kaistaan silloinkin kun rampilla ei olisi ruuhkaa, jolloin bemarikuskit eivät näkisi sitä vähääkään tarvettä mennä matelevaan jonoon. Kiilaaminen vain lisääntyisi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Sähköautoilla on pienet päästöt, vaikka koko elinkaari otetaan huomioon
https://www.talouselama.fi/uutiset/moni ... 5dd4d2204c

ID4:nen on jopa hiilineutraali. Nyt voi hipsteri ostaa hiilidioksidia elinkaaren aikana tuottavan Jopon sijaan hiilineutraaliin katumaasturin. Näin ne firmat hoitavat yhteiskuntavastuutaan, kunhan ostajat sitten ostavat firmojen tuotteita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

” Voiko sähköauto olla bensa- ja diesel-autoa saastuttavampi? Näin uskoo Tori.fi:n kyselyn mukaan 23 prosenttia suomalaisautoilijoista. Sähköauton päästöt ovat heille peräti syy olla hankkimatta täyssähköautoa.

Reipasta sotilasnaurua!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Rypäleen poimijoiden työolot ovat syynä siihen, että valitsen lauantaisin Hennessyn Paradisen sijaan mieluummin jonkin muun juoman.

Suomalaisen auton mediaanihinta taitaa olla alle 10.000€. ID4 maksaa lanseerauksessa 48.790€.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itse olen harkinnut uuden Bentleyn ostoa, mutta koska VW mielestäni ei ole tehnyt täydellistä selkoa Kolmannen valtakunnan aikaisista natsikytkennöistään, en voi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslan Ap1 (joka mulla on) oli aikoinaan edistyksellinen, mutta se on jo 5 vuotta vanha ja perustui paljolti muualta ostettuun tekniikkaan. Sitten Teslan ja Mobileyen sukset menivät ristiin ja Tesla otti käyttöön ensin nVidian sirun, mutta omalla softallaan, tuloksena AP2. Tulokset eivät olleet kummoisia (lupaavista demoista huolimatta). AP2 ei oikeastaan muutamaan vuoteen kehittynyt juuri ollenkaan, tai kehitys oli erittäin hidasta. Reilu vuosi sitten Tesla otti käyttöön itse suunnittelemansa raudan (AP3), mutta tulokset eivät sittenkään olleet kovin kummoisia. Nyt Tesla on tehnyt Ap:n täydellisen uudelleen kirjoittamisen ja on saavuttanut merkittävää edistystä.

Tesla on nyt laittanut uuden autopilotin betan jakeluun joillekin asiakkaille.

https://electrek.co/2020/10/23/tesla-fu ... strations/

Mikä tekee tästä erityisen merkittävää on, että rauta on sama, joka on miljoonassa tiellä kulkevassa autossa ja AP ei vaadi ympäristön etukäteen kartoittamista.

Googlen omistava Waymo pystyy kyllä parempaan, mutta merkittävillä eroilla
-Waymon autoissa on about sadantonnin sensorit (mm. Lidar)
-Waymon autoja ei voi loppukäyttäjä ostaa
-Waymon autot toimivat vain rajoitetulla ennalta HR kartoitulla alueella
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Mun autosta hävis äänet kokonaan, kun ostin Bose 700 vastamelukuulokkeet. Hiljaisempi kuin sähköauto. Paras ostos koskaan.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tesla's Battery Supply Problem



Joku seppä voisi nyt keksiä miten merivedestä saa imuroitua kaiken hyödyllisen materiaalin kiertoon.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onko jossain jotain dataa kuinka hyvin käytetyt sähkövispilät menee kaupaksi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Käsittääkseni menevät hyvin kaupaksi. Muutenhan niiden arvonalenema nousisi suureksi ja niin ei vaikuta käyneen.

Sähköautossa hankintahinta on korkea suhteessa käyttökuluihin. Tästä syystä on ihan luonnollista, että sähkö pitää hyvin hintansa. Jos sähköauton hinta tippuisi yhtä paljon kuin bensavehkeen, niin se tarkoittaisi huikean halpoja kilsoja halvan käytetyn sähköauton ostajalle.

Hinnanaleneman tuijottaminen onkin ihan viturallaan oleva tapa tarkastella auton ostoa. Kannattaa pistää ne kaikki kustannukset sinne exceliin ja katsoa mikä vaihtoehto tarjoaa halvimmalla halutun ajosuoritteen. Bensa, diesel, hybridi, sähkö käytettynä vai uutena? Vaiko leasing? Taksi ja sähköpotkulauta?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mikä ihmeen tesla?
tesla.jpg
tesla.jpg (90.44 KiB) Katsottu 970 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Teslan myynti rapakon tällä puolen menee voimakkaasti sykkeissä sen mukaan, miten laivat tulevat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Toyotahan oli luvannut julkistaa uudella akulla olevan auton Tokion olympialaisissa, mutta korona antoi lisäaikaa. Onko kukaan syyttänyt koronasta japanilaisia insinöörejä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Solid state battery tosiaan kiinnostava ja mitä ilmeisimmin se on tulossa.

VW:llä on kiinnitys tähän


https://www.quantumscape.com/

Olisin itse ostanut tuota firmaa, mutta liian kallis mielestäni.

Mukana on mukana yksi Teslan perustajista JB Strabel, joka oli Teslan akkuekspertti. Lisäksi mm VW:ltä kaksi henkeä. Mutta eniten mussa herättää luottamusta Straubel.

https://www.quantumscape.com/team/

Markkina-arvo vaatimattomasti 23 miljardia dollaria firmalla, jolla ei ole liikevaihtoa. Analyst dayssa 10/20 firman pitchin mukaan arvo olisi nyt 8-16 miljardia diskontattuna vuoden 2028 arvosta. Mun on vaikea uskoa, että pitchaisivat alakanttiin...

Tämä muuten herätti toisaalla mainitsemani SPAC-kiinnostuksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin