Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 11.11.2020 11:55 Vaikuttaako ulkomaalaisten matkailijoiden poisjäänti Lapin lomamökkien vuokrahintoihin talvella?
Kysynnän puute tuo yleensä hintajoustoa alaspäin. Vaikea sanoa että miten suuren osan kotimainen kysyntä paikkaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos ei vaikuttaisi, olisi todella erikoista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 11.11.2020 11:55 Vaikuttaako ulkomaalaisten matkailijoiden poisjäänti Lapin lomamökkien vuokrahintoihin talvella?
Ei. Matkustusrajoitukset ohjaa enemmän kotimaisia matkailijoita lappiin, kuin siellä on ollut ulkomaisia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mikään ei koskaan vaikuta niin, että Lapin yrittäjä tarkistaisi etelän vetelille suunnattuja hintoja alaspäin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos olisin ahne yrittäjä, vuokraisin mökin aimpaa halvemmalla mielummin kuin pitäisin tyhjänä. Mutta tosiaan kuinka paljon suomalaisten lisääntynyt matkustus on vs. pois jääneet ulkomaalaiset.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.11.2020 12:20 Jos olisin ahne yrittäjä, vuokraisin mökin aimpaa halvemmalla mielummin kuin pitäisin tyhjänä. Mutta tosiaan kuinka paljon suomalaisten lisääntynyt matkustus on vs. pois jääneet ulkomaalaiset.
Ainakin Ruka on uutisissa maininnut kesän ja syksyn matkailijamäärien olleen normaalia korkeampia.

Rovaniemi taitaa olla ainoa lapin kohde joka elää ulkomaisista turisteista, kun kuka suomalainen sinne nyt menisi. Muualla käsittääkseni ainakin ruuhkaisimmat sesonkiviikkot on pääasiassa suomalaisia.

EDIT: Osasin käyttää googlea, niin löysin uutisenkin: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kav ... si/7934026
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse olen hyvän aikaa sitten vuokrannut Ylläkseltä datsan, jonka varausmaksun 50e maksettuani kävi mielessä, että jos hinnat tästä kovin paljon laskisivat, kannattaisi varaus perua ja vuokrata datsa uudestaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.11.2020 12:31
James Potkukelkka kirjoitti: 11.11.2020 12:20 Jos olisin ahne yrittäjä, vuokraisin mökin aimpaa halvemmalla mielummin kuin pitäisin tyhjänä. Mutta tosiaan kuinka paljon suomalaisten lisääntynyt matkustus on vs. pois jääneet ulkomaalaiset.
Ainakin Ruka on uutisissa maininnut kesän ja syksyn matkailijamäärien olleen normaalia korkeampia.

Rovaniemi taitaa olla ainoa lapin kohde joka elää ulkomaisista turisteista, kun kuka suomalainen sinne nyt menisi. Muualla käsittääkseni ainakin ruuhkaisimmat sesonkiviikkot on pääasiassa suomalaisia.

EDIT: Osasin käyttää googlea, niin löysin uutisenkin: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kav ... si/7934026
Kai osa ongelmaa on ollut se, että suomalaiset matkailijat kyllä ylläpitävät kevättalven kysyntää hiihtokeskuksissa, mutta suomalaisilla on aika vähän mielenkiintoa pahimman kaamosajan joulupukkimatkailulle. Ja kai suomalaiset matkailijat ostavat hyvin kuljetus-, juopottelu- ja majoituspalveluja, mutta aika heikosti Lapin ylihintaisia elämyspalveluja koiravaljakkoajeluneen päivineen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^Joo.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onko Lapin Kusi kuinka kallista jossain Lapin turistirysälässä verrattuna Helsingin keskustan paikkoihin?

Muistelen olleen melko hinnakasta siinä niiden kahden hipin kullankaivuujaksossa.

Jos lähtisi ryypp...tukemaan suomalaista yrittäjää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 11.11.2020 12:44 Onko Lapin Kusi kuinka kallista jossain Lapin turistirysälässä verrattuna Helsingin keskustan paikkoihin?

Muistelen olleen melko hinnakasta siinä niiden kahden hipin kullankaivuujaksossa.

Jos lähtisi ryypp...tukemaan suomalaista yrittäjää.
Eiköhän ne ole samat verot ja TESsit koko suomessa, joten hinnoissa tuskin suurta eroa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 11.11.2020 12:39 Kai osa ongelmaa on ollut se, että suomalaiset matkailijat kyllä ylläpitävät kevättalven kysyntää hiihtokeskuksissa, mutta suomalaisilla on aika vähän mielenkiintoa pahimman kaamosajan joulupukkimatkailulle. Ja kai suomalaiset matkailijat ostavat hyvin kuljetus-, juopottelu- ja majoituspalveluja, mutta aika heikosti Lapin ylihintaisia elämyspalveluja koiravaljakkoajeluneen päivineen.
Eikö toi joulupukkimatkailu ole just tuolla rovaniemellä? Siellä tulee varmasti pulaa matkailijoista, kun suomalaiset menee joko laskettelukeskuksiin tai sitten korpimaille.

Elämyspalvelut on varmasti pulassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 11.11.2020 12:51Eiköhän ne ole samat verot ja TESsit koko suomessa, joten hinnoissa tuskin suurta eroa.
Miksi sitten kilometrin matkalla tuopin hinta voi kuusinkertaistua Helsingissä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.11.2020 12:55
urpiainen kirjoitti: 11.11.2020 12:39 Kai osa ongelmaa on ollut se, että suomalaiset matkailijat kyllä ylläpitävät kevättalven kysyntää hiihtokeskuksissa, mutta suomalaisilla on aika vähän mielenkiintoa pahimman kaamosajan joulupukkimatkailulle. Ja kai suomalaiset matkailijat ostavat hyvin kuljetus-, juopottelu- ja majoituspalveluja, mutta aika heikosti Lapin ylihintaisia elämyspalveluja koiravaljakkoajeluneen päivineen.
Eikö toi joulupukkimatkailu ole just tuolla rovaniemellä? Siellä tulee varmasti pulaa matkailijoista, kun suomalaiset menee joko laskettelukeskuksiin tai sitten korpimaille.

Elämyspalvelut on varmasti pulassa.
Kai niitä joulupukkilentoja on tullut Briteistä aika lailla myös Ivaloon ja Kittilään joulukuussa, kun suomalaiset menevät mummolaan eikä hiihtämään. Olen käsittänyt, että tämä ihan pimeän ajan sesonki on nojannut aika paljon ulkomaalaisiin Rovaniemeä laajemminkin. Mutta voihan se olla, että tänä vuonna suomalaiset eivät halua mennä tartuttamaan mummoa, ja lähtevät hiihtämään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Älkää nyt takertuko joulupukkimatkailuun ja Rovaniemeen. Lapissa on monia laskettelukeskuksia ja paljon erilaisia elämyksiä tarjottavanaan ulkomaalaisille.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 11.11.2020 13:06 Kai niitä joulupukkilentoja on tullut Briteistä aika lailla myös Ivaloon ja Kittilään joulukuussa, kun suomalaiset menevät mummolaan eikä hiihtämään. Olen käsittänyt, että tämä ihan pimeän ajan sesonki on nojannut aika paljon ulkomaalaisiin Rovaniemeä laajemminkin. Mutta voihan se olla, että tänä vuonna suomalaiset eivät halua mennä tartuttamaan mummoa, ja lähtevät hiihtämään.
Käytin taas googlea: https://www.stat.fi/til/matk/2018/matk_ ... 01_fi.html

2018 70% Suomen majoitusvuorokausista meni kotimaisille asiakkaille. Lisäksi lapin matkailukohteissa on suomalaisilla reilusti omia mökkejä, jotka ei näy noissa majoitusvuorokausissa. Laskettelukeskuksille ulkomaiset asiakkaat ei ole kuin kiva lisä. Se että suomalaiset reissa ulkomaan sijaan kotimaassa kattaa helposti ulkomaisten turistien puutteen. Tämä siis laskettelukeskusten osalta. Joulupukki kohteet ja elämyspalvelujen tarjoajat, kelkkavuokraamoja lukuunottamatta, ottaa todennäköisesti kärsii ulkomaalaisten puutteesta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Väittäisin maksukykyisten leikanneen reissaamistaan aika lailla. Ei meillä tai tuntemillamme perheillä ole mitään intoa lähteä minnekään ryysikseen. Heinäkuu oli se villi ja vapaa kuukaisi, sitten homma levisi käsiin ja uudestaan ei huvita yrittää.

Rahaa olisi poltettavaksi, mutta ihmiskontakteja ei saisi olla. Kotiin tilaisimme mielellämme lisää ruokaa ja tarjonta on parantunut keväästä. Vielä voisi parantaa kuitenkin. Minusta markkinaan mahtuisi puhtaita toimitusravintoloita, jotka toimisivat jostain teollisuushallista käsin. En kaipaa kämäistä ravintolatilaa todisteeksi olemassaolosta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.11.2020 14:46
urpiainen kirjoitti: 11.11.2020 13:06 Kai niitä joulupukkilentoja on tullut Briteistä aika lailla myös Ivaloon ja Kittilään joulukuussa, kun suomalaiset menevät mummolaan eikä hiihtämään. Olen käsittänyt, että tämä ihan pimeän ajan sesonki on nojannut aika paljon ulkomaalaisiin Rovaniemeä laajemminkin. Mutta voihan se olla, että tänä vuonna suomalaiset eivät halua mennä tartuttamaan mummoa, ja lähtevät hiihtämään.
Käytin taas googlea: https://www.stat.fi/til/matk/2018/matk_ ... 01_fi.html

2018 70% Suomen majoitusvuorokausista meni kotimaisille asiakkaille. Lisäksi lapin matkailukohteissa on suomalaisilla reilusti omia mökkejä, jotka ei näy noissa majoitusvuorokausissa. Laskettelukeskuksille ulkomaiset asiakkaat ei ole kuin kiva lisä. Se että suomalaiset reissa ulkomaan sijaan kotimaassa kattaa helposti ulkomaisten turistien puutteen. Tämä siis laskettelukeskusten osalta. Joulupukki kohteet ja elämyspalvelujen tarjoajat, kelkkavuokraamoja lukuunottamatta, ottaa todennäköisesti kärsii ulkomaalaisten puutteesta.
Mä en ole ihan varma, olemmeko jostain eri mieltä, mutta tämä antaisi ehkä ulkomalaisten roolista nimenomaan Lapissa vähän näyttävämmän kuvan, erityisesti kun kai oletamme, että ulkomaalaiset vastaavat aika suuresta osaa elämyspalveluiden ja ravintola-alan palveluiden kulutusta (suomalaiset syö mukanaan tuomaansa purkkihernekeittoa omassa mökissä, jonne ovat ajaneet omalla autolla): https://www.lapland.fi/uploads/2019/04/ ... a_2019.pdf

Ja siis nimenomaan tuossa jouluajan (tai marras-joulukuun) sesongissa epäilen suomalaisten paikkauskykyä: https://www.hs.fi/talous/art-2000006612476.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 11.11.2020 15:41 Mä en ole ihan varma, olemmeko jostain eri mieltä, mutta tämä antaisi ehkä ulkomalaisten roolista nimenomaan Lapissa vähän näyttävämmän kuvan...
Ei kai suuremmin. Ehkä pieni painotusero siinä kuinka hyvin suomalaiset paikkaa mutta pääosin samaa mieltä.

Mä en ollut tajunnut, että rovaniemi on majoitusmääriltään suurin, kun eihän siellä ole mitään??? Joku kämänen joulupukinkylä napapiirillä*. Ymmärrän hyvin miksi sikäläiset yrittäjät on huolissaan, kun ulkomaisia turisteja ei tule höynäytettäväksi.

*Viimeksi olen pysähtynyt siihen 90-luvulla, joten saattanut muuttua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Saako tuota nimen alla olevaa titteliä muokattua jostain?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 12.11.2020 13:21
Vagabondo kirjoitti: 12.11.2020 13:15 Saako tuota nimen alla olevaa titteliä muokattua jostain?
Muuttasitko vikisijäksi?

Tottakai saa jos on oikkia!
Mielessä oli kitinän hitain, kun mun vastaukset tulee aina niin myöhään, että joku muu ehtii ensin. Yleensä James. Mutta mut on näköjään ylennetty VIP jäseneksi, joten :ohyeah: :cheer: :beer:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voiko uudistuotannossa olevasta asuntokohteesta tinkiä? Tiedän tietysti, että ainahan sitä periaatteessa voi tinkiä mistä tahansa, mutta ymmärrätte, mitä tarkoitan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.11.2020 13:59 Voiko uudistuotannossa olevasta asuntokohteesta tinkiä? Tiedän tietysti, että ainahan sitä periaatteessa voi tinkiä mistä tahansa, mutta ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Mitä mä olen sukulaisten asuntokauppoja seurannut, niin lähtökohtaisesti kyllä ostetaan ihan listahinnalla, ja neuvottelut käydään sitten enemmän siitä, että kun ostaja kuitenkin haluaa jotain muutoksia perussuunnitelmaan, niin maksetaanko niistä lisää vai ei. Ja tietysti uudestaan vastaanotto- ja takuutarkastuksissa. Mutta jos aikoo liittää kauppaan esim. omilla osakkeilla olevia autopaikkoja, niin ehkä tinkimisvaraakin saattaa alkaa olla.

Mutta tämä koskee ennen muuta kohteita, jotka varataan ja myydään loppuun hyvissä ajoin ennen valmistumista, mikä kai onkin aika normaalia pks:n kiinnostavammissa kohteissa. Mutta jos kyseessä on erikoisempi/kalliimpi kohde, joka uhkaa jäädä myymättä ennen valmistumista, niin sitten varmaan pelivaraa alkaa syntyä. Tai ainakin sellaisia juttuja kuulee puhuttavan. Tiedä sitten, kuinka luotettavaa. Eli tilanteen mukaan, mutta pääsääntöisesti ehkä ei ainakaan samassa mitassa kuin vanhoissa asunnoissa, koska ostajia on riittänyt ihan listatulla hinnalla ja tinkijät jäävät ilman. https://yle.fi/uutiset/3-10619373
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.11.2020 13:59 Voiko uudistuotannossa olevasta asuntokohteesta tinkiä? Tiedän tietysti, että ainahan sitä periaatteessa voi tinkiä mistä tahansa, mutta ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Omasta kokemuksesta, kohteet ovat kiinteällä hinnalla niin kauan, kunnes ostaja ilmaantuu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin