Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Mistä kummit kannattaa ostaa nyt ja onko se Continental?

:lol: HUHTIKUMIT OY
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
amypang
Kitisijä
Viestit: 9
Liittynyt: 24.04.2020 12:34

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja amypang »

Onko kukaan käyttänyt Bridgestone-renkaita? Entä kokemuksesi? mittarilukema, renkaan kuluminen ja huollon jälkeen
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hötkyilin ja kävin vaihdattamassa nastat alle. Saankohan koronan, kun päästin epämääräisen duunarinretkun, taisi vielä olla maahanmuuttajataustainenkin, keski-ikäisen LSVHM:n kaikkein pyhimpään, omaan autoon?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 9:41 Hötkyilin ja kävin vaihdattamassa nastat alle.
Hieman yllättävää että noinkin urbaani ihminen ajaa vielä nastarenkailla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 9:49
urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 9:41 Hötkyilin ja kävin vaihdattamassa nastat alle.
Hieman yllättävää että noinkin urbaani ihminen ajaa vielä nastarenkailla.
Joo, tämä vähän hämmentää minuakin. Kyseessä on tietysti pääasiassa vanha tottumus ja yleinen konservatiivisuus eikä loppuun asti mietityt argumentit (ja tietysti se, että en raaski vaihtaa ennen kuin nykyiset nastarenkaat tulevat muutenkin vaihtoikään), mutta ehkä ajattelen, että lähiöpellenä en juurikaan aja kantakaupungissa, ja nykyisen ilmaston oloissa talvikaudella jatkuvasti sahataan nollan molemmin puolin, eli kunnon talven sijaan teillä on koko ajan hankalaa ja ehkä nastoja kutsuvaa peilijäätä. Mutta kuten sanoin, ei tämä helppo positio ole.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 9:57nykyisen ilmaston oloissa talvikaudella jatkuvasti sahataan nollan molemmin puolin, eli kunnon talven sijaan teillä on koko ajan hankalaa ja ehkä nastoja kutsuvaa peilijäätä.
Yli 20 vuoden kokemuksella voin vakuuttaa ettei ole. Päätiet on eteläsuomessa melkein koko vuoden puhtaalla asfaltilla. Jäisiä kelejä on niillä hyvin vähän. Hieman enemmän jäisiä kelejä on asuinkaduilla, mutta niillä ajetaan muutenkin niin hiljaa, ettei ne satunnaiset päivät aiheuta suurta ongelmaa. Lumikelillähän on ihan sama onko alla nastat tai kitkat. Kannattaa ottaa vielä huomioon, että paljaalla pinnalla ajaessa nastat pyöristyvät suhteellisen nopeasti, jolloin vähän enemmän ajetulla nastarenkaalla ei tee paljon mitään jääpinnalla. Pidon kannalta renkaan ikä onkin paljon suurempi muuttuja kuin se onko kyseessä nasta vai kitkarengas.

Oman kokemukseni mukaan ainoa hyvä syy käyttää nastarengasta on jos ajaa paljon sivuteillä jotka on pitkiä aikoja jääpinnalla. Nastarenkaat kuluttavat teitä niin paljon enemmän, että kaikissa muissa tapauksissa olisi soveliasta valita alle kitkarenkaat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä tarvitsen talvirenkaita lähinnä siihen, että pääsen Taivallahden tenniskeskuksen parkkipaikalta Hietakannaksentielle. Se on jyrkkä ja kaartuva ylämäki, joka on peilijäässä joulukuulta maaliskuulle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 10:26 ^ Mä tarvitsen talvirenkaita lähinnä siihen, että pääsen Taivallahden tenniskeskuksen parkkipaikalta Hietakannaksentielle. Se on jyrkkä ja kaartuva ylämäki, joka on peilijäässä joulukuulta maaliskuulle.
Piti katsoa kartasta. Mahdollisesti voi aiheuttaa ongelmia, jos jää on erikoisen liukas esim. kosteuden takia. Mutta on siinä pysäköintitilaa talon toisellakin puolella. Toki ymmärrän periaatteen, että kun autolla mennään niin pitää päästä pysäköimään oven viereen.

Keskisessä euroopassa pitävät lumiketjuja autossa sen varalta, että jossain poikkeusolosuhteissa ei riitä pitoa. Paikoin pakollinen lisävaruste autoissa, niin mullakin on oli vielä edellistä autoa varten ketjut olemassa, mutta ei niitä skandinaavisten kitkarenkaiden kanssa tarvinnut koskaan alle laittaa. Oli ne mulla silti takaluukussa kesät talvet. Kai tuohon nelivetoonkin joutuu ketjut hankkimaan, jos joskus eksyy alpeille, vaikka väitän ettei sen kanssa tule tilannetta jossa niitä tarvitsisi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 10:57
urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 10:26 ^ Mä tarvitsen talvirenkaita lähinnä siihen, että pääsen Taivallahden tenniskeskuksen parkkipaikalta Hietakannaksentielle. Se on jyrkkä ja kaartuva ylämäki, joka on peilijäässä joulukuulta maaliskuulle.
Piti katsoa kartasta. Mahdollisesti voi aiheuttaa ongelmia, jos jää on erikoisen liukas esim. kosteuden takia. Mutta on siinä pysäköintitilaa talon toisellakin puolella. Toki ymmärrän periaatteen, että kun autolla mennään niin pitää päästä pysäköimään oven viereen.
Lisäksi talon toisella puolella on vain maksullinen kadunvierusparkki!

Oikeasti kyllä luulen, että saatat hyvinkin olla oikeassa. Kuten sanoin, ei mulla ole tässä oikeita perusteita takana, vaan puhdasta inertiaa. Olisivatkohan seuraavat talvirenkaani kitkat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 11:03 Lisäksi talon toisella puolella on vain maksullinen kadunvierusparkki!
Toi on noita kaupungin ongelmia. Ehkä sun pitäis siirtää pelioikeus Esporttiin tai Tapiolan tennishallille?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä halauisin pelata urppista vastaan tennistä. Olin nuorena innokas harrastaja ja muutaman reenikerran jälkeen kuvittelisin tykkiykköseni ja kovien peruslyöntieni löytyvän. Viime vuosina en ole pelannut kuin hyvin satunnaisesti "tuhnua", tenniskurssin taisin käydä 10+ vuotta sitten.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kotipihaan tullessa pitää heittää satakasikymppinen ylämäkeen. En ala sen takia mitään ketjuja sähläämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei kannata Ylle haluta. Mun tennistely toimii enemmän silleen Espoon polkupyöräseuran hengessä. Ja toki pyrin suosimaan espoolaisia tennishalleja, mutta urbaanit pelikaverit puolestaan tuntevat vetoa kaupunkimaisempaan ympäristöön.

Mutta vielä kiinnostaa tuo Vagabondon kitkarengasmissio. Oikeastaan ainoa hänen esittämänsä argumentti kitkojen valinnan puolesta oli jonkinlainen kollektivistinen pointti siitä, että nastat kuluttavat niin paljon tienpintoja, että on "soveliasta" valita kitkat. Tää on minusta vähän epätyypillistä Vagikselle. Voin luvata, että minun renkaideni vaikutus teiden kulumiseen, katupölyyn ja ties mihin on häviävän pieni. Mun siirtymiseni kitkoihin, tai pysyttäytymiseni nastoissa, ei vaikuta asiaan käytännössä mitenkään. Ja oikeastaan sama pätee kaikkiin yksilöihin. Kollektivistinen soveliaisuusargumentti on kitkarengaskommunismia!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 13:25 Mutta vielä kiinnostaa tuo Vagabondon kitkarengasmissio. Oikeastaan ainoa hänen esittämänsä argumentti kitkojen valinnan puolesta oli jonkinlainen kollektivistinen pointti siitä, että nastat kuluttavat niin paljon tienpintoja, että on "soveliasta" valita kitkat. Tää on minusta vähän epätyypillistä Vagikselle.
Joo. Yksityisautoilu on vaan lähellä mun sydäntä ja tää vaikuttaa tiestön kuntoon. Tää on niin poikkeuksellinen asia, että mä jopa kannatan haittaveroa ohjaamaan yksilöitä yhteiskunnan kannalta järkevään ratkaisuun. Vesistönsuojelu on sitten se toinen asia, missä toivoisin tiukempaa otetta valtiolta vallankin maa- ja metsätalouden suuntaan.

Mä itse siirryin aikanaan kitkoihin, kun piti/halusin mennä keskieurooppaan talvella omalla autolla. Totesin että niillä on oikeastaan aika mukava ajella. Sen jälkeen en ole nastarenkaita ostanut, mutta muutamat tulleet auton vaihdon seurauksena. Aina harmittanut se nastojen ropina, eikä ne antaneet oikein mitään etua, niin yhden talven jälkeen sitten laittanut taas kitkoja alle. Mutta yksilön kannalta tuo ropina lienee ainoa nastarenkaan haitta. Kitkarengas sitten mahdollistaa talvikurvailut eurooppaan ja talviliukkailla voi liutella autoa surutta, kun ei tarvi olla nastoista huolissaan. Käytön kannalta renkaalla ei mun mielestä ole suurtakaan eroa. Paljon puhuttuun pitoon jääolosuhteissa kun renkaan ikä vaikuttaa enemmän kuin renkaan tyyppi. Kulunut nasta on liukkaampi kuin uusi kitka.

Jos nastarengas ei kuluttaisi tietä kymmenen kertaa enemmän kuin kitkarengas, niin sehän olisi ihan sama millä ihmiset ajelee. Vallankin kun eteläsuomen päätiet suolataan sulaksi joka tapauksessa tällä kulumalla on iso merkitys kun ei ole suojaavaa jääkerrosta tien pinnassa. Koska nastarenkaan on ongelma lähinnä yhteiskunnalle, tulisikin ihmisiä ohjata kitkarenkaisiin laittamalla nastarenkaat verolle, josta saadun tuoton voisi ohjata teiden kunnostamiseen. Tarkemmin sanottuna vielä pinnoitteiden uusimiseen. Tällä hetkellä rahathan ei riitä vaan tiestöstä syntyy koko ajan lisää korjausvelkaa. Mä oletan, että 25-50 per rengas riittäisi ohjaamaan ihmisiä ilman että aiheuttaisi taloudellista estettä niille ketkä nastaa oikeasti kokevat tarvitsevansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 13:56 Joo. Yksityisautoilu on vaan lähellä mun sydäntä
Harmi, että aloitit tuon viestin sanalla "joo" (tiedän, että harrastan itse samaa). "Yksityisautoilu on vaan lähellä mun sydäntä" olisi ollut hieno avauslause. Siinä olisi sellaista Rosa Liksomin 80-luvun novellin henkeä, jollain hotakaislaisella twistillä 2000-luvulle päivitettynä. Kun novellin avaa tuollaisella lauseella, heti piirtyy kuva tietynlaisesta miehestä (arvatenkin miehestä), hänen arvomaailmastaan ja poliittisesta positiostaan sekä mahdollisista konflikteistaan nykyajassa. Lukijalle muodostuu vahvoja odotuksia, mutta silti jatko on avoin. Mihin suuntaan asia kehittyy? Haluan lukea lisää!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

McJanne kirjoitti: 08.12.2020 14:23 Kaupunkiolosuhteissa muut haitakkeet ovat ilmanlaatu (pakokaasu)
Mun käsittääkseni liikenteen haitoista ilmanlaatuun pakokaasu aiheuttaa noin puolet ja katupöly puolet. Pakokaasujen osuus on kai jo voimakkaassa laskussa siirryttäessä puhtaampiin moottoreihin, mutta myös katupölyssä nastojen vaihtamisella kitkoihin olisi kai havaittavia vaikutuksia saavutettavissa aika helpolla?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 14:34
Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 13:56 Joo. Yksityisautoilu on vaan lähellä mun sydäntä
Harmi, että aloitit tuon viestin sanalla "joo" (tiedän, että harrastan itse samaa). "Yksityisautoilu on vaan lähellä mun sydäntä" olisi ollut hieno avauslause. Siinä olisi sellaista Rosa Liksomin 80-luvun novellin henkeä, jollain hotakaislaisella twistillä 2000-luvulle päivitettynä. Kun novellin avaa tuollaisella lauseella, heti piirtyy kuva tietynlaisesta miehestä (arvatenkin miehestä), hänen arvomaailmastaan ja poliittisesta positiostaan sekä mahdollisista konflikteistaan nykyajassa. Lukijalle muodostuu vahvoja odotuksia, mutta silti jatko on avoin. Mihin suuntaan asia kehittyy? Haluan lukea lisää!
Mä ihailen tälläistä kykyä analysoida tekstiä. Mulla on yksi kaveri, jossa on vastaavaa kirjallista lahjakkuutta. Se joskus lukiossa kirjoitti mun puolesta aivan loistavan kirja-arvostelun, joka oli ihan eri planeetalta kuin kuiva insinöörimäisyys johon itse kykenen. Ihme ettei opettaja puuttunut asiaan.

Joo oli kuitenkin täysin harkittu aloitus, koska halusin heti alussa tehdä selväksi sun osuneen oikeaan analyysissäsi. Kitkarenkaat on mun kasvissyönti. Toisekseen täytyy todeta, että mielikuva joka lauseesta piirtyy ei todennäköisesti vastaa todellisuutta. Mä istun aika huonosti stereotypioihin mistä on aina aiheutunut sellaista joukkoon kuulumattomuuden tunnetta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 08.12.2020 14:23 Teiden rakenteiden kannalta henkilöautojen nastarenkailla on suurin piirtein sama vaikutus, kun hyttysen kusella valtamereen.
Teiden rakenne ja teiden pinnoite on kaksi eri asiaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 14:59 Kitkarenkaat on mun kasvissyönti.
Älä nyt yhtään vähättele omia kirjoittajankykyjäsi. Pidin esimerkiksi tästä aivan tavattomasti! Samaan aikaan absurdi, hauska ja jotenkin hyvin traaginen. Sä olet tänään tosi vahvassa vedossa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 15:15
Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 14:59 Kitkarenkaat on mun kasvissyönti.
Älä nyt yhtään vähättele omia kirjoittajankykyjäsi. Pidin esimerkiksi tästä aivan tavattomasti! Samaan aikaan absurdi, hauska ja jotenkin hyvin traaginen. Sä olet tänään tosi vahvassa vedossa.
Hankkikaa huone!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

McJanne kirjoitti: 08.12.2020 15:17
urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 14:41 Mun käsittääkseni liikenteen haitoista ilmanlaatuun pakokaasu aiheuttaa noin puolet ja katupöly puolet. Pakokaasujen osuus on kai jo voimakkaassa laskussa siirryttäessä puhtaampiin moottoreihin, mutta myös katupölyssä nastojen vaihtamisella kitkoihin olisi kai havaittavia vaikutuksia saavutettavissa aika helpolla?
Katupölystä lienee 85% hiekoitussepeliä tai sen johdannaisia. Tämä on mutu.

Ja mitä nastoihin kaupungissa tulee, en pitäisi merkittänä muun kun äänen kannalta.
Tätä on varmaan tutkittu huonosti (ja uutisoitu vielä huonommin), mutta mun käsittääkseni ajatus on sen suuntainen, että siinä missä hiekoitussepelin aiheuttama pöly suuren raekoon mössönä likaa paikat, nimenomaan renkaiden (ja erityisesti nastarenkaiden) tien pinnasta irrottamat (ja sepelistä jauhamat) huomattavasti pienemmät hiukkaset sairastuttavat ja tappavat ihmisiä. https://yle.fi/uutiset/3-9470466 Tosin juttu on niin epäselvästi kirjoitettu, että nastojen ja katupölyn osuudet menevät vähän sekaisin. Ehkä niitä ei osata erotella.

Toki hiekoitussepelikin haittaa ja ehkä jopa enemmän, mutta väite olikin vain, että nastarenkaista kokonaan luopumalla olisi kuitenkin silläkin havaittava vaikutus. Toisaalta sitten, hukkasin linkin, mutta näin jotain sellaistakin uutisointia, että kun jossain oli kielletty nastat ja siirrytty kitkoihin, samalla hiekoitusta oli lisätty niin paljon, että ainakin suuren hiukkaskoon pölyongelmat kasvoivat.
Viimeksi muokannut urpiainen, 08.12.2020 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 08.12.2020 15:17 Ja Vagikselle, kulutuspinnalle, vaikka onkin ohuin osa tien rakennetta, on sama vaikutus, joka liittyy massaan ja nopeuteen ja inan verran (liike)kitkaan.

Itsekin kannatan kyllä kitkapakkoa eteläiseen Suomeen, perustellusta syystä piikit (esim Tampere-linjan pohjois-puoli).
Muistelisin lukeneeni nykyisen nastarenkaan kuluttavan tienpintaa 10 kertaa enemmän kuin kitkarenkaan. Asia tuskin lienee niin yksinkertainen että sen voi yhteen lukuun tiivistää, mutta antaa kuitenkin suuntaa, että nastoitus lisää kuluttavuutta merkittävästi. Mistä todistaa jo se, että Suomessa tiet urautuu merkittävästi nopeammin kuin vähemmän nastoja käyttävissä maissa vaikka täällä käytetään karkeampaa kiviseosta. Jo se että täällä on tarve käyttää karkeampaa, ja siten meluisempaa, kiviseosta todistaa asian.

Pakko ei ole hyvä, koska se on karkea työkalu eikä ota kaikkia tarpeita huomioon. Haittavero on minusta parempi lähestyminen. Eteläsuomessakin on teitä joilla nastat on oikein perusteltu vaihtoehto tyypillisenä talvena. Esim omille vanhemmilleni nastat on oikein järkevä valinta vaikka rengassetti maksaisi pari sataa enemmän kuin kitkat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.12.2020 15:17
urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 15:15
Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 14:59 Kitkarenkaat on mun kasvissyönti.
Älä nyt yhtään vähättele omia kirjoittajankykyjäsi. Pidin esimerkiksi tästä aivan tavattomasti! Samaan aikaan absurdi, hauska ja jotenkin hyvin traaginen. Sä olet tänään tosi vahvassa vedossa.
Hankkikaa huone!
Tai tenniskenttä! Mun mielestä Vagiksen ajatus kitkarenkaista hänen kasvissyöntinään, jonkinlaisena pyyteettömänä eettisenä missiona paremman maailman puolesta, vertautuu Kitinän kahteen muuhun kaikkein surullisuudessaan koskettavimpaan kohokohtaan espoolaistragedian kirjallisessa genressä: Daven muistelu siitä, kuinka todella tunsi elävänsä, kun huuteli hävyttömyyksiä auton ikkunasta mieltään turkistarhausta vastaan osoittaville viherhipeille, ja Elcon avautuminen siitä, miten kulki päiviä sumussa kun joku B-luokan scifi-sarja oli koskettanut hänen sieluaan niin ravistelevasti (ok, Elco ei kai kunnallis-maantieteellisesti ole espoolainen, mutta kulttuurisesti se on espoolaisin tyyppi jonka tiedän).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 15:15
Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 14:59 Kitkarenkaat on mun kasvissyönti.
Älä nyt yhtään vähättele omia kirjoittajankykyjäsi. Pidin esimerkiksi tästä aivan tavattomasti! Samaan aikaan absurdi, hauska ja jotenkin hyvin traaginen. Sä olet tänään tosi vahvassa vedossa.
Kiitos. En siis tarkoittanut että insinöörimäisyys olisi huono asia. Siinä ei vaan ole tuollaista kultturellia lennokkuutta. Toki kuiva asiallisuus on parhaimmillaan paljon hauskempaa :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 15:40
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.12.2020 15:17 Hankkikaa huone!
Tai tenniskenttä! Mun mielestä Vagiksen ajatus kitkarenkaista hänen kasvissyöntinään, jonkinlaisena pyyteettömänä eettisenä missiona paremman maailman puolesta...
Aitoon 80-luvun juppihenkeen mä preferoin squashia. Siinä joutuu paljon harvemmin hakemaan palloa aidan takaa.

Ja hei! Pieni maailma, pienet teot :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin