Korona- rokote

Yleinen lätinä jä kitinä

Otatako Korona- rokotteen?

kyllä
17
77%
en
1
5%
en tiedä
4
18%
 
Ääniä yhteensä: 22

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kotimainen piikittely alkanee vuodenvaihteen jälkeen. Minua ei juuri ihmetytä esimerkiksi USA:n rokotevastaisuus tai Venäjän vielä isompi vastaisuus. Ilmeisesti Suomessakin, ainakin vielä keväällä, oli noin kolmannes, jotka eivät aio rokotetta ottaa. Koska itselle kyseessä on itsestäänselvyys, jopa läpihuutojuttu eli tietenkin otan ilo mielillä rokotteen ja toivon, että kaikki muutkin näin tekevät, jää jäljelle ihmetys, miksi niin moni ei sitä ota. Miten nämä rokotevastaiset ihmiset uskaltavat edes käydä omalla jääkaapillansa?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kuten toiseen ketjuun jo vastasin, niin luultavasti otan. Vastasin kuitenkin en tiedä, kun on mahdollista ettei vaan tule hakeuduttua piikitettäväksi, jos se vaatii paljonkin omaa aktiivisuutta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ilman muuta ja heti kun on tarjolla. Oletan, että kuulun keuhkovammaisena osaan siitä joukosta joka pääsee riskiryhmäkiintiöihin kuten influenssapiikin kanssa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Lolita kirjoitti: 02.12.2020 22:45 Miten rokotekriittisiä te olette koronarokotuksen suhteen? Itseä mietitytti tietenkin tämä suhteellisen nopea aikataulu, millä rokotteet saatiin valmiiksi ja hyväksyttäviksi. Siitä huolimatta aion rokotteen ottaa, mutta mitään kiirettä en sillä pidä. Rokotuttakoot he itsensä ensin jotka ovat suuremmassa riskissä. Samalla voi sitten vielä tulla yllättäviä sivuvaikutuksia tietoon.

Mutta kuvainnollisesti suu auki kuuntelin kahden ystävättäreni vaahtoamista siitä, että heidän perheensä eivät rokotuksia ota. Ihan liian riskialtista kuulemma ja pitää muistaa miten sikainfluenssarokotusten kanssa kävi. En jaksanut inttää vastaan enkä kyseenalaistaa. Keväällä molemmat vielä olivat sitä mieltä, että kyseessä on vain yksi influenssa, heidän perheet voivst sen kyllä sairastaa. Nyt ovat kuitenkin tulleet hieman järkiinsä. Toinen rouvista oli myös kieltänyt poikiensa HPV-rokotukset, koska niitä ei ole testattu tarpeeksi pojilla.

Ei liene tarpeellista kertoa, että yhteiset puheenaiheet rajoittuvat nykyisin lähinnä työjuoruihin. Arvomaailmat vaan lipuvat kauemmaksi toisistaan. Mutta tosiaan, onko rokotekriittisyys fiksujen ihmisten joukossa lisääntynyt?
Tämä on kyllä aika huolestuttavaa. Toivon, että tämä menee jotenkin niin, että kun kuitenkin ensivaiheessa rokotetaan terveydenhoitohenkilöstöä ja selkeitä riskitryhmiä, jotka varmaan siis ottavat mukisematta rokotuksen, niin sitä kautta rokotekriittiset voivat ajatella, että kun rokotetta on vihdoin heillekin tarjolla, he voivat sen siinä vaiheessa ottaa.

Yleisesti ottaen minulla riittää aika vähän hyväksyvää ymmärrystä rokotekriittisille. Aina on kuitenkin erilaisia erityisryhmiä, jotka eivät jotain rokotetta voi ottaa, mutta joille rokotteen suojaama tauti voi olla erityisen kohtalokas. Heidän toivonsa on siinä, että perusterveet eivät hörhöile, vaan ottavat kiltisti rokotteen, jolloin laumasuoja suojaa myös rokottamattomia riskiryhmiä. Ongelmana tässä on se, että vaikka kutsunkin rokotekriittisiä mielestäni perustellusti hörhöiksi, niin onhan siinä asenteessa oma taloustieteellinen järkensä: on ihan rationaalista olla vapaamatkustaja, kunhan muut ovat kollektiivisesti vastuullisempia. Rokotekriittisyys onkin itsekkyydessään ja muista välittämättömyydessään minusta eettisesti aika ikävä positio.

Mitä rokotteen ottamiseen tulee, niin ajattelin toki ottaa, kun se saataville tulee. Toivon, että lähipiirin riskiryhmäläiset, esimerkiksi vanhempani, ottavat sen ensi tilassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti: 03.12.2020 10:00 En ota, ennen kun muutama ihminen on uhrattu koekaniiniksi.
Ethän sinä sitä lähdeskään ensimmäisenä saakaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja aasi »

Perusterveenä nelikymppisenä en oo ihan heti saamassa, mutta otan heti kun saan. Siinä vaiheessa kun mummot, papat ja terveydenhuolto on rokotettu, on aika varmaa että varovaisuus alkaa höllentyä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

McJanne kirjoitti: 03.12.2020 10:00 En ota, ennen kun muutama ihminen on uhrattu koekaniiniksi.
Täällä alkaa ensi viikolla rokotukset. Suomessahan ei vissiin ihan heti eli täältä löytyy ne koekaniinit :D Itsekin mielelläni tarkkailen alkuun sivusta, miten rokote vaikuttaa ja tehoaa. En kuulu riskiryhmään, joten en sitä etujoukoissa ole saamassa. Ja mäkin kyllä eristyksessä melko lailla, joten tuskin onnistun saamaan tai tartuttelemaan ketään.

Lisäksi olen suunnilleen ainoa (hieman liioitellusti), joka täällä oikeasti yrittää pidellä etäisyyksiä ja käyttää maskia oikein. Ja pesee kädet. Meillä kävi sähkötarkastaja maanantaina ja se pyysi saada käyttää vessaa. Ei pessyt käsiään asioinnin jälkeen, yäääääk! Mahtaako pestä sitten muutenkaan. Ja se on lääppinyt täällä kämpässä joka rasiaa ja laitetta. :laatta:
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti: 03.12.2020 10:32
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.12.2020 10:07
McJanne kirjoitti: 03.12.2020 10:00 En ota, ennen kun muutama ihminen on uhrattu koekaniiniksi.
Ethän sinä sitä lähdeskään ensimmäisenä saakaan.
No, 4/7 perheestä, minä mukaan luettuna, on riskiryhmään asetettu, joten kyllä sille korkea riski on, että juurikin ensimmäisinä.
"Puumalainen kertoo, että terveydenhuollon henkilöstön rokottamiseen kuluu todennäköisesti tammikuu ja osa helmikuusta. Sitten siirrytään riskiryhmien rokottamiseen."
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007661632.html

On niitä rokotekriittisiä aika paljon ☹
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 04.12.2020 22:20 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007661632.html

On niitä rokotekriittisiä aika paljon ☹
Nuoret ja syrjäseudulla elävät näyttää olevan. Ovat muutenkin käyttäytyneet kovin kuolemattoman oloisesti koronan suhteen.

No, eiköhän se rokote tule monen otettua, kunhan tieto lisääntyy. Lisäksi voisi tehdä pelisäännön, että rokotteesta kieltäytynyt kustantaa koronatehohoidon itse.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Veljeni oli sikainfluenssan aikaan post-docina Tanskassa. Siellä ei kuulemma puhuttu asiasta juurikaan.

Kultturierot voivat muutenkin olla isompia kuin kuvittelisi: Siinä mielessä, että Suomessa jo silloin rajoitettiin Uuden Vuoden raketteja, Kööpenhaminassa kuulemma laitettiin ilman mitään rajaa tulitetta taivaalle, mitään turvallisuutta miettimättä.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Niba »

Sillä perusteella että rokote voi aiheuttaa komplikaatioita on vaikeakieltäyä, koska jos jotain ongelmaa esiintyy rokotteesta, ei ole selvää milloin ne tulevat esiin, viikon, kuukauden vai vuoden päästä? Jotta jos jääodottamaan niitä voi mennä aikaa ennen kuin uskaltaa rokotteen ottaa ja ehtii saamaa taudin sitä ennen?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Twitterissä joku ehdotti, että termin "rokotekriittinen" sijaan hörhöistä pitäisi käyttää termiä "kulkutautimyönteinen". Hyvä ajatus. Soininvaaran innoittamana mietin myös, alkaako kulkutautimyönteisyys vähän laskea, kun rokotukset saadaan käyntiin ja sitä myötä epäilemättä viimeinenkin varovaisuus alkaa karista. Erityisesti, jos rokote suojaa rokotettua taudilta pikemminkin kuin muiden tartuttamiselta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

On hyvä tiedostaa, että kun edes 70 pinnaa ottaa rokotteen, niin tauti kuihtuu pois ajan saatossa tartuttavuusluvun tippuessa selväti alle yhden. Uskon, että kevään tullessa riittävä määrä kulkutautikielteisyyttä on jalkautunut keskuuteemme ja voimme taivaltaa kohti parempaa huomista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.12.2020 9:56 On hyvä tiedostaa, että kun edes 70 pinnaa ottaa rokotteen, niin tauti kuihtuu pois ajan saatossa tartuttavuusluvun tippuessa selväti alle yhden. Uskon, että kevään tullessa riittävä määrä kulkutautikielteisyyttä on jalkautunut keskuuteemme ja voimme taivaltaa kohti parempaa huomista.
Paras ymmärrykseni rona-rokotteista on se, etteivät ne estä tartunnan siirtymistä edelleen. Ne suojaavat vakavalta tautimuodolta.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 08.12.2020 9:58
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.12.2020 9:56 On hyvä tiedostaa, että kun edes 70 pinnaa ottaa rokotteen, niin tauti kuihtuu pois ajan saatossa tartuttavuusluvun tippuessa selväti alle yhden. Uskon, että kevään tullessa riittävä määrä kulkutautikielteisyyttä on jalkautunut keskuuteemme ja voimme taivaltaa kohti parempaa huomista.
Paras ymmärrykseni rona-rokotteista on se, etteivät ne estä tartunnan siirtymistä edelleen. Ne suojaavat vakavalta tautimuodolta.
Joo. No, tämä myös karsii ajan kanssa kulkutautimyönteisiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jossain taisi olla, että rokote antaisi suojan kolmeksi kuukaudeksi. Siinä ajassa ei koko kansaa rokoteta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 08.12.2020 10:04 Jossain taisi olla, että rokote antaisi suojan kolmeksi kuukaudeksi. Siinä ajassa ei koko kansaa rokoteta.
Tuosta on monelaista "tietoa". Kuitenkin kaksi rokotusta vaaditaan ja jossain vaiheessa, kun empiriaa ja tieteellistä konsensusta on riittävästi, voidaan todeta, että kuinka pitkä suoja-aika on ja miten se vaihtelee eri ihmisillä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2020 10:02
So Hard kirjoitti: 08.12.2020 9:58
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.12.2020 9:56 On hyvä tiedostaa, että kun edes 70 pinnaa ottaa rokotteen, niin tauti kuihtuu pois ajan saatossa tartuttavuusluvun tippuessa selväti alle yhden. Uskon, että kevään tullessa riittävä määrä kulkutautikielteisyyttä on jalkautunut keskuuteemme ja voimme taivaltaa kohti parempaa huomista.
Paras ymmärrykseni rona-rokotteista on se, etteivät ne estä tartunnan siirtymistä edelleen. Ne suojaavat vakavalta tautimuodolta.
Joo. No, tämä myös karsii ajan kanssa kulkutautimyönteisiä.
Ei vain ajan kanssa, jos tuumii että rokotteen saaneet alkavat liikkua ja tavata ihmisiä entiseen malliin. Kulkutautimyönteisten on syytä eristyä oman kotioven taakse.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Britanniassa ensimmäiset rokotettu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eipä muuta kuin tykittelemään veli venäläisen droppia.

Voiko suomalainen ottaa venäläisen Sputnik-koronarokotteen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Venäläistä rokotetta saavat suurlähetystön mukaan ensin hävittäjälentäjät, sitten muut ryhmät erikseen ilmoitetussa järjestyksessä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 08.12.2020 9:58 Paras ymmärrykseni rona-rokotteista on se, etteivät ne estä tartunnan siirtymistä edelleen. Ne suojaavat vakavalta tautimuodolta.
Tarkoititko RNA-rokote? En ole itse kuullut, että olisi eroa perinteisempiin rokotteisiin, mutta en suoraan vastaan väitä. Ei mikään rokote estä jo sairastunutta tartuttamasta eteeenpäin. (Sairastumisen vakavuudesta muuten keväällä joku asiantuntija sanoi, että saadulla viruskuormalla voi olla vaikutusta - ja maallikkona luulisi sen auttavan, jos tartunnan saaneella tartuttajalla on jotain vastustuskykyä.)
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 08.12.2020 22:35
So Hard kirjoitti: 08.12.2020 9:58 Paras ymmärrykseni rona-rokotteista on se, etteivät ne estä tartunnan siirtymistä edelleen. Ne suojaavat vakavalta tautimuodolta.
Tarkoititko RNA-rokote? En ole itse kuullut, että olisi eroa perinteisempiin rokotteisiin, mutta en suoraan vastaan väitä. Ei mikään rokote estä jo sairastunutta tartuttamasta eteeenpäin. (Sairastumisen vakavuudesta muuten keväällä joku asiantuntija sanoi, että saadulla viruskuormalla voi olla vaikutusta - ja maallikkona luulisi sen auttavan, jos tartunnan saaneella tartuttajalla on jotain vastustuskykyä.)
Varmaan tietoa ei vielä toki ole. Mutta havaintoja on jo.

"All three have been tested in large clinical trials, and have shown promise in preventing disease symptoms.

But none has demonstrated that it prevents infection altogether, or reduces the spread of the virus in a population. This leaves open the chance that those who are vaccinated could remain susceptible to asymptomatic infection — and could transmit that infection to others who remain vulnerable. “In the worst-case scenario, you have people walking around feeling fine, but shedding virus everywhere,” says virologist Stephen Griffin at the University of Leeds, UK.

What the data say about asymptomatic COVID infections

Pfizer has said that its scientists are looking at ways to assess virus transmission in future studies. For now, AstraZeneca and the University of Oxford might be able to provide the first hints as to whether a vaccine can protect against such transmission. Although they have yet to publish complete results, their trial did routinely test participants for SARS-CoV-2, allowing investigators to track whether people became infected without developing symptoms. Early indications are that the vaccine might have reduced the frequency of such infections, which would suggest that transmission might also be reduced.


Voi siis olla, että tiedemyönteisten rokottaminen johtaa myös etuihin kulkutautimyönteisten suuntaan, mutta on myös isot oddsit siihen että tiedemyönteiset pärjäävät mainiosti ja kulkutautimyönteiset joutuvat joko eristymään tai sairastumaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mä olen erittäin huono hankkimaan asioita joita en välittömästi tarvitse. Sen lisäksi mä olen koko koronakauden pörrännyt pitkin maskittomia työmaita kohdaten mittaamattoman määrän ihmisiä. Jotenkin koen ettei korona ole juuri muuttanut mun elämää. No mutsilla olen käynyt ainoastaan pihalla - sisälle en ole mennyt. Tästä johtuen ja itseni tuntien; jos ei se rokote tuu mun luo, niin en minäkään hakeudu sen luo.
Who says you need to buy a guitar?
Vastaa Viestiin