Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Stadinarska kirjoitti: 12.01.2021 20:40 Työpaikalla testaus joulukuussa.

Ei oireita, ei koronaa. Pelotti kyllä kuulla tulosta kun oireetonkin siis voi olla koronassa.
Miksi pelottaisi? Vai pelkäätkö sitäkin, että ratikka tulisi seinästä läpi, vaikka kiskot eivät (toivoittavasti) vie siihen suuntaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007736318.html

Kiuru taas tapansa mukaan pakenee perunakuoppaan ja irrottaa kännykän akun, kun tilanne kuumenee. Ei pitäisi olla vaikeaa selventää lausuntoa. Itse en kyllä ymmärrä, mitä hyötyä etäopetuksen keskeyttämisestä olisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007704111.html

Luulisi, että Saksassa nyt olisi krematorio-osaamista??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No nyt kai hallitus valmistelee ensi viikolle tiukennuksia rajamääräyksiin, jotta voitaisiin estää viruksen uusien muunnosten leviäminen Suomeen.

Sunnuntai-epidemiologina veikkaan, että liian myöhään: mun käsittääkseni Suomella on johonkin Britanniaan verrattuna todella vähän resursseja ja ihan osaamista koronanäytteiden sekvensointiin, ja näin ollen sitä tehdään täällä varsin vähän. Ja silti on löydetty lukuisia muunnoskeissejä, joissa ei ole helposti löydettävää linkkiä esim. Britanniaan. Epäilen, että brittimuunnos on jo täällä niin vahvasti, että saattaa hyvin leimahtaa vaikka ei muunnosta enempää maahan tuotaisikaan.

Näin ollen, kun hallitus sanoo, että tarkemmilla ulkorajamääräyksillä vältetään vahvemmat sisäiset rajoitustoimet, en ole kovin optimistinen. Voi olla, että pahenee ennen kuin helpottaa, ainakin jos nyt voimassa olevia sisäisiä rajoituksia löysätään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Australiassa brittimuunnos on levinnyt karanteenihotellissa ihmisiin jotka eivät olleet lainkaan samoissa huoneissa.

Raju versio. Rokotukset pitäisi kiihdyttää tappiin heti.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän toinen meininki kun eräs cityläinen viettää hotellikaranteenia juurikin taikamaassa. Eka viikko lukkojen takana, toisella viikolla saa jalkeilla ulkona 45 minsaa päivässä negatiivisen testin jälkeen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomen luvuissa ei näy mitään joulun aiheuttamaa piikkiä, vaan trendi jatkuu alaspäin. Aika mystistä. Toisaalta, töissä on oltu tosissaan vasta viikko, eli mahdollinen kasvu voi vielä hetken piilotella. Mutta luvut ovat tulleet sen verran alas, että vaikka eteneminen kiihtyisi, niin paluu joulukuun alun lukuihin kestäisi hetken.

Toivottavasti pakkanen tappaa viruksen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Veiläkin olen sitä mieltä, että jos tietää tartunnastaan ja lähtee bilettämään, pitäsi mahdollisten jatkotartuntojen osalta, jos ne kuolemaan johtavat, syyte vähintään pahoinpitelystä, ruumiinvamman tuottamisesta aina tappoon ja murhaan asti. :paavi: :paavi: :paavi:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007754021.html

Nostan kyllä sekä viranomaisille että kansalaisille hattua, jos brittimuunnoksen leviäminen saadaan estettyä. Lienee kuitenkin selvää, että se muuttuu vallitsevaksi virusmuodoksi, mutta estäminen tarkoittaa tässä tapauksessa tapauksien määrän kasvun estämistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.01.2021 13:59 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007754021.html

Nostan kyllä sekä viranomaisille että kansalaisille hattua, jos brittimuunnoksen leviäminen saadaan estettyä. Lienee kuitenkin selvää, että se muuttuu vallitsevaksi virusmuodoksi, mutta estäminen tarkoittaa tässä tapauksessa tapauksien määrän kasvun estämistä.
Noin minäkin ajattelin, että kyse täytyy olla leviämisen entistä voimakkaammasta hidastamisesta, ei valikoinnista virustyyppien välillä. Mutta kyllä tuossa linkkaamassasi jutussakin sanotaan, että "Suomi pyrkii kaikin keinoin välttämään sen, että nopeammin tartuttavasta virusmuunnoksesta tulisi niin sanottu valtavirus, kuten on tapahtunut Britanniassa. Britanniassa näin tapahtui kaksi ja puoli kuukautta ensimmäisen todetun virusmuunnoksen jälkeen." Vastaavasti aika konsistentisti on toisteltu, että tavoitteena on nimenomaan uuden virustyypin Suomeen leviämisen estäminen. Ilmeisesti ajatus on, että ei päästetä sitä tänne ennen kuin rokote on laajemmin saatavilla & jaettu.

Tavallaanhan tämä erottelu on vähän akateeminen, kun tavoite joka tapauksessa estää määrän kasvu ennen rokotetta ja antaa erityishuomiota maahan saapumiseen. Mutta ehkä viestin vaikutus arkikäyttäytymiseen olisi erilainen, jos sanottaisiin, että brittivariaatio on jo täällä, nyt leviämistä pitää siis estää entistä tarmokkaammin, ja olla ottamatta sitä lisää tänne. Nythän viesti käytännössä on, että tilanne on Suomessa Euroopan paras (no, Islanti ja Vatikaani saattavat olla edellä) ja käytännössä hallinnassa, pistetään vaan rautaa rajalle ettei ulkomailta tuoda tänne brittivirusta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Mä en usko, että variantilla on ihmisten käyttäytymiseen juurikaan vaikutusta. Siitäkin huolimatta osaa ei kiinnosta ja osa ei jaksa osallistua talkoisiin. Toki kun authoritah rajoittaa variantin vuoksi tiukemmin, niin tätä kautta ei kaikkea voi tehdä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Viimeisimpien tietojen mukaan tuo brittivariantin tarttuvuus ei ilmeisesti onneksi kuitenkaan ole niin paljoa suurempi kuin aiemmin pelättiin. Nykyään taitaa arvio olla 30-50% isompi. Mutta tietysti jo 30%:n ero voi keikauttaa käyrän laskevasta eksponentiaalisesti nousevaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b62 ... e3e4f9faad

No nyt ajatellaan laatikon ulkopuolella!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Kiitos!

Kuva
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 8:29 Viimeisimpien tietojen mukaan tuo brittivariantin tarttuvuus ei ilmeisesti onneksi kuitenkaan ole niin paljoa suurempi kuin aiemmin pelättiin. Nykyään taitaa arvio olla 30-50% isompi. Mutta tietysti jo 30%:n ero voi keikauttaa käyrän laskevasta eksponentiaalisesti nousevaksi.
Voi olla, että varianttia on jo niin paljon maassa, että maahantuonnilla ei ole niin vaikutusta, mutta kun virallinen linja kuitenkin on, että brittivariantin maahantuonnin torjunta/hidastus on ykkösprioriteetti, niin samassa hengessä ajattelisin, että säännöllisesti Tallinnan-Helsingin väliä pendelöivät raksaäijät, ja Tornio-Haaparanta väliä pendelöivät sairaanhoitajat, pitäisi olla terveydenhuollon eturintaman jälkeen seuraava prioriteetti. Perusterveet vanhukset voivat odottaa vielä kuukauden.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Mitä tuo auttaisi? Tautiahan ne rokotetut sukkuloijat levittäisi edelleen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 22.01.2021 13:36 ^ Mitä tuo auttaisi? Tautiahan ne rokotetut sukkuloijat levittäisi edelleen.
Ei kai. Mun käsittääkseni se mahdollinen tilanne, että rokotettu kuitenkin sairastuu lievästi ja levittää tautia, liittyi erityisesti siihen AstraZenecaan, joka suojaisi vain taudin vakavammilta muodoilta, ja tämäkin on epävarmaa. Oletan, että nämä nyt käytettävissä olevat rokotteet ilman muuta laskevat tartuntoja, kuten ainakin Soininvaaran mukaan Israelin datakin heti näyttää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 8:29 Viimeisimpien tietojen mukaan tuo brittivariantin tarttuvuus ei ilmeisesti onneksi kuitenkaan ole niin paljoa suurempi kuin aiemmin pelättiin. Nykyään taitaa arvio olla 30-50% isompi. Mutta tietysti jo 30%:n ero voi keikauttaa käyrän laskevasta eksponentiaalisesti nousevaksi.
Niinku tälleen - tämä antaisi ymmärtää, että brittiversio karkasi Uudellamaalla ehkä viikko sitten (toivottavasti kuitenkin vain päivävaihtelua testitulosten kirjaamisessa tai jotain):

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ joo
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2021 14:17
Bluntly kirjoitti: 22.01.2021 13:36 ^ Mitä tuo auttaisi? Tautiahan ne rokotetut sukkuloijat levittäisi edelleen.
Ei kai. Mun käsittääkseni se mahdollinen tilanne, että rokotettu kuitenkin sairastuu lievästi ja levittää tautia, liittyi erityisesti siihen AstraZenecaan, joka suojaisi vain taudin vakavammilta muodoilta, ja tämäkin on epävarmaa. Oletan, että nämä nyt käytettävissä olevat rokotteet ilman muuta laskevat tartuntoja, kuten ainakin Soininvaaran mukaan Israelin datakin heti näyttää.
Tämä em. ajatelu lienee peräisin tästä:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kot ... #gs.rhepti
"– Koska se annetaan nenäsumutteena, se pystyy estämään myös tartuntoja, mihin ilmeisesti nyt myyntiluvan saaneet eivät pysty."

Koitin keskustella jollain iltapäivälehden kommenttipalstalla (sittemmin poistin meiliin tuuleet ilmoitukukset fb-kommenteista, etten vahigossakaan palaisi keskusteluun.)

Em. keskustelun lähtökohta oli, että nykyiset rokotteet vain lievittävät oireita, mutta nyt Suomesta olisi tulossa rokote, joka estää taudin tarttumista. Suurlähettiläskin oli kertonut, etteivät nykyiset rokotteet estä taudin tarttumista.

https://yle.fi/uutiset/3-11490884
"Päivi Sillanaukee ulkoministeriöön "temaattiseksi suurlähettilääksi""
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2021 14:17Oletan, että nämä nyt käytettävissä olevat rokotteet ilman muuta laskevat tartuntoja, kuten ainakin Soininvaaran mukaan Israelin datakin heti näyttää.
Kyllä, datan mukaan estävät myös tartuntoja. Mutta ei samalla prosentilla kuin ehkäisevät sairastumista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on raportoitu 496 uutta koronavirustartuntaa.

Onko brittein kanta lähtenyt liikkeelle vaiko satunnaisvaihtelua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt ollut noita isoja mestoja, TAYS ja Länsimetro.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1aa ... eafeaef62d

"AstraZeneca:  EU-sopimus on äärimmäisen selvä. Olemme sitoutuneet, ja lainaan nyt sopimustekstiä: ”tekemään parhaamme”. Tiesimme jo valmiiksi, että tavoite oli todella kaukainen."

"Ongelma Soriot’n mukaan on siinä, että AstraZeneca teki ensin sopimuksen Boris Johnsonin johtaman brittihallituksen kanssa. Ja yritys haluaa täyttää ensin tuon sopimuksen ehdot."

Hyvän diilin on EU sorvannut. Toimittaja tekee polkuhinnoilla parhaansa. Ensiksi tilanneille maksaville asiakkaille kuitenkin toimitetaan ensin.

Jos briteille toimitetaan jo merkittäviä määriä, niin se tarkoittaa, että tuotantoon viennin ongelmat ovat ainakin jossain laitoksissa ratkaistu. Jos noin on, niin tässä saattaisi olla jotain eväitä lisenssidiilin sorvaamiseen. Lisenssidiilistä tietty on iloa vain silloin, jos EU pystyy löytämään sellaisia tuotantolaitoksia, joilla on paremmat kyvyt viedä rokote tuotantoon kuin AZ:n omilla laitoksilla.
Vastaa Viestiin