Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2021 8:47 Lauantaimakkaramuisto lapsuudesta; äiti oli menossa kauppaan. Pyysin tuomaan Lauantaimakkaraa, kun tykkään siitä. Äiti nauroi hyväntahtoisesti, että sehän on hyvä, kun se on kaikkein halvinta makkaraa. Sitten söin makkaravoileipiä tomaatilla.
Mä olin kuulemma tarkka makkarasta jo lapsena. Ei kelvannut laukkari, vaan piti olla sitä kaupan kalleinta meetvurstia.
Toki siihan aikaan ei kaupassa ollut näitä hienoja Italialaisia makkaroita, jotka maksaa tuplasti enemmän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Ai-niin, olihan 80-luvulla myös metukkaakin. Se tosin oli lapsen suuhun liian mausteista.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 10.03.2021 9:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.03.2021 9:24
James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2021 9:16 ^^Asiallisia lapsia teillä!
Itse söin pienenä tosin Balkanin makkaraa, kun lauantai oli jotenkin ällöttävää, vaaleaa lötköä. Silloin valikoimissa kolmantena vaihtoehtona oli suolaliha, jota sitten ostettiin harvoin kalleutensa vuoksi. Onhan tämä nykyvalikoima ihan eri planeetalta.
Mä söin kiltisti isän ostamia lauantai-, jahti-, sipulitee- ja gotlermakkaroita, mutta balkan oli mulle jotenkin liikaa. Muistaakseni Masa (onkohan se vielä hengissä?) on mua Kitinässä valistanut, että balkaninmakkara pitääkin nauttia pannupaistettuna nuotiolla, jolloin rasvaisuus ei ole niin luotaantyötävää.

Joka tapauksessa, mitään näistä en varmaan ole ostanut tällä vuosituhannella. Vähän kuin Vagabondo, musta on tullut näissä asioissa sellainen eurooppalaisuutta performoiva wannabe-elitisti: ostan joskus kotimaista meetvurstia, mutta useammin italialaista tai unkarilaista salamityyppistä makkaraa, espanjalaista kinkkua jne. Tosin suomalaisella saunapalvikinkulla on silti erityinen paikka sydämessäni. Ja ehkä tästä viestinnästä inspiroituneena ostan nyt jotain perinnejauhomakkaraakin 70-lukutrippailun hengessä kun tästä ruokakauppaan kerkeän!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Masa taisi kadota kitinästä ilman kse:tä? Harmi, että katosi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onkohan kaupoissa lihatiskeillä enää niitä äänekkäitä siivutus/viipalointikoneita? Siinä tuli aina vesi kielelle ja nälkä, kun odotteli oman satsin valmistumista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2021 9:35 Masa taisi kadota kitinästä ilman kse:tä? Harmi, että katosi.
Joo. Rakensi perheelleen tönön ja sitten läx. Tais sitä ennen vasektomiankin tehdä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.03.2021 9:37 Onkohan kaupoissa lihatiskeillä enää niitä äänekkäitä siivutus/viipalointikoneita? Siinä tuli aina vesi kielelle ja nälkä, kun odotteli oman satsin valmistumista.
Mun lähikaupassa ainakin. Tosin pleksillä erotetussa takahuoneessa.

Itsehän kuolailen kun vetelee siellä reisiluuta kiekoiksi vannesahalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja aasi »

Lauantaimakkaraa kutsuttiin toisaalla boomer-makkaraksi, ja varmaan pitää paikkansa - voi olla että olen joskus nostalgiapäissäni ostanut, mutta en varmasti vuosiin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.03.2021 9:37 Onkohan kaupoissa lihatiskeillä enää niitä äänekkäitä siivutus/viipalointikoneita? Siinä tuli aina vesi kielelle ja nälkä, kun odotteli oman satsin valmistumista.
Höh. Missä alepassa sä oikein asioit? Lihatiski on K-Kauppiaalle kunnia asia!

Seuraan aina haukkana kun serranonkinkkua siivutetaan seitinohuiksi viipaleiksi. Laittavat vieläpä muovit kerrosten väliin, jotta eivät liimaudu toisiinsa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2021 10:01
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.03.2021 9:37 Onkohan kaupoissa lihatiskeillä enää niitä äänekkäitä siivutus/viipalointikoneita? Siinä tuli aina vesi kielelle ja nälkä, kun odotteli oman satsin valmistumista.
Höh. Missä alepassa sä oikein asioit? Lihatiski on K-Kauppiaalle kunnia asia!

Seuraan aina haukkana kun serranonkinkkua siivutetaan seitinohuiksi viipaleiksi. Laittavat vieläpä muovit kerrosten väliin, jotta eivät liimaudu toisiinsa.
Ostat jotain halpakinkkua! Hyvää serranokinkkua leikataan Espanjassa aina käsin veitsellä. Vain halpamallit laitetaan johonkin viipalointikoneeseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ 😫

Näin korona-aikana joutuu tekemään uhrauksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 10.03.2021 10:04 Ostat jotain halpakinkkua! Hyvää serranokinkkua leikataan Espanjassa aina käsin veitsellä. Vain halpamallit laitetaan johonkin viipalointikoneeseen.
Kauhean paksuja siivuja tulee tolleen. Kunnon prosciutto crudo ajetaan koneella läpinäkyvän ohueksi.
Musta on siistiä, että kunnon Italialaisessa pizzeriassa prosciutto crudo ja cotto säilytetään kokonaisena, ettei ne pilaannu, ja leikataan tuoreeltaan siihen pizzan päälle. Suomessahan ei kinkkupizzaa edes voi ostaa, kun se liha on aina mitä sattuu :kele:
urpiainen kirjoitti: 10.03.2021 9:33Tosin suomalaisella saunapalvikinkulla on silti erityinen paikka sydämessäni.
Hyvä palvi on toki hyvää, mutta preferoin tässäkin italialaista prusciutto cottoa, joskaan sitä ei tule ostettua kuin Italiassa ollessa. Makuelämykseen saattaa vaikuttaa se kuinka ohuiksi siivuiksi se leikataan. Italialaisethan leikkaa sen todella hienoiksi siivuiksi crudon tapaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Aina voi tilata vähän himaan jotain erilaista

http://kinkkulovers.com/product/fi/109/ ... a_D.O.Leon
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 10.03.2021 11:29 ^ Aina voi tilata vähän himaan jotain erilaista

http://kinkkulovers.com/product/fi/109/ ... a_D.O.Leon
Parempaa seppälää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18757
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Teosto muuten lähetti omallekin firmalle 150 euron laskun mahdollisesti tulevien tapahtumien musiikista (rahaa ei kuulemma palauteta, vaikka mitään ei toteutuisi.) Kaveri totesi että hänen täytyy kuunnella yksin musaa toimistolla SAATANAN KOVAA.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 16:20 ^Teosto muuten lähetti omallekin firmalle 150 euron laskun mahdollisesti tulevien tapahtumien musiikista (rahaa ei kuulemma palauteta, vaikka mitään ei toteutuisi.) Kaveri totesi että hänen täytyy kuunnella yksin musaa toimistolla SAATANAN KOVAA.
Mä olisin vastannut, että laskunne on arkistoitu mahdollisesti maksettavien pinoon.
Universaali disclaimer.
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 11.03.2021 21:55 Mä olisin vastannut, että laskunne on arkistoitu mahdollisesti maksettavien pinoon.
Ihan mielenkiinnosta: tuleeko esim. lakialan firmoille vastaavia laskuja?
Viimeksi muokannut nokkaelain, 11.03.2021 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 22:38Ihan mielenkiinnosta: tuleeko esim. lakialan firmoille vastaavia laskuja?
Voi olla. En ole töissä sellaisissa.
Universaali disclaimer.
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 11.03.2021 23:23
nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 22:38Ihan mielenkiinnosta: tuleeko esim. lakialan firmoille vastaavia laskuja?
Voi olla. En ole töissä sellaisissa.
Mietinkin hiukan tuota kuvausta. Olethan kuitenkin "National man of mystery".

Päivätöissäni meillä on edelleen lakimieskin ja itseni lisäksi vielä toinen palkkakoodarikin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 16:20 ^Teosto muuten lähetti omallekin firmalle 150 euron laskun mahdollisesti tulevien tapahtumien musiikista (rahaa ei kuulemma palauteta, vaikka mitään ei toteutuisi.) Kaveri totesi että hänen täytyy kuunnella yksin musaa toimistolla SAATANAN KOVAA.
Millä logiikalla maksu lähetettiin? Teettekö jotain videoita tms, joissa musiikkia?

Mä en ole moista maksua koskaan saanut, en kyllä myöskään käytä musiikkia missään.

Tuossa mahdolliset maksulliset käytöt
https://www.teosto.fi/musiikin-kayttolu ... tarvitaan/

Jos musiikkia soitettaisiin asiakastiloissa, pitää olla lupa. Jos soitetaan pelkästään firman toimistolla, lupaa ei ymmärtääkseni tarvita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Korjaus; yli 25 hengen yritykset tarvivat luvan myös musiikkin soittamiseen henkilökunnan tiloissa.

https://www.teosto.fi/musiikin-kayttolu ... ahtumissa/

Koskee myös esim. pikkujouluja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tää uusi rotupuhtauden aikakausi on hämmentävää. Mä olen ollut siinä käsityksessä, että sukupuolella ja rodulla ei ole merkitystä. Nyt tuntuu, että taidepiireissä ne on kaikki kaikessa. Ihmeellistä on sekin, että uutisen mukaan Hollantilaisen kohdalla kirjailija itse oli toivonut häntä kääntäjäksi ja ilmeisesti jonkun muun mielipide henkilön sopivuudesta oli tärkeämpi. En ymmärrä tälläistä rasismia :?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007854059.html

Kevennyksenä Fingerpolin kannanotto aiheeseen:
Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vaadin busseihin eri roduille eri istumapaikat!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.03.2021 10:06 ^Vaadin busseihin eri roduille eri istumapaikat!
Ja kirahveille kattoluukkupaikat ja alikulkujen korotukset.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin