Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Se välttämätön paha.

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Voi perse, tartunnat Suomessa lähtevät rajuun nousuun ja kesä vietetään lock downissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007913630.html

Toivottavasti kompuutteri näyttää taas pian 10.000+ lukuja, jotta hyvä kehitys jatkuisi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.04.2021 8:38 ^ Ei ole mahdollista, koska alkuperäisenä vaalipäivänä tartuntoja on 2600-11200.
Kova kiri pitää ottaa


THL: Suomessa on todettu 286 uutta koronavirustartuntaa
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

THL-skenaario: Jos rajoitukset jatkuisivat heinäkuuhun, tartuntamäärissä päästäisiin lähes nollaan
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ ... 7048961dea

Ei. Vittu. Voi. Olla. Mahdollista?

Yli vuosi koronaa takana ja nyt sitten älytään, että tämähän voitaisiin tukahduttaa? No shit.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä on identiteettipoliittisesti kiusallista, että vaikka Vantaa oli ihan hetki sitten aika koronakriisissä, niin nyt Espoon päiväkohtaiset luvut ovat aika usein Vantaata korkeampia! Skarpatkaa nyt siellä radan varressa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.04.2021 11:15 Ei. Vittu. Voi. Olla. Mahdollista?
Yli vuosi koronaa takana ja nyt sitten älytään, että tämähän voitaisiin tukahduttaa? No shit.
Miksi ihmeessä nillität viranomaisten ja hallituksen surkeudesta jatkuvasti, kun voisit itse olla vaikka THL:n pomo - tiedäthän (kaikki) asiat paljon paremmin?! Paskanpuhuja vai Toteuttaja?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.04.2021 11:15 THL-skenaario: Jos rajoitukset jatkuisivat heinäkuuhun, tartuntamäärissä päästäisiin lähes nollaan
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ ... 7048961dea

Ei. Vittu. Voi. Olla. Mahdollista?

Yli vuosi koronaa takana ja nyt sitten älytään, että tämähän voitaisiin tukahduttaa? No shit.
No viime kesänähän jo vahingossa tukahtui, mutta ei osattu rajoille tehdä mitään. Siitä sitten päästiinkin kunnon variantti jakeluun, aina Nigeriasta asti.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 12:38 Mun mielestä on identiteettipoliittisesti kiusallista, että vaikka Vantaa oli ihan hetki sitten aika koronakriisissä, niin nyt Espoon päiväkohtaiset luvut ovat aika usein Vantaata korkeampia! Skarpatkaa nyt siellä radan varressa!
Kannattaa kirjoittaa arabiaksi, urduksi ja somaliksi niin kohderyhmäkin ymmärtää.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.04.2021 12:43 Miksi ihmeessä nillität viranomaisten ja hallituksen surkeudesta jatkuvasti, kun voisit itse olla vaikka THL:n pomo - tiedäthän (kaikki) asiat paljon paremmin?! Paskanpuhuja vai Toteuttaja?
Oon vaan wannebe. Meikäläiseltä puuttuu katsos vihervassari-tunkki. Osaisin kyllä matkustaa lämpimissä maissa, nostaa +10k palkkaa ja tuhota vaikka THL:n. Haluatko toimia suosittelijana?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sen verran pieneltä kuulostaa tämän päivän 156, että korjausluku loppuviikolle taitaa olla iso.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Että elokuussa pääsisi salille. VMP.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

STM:n strategiajohtaja: Koronatilanne voi ryöpsähtää käsistä ”yhdestä hipaisusta”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007934821.html

Kuva

Vaalit lähenee.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Nyt varovasti, ettei Suomi imeydy omaan persereikäänsä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.04.2021 13:32 STM:n strategiajohtaja: Koronatilanne voi ryöpsähtää käsistä ”yhdestä hipaisusta”
Nyt ei ole oikea aika hipaista sihteerin peppua ohi kulkiessa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jokapaikassa terveydenhuolto on romahtamassa...vuoden putkeen. Missä romahdus?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.04.2021 17:39
sivustahuutaja kirjoitti: 22.04.2021 13:32 STM:n strategiajohtaja: Koronatilanne voi ryöpsähtää käsistä ”yhdestä hipaisusta”
Nyt ei ole oikea aika hipaista sihteerin peppua ohi kulkiessa.
Nyt tai ei koskaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 23.04.2021 11:10 Jokapaikassa terveydenhuolto on romahtamassa...vuoden putkeen. Missä romahdus?
Mitä ajat takaa? Eihän tässä vuoteen ole muuta tehtykään kuin erilaisia rajoituksia, jotta tasapainoiltaisiin terveydenhuollon kapasiteetin kestokyvyn rajoissa, mutta ei rajoitettaisi tarpeettomasti. Suomen toiminta on onnistunut aika hyvin, eikä terveydenhuolto ole romahtanut, mutta rajoitukset pvat pysyneet Euroopan keveimpien joukossa.

Romahdus on tosin vähän huono kielikuva: tuskin kukaan odottaa yksittäistä putoamista kertaryminällä. Pikemminkin on kyse siitä, että terveydenhuollon systeemi alkaa toimia huonommin ja huonommin kapasiteetin kerta kaikkiaan loppuessa kesken. Tällaisesta ilmiöstä on toki Suomessakin koronastrategian yleisestä menestyksellisyydestä huolimatta näkynyt merkkejä, esimerkiksi kyvyttömyydessä hoitaa lakisääteisellä tavalla muita terveysongelmia. Ruotsissa romahdus on ollut pari askelta lähempänä, kun on kai aina välillä jouduttu ottamaan käyttöön väliaikaisia kenttäsairaaloita ja vastaavia. Oli kai aika lähellä potilaiden kuljetus Suomeen hoitoonkin. Vielä pidemmällä romahdusprosessissa on oltu sitten eri puolilla maailmaa, pohjoismainen malli on toki aika kestävä tässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ajan takaa uutisten käyttämien yli-ilmaisujen inflaatiota.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Ok. Voit olla oikeassa. Itse ehkä ajattelen, että kun eksponentiaaliseen kasvuun kyekenevä globaali pandemia uusine variaatioineen on globaalisti todella hurjassa vaiheessa, levittämisaktiivinen väestö käytännössä yhä rokottamatta, ja yhtäkkiä intoillaan rajoitusten poistoista ja vapaudesta touhuta täysillä, on ihan syytäkin olla huolissaan teveydenhuollon kapasiteetin riittämisestä ainakin vielä parin kuukauden verran. Mutta voit olla oikeassa, että tämä retoriikka saattaa kääntyä jopa itseään vastaan jatkuessaan ja jatkuessaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 23.04.2021 11:52 Romahdus on tosin vähän huono kielikuva: tuskin kukaan odottaa yksittäistä putoamista kertaryminällä. Pikemminkin on kyse siitä, että terveydenhuollon systeemi alkaa toimia huonommin ja huonommin kapasiteetin kerta kaikkiaan loppuessa kesken. Tällaisesta ilmiöstä on toki Suomessakin koronastrategian yleisestä menestyksellisyydestä huolimatta näkynyt merkkejä, esimerkiksi kyvyttömyydessä hoitaa lakisääteisellä tavalla muita terveysongelmia.
Intiassahan vedetään nyt "maailmanennätystä" uusissa tapauksissa, ja ihmisiä alkaa pian kuolla siiheen, ettei sairaaloille riitä lisähappea.

Meinasin valittaa siitä, että hammashoidonkin jonot ovat kasvaneet taas pidemmiksi kuin laki sallii (vuosia sitten jono oli Turussa 11 kuukautta, ja viimeksi kun varasin ajan, soitin 8 kk jälkeen: joku oli vaan poistanut minut jonosta 2 vko varauksen jälkeen.) Ennen (tämän) postaamista soitin kuitenkin ajanvaraukseen, ja sieltä sanottiiin, että tulee palveluseteli postissa ja voi mennä yksityiselle.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Melkoinen katastrofi ilmansaaseiden suhteen kun kaikki raadot pitää käryttää nuotiolla. Metsätkin voi ottaa iskua isosti.

Intian korona­kuolleisuus on toden­näköisesti vielä pahempaa kuin mitä tiedetään
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tuleekohan tuosta grillauksen tuoksu?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Itse sote-alalla työskentelevänä näen koronan vaikutukset hyvin selvästi jokaipäiväisessä sairaaloiden jne toiminnassa. Tasapainoilusta on todellakin kysymys, eikä tavan kansa tunnu ymmärtävän, että jos rajoituksia ja suosituksia ei noudateta niin maamme ei yksinkertaisesti kestä pitkäänjatkuvaa tehohoitopotilaiden määrän kasvua. Syynä ei niinkään ole fyysiset sairaalapaikat, eikä ihan heti edes laitteisto, vaan henkilökunnan puute. Menemme tällä hetkellä jo miinuksella henkilökuntamitoituksessa ihan perus-, sairaan- ja lähihoitajien osalta: vajausta on n. 23 000 henkilöä ideaaliin tilanteeseen nähden koko Suomen tasolla.

Ja tehohoitoon osaavan henkilökunnan saaminen ei ole mikään pikajuttu. Sairaanhoitaja tarvitsee tehohoitoon 8 kuukauden mittaisen lisäkoulutuksen, ja sen lisäksi 2 kk työkokemusta kokeneen kollegan vanavedessä ollakseen turvallinen toimija tehohoitopotilaiden kanssa. Tehohoitopotilaisiin erikoistuva fysioterapeutti taas on 'pätevä' yksin työskentelyyn n. kahden vuoden tehohoitotyön jälkeen, ja vasta n. viiden vuoden kuluttua hän voi sanoa, että vastaan on tullut 'kaikki mitä voi'.

Kukaan tuskin haluaisi tilanteeseen, jossa joutuisi itse tai lähisukulaisensa joutuisi teholle, jossa työskentelisi ihmisiä jonkun pikakoulutuksen tuloksena kriisitilanteessa. Veikkaan, että aika moni potilas kuolisi sinne teholle ihan henkilökunnan puutteellisen koulutuksen takia.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Vastaa Viestiin