Bluntly kirjoitti: ↑06.03.2021 16:03
Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Semifyysiikkona pidän tätä kuitenkin jonkinlaisena urbaanina legndana. Sytytyksen aikainen virta on varmaan suuri, mutta ei se voi olla valojen sulakkeita suurempi. Oletetaan ylimitoiteusti että hetkellisesti tulee vaikka 2kW tehoa. Jos se kestää vaikka 0,2 sekuntia, sen vaikutus sähkölaskuun menee jonnekin pyristysvirheen alle.
Vanhempani päin vastoin jättävät vessan valot päälle, koska se halpisloisteputki ei tahdo syttyä. Enemmän huolissani olen niistä loisteputkista, joita ei ole tarvinnut vaihtaa sitten '83 kun talo on rakennettu. Vikaantuessaan nuo kuumenevat ja ensimmäisenä vanha kuristin syttyy tuleen.
Bluntly kirjoitti: ↑06.03.2021 16:03
Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Semifyysiikkona pidän tätä kuitenkin jonkinlaisena urbaanina legndana. Sytytyksen aikainen virta on varmaan suuri, mutta ei se voi olla valojen sulakkeita suurempi. Oletetaan ylimitoiteusti että hetkellisesti tulee vaikka 2kW tehoa. Jos se kestää vaikka 0,2 sekuntia, sen vaikutus sähkölaskuun menee jonnekin pyristysvirheen alle.
Vanhempani päin vastoin jättävät vessan valot päälle, koska se halpisloisteputki ei tahdo syttyä. Enemmän huolissani olen niistä loisteputkista, joita ei ole tarvinnut vaihtaa sitten '83 kun talo on rakennettu. Vikaantuessaan nuo kuumenevat ja ensimmäisenä vanha kuristin syttyy tuleen.
Juu. Valot ovat enintään 16A sulakkeen alla. Lasketaan, että ottaisi maksimivirtaa 1 sekunti eli 16 A x 230 V eli 3.7 kW sekunnin ajan, eli 0.001 kWh eli hinnalla 15 c/kWh menisi siinä ajassa 0,015 senttiä.
Edit: typo
Eo ei tietenkään kerro, kuluttaako sammuttaminen enemmän, kuin valojen päällä pito tietyn aikayksikön, mutta se kertoo sen, että mahdollinen lisäkulutus on äärimmäisen pieni.
^ Mutta onko tämä keissi nyt alun perin järkeilty sähkölaskun vai eurojen kautta? Jos loisteputkien räpsyttely lyhentää putkien ikää, niin voihan se olla, että putkien uusimisen hinta ja vaiva nousee sen verran, että valoja ei kannata ihan pienestä sammuttaa.
Pitäs jaksaa konffata älyvalot loppuun asti, jotta olisi kaikki liiketunnistimien ja vuorokauden mukaan säätyvää. Sitten säästys sähköä ainakin 10 senttiä ja maailma pelastuisi.
Bluntly kirjoitti: ↑06.03.2021 16:03
Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Semifyysiikkona pidän tätä kuitenkin jonkinlaisena urbaanina legndana. Sytytyksen aikainen virta on varmaan suuri, mutta ei se voi olla valojen sulakkeita suurempi. Oletetaan ylimitoiteusti että hetkellisesti tulee vaikka 2kW tehoa. Jos se kestää vaikka 0,2 sekuntia, sen vaikutus sähkölaskuun menee jonnekin pyristysvirheen alle.
Älä vaihda päiväduunia.
"Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran."
Paljonko päälläolo vie euroja verrattuna sytyttämiseen?
Ja vaikkei liitykkään tähän asiaan mitenkään niin kerrottakoon etteivät sulakkeet poksahda samantien nimellisvirran ylittyessä.
"Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran."
Paljonko päälläolo vie euroja verrattuna sytyttämiseen?
Ja vaikkei liitykkään tähän asiaan mitenkään niin kerrottakoon etteivät sulakkeet poksahda samantien nimellisvirran ylittyessä.
Dave laski asiaa puolestani. Tarkoituksella en esittänyt mitään tarkkoja lukuja, Se nyt vaan on fysikaalinen mahdottomus, että lampun sytyttäminen veisi niin paljon energiaa, että sillä olisi mitään merkitystä.
Edit: päiväduuninaani teeen nyt jotain Android-käyttöliittymää.
Mulla oli sellainen mielikuva, että sytyttämisen välttäminen olisi liittynyt kestoikään. Kyse on kuitenkin ilmeisesti jostain viime vuosituhannen ongelmasta. Google tiesi kertoa:
"Loisteputkien sammuttaminen ei enää nykyisin lyhennä loisteputken käyttöikää. Ohje on auttamattomasti vanhentunut. Valot kannattaa sammuttaa aina, sillä sytyttämiseen kuluva energia on hyvin pieni ts. valon pitäminen päällä kymmenen sekuntia kuluttaa sähköä yhtä paljon kuin lampun sytyttäminen."
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Hyvällä kelillä talvirajoituksilla köröttely on ihan tavallisellakin autolla niin tylsää, ettei meinaa keskittyminen säilyä ajamisessa. Mä en ymmärrä miten tuollaisen autopilotin kanssa pysyisi valppaus niin, että ehtisi reagoida kun jotain yllättävää tapahtuu. Mä ainakin hukahtaisin rattiin
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: ↑19.04.2021 9:27
Mä en ymmärrä miten tuollaisen autopilotin kanssa pysyisi valppaus niin, että ehtisi reagoida kun jotain yllättävää tapahtuu. Mä ainakin hukahtaisin rattiin
Mä en ymmärrä koko autopilotin lisäarvoa. Siis miksi autopilotti?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vagabondo kirjoitti: ↑19.04.2021 9:27
Mä en ymmärrä miten tuollaisen autopilotin kanssa pysyisi valppaus niin, että ehtisi reagoida kun jotain yllättävää tapahtuu. Mä ainakin hukahtaisin rattiin
Mä en ymmärrä koko autopilotin lisäarvoa. Siis miksi autopilotti?
Mä ymmärrän siinä kohtaa, kun voin naputella määränpään, kääntää tuolin lepoasentoon, ottaa peiton ja tyynyn esiin ja käydä nukkumaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas. Voit myös esim. vuokrata autollesi tallin kilometrien päähän kotoa. Auto menee itsenäisesti talliin lataukseen ja tulee sieltä pois.
Puhumattakaan siitä, että jossain vaiheessa automaattiohjauksella olevat autot muuttuvat selvästi ihmisen ohjaamia turvallisemmiksi ja lopulta saa myydä vain automaattiohjauksella toimivia autoja. Samaan tapaan kuin nykyään myytävissä uusisa autoissa kuuluu olla abs jarrut ja turvatyynyt jne.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑19.04.2021 10:46
Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas.
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka kirjoitti: ↑19.04.2021 10:46
Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas.
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
urpiainen kirjoitti: ↑19.04.2021 10:49
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Veikkaisin, että -25 mä ajan vielä vanhalla polttomoottoriautolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑19.04.2021 10:46
Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas.
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
urpiainen kirjoitti: ↑19.04.2021 10:49
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Pikaisesti katsoen minä ja So Hard oltiin 2025
kannalla, selvää sitoumusta vetoon ei Elcolta saatu. Ei kuitenkaan nukkumista määritelty ehdoksi.
Mä luin tota ehkä niin, että kriteeri on, että kuljettajan paikalla ei tarvitse olla ketään, ja kannat olivat suurin piirtein niin, että
- So Hardin mukaan tällainen tilanne ei ole kaupallista todellisuutta ennen vuotta 2025, vaikka S-mersu siihen periaatteessa jo pystyy.
- Daven mukaan ainakin S-sarjan mersuissa jo ennen 2025 tilanne on normaalia todellisuutta ainakin asfalttiteillä, joilla on maalatut kaistamerkinnät. Sorateillä ei ihan välttämättä.
- Elcon mukaan 2025 voi tilata täysin kuljettajattoman robotaksin
- Minutkin saitte lietsottua sanomaan, että ehkä 2025 voi olla joitain yksittäisiä erikoisteitä, joissa saa ajaa ilman kuljettajaa.
Veikkaisin ehkä nyt, että kaikki ovat liian utopistisia?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑19.04.2021 10:49
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Veikkaisin, että -25 mä ajan vielä vanhalla polttomoottoriautolla.
Mä veikkaan, että 2025 mä ajan yhä mun nykyisellä polttomoottoriautolla
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."