kehopositiivisuus

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ymmärsin varmaan Vagiksen alkuperäisen viestin väärin.

Jos olemme kaikki sitä mieltä, että lihavuuden syy on liiallinen kalorien nautiminen kulutukseen nähden, sitten meillä ei mun käsittääkseni ole erimielisyyttä. Siinä tapauksessa viestini tässä ketjussa ovat turhia.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.10.2019 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 10.10.2019 10:23 Toivottavasti osoitat enemmän tahdikkuutta, jos työn puolesta joku tulee hakemaan apua.
Tietenkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2019 10:28 Ymmärsin varmaan Vagiksen alkuperäisen viestin väärin.

Jos olemme kaikki sitä mieltä, että lihavuuden syy on liiallinen kalorien nautiminen kulutukseen nähden, sitten meillä ei mun käsittääkseni ole erimielisyyttä.
Kyllä meillä saattaa olla, kun suhtautumisesi vaikuttaa kovin musta-valkoiselta :kele:

Mä olen muutaman viimevuoden koittanut ymmärtää miksi painonhallinta on niin helvetin vaikeaa, kun aloin kyllästyä tähän jojoiluun, jossa maksimipaino hiljalleen hilautuu ylöspäin. Tuli teetettyä iso kasa testejä työterveydenhuollossa, mutta mitään ei löytynyt, niin lopulta sain lähetteen psykiatrille. Tosin sen takana oli muutakin kuin painonhallinnan ongelmat, mutta sitä kautta näyttää, että tän painonkin ehkä saa lopulta pysyvämmin hallintaan. Ei mun peruselintavat ole mikään ongelma, vaan ne ahmimiskaudet, jolloin ei kykene kontrolloimaan syömistään. Lääkityksen myötä ne on toistaiseksi pysyneet kurissa. Vian ei tarvi olla iso, kun se on korvien välissä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nostan hattua rohkeudesta kertoa.

Toisaalta sunkin kertomuksessa tulee esille se, että
aika pitkään hait jotain somaattista selitystä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2019 11:02 Toisaalta sunkin kertomuksessa tulee esille se, että
aika pitkään hait jotain somaattista selitystä?
Ei kun pitkään uskoin pystyväni handlaamaan homman ihan vain katsomalla mitä syön. Jossain kohtaa piti tunnustaa, että ei tää tästä vaan suju. Sitten piti alkaa selvittämään miksi ei suju.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ei mulla ylimääräistä ole kuitenkaan kuin se parikymmentä kiloa, eikä se mua ulkonäöllisesti häiritse. Terveydellisten ja urheilullisten tekijöiden takia ton mieluusti hävittäisin. Tai ainakin puolittaisin. Mutta koitetaan saada elämä siihen malliin, ettei se ainakaan enempää nousisi. Se olisi tärkeintä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olet varmastikin oikealla tiellä, kun olet päässyt lähemmäs juurisyytä. Hieno homma.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 10.10.2019 10:58 Mä olen muutaman viimevuoden koittanut ymmärtää miksi painonhallinta on niin helvetin vaikeaa, kun aloin kyllästyä tähän jojoiluun, jossa maksimipaino hiljalleen hilautuu ylöspäin. Tuli teetettyä iso kasa testejä työterveydenhuollossa, mutta mitään ei löytynyt, niin lopulta sain lähetteen psykiatrille. Tosin sen takana oli muutakin kuin painonhallinnan ongelmat, mutta sitä kautta näyttää, että tän painonkin ehkä saa lopulta pysyvämmin hallintaan. Ei mun peruselintavat ole mikään ongelma, vaan ne ahmimiskaudet, jolloin ei kykene kontrolloimaan syömistään. Lääkityksen myötä ne on toistaiseksi pysyneet kurissa. Vian ei tarvi olla iso, kun se on korvien välissä.
Tuossahan ne oleelliset jo kerroitkin:
1. Kyse on siitä mitä ja paljonko syö. Miksi sitten syö niin paljon tai vähän tai väärin on sitten se ratkaistava juttu. Mutta perusasia on se sam: inputtia pitää säätää kestävällä tavalla.
2. Et ole tyytyväinen tilanteeseen. Tämä on hyvä juttu, koska kertomasi perusteella mitään syytä tyytyväisyyteen ei ole. Tyytymättömyys nykytilanteeseen on se voima, joka meitä ajaa eteenpäin. En minäkään kävisi töissä, jos tilillä olisi jo tarpeeksi fyrkkaa.

Ymmärrät ongelman ja sinulla on motivaatio tehdä asialle jotain. Kyllä se tuosta lähtee ratkeamaan.

Tämä kehopositiivisuus on sitä samaa kurjuuden tukemista, josta jatkuvasti russutan. Jos jollakin on ongelmia, niin ei sitä ongelmallista tilaa saa missään nimessä tukea. Jos haluaa auttaa, pitää tukea sen ongelmallisen tilan ymmärtämistä ja ongelmallisesta tilasta pois pyrkimistä. Jos tiimikaveri jatkuvasti feilaa duuneissaan, niin ei hänen olotilaansa tueta palkintosamppanjalla.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2019 8:31 Ei, vaan valinta tehdään 6 lihapullan ja 5 lihapullan välillä.
Aivan homo ohje. Lihapullat kannattaa syödän kaikki, mutta jättää yksi peruna pois.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.10.2019 17:34 ^ ketä nuo 2% ovat, jotka eivät laihdu miinuskaloreilla ja liikunnalla?
Kyllä ne laihtuu, mutta rasvanpoltto käynnistyy hitaammin.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bhven kirjoitti: 10.10.2019 16:19
sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2019 8:31 Ei, vaan valinta tehdään 6 lihapullan ja 5 lihapullan välillä.
Aivan homo ohje. Lihapullat kannattaa syödän kaikki, mutta jättää yksi peruna pois.
Yksi lihapulla ei ole verrannollinen yhteen perunaan, sillä oikea suhdeluku on 1/2 tai 1/3. Ei peruna ole mitään nounou-ruokaa, vaan ihan terveellinen hiilarilähde, jota saa syödä ihan monin kappalein, jos ei sitten ole sohvajuures. Hiilari on polttoainetta, protsku rakennusainetta - lihapullalla ja perunalla on eri funktio lautasella. Lihapullista suuri osa syödään Suomessa valmispaskana, joten tätä kautta lihapulla voitaisi jättää kaupan hyllylle jo alun alkaen. Toki jauhelihasta tehty lihapulla on ihan ok ravintoa, parempi vielä vähärasvaisena.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bhven kirjoitti: 10.10.2019 16:21
sivustahuutaja kirjoitti: 09.10.2019 17:34 ^ ketä nuo 2% ovat, jotka eivät laihdu miinuskaloreilla ja liikunnalla?
Kyllä ne laihtuu, mutta rasvanpoltto käynnistyy hitaammin.
Olen ihan pihalla tuosta kuviosta. Jos nyt syö säännöllisesti ja hyvin, mutta vähemmän, niin missä kohtaa 50 vuoden aikajanaa se rasvanpoltto sitten käynnistyy?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Daven 80-lukulaiset höpinät kaloreista allekirjoittavat sen totuuden, ettei yleislääkäreiltä kannata kysyä yhtään mitään ravitsemuksesta ja painonhallinnasta. Jos Dave olisi kartalla, hän olisi täällä kertomassa insuliinista, fruktoosista ja sen aiheuttamasta rasvamaksasta, insuliinista, vääränlaisen liikunnan aiheuttamasta kortisolista, insuliinista. Ruoka on informaatiota, joka säätelee hormonien toimintaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.10.2019 16:30 Yksi lihapulla ei ole verrannollinen yhteen perunaan, sillä oikea suhdeluku on 1/2 tai 1/3. Ei peruna ole mitään nounou-ruokaa, vaan ihan terveellinen hiilarilähde, jota saa syödä ihan monin kappalein, jos ei sitten ole sohvajuures.
Yksi lihapulla tosiaan vastaa kahta tai kolmea perunaa. Tuokin kertoo siitä, että energiatiiviitä ruokia on helppo syödä liikaa, mutta kukaan ei liho parsakaalilla, jota pitäisi vetää 300g yhtä lihapullaa kohti, eli sellainen yksi kokonainen parsakaalijööti.

Jokaisen pitäisi tajuta, kumpi näistä on terveellisempi samalla energiamäärällä:
A) Salaattia ja kasviksia + 5 lihapullaa kastikkeessa
B) Salaattia ja kasviksia + 4 lihapullaa kastikkeessa + 2 perunaa

Hiilarikammoinen väki tietty pitää tuota perunaa myrkkynä.

Itse rajoitan pääaterioilla hieman hiilareita, koska näin tunnun saavan lautasen ladattua kohdilleen.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2019 16:50 Olen ihan pihalla tuosta kuviosta. Jos nyt syö säännöllisesti ja hyvin, mutta vähemmän, niin missä kohtaa 50 vuoden aikajanaa se rasvanpoltto sitten käynnistyy?
Joo, joutuvat vesipaastoamaan ehkä 72 tuntia.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mutta jos ei paastoa, niin rasva ei koskaan pala, vaikka menisi 50 vuotta miinuksilla?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 10.10.2019 16:57 Daven 80-lukulaiset höpinät kaloreista allekirjoittavat sen totuuden, ettei yleislääkäreiltä kannata kysyä yhtään mitään ravitsemuksesta ja painonhallinnasta. Jos Dave olisi kartalla, hän olisi täällä kertomassa insuliinista, fruktoosista ja sen aiheuttamasta rasvamaksasta, insuliinista, vääränlaisen liikunnan aiheuttamasta kortisolista, insuliinista. Ruoka on informaatiota, joka säätelee hormonien toimintaa.
Luettu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Mites:"Hesburgerin perustaja Heikki Salmela laihdutti 40 kiloa!"
https://www.is.fi/viihde/art-2000006266251.html

Tunnen monta ihmistä jotka ovat laihduttaneet pysyvästi ilman mitään rasvanpolttovaihemuotia.

Veljeni vaimo kyllä pitkälti mukana tässä karppausjutussa, ja sekös harmittaa äitiäni (joka on maailta kotoisin, ja peruna ja ruisleipä ovat olleet se ruoan perusta.) Niinkin voi varmasti syödä suhteellisen terveellisesti.

Yhden kaverin vaimo taas on netin juttuja seuraamalla hurahtanut siihen, että suolaa pitää saada lisää. Bhven muistaakseni laittoi aiheesta linkin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ anna kun arvaan: Suolaa pitää saada lisää, mutta se kaupan bulkkisuola ei kelpaa?
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: kehopositiivisuus

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Haemaeraemies kirjoitti: 09.10.2019 10:23
exsu kirjoitti: 05.10.2019 10:41 Sisältövaroitus: Ylipainoinen mies paheksuu sitä, että ylipainoiset naiset eivät vihaa itseään.
Kehopositiivisuus on todella jees, mutta sitä aatetta ei pidä antaa ihmisten haltuun, jotka ei halua tiedostaa olevansa ylipainoisia. kehopositiivisuus on hieno hieno asia, varsinkin kun se auttaa ihmisiä jotka ovat menettäneet raajansa, joutuneet onnettomuteen jne hyväksymään itsensä ja saamaan elämänsä takaisin.

Mutta se ei ole hieno ja hyvä juttu silloin, kuin sairaalloisen ylipainoiset ihmiset käyttävät sitä perusteluna ettei tarvitse kuunnella lääkäriä, laihduttaa tai muuten ottaa asiaa huomioon.

Joo, menee tunteisiin. Miksi? Koska koko oma suku on täynnä viittävaille sairaaloisen ylipainoisia ihmisiä, ja saan kuunnella tuota delusionaalista höpinää ja terveysongelmien vähättelyä aivan vitun tarpeeksi. Kipeät polvet, uniapnea, hengästyminen, huono jaksaminen ja mikään ei johdu tietenkään siitä että niskassa on 50kg säkki läskiä, vaan jostain ihan muusta tietenkin. Vittu mä sanon.
Kaivan esiin vanhan kommentin ja komppaan sitä osin. Kehopositiivisuus on kauniisti sekoitettu aatteena itsensä huijaamiseen. On OK ja enemmän kuin suotavaa hyväksyä itsensä, mutta silti pitäisi lamppujen syttyä jokaisen ihmisen kuupassa, jos oma terveys alkaa olla elämänvalintojen vuoksi vaarassa. Eikö ihmiset vain käsitä, että loppuelämä määrätään sillä, mitä ratkaisuja teen nyt? On himppusen eroa sillä, pystyykö elämään 80, 90 tai sata vuotta itsenäisesti tai vain pienellä kotiavulla vanhuutensa, vai tarvitaanko edes jonkinlaisen elämän ylläpitämiseksi massiivisia sydänleikkauksia, elinsiirtoja, amputaatioita ja suurta lääkearsenaalia, jotta ihminen kitkuttaa pahimmillaan viimeiset 15 vuotta täysin toisten avun turvin?

Pienillä (okei, joidenkin ihmisten kohdalla suurilla) elintapamuutoksilla pystyy vaikuttamaan suuresti siihen, kuinka terve ja toimintakykyinen on vanhuksena. Painonhallinta ja päihteiden kohtuukäyttö on tässä avainasemassa, kuten myös päivittäinen kevytkin liikunta.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Vastaa Viestiin