ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^^ Onhan toi kova. Tosin esim. Bemari on viime vuosina pilkkonut mallistonsa niin moneen malliin, että myynti per malli on aika pieni.
Pystyykö Tesla tekemään positioinnissa Applet ja laadussa Toyotat? Jännä nähdä.
Pystyykö Tesla tekemään positioinnissa Applet ja laadussa Toyotat? Jännä nähdä.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Joo, etelä ja keskisuomen kaupunkien lähellä pitää liikkua. Oulun tankkausasema on aika yksinäinen piste pohjoisemmassa Suomessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 560
- Liittynyt: 21.04.2021 14:43
- Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!
Re: Autoilu 2
About samat lukemat vuosilta 2011-13.McJanne kirjoitti: ↑27.04.2021 8:27Aamen. Nimimerkillä 150k€ persnettoa ratsutilan pidolla 2007-2008.Kerberos I kirjoitti: ↑27.04.2021 8:06 Joo, auto on paskin sijoitus ikinä..
..tai hei, keksin vielä yhden riskialttiimman, missä taatusti häviää rahansa: hevonen!
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 9034
- Liittynyt: 30.10.2006 19:18
- Paikkakunta: Aina Stadi
Re: Autoilu 2
Minä nyt vieläkin laitan tästä naiskaverini (viaton platon) Dacia Sandero-tilanteen! Hän on todella innostunut nyt autoon ja pelkäsin, että hän päättää päiväno jos Dacia ei olekaan hyvä. Mutta se pelittää ja h'n on katsonut nyt kuitenkin uutta autoa:
Katso tästä mistä tuttu tyttö nyt kiinnostunut!
Minulla ei ole hätäpäivää.
Itselleni voisin haluta tämän. Mitä mieltä porukka täällä on tästä?
TOUKOARSKA
Katso tästä mistä tuttu tyttö nyt kiinnostunut!
Minulla ei ole hätäpäivää.
Itselleni voisin haluta tämän. Mitä mieltä porukka täällä on tästä?
TOUKOARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 560
- Liittynyt: 21.04.2021 14:43
- Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!
Re: Autoilu 2
Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
-
- Kitisijä
- Viestit: 9034
- Liittynyt: 30.10.2006 19:18
- Paikkakunta: Aina Stadi
Re: Autoilu 2
Aivan loisto ajettava. Mutta en ole nyt varma hankinko tämän. Minulle sopisi myös Sedan.Kerberos I kirjoitti: ↑06.05.2021 19:14 Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'.
TOUKO
Stadilainen toukotyöläinen, Oliivinen
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
https://www.hs.fi/talous/art-2000007982651.html
”VEDYN käyttämistä henkilöautojen polttoaineena on korostettu yleisessä keskustelussa paljon, vaikka se on vedyn käyttökohteista sieltä huonoimmasta päästä”, sanoo tutkimusryhmän vetäjä Marko Paakkinen VTT:ltä.
Paakkisen mukaan ainakin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa tulevaisuuden ratkaisu on hyvin todennäköisesti sähkö eikä vetyä käyttävä polttokenno.
Syitä on ainakin kolme:
Kun sähkö ladataan akkuun, joka pyörittää auton moottoria, hyötysuhde on ylivoimaisesti parempi kuin jos sähköllä tuotetaan ensin vetyä, joka sitten poltetaan auton polttokennoissa.
Vetyautossa sähkön sisältämästä energiasta 68 prosenttia menetetään ennen kuin auton pyörät pyörivät. Osa tästä häviöstä on tosin mahdollista käyttää hyväksi esimerkiksi elektrolyysilaitoksesta talteeen otettavana kaukolämpönä tai talvella auton lämmittämiseen.
Vedyn jakeluverkosto olisi toisaalta kallis rakentaa.
Paakkisen mukaan myös monet sähköautoihin liittyvät ongelmat, kuten pula akkujen raaka-aineista, tullaan ratkaisemaan.
”Akut kehittyvät vauhdikkaasti lähivuosina niin energia- ja tehotiheyden, tuotantokustannusten, eettisen ja kestävän tuotannon kuin kriittisten materiaalienkin osalta. Autoteollisuus laittaa ehdottomasti suurimmat panokset nyt sähköautoihin”, Paakkinen sanoo.
Polttokennoilla voi Paakkisen mielestä olla paikka raskaassa liikenteessä."
”VEDYN käyttämistä henkilöautojen polttoaineena on korostettu yleisessä keskustelussa paljon, vaikka se on vedyn käyttökohteista sieltä huonoimmasta päästä”, sanoo tutkimusryhmän vetäjä Marko Paakkinen VTT:ltä.
Paakkisen mukaan ainakin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa tulevaisuuden ratkaisu on hyvin todennäköisesti sähkö eikä vetyä käyttävä polttokenno.
Syitä on ainakin kolme:
Kun sähkö ladataan akkuun, joka pyörittää auton moottoria, hyötysuhde on ylivoimaisesti parempi kuin jos sähköllä tuotetaan ensin vetyä, joka sitten poltetaan auton polttokennoissa.
Vetyautossa sähkön sisältämästä energiasta 68 prosenttia menetetään ennen kuin auton pyörät pyörivät. Osa tästä häviöstä on tosin mahdollista käyttää hyväksi esimerkiksi elektrolyysilaitoksesta talteeen otettavana kaukolämpönä tai talvella auton lämmittämiseen.
Vedyn jakeluverkosto olisi toisaalta kallis rakentaa.
Paakkisen mukaan myös monet sähköautoihin liittyvät ongelmat, kuten pula akkujen raaka-aineista, tullaan ratkaisemaan.
”Akut kehittyvät vauhdikkaasti lähivuosina niin energia- ja tehotiheyden, tuotantokustannusten, eettisen ja kestävän tuotannon kuin kriittisten materiaalienkin osalta. Autoteollisuus laittaa ehdottomasti suurimmat panokset nyt sähköautoihin”, Paakkinen sanoo.
Polttokennoilla voi Paakkisen mielestä olla paikka raskaassa liikenteessä."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Sähkön hinta on menossa kohti nollaa ja pian sähköä on saatavissa nollahintaan tai alle säännöllisesti. Vedyn tuottaminen elektrolyysillä voi osoittautua ihan fiksuksi tavaksi varastoida energiaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Lainaamani kohta käsitteli vain vedyn käyttöä henkilöautoissa. Juttu on laaja ja käsittelee monia vetytalouden käyttötarpeita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Oli blokin takana. Mitkäs olivat vedyn parhaita käyttökohteita?
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Eipä siinä mitään uutta tai erikoista ollut.
Aivan ensimmäiseksi kannattaisi korvata vihreällä
vedyllä fossiilinen vety teollisuuden prosesseissa. Tämä olisi tietysti yksinkertaisinta, koska vedylle on jo olemassa valmis käyttökohde. Nykyään Suomessa tehdään fossiilista vetyä 150 000 tonnia vuodessa ja ensin siis kannattaisi korvata tämä. Se leikkaisi 2% Suomen CO2-päästöistä.
Seuraavaksi kannattaisi korvata hiili teräksen tuotannossa. Yksin SSAB:n Raahen tehdas tuottaa 7% Suomen CO2-päästöistä. Aika huikeaa, että yksi tehdas tuottaa 7% Suomen päästöistä.
Sitten tulevat synteettiset polttoaineet ja sähköverkon tasapainotus.
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Aivan ensimmäiseksi kannattaisi korvata vihreällä
vedyllä fossiilinen vety teollisuuden prosesseissa. Tämä olisi tietysti yksinkertaisinta, koska vedylle on jo olemassa valmis käyttökohde. Nykyään Suomessa tehdään fossiilista vetyä 150 000 tonnia vuodessa ja ensin siis kannattaisi korvata tämä. Se leikkaisi 2% Suomen CO2-päästöistä.
Seuraavaksi kannattaisi korvata hiili teräksen tuotannossa. Yksin SSAB:n Raahen tehdas tuottaa 7% Suomen CO2-päästöistä. Aika huikeaa, että yksi tehdas tuottaa 7% Suomen päästöistä.
Sitten tulevat synteettiset polttoaineet ja sähköverkon tasapainotus.
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 16749
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Rekkoihin ja varsinkin laivoihin taisivat vetyä visioida. Mut mitens jupahtava pienveneily? Kulkeeko Exsun kalastusalus tulevaisuudessa polttokennopohjaisella sähkömoottorilla vai biobensalla?James Potkukelkka kirjoitti: ↑18.05.2021 9:30 Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.James Potkukelkka kirjoitti: ↑18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.
Edit:itse asiassa pienveneethän ovat valtavan paljon vaikeampi rasti. Jakeluverkko täytyisi tuoda järven rantaan.
Edit:itse asiassa pienveneethän ovat valtavan paljon vaikeampi rasti. Jakeluverkko täytyisi tuoda järven rantaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.05.2021 9:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.sivustahuutaja kirjoitti: ↑18.05.2021 9:46Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.James Potkukelkka kirjoitti: ↑18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 16749
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?James Potkukelkka kirjoitti: ↑18.05.2021 9:46 ^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
En näe tässä mitään ongelmaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑18.05.2021 9:48Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.
Magnesiumhydridi on tulevaisuuden mullistava polttoaine
Polttokennot halpenevat tuotekehityksen ja massatuotannon takia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Se hetkittäinen ilmainen sähköhän tässä on se pihvi. Sähkön hinta muutenkin tulee lähestymään nollaa. Tulevaisuudessa hinta perustuu johonkin muuhun kuin siirrettyihin kilowattitunteihin. Tuollaisessa maailmassa erilaiset joustot ja varastointiratkaisut ovat tärkeitä. On vähän vaikea ennustaa, millainen tulevaisuuden kysyntäprofiili tulee olemaan. Voi olla, että akkukäyttöisten autojen lataus yöllä ja tarpeen mukaan on ihan riittävä varastointiratkaisu.James Potkukelkka kirjoitti: ↑18.05.2021 9:48 Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
Vetytalouden luonne riippuu vaaditusta pääomasta. Jos kustannukset ovat pääosin sähköä, niin automaattinen vetytehdas voi toimia ilmaisella sähköllä aina kun sitä on tarjolla ja varastoida energian vetynä. Heikko hyötysuhde ei haittaa, koska sähkö on ilmaista*.
* ilmainen tarkoittaa tässä yhteydessä ilmaista tai lähes ilmaista.