Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vaimoni toistuvista huomatuksista olen huomannut
itsessäni piirteen, jota pitäisi muuttaa.

Keskustelussa (yleensä puhelimessa) tykitän omaa mielipidettäni ja suunnitelmaa niin, että toinen ei meinaa saada suunvuoroa. En tiedä, tuleeko se työminästäni, jossa yritän koko ajan pitää tilanteen hallinnan itselläni. Tiedostan kuitenkin, että ei eo. siinäkään välttämättä ole aina optimaalinen. Uskon kyllä, että potilaalle ei jää epäselväksi se, miten on tarkoitus edetä ja uskoakseni se tuo monelle turvallisuutta. Mutta potilaan oma näkemys saattaa jäädä tulematta kunnolla ilmi.

Yritän puuttua tuohon nimenomaan työn ulkopuolella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En voisi koskaan käyttäytyä noin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2021 14:59 ^ En voisi koskaan käyttäytyä noin.
Et voi vai et halua vai molempia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Haluta muuttaa käyttäytymistäni ; - )
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:D

Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Kyky kuunnella ja kyky ymmärtää kuulemansa on tärkeää. Kyky antaa toiselle, ehkä vähemmän verbaalisemmalle kumppanille tilaa ja mahdollisuus itsensä ilmaisuun on ensisijaisen tärkeää parisuhteessa. Hyvän jutun olet oivaltanut itsestäsi, tie muutokseen käy yleensä pienen askelin.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kerberos I kirjoitti: 06.09.2021 17:51 Kyky kuunnella ja kyky ymmärtää kuulemansa on tärkeää. Kyky antaa toiselle, ehkä vähemmän verbaalisemmalle kumppanille tilaa ja mahdollisuus itsensä ilmaisuun on ensisijaisen tärkeää parisuhteessa. Hyvän jutun olet oivaltanut itsestäsi, tie muutokseen käy yleensä pienen askelin.
Tämä ei ole ongelma parisuhteessa, vaan kuvaamissani tilanteissa. Vaimo kyllä osaa laittaa mun puheille stopin tehokkaasti, jos on tarvis :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sopivissa määrissä sähkö auttaa. Liika on kuitenkin liikaa ja voi tulla kalkkuna.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Harjoittelua vain. Mikäli joku koohkaisi keskustelussa vain omaa näkemystään niin todennäköisesti lakkaisin kuuntelemasta jossakin vaiheessa :D
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

:ditchthepig:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja exsu »

Työnohjausopinnoissa puhutaan siitä, että pitäisi opetella pois "tietämisen" tilasta. Tämä on varsinkin ratkaisukeskeisten ihmisten perisynti. On käytännöllistä ja useissa tilanteissa vastapuolelle tosi huojentavaa, että toinen saa pienistä vihjeistä kiinni, että mikä homma, ja osaa heti tarjota jotain ratkaisuja. Huono puoli on sitten se, että on suuri joukko tilanteita joihin se ei toimi lainkaan, ja melkoinen rypäs niitäkin, joissa siitä on ihan aitoa haittaa.

Ongelmia on toki monta. Vastapuoli saattaa jäädä vailla kokemusta siitä, että hänen ajatuksensa on tärkeä tai kuulemisen arvoinen. Voi myös olla, että vastapuoli "hyväksyy" tarjotun vastauksen, vaikka se ei ihan hänen tilanteeseensa sovikaan, ja nielee hiljaa häpeän siitä, että ei saanut ilmaistua itseään selkeämmin tai ponnekkaammin. Ja tietysti myös se, että jos lähdetään ratkomaan vaillinaisilla tiedoilla väärää asiaa, niin ratkaisu ei ole toimiva.

Minulle kaikkitietävän superammattilaisen roolista irrottautumisessa motivoiva haastattelu https://www.kaypahoito.fi/nix02109 on ollut hyvä lähestymistapa kuuntelevamman vuorovaikutuksen harjoitteluun. Olen myös kauhukseni huomannut, että mun asiakkaat ei pidä mua yhtään vähempää osaavana ja asiantuntijana, vaikka olen vaihtanut vastaukset kysymyksiin.

Mutta hyvä pyrkimys ja toki haasteen tunnistaminen on ensimmäinen askel kohti muutosta. Arvostan sitä että olet ottanut palautteen vastaan ja reflektoinut sitä, monelle puolustusreaktio olisi se ns. selkärangasta tuleva. Hyvä Dave!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen ehkä kertonut aiemminkin, mutta peruskoulun kuudennella luokalla ymmärsin ensimmäistä kertaa, että kaikki ihmiset eivät pysty tuomaan esiin mielipidettään silloin, kun on sen aika.

Luokkamme päätti, minne lähdemme luokkaretkelle opettajan kanssa. Opettaja olisi halunnut lähteä Tampereelle (tod. näk. koska lyhyempi matka). Samoin osa luokasta. Minä jyräsin läpi oman näkemyksemme, että lähdemme Helsinkiin. Päätimme siis lähteä Helsinkiin.

Oppitunnin jälkeen eräs tyttö valitti välitunnin ringissä, että miksi lähdemme Helsinkiin, emmekä Tampereelle. Vastasin, että kaikkihan halusivat lähteä Helsinkiin. Tähän tyttö totesi, että ei hän ainakaan. Tunnilla asiasta päätettäessä hän ei ollut sanonut sanaakaan.

Ps. motivoiva haastattelu on varmasti hyvä nimenomaan niissä tilanteissa, joissa ratkaisu on molemmilla tiedossa, mutta ongelma on motivaatiossa. Jos kyse ei kuitenkaan ole motivaation vaan ratkaisun tarpeesta, se ei luonnollisestikaan auta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vaikka luonne olisi vähän äkkiväärä ko. asian suhteen, niin juuri tuon muistaminen, että ihmiset ovat tosi erilaisia on se tärkein asia. Mä olen itse välillä tietyissä aiheissa (joista omasta mielestäni tiedän paljon) päällepäsmäri, jolloin yritän puhua analyyttisesti tuoden esiin eri näkökulmia ja ikäänkuin tähän tiedolla johtamiseen luottaen haluan päättää (tai ainakin vaikuttaa) vastapuolen kannan jo etukäteen. Koska olen nopea ja hyvä ilmaisemaan asioita ääneen, mulla on aitoja vaikeuksia pysähtyä kuuntelemaan temperamentiltaan ja sosiaalisilta taidoiltaan hitaampien ihmisten mielipiteitä. Tuntuu jotenkin niin, että haluan auttaa heitä tuottamaan puhetta ja ajatuksia, koska sellainen sanojen hakeminen tai hiljaiset hetket aiheuttavat minussa helposti ärtymystä ja levottomuutta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 07.09.2021 9:54 yritän puhua analyyttisesti tuoden esiin eri näkökulmia ja ikäänkuin tähän tiedolla johtamiseen luottaen haluan päättää (tai ainakin vaikuttaa) vastapuolen kannan jo etukäteen.
Tässä on tosiaan varmaan isojakin temperamenttieroja. Olen aika pitkälle tuosta yllä olevasta samaa mieltä, mutta joskus mulla on ongelmia nopeiden ja kärsimättömien ihmisten kanssa. Koen, että he saattavat olla siirtymässä asiassa eteenpäin, ennen kuin kaikki näkökulmat on saatu kunnolla pöydälle, analysoitu ja johtopäätös vedetty.

Tyypillisesti esim. työkokouksissa annan muiden puhua ensin aika pitkäänkin, ja sitten itse pidän mielelläni sellaisia yläpuolelle asettuvan holhoavia yhteenvetopuheenvuoroja, jossa tarjoan johtopäätöstä kaikesta aiemmin esitetystä. Varmaan olen siis tosi ärsyttävä besserwisser myös IRL.

Voisin myös kuvitella, että jossain tilanteessa voisin ajautua tuohon Daven kuvaamaan luokkaretkitytön tilanteeseen: en tyypillisesti ole itse jyräämässä mitään kantaa läpi, vaan sovittamassa näkökulmia yhteen. Voi olla, että kaltaisistani paskapuhujista asia oli vielä perustavanlaatuosesti kesken, kun toteuttajan näkökulmasta suosituin kanta oli jo löydetty. Mulle tyypillisesti vaikka palaverin funktio ei ole sen selvittäminen, mikä olemassaolevista kannoista on suosituin, vaan uuden synteesin etsiminen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on ehkä myös se, että asioissa, jotka koen itselleni tärkeäksi, ahdistun, jos ei saada tehtyä selkeää spesifiä päätöstä tai vuokaaviota.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 07.09.2021 10:11 Tyypillisesti esim. työkokouksissa annan muiden puhua ensin aia pitkäänkin, ja sitten itse pidän mielelläni sellaisia yläpuolelle asettuvan holhoavia yhteenvetopuheenvuoroja, jossa tarjoan johtopäätöstä kaikesta aiemmin esitetystä. Varmaan olen siis tosi ärsyttävä besserwisser myös IRL.
+1 Kun omasta mielestäni tiedän (tai luulen tietäväni) teemasta keskimääräistä enemmän, saavutan jo etukäteen jonkinlaisen zenmäisen tyyneyden, jolloin minulla ei ole mikään kiire osallistua alkulohkovaiheessa keskusteluun, vaan mielummin hymistelen partaani nurkkapöydässä. Sitten kun keskustelu alkaa saada uomiaan ja äänekkäimmät (lue tyhmimmät) ovat päästäneet höyrynsä, yritän sovittelevasti muodostaa jotakin mukamas pelkästään rationaalista ja särmät ja heikkoudet hionutta kokonaismielipidettä asiaan. Ajatus tällöin on, että tottakai kaikki mielipiteeni hyväksyvät, koska se on juurikin kuvatunkaltaisen prosessini tuotos ja näin ollen vastaanpanematon. Ehkä ylimielistä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 07.09.2021 10:57
urpiainen kirjoitti: 07.09.2021 10:11 Tyypillisesti esim. työkokouksissa annan muiden puhua ensin aia pitkäänkin, ja sitten itse pidän mielelläni sellaisia yläpuolelle asettuvan holhoavia yhteenvetopuheenvuoroja, jossa tarjoan johtopäätöstä kaikesta aiemmin esitetystä. Varmaan olen siis tosi ärsyttävä besserwisser myös IRL.
+1 Kun omasta mielestäni tiedän (tai luulen tietäväni) teemasta keskimääräistä enemmän, saavutan jo etukäteen jonkinlaisen zenmäisen tyyneyden, jolloin minulla ei ole mikään kiire osallistua alkulohkovaiheessa keskusteluun, vaan mielummin hymistelen partaani nurkkapöydässä. Sitten kun keskustelu alkaa saada uomiaan ja äänekkäimmät (lue tyhmimmät) ovat päästäneet höyrynsä, yritän sovittelevasti muodostaa jotakin mukamas pelkästään rationaalista ja särmät ja heikkoudet hionutta kokonaismielipidettä asiaan. Ajatus tällöin on, että tottakai kaikki mielipiteeni hyväksyvät, koska se on juurikin kuvatunkaltaisen prosessini tuotos ja näin ollen vastaanpanematon. Ehkä ylimielistä.
Joo. Mä olen just tällainen! Voi olla, että tuo loppuyhteenveto menee sitten joskus aikamoiseksi luennoinniksi. Pitäisi ehkä ottaa oppia siitä motivoivan haastattelun ideasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2021 10:48 Mulla on ehkä myös se, että asioissa, jotka koen itselleni tärkeäksi, ahdistun, jos ei saada tehtyä selkeää spesifiä päätöstä tai vuokaaviota.
Tässä me ollaan ehkä aika erilaisia. Mulla on jotenkin hyvin vahva sellainen analyytikon (akateemisessa, ei rahoitusmaailman mielessä) työidentiteetti. Mulle on monesti loppujen lopuksi ihan sama, mitä päätetään tai tehdään, tyydytys tulee siitä, että asia on ymmärretty kunnolla. Mä olen sellainen tyypillinen neuvottelijan tai johtajan taustatuki, muut saavat hoitaa asioiden vänkäämisen eteenpäin. Mä olen tosi vahvasti paskanpuhuja enkä toteuttaja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^PPP:n sanoin "kaikkia meitä tarvitaan!"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tarvetta käyttäytymisen muutokseen

Viesti Kirjoittaja annepa »

Minäkin huomasin itsessäni piirteen joka piti muuttaa ja nykyään näyttelen - myös itselleni, että muutettu on.

Mulle on hirveän tärkeää, että asiat tehdään oikein. Siis minun mielestäni oikein. Olen kouluttanut itseni sietämään "väärintekemistä" , kunhan lopputulos on tyydyttävä. Toteutan tätä sekä töissä, että työn ulkopuolella. Helvetinmoinen homma ja vieläkin välillä pitää puhaltaa, kun joku tekee AIVAN VÄÄRIN! Tolkutan itselleni, että lopputulos merkitsee.

Onnea vaan matkaan muutoksessa, Dave.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin