Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Poliisikansanedustajat eivät minusta yleisesti ottaen ole mitenkään profiloituneet kauhean rakentavina toimijoina.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Tää on tätä mun yleistä kipuilua kokoomuksen kanssa. Mähän olen siinä mielessä sellainen semi-potentiaalinen kokoomusäänestäjä, että näköpiirissä olevista hallituspohjista kannatan aika voimakkaasti sinipunaa, ja kokoomuksen urbaani- ja sosiaaliliberaalisiivessä on paljon jengiä, joiden ihan toivoisin saavan merkittävää sananvaltaa politiikkaan. Mutta vaikka kaikissa puolueissa on tietysti tyyppejä, joista en pidä ja joiden juttuja en kannata, niin vakavista puoleista (siis eduskuntapuolueet pl. pers-krist-kesk-liikenyt) vain kokoomus on sellainen, jonka ällösiipi tekee puolueen kokonaan äänestyskelvottomaksi. En voisi oikein olla sovussa itseni kanssa, jos olisin niitä äänelläni tukenut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 13.09.2021 16:38 Ei kun tämä tukee mun pointtia! Karhun saatavuus on tehty niin luvattoman helpoksi, että sen hankkiminen oli maailman melkein ainoa ei-mahdoton asia.
Karhu teki mahdollisen mahdottomaksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 13.09.2021 17:49
Edit. Aika vaikeaa taitaa olla järkevä huumepolitiikka. En tiennyt, että Hollannin kahvilat eivät voi ostaa myymiään tuotteita avoimesti! https://yle.fi/uutiset/3-12096847
Tuo on kyllä idioottimaista. Eikös huumeiden laillistamisen pääpointin pitäisi olla se, että laillistamalla poistetaan rikollisuus ja lisätään käytön turvallisuutta? Hollannin systeemissä kumpikaan ei siis toteudu?

Minusta kannabiksen laillistamista kannattaisi kokeilla:
- Viina on Suomen ykköspahis. Laillinen kannabis voisi hyvinkin vähentää viinan haittoja meillä.
- Nyt kaikki huumeet ovat samoissa laittomissa kanavissa: siirtyminen kannabiksesta muihin on luontevaa, esim. saatavuusongelmien ilmetessä. Laillinen kannabis voisi estää laittomien huumeiden käytön.
- Nyt rahat menevät rikollisille, sen sijaan, että kannabiksesta kerättäisiin verotuloja. Luultavasti laillinen kannabis voisi maksaa hieman enemmän kuin laiton nyt.

Tietenkin pössyttelyn laillistuessa pitää tulonsiirtoja saavilta edelleen poistaa vapaa-aika. Mutta tuo pitäisi tehdä joka tapauksessa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Olen ollut huomaavinani, että aika moni vihreiden avauksesta järkyttynyt korostaa, että (i) kannabis on tutkitusti haitallista lasten aivojen kehitykselle ja (ii) moni on siirtynyt kannabiksesta vahvempiin huumeisiin. Ajattelisin, että juuri nämä ovat keskeisiä argumentteja kannabiksen laillistamisen ja kontrolloidun tarjonnan puolesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^porttiteoria on niin idioottimainen, että ei mitään rajaa. Jokainen Suomessa aloittaa alkoholilla (ellei sitten katsota, että osa aloittaa tupakalla).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mun käsitykseni mukaan porttiteoria on kohtalaisen pätevä malli kuvaamaan nykyisen huumepolitiikan tuottamia diilerien kaupallisia intressejä. Kannabis on jonkinlainen tarjoustuote tai entry-level aloitustuote, ja myyjän intressissä on sitten esitellä laajempaa valikoimaa käytön edetessä. Laillistamalla kannabis portti menisi kiinni.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Ehkä joskus ysärin hasisaikoina. Nyt alkaa Suomessa olla ihan kohtuullinen omavaraisuus kannabiksen suhteen, joten samojen kauppiaiden kautta ei välttämättä kulje muuta. Toki satunnaisemmin käyttävällä voi hankintapolutkin olla erikoisemmat, mutta kyllä ainakin hevijuusereilla on kotimaiset kontaktit tai oma tuotanto kunnossa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 14.09.2021 11:46 ^ Ehkä joskus ysärin hasisaikoina.
:D Joo, mä en ehkä tässä ole ihan ajan hermolla.

Mun käsittääkseni kuitenkin on jonkinlainen yleisesti hyväksytty tulkinta, että Hollannin aika paha heroiiniongelma ratkaistiin nimenomaan laillistamalla (de facto) kannabis, jolloin portti meni kiinni. Toki tää on vielä ysäriäkin vanhempaa todellisuutta, mutta ajattelin, että perusmekanismiin - kontrolloituun myyntiin rajatulla valikoimalla - uskotaan yhä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minulla on myös tuo käsitys, että saatavuus ja hinta ratkaisevat sen mitä huumeita käytetään. Vaikutuksiin nähden superkallista ja hankalasti saatavaa ei käytetä.

Kannabiksen laillistamisen yhteydessä kotikasvatusta ei tietenkään tarvitse laillistaa, eihän viinaakaan saa poltaa kotona, vaikka alkosta ja netistä voi sitä ostaa laillisesti. Samoin reguloimaton kauppa voi edelleen olla ankarasti sanktioitua, ihan kuten valtio muutenkin suojelee verotulojaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Puolet työntekijöistä pellolle ja loppu firma myydään, rahat ministerien taskuun.

Hallitus haluaa teollisuuden suuren hiilidioksidipäästäjän suoraan alaisuuteensa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tainneet vihreä kenttäväki tajua ettei lainrikkojia avoimesti tukeva sisäministeri ole hyvä ajatus. Potkaistaan siis pilipaliministeriksi ja joku vakaampi sisäministeriksi.

Nämä nimet ovat esillä Ohisalon tuuraajiksi – vihreissä spekuloidaan, palaako Ohisalo enää sisä­ministeriksi
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Oli jännä nähdä että vihreät tekivät tuollaisen ulos tulon. Toisaalta se on vain luonnollinen askel alkuperäisestä " käytöstä ei tulisi rangaista" kannasta.

Itse koen että laillinen myynti olisi oikeasti taloudellinen piristysruiske suomen valtiolle. Täällä on kovaa osaamista asian suhteen (jostain syystä suomalaiset osaavat kasvattaa todella laadukasta rikkaruohoa, tätä kuulee aina kun ulkomaalaisten kanssa juttelee) ja olisi kovin sääli jos menettäisimme mahdollisen etulyöntiaseman kokonaan astumalla markkinoille myöhässä.

Eilen tajusin että naapurimme Ruotsi antaa myydä CBD:tä kuten mitä tahansa asiaa, Viroa unohtamatta, mikä tuntuu hassulta koska olen aina miettinyt että Ruotsi olisi huomattavasti tiukempi joka mittarilla kuin Suomi. Mutta joo, ehkä tämäkin on muuttumassa, nimittäin ensimmäinen CBD kukintoa avoimesti myyvä kauppa on avautumassa myös Suomeen.

Olen seurannut laillistamisen vaikutuksia useissa eri paikoissa, ja lähes kaikki maalatut kauhukuvat ovat jääneet toteutumatta. Hieman enemmän kannabista löytyy ratin takaa, mikä on ikävää mutta suhteellisen oletettavaa. Käyttö on kasvanut, mutta yllättäen yli 60 vuotiaiden parissa, minkä näen suoraan heijastelevan myös lääkinnällistä käyttöä. Nuoret eivät pajauta enemmän ja Hollanti on tunnetusti ollut kärkimaita, siinä miten nuorten kannabiksen käyttöä on saatu suitsittua.

Eniten uskon sen vaikuttavan siihen, että ihmiset tajuavat ettei se ole kovin kummoinen asia, ja jonkun vuoden jälkeen meteli laantuu. Kielletty hedelmä - vaikutus katoaa, kun ei voi enää olla erityisen radikaali kantelemalla kasvin lehti - korua, kun joka toisen isoäitikin rullaa blunttia tai täyttää vapoa.

Porttiteorian tuominen tähän keskusteluun aiheutti spontaanit naurunpyrskähdykset, onneksi Dave oli jo korjaamassa tätä. Mutta tulee olo että suurin osa ihmisistä ei tajua miten kevyt se päihde on. Uskokaa pois, mulla on otantaa. Sen jälkeen kun siihen tottuu niin viina on aivan liian raakaa tavaraa ja vaikuttaa ihan liikaa miten voi toimia. En tajua miten sitä sitten haluaisi jotenkin kovempien aineiden pariin, kun on otettu jo askeleita taaksepäin?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:31 Porttiteorian tuominen tähän keskusteluun aiheutti spontaanit naurunpyrskähdykset, onneksi Dave oli jo korjaamassa tätä. Mutta tulee olo että suurin osa ihmisistä ei tajua miten kevyt se päihde on. Uskokaa pois, mulla on otantaa. Sen jälkeen kun siihen tottuu niin viina on aivan liian raakaa tavaraa ja vaikuttaa ihan liikaa miten voi toimia. En tajua miten sitä sitten haluaisi jotenkin kovempien aineiden pariin, kun on otettu jo askeleita taaksepäin?
Mä taas koin, että Dave katsoi porttiteoriaa lääkärin silmin, ikään kuin aineen kemiassa ja ihmisen biologiassa olisi jotain, joka johtaisi haluun tai tarpeeseen siirtyä vahvempiin. Ja sinä tunnut jatkavan tätä. Mutta tällaista biologis-medikaalista porttiteoriaa en ainakaan minä esittänyt, vaan puhtaan taloustieteellisen tai -sosiologisen teorian, joka pelaa myyjien taloudellisilla intresseillä erilaisissa markkinaympäristöissä, ei aineiden ominaisuuksilla. Ajattelen, että Hollannin onnistumiset, joihin sinäkin viittaat, antavat aiheen ajatella, että naurunpyrskähdyksistäsi huolimatta olen tässä mitä luultavammin aika oikeassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 11:41
Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:31 Porttiteorian tuominen tähän keskusteluun aiheutti spontaanit naurunpyrskähdykset, onneksi Dave oli jo korjaamassa tätä. Mutta tulee olo että suurin osa ihmisistä ei tajua miten kevyt se päihde on. Uskokaa pois, mulla on otantaa. Sen jälkeen kun siihen tottuu niin viina on aivan liian raakaa tavaraa ja vaikuttaa ihan liikaa miten voi toimia. En tajua miten sitä sitten haluaisi jotenkin kovempien aineiden pariin, kun on otettu jo askeleita taaksepäin?
Mä taas koin, että Dave katsoi porttiteoriaa lääkärin silmin, ikään kuin aineen kemiassa ja ihmisen biologiassa olisi jotain, joka johtaisi haluun tai tarpeeseen siirtyä vahvempiin. Ja sinä tunnut jatkavan tätä. Mutta tällaista biologis-medikaalista porttiteoriaa en ainakaan minä esittänyt, vaan puhtaan taloustieteellisen tai -sosiologisen teorian, joka pelaa myyjien taloudellisilla intresseillä erilaisissa markkinaympäristöissä, ei aineiden ominaisuuksilla. Ajattelen, että Hollannin onnistumiset, joihin sinäkin viittaat, antavat aiheen ajatella, että naurunpyrskähdyksistäsi huolimatta olen tässä mitä luultavammin aika oikeassa.
Pahoittelen jos ymmärsin väärin. Tuotan porttia on nimittäin hoettu aina tuota kautta että MITÄ SITTEN KUN KANNABIS EI ENÄÄ RIITÄ, aivan kuin se jotenki laittaisi himoitsemaan muita tajusteita.

Olen samaa mieltä että sosiaalinen portti on olemassa, mutta se ei ole niin yksinkertainen mitä usein ajatellaan. ON tärkeää katkaista linkki kannabiksen ja muiden laittomien tuotteiden välillä, mutta vielä tärkeämpää on rakentaa usko valistukseen joka usein tuhoutuu sillä hetkellä, kun kannabista ensikerran kokeilee.

Tie helvettiin on pedattu hyvillä aikomuksilla, ja sen takia on teoriassa ymmärrettävää miten valistus meni siihen että valehdellaan ihmisille päin näköä, niputtamalla huumeet yhdeksi ainoaksi ryhmäksi. Koska kannabis on yhtä paha kuin heroiini tai amfetamiini, niin siinä karisee lapsenomainen usko valistuksen sisältöön, kun tajuaa että eihä tämä mene edes päähän niin kuin viina. MIten sitten se vauhti, onko siitä puhuttu mulle yhtä paljon paskaa? Voin rehellisesti sanoa että tunnistan tuossa itseni nuorena.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:31 jostain syystä suomalaiset osaavat kasvattaa todella laadukasta rikkaruohoa, tätä kuulee aina kun ulkomaalaisten kanssa juttelee
Mitä muuten sun kielenkäytössä tarkoittaa "laadukas" tässä yhteydessä? Peilaan tätä aamun Hesarin juttuun (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008262706.html), jossa joku asiantuntijalääkäri tms. selitti, että nykytuotteissa vaikuttavan aineen pitoisuudet ovat helposti viisinkertaisia 90-luvun tavanomaiseen tilanteeseen verrattuna, mutta tulkintamme haitoista ja vastaavista perustuu tietoon 90-luvun tilanteesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:45

Tie helvettiin on pedattu hyvillä aikomuksilla, ja sen takia on teoriassa ymmärrettävää miten valistus meni siihen että valehdellaan ihmisille päin näköä, niputtamalla huumeet yhdeksi ainoaksi ryhmäksi. Koska kannabis on yhtä paha kuin heroiini tai amfetamiini, niin siinä karisee lapsenomainen usko valistuksen sisältöön, kun tajuaa että eihä tämä mene edes päähän niin kuin viina. MIten sitten se vauhti, onko siitä puhuttu mulle yhtä paljon paskaa? Voin rehellisesti sanoa että tunnistan tuossa itseni nuorena.
90-luvun alussa keskustelin sairaalan kahvipöydässä psykiatrian erikoislääkärin kanssa, joka oli vilpittömästi siinä käsityksessä, että jo ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa tai saada hyppäämään kerrostalon katolta, koska uskoo osaavansa lentää. Onneksi ymmärsin olla hiljaa. Pisti vain miettimään, että ihminen, jonka ammattinsa puolesta pitäisi tietää jotain, oli niin pihalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen piensijoittajana yhdessä vertikaaliviljelmäfirmassa ja ikävä, kun höpöheinä on merkittävä markkina noille, mutta ei voi Suomessa tuotekehittää tuohon tarkoitukseen. Noissahan pystytään valaistus, co2, lämpötila jne säätämään juuri oikeaksi kullekin viljeltävälle kasville.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onko mielestänne tässä vihreiden laillistamispyrkimyksessä kyse päihdepoliittisesti ottaen höllennyksestä? Mikä on tuon pyrkimyksen oleellinen olemus?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:45
urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 11:41
Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:31 Porttiteorian tuominen tähän keskusteluun aiheutti spontaanit naurunpyrskähdykset, onneksi Dave oli jo korjaamassa tätä. Mutta tulee olo että suurin osa ihmisistä ei tajua miten kevyt se päihde on. Uskokaa pois, mulla on otantaa. Sen jälkeen kun siihen tottuu niin viina on aivan liian raakaa tavaraa ja vaikuttaa ihan liikaa miten voi toimia. En tajua miten sitä sitten haluaisi jotenkin kovempien aineiden pariin, kun on otettu jo askeleita taaksepäin?
Mä taas koin, että Dave katsoi porttiteoriaa lääkärin silmin, ikään kuin aineen kemiassa ja ihmisen biologiassa olisi jotain, joka johtaisi haluun tai tarpeeseen siirtyä vahvempiin. Ja sinä tunnut jatkavan tätä. Mutta tällaista biologis-medikaalista porttiteoriaa en ainakaan minä esittänyt, vaan puhtaan taloustieteellisen tai -sosiologisen teorian, joka pelaa myyjien taloudellisilla intresseillä erilaisissa markkinaympäristöissä, ei aineiden ominaisuuksilla. Ajattelen, että Hollannin onnistumiset, joihin sinäkin viittaat, antavat aiheen ajatella, että naurunpyrskähdyksistäsi huolimatta olen tässä mitä luultavammin aika oikeassa.
Pahoittelen jos ymmärsin väärin. Tuotan porttia on nimittäin hoettu aina tuota kautta että MITÄ SITTEN KUN KANNABIS EI ENÄÄ RIITÄ, aivan kuin se jotenki laittaisi himoitsemaan muita tajusteita.

Olen samaa mieltä että sosiaalinen portti on olemassa, mutta se ei ole niin yksinkertainen mitä usein ajatellaan. ON tärkeää katkaista linkki kannabiksen ja muiden laittomien tuotteiden välillä, mutta vielä tärkeämpää on rakentaa usko valistukseen joka usein tuhoutuu sillä hetkellä, kun kannabista ensikerran kokeilee.

Tie helvettiin on pedattu hyvillä aikomuksilla, ja sen takia on teoriassa ymmärrettävää miten valistus meni siihen että valehdellaan ihmisille päin näköä, niputtamalla huumeet yhdeksi ainoaksi ryhmäksi. Koska kannabis on yhtä paha kuin heroiini tai amfetamiini, niin siinä karisee lapsenomainen usko valistuksen sisältöön, kun tajuaa että eihä tämä mene edes päähän niin kuin viina. MIten sitten se vauhti, onko siitä puhuttu mulle yhtä paljon paskaa? Voin rehellisesti sanoa että tunnistan tuossa itseni nuorena.
Mä kuitenkin kirjoitin aika eksplisiittisesti, että sikäli kuin (taloustieteellinen) porttiteoria pätee, se nimenomaan on merkittävä argumentti kannabiksen laillistamisen puolesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 12:29 90-luvun alussa keskustelin sairaalan kahvipöydässä psykiatrian erikoislääkärin kanssa, joka oli vilpittömästi siinä käsityksessä, että jo ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa tai saada hyppäämään kerrostalon katolta, koska uskoo osaavansa lentää. Onneksi ymmärsin olla hiljaa. Pisti vain miettimään, että ihminen, jonka ammattinsa puolesta pitäisi tietää jotain, oli niin pihalla.
Toisaalta 90-luvulla olin sairaala-apulaisena Hesperiassa ja vähän ihmettelin, miten säännöllisesti sinne tuli teini-ikäisiä ja vähän vanhempiakin kannabispsykoosipotilaita. Suhteessa omiin uskomuksiini kannabiksen haitoista niitä tyyppejä oli vähän liikaa. Olin ymmärtävinäni, että selitys ehkä oli siinä, että näillä oli aika lailla muitakin ongelmia ja kannabiksen käyttö tyypillisesti sekoittui myös muiden aineiden käyttöön. Voisi ajatella, että hallittu vapautus auttaisi tässäkin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 12:52 Onko mielestänne tässä vihreiden laillistamispyrkimyksessä kyse päihdepoliittisesti ottaen höllennyksestä? Mikä on tuon pyrkimyksen oleellinen olemus?
Olemus on käsittääkseni vähentää päihteidenkäytön haittoja yksilön ja yhteiskunnan tasolla. Yksilön tasolla pyrkimys on tehdä käyttäjästä rikollisen sijasta tyyppi, joka voi pelkäämättä hakea apua, jos tarvitsee. Yhteiskunnan tasolla pyrkimyksen olemus on irrottaa päihteidenkäyttö järjestäytyneestä rikollisuudesta ja tuoda se sääntelyn pariin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 12:22
Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:31 jostain syystä suomalaiset osaavat kasvattaa todella laadukasta rikkaruohoa, tätä kuulee aina kun ulkomaalaisten kanssa juttelee
Mitä muuten sun kielenkäytössä tarkoittaa "laadukas" tässä yhteydessä? Peilaan tätä aamun Hesarin juttuun (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008262706.html), jossa joku asiantuntijalääkäri tms. selitti, että nykytuotteissa vaikuttavan aineen pitoisuudet ovat helposti viisinkertaisia 90-luvun tavanomaiseen tilanteeseen verrattuna, mutta tulkintamme haitoista ja vastaavista perustuu tietoon 90-luvun tilanteesta.
Laadukas rikkaruoho tässä yhteydessä ei tarkoita ainoastaan sitä että kasvi on vahvaa, vaan se on kasvatettu oikein. Oikein tarkoittaa myös että siinä on sille lajikkeelle ominaiset määrät kannabinoideja. Esimerkiksi vaikka joku vahvasti sativa-pitoinen lajike yleensä on psykoaktiivinen, mutta ei sillä tavalla että jumahtaa sohvalla, vaan enemmän psyykkisesti, saattaapa olla jopa psyykkisesti stimuloiva usein. Jos tämä kasvatetaan huonosti, niin lajikkeesta voi tulla oikeasti heikko, vähä makua ja tuoksua sisältä (terpeenit eivät ole muodostuneet oikein) ja kaikin puolin sellainen " no miksi tätä nyt nauttisi edes?"

Lisäksi hyvin kasvatettu on hyvin trimmattu (poistettu turhan ylimääräiset lehdet), hyvin kuivattu ( Ei liian kuivaa, vaan noin 10-20% kosteutta), hyvin curetettu (tätä on vaikea kääntää, mutta kuivatuksen jälkeinen prosessi, missä tuote pidetään purkissa joka avataan välillä hengittämään: osa kannabinoideista kypsyy tässä kohtaa, ja lehtivihreä hajoaa pois tuottaen paremman maun), ja tuote mitä ovat saaneet sisältää itse tuotetta, eikä lehtiä tai keppejä.

Vahvempi kukka tarkoittaa hyvin monelle että sitä tarvitsee polttaa asioita vähemmän. Eli jointin / pesän koko pienenee ja hengittää vähemmän savua. Ekstraktit kuten hasis tai jäällä eroteltu isolaattori-hasis ovat sen verran vahvaa, että tarvittava määrä on todella pieni.

Se mihin tuossa viitataan on jalostaminen, missä CBD ja muut kannabinoidit jotka toimivat tasapainottavasti THC:tä vastaan on jalostettu minimiin. Tästä on tultu vahvasti takaisin, ja THC-CBD tasapainotetut lajikkeet ovat nykyisin valikoimassa laajasti esillä. Pelkkä THC aiheuttaa kokeneellekin sihauttajalle helposti vainoja ja muuta epämiellyttävää oloa. Tuo oli kehityksen vaihe kun kokonaisuutta ei vielä täysin ymmärretty.

Nythän vaaka on kääntynyt niin että tuntemattomia kannabinoideja tutkitaan terveysvaikutusten vuoksi, samoin kuin terpeenejä. Terpeenit ovatkin erittäin mielenkiintoinen aihe, ja rehellisesti veikkaan sen olevan taustalla siinä, miksi metsä ja luonnossa oleminen parantaa niin paljon asioita.

Olen itse lopettanut kaiken polttamisen, ja siirryin höyryttämiseen, ja olen nyt vasta tajunnut miten radikaali ero palamisreaktiolla ja ilman nautitulla tuotteella on. Samalla huomasin, että nikotiini höyrystettynä on täysin eri päihde, kuin nikotiini poltettuna. Oma nikotiinin kulutukseni on romahtanut, ja nykyisin kulutan hyvin alle 2 normaalin savukkeen verran nikotiinia noin 24 - 36 tunnissa. Se on selvästi nykyisin enemmän tapa, koska unohdan usein höyrytellä, eikä ole mitään nikotiini-kiukuttelua kuten aiemmin aina.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 12:44 Olen piensijoittajana yhdessä vertikaaliviljelmäfirmassa ja ikävä, kun höpöheinä on merkittävä markkina noille, mutta ei voi Suomessa tuotekehittää tuohon tarkoitukseen. Noissahan pystytään valaistus, co2, lämpötila jne säätämään juuri oikeaksi kullekin viljeltävälle kasville.
Joo vertikaaliviljely on todella mielenkiintoinen uusi aluevaltaus. No ei se uusi-uusi ole mutta paljon kehittynyt osa-alue. Tuo sivuaa muuten minun suurinta huoltani tämän suhteen, mistä jo aiemmin sanoin: Ärsyttää ettei päästä kehittämään ja valjastamaan osaamista ajoissa, vaan joudumme katsomaan sivusta kun muut maat käärivät tuotekehityksen ja ideoinnin tuomat massit myös tulevaisuudessa. Siinä kohtaa kun se tänne saadaan, niin ulkomaaisilla kasvitaloilla on piirustukset valmiina skaalautuvaa tehdasta varten, mihin ei siten ole mitään asiaa juuri millään suomalaisilla tekijöillä.

Sitten ulistaan kun kannabisrahat menevät ulkomaille.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 12:58
James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 12:29 90-luvun alussa keskustelin sairaalan kahvipöydässä psykiatrian erikoislääkärin kanssa, joka oli vilpittömästi siinä käsityksessä, että jo ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa tai saada hyppäämään kerrostalon katolta, koska uskoo osaavansa lentää. Onneksi ymmärsin olla hiljaa. Pisti vain miettimään, että ihminen, jonka ammattinsa puolesta pitäisi tietää jotain, oli niin pihalla.
Toisaalta 90-luvulla olin sairaala-apulaisena Hesperiassa ja vähän ihmettelin, miten säännöllisesti sinne tuli teini-ikäisiä ja vähän vanhempiakin kannabispsykoosipotilaita. Suhteessa omiin uskomuksiini kannabiksen haitoista niitä tyyppejä oli vähän liikaa. Olin ymmärtävinäni, että selitys ehkä oli siinä, että näillä oli aika lailla muitakin ongelmia ja kannabiksen käyttö tyypillisesti sekoittui myös muiden aineiden käyttöön. Voisi ajatella, että hallittu vapautus auttaisi tässäkin?
Miten tämä määritettiin kannabis-psykoosiksi, jos saan kysyä? En siis sano ettei näin ole, mutta jännä kuulla koska itse tiedän ehkä yhden ihmisen, joka kohdalla oikeasti sanon että jep, poltti itsensä psykoosiin. Onko ihmisillä jotka on poltelleet olleet mielenterveyden kanssa ongelmia? Kyllä, mutta itse veikkaan että useimman kohdalla on kyse itselääkityksestä. Varsinkin ADHD ihmisillä useille se toimii oikein pätevänä tukena, mutta ei saa olla täysipäiväinen apu, koska siihen se ei sovi.

Tuo on jännä juttu muutenkin, kun lääkekäytön annokset ovat usein helvetisti isompia kuin viihdekäytön. Eikö lääkekäytön pitäisi sitten tuoda niitä potilaita osastolle enemmän?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vastaa Viestiin