Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 13:25 Laadukas rikkaruoho...
Kiitos! Toi on kyllä itsessään mielenkiintoista esim. tällaiselle perinteisestä viininviljelystä edes hieman kiinnostuneelle tyypille. Mulla oli joskus sellaisessa ei nyt lähipiirissä mutta ehkä keskipitkän kiertoradan päässä hahmo, joka oli suht isossa roolissa valtionhallinnossa, ja joka piti nuoruutensa anarkismista kiinni kasvattamalla kannabiskasveja. Mun käsittääkseni se ei edes juuri käyttänyt tuotteita (tai ehkä mä en vain tiennyt), kunhan piti kasvatusta mielenkiintoisena puuhana talvikaudella odotellessa pääsyä perinteisemmän puutarhanhoidon pariin maalle kesällä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 13:17
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 12:52 Onko mielestänne tässä vihreiden laillistamispyrkimyksessä kyse päihdepoliittisesti ottaen höllennyksestä? Mikä on tuon pyrkimyksen oleellinen olemus?
Olemus on käsittääkseni vähentää päihteidenkäytön haittoja yksilön ja yhteiskunnan tasolla.
Mites tämä pyrkimys suhteutuu muuhun päihdepolitiikkaan eli viinaa saa edelleenkin vain pitkäripaisesta, 21 jälkeen ei saa mitään mukaan eikä ruokakaupoista saa oikeaa viiniä? Siis näitähän ei olla kai höllentämässä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 13:31 Miten tämä määritettiin kannabis-psykoosiksi, jos saan kysyä? En siis sano ettei näin ole, mutta jännä kuulla koska itse tiedän ehkä yhden ihmisen, joka kohdalla oikeasti sanon että jep, poltti itsensä psykoosiin. Onko ihmisillä jotka on poltelleet olleet mielenterveyden kanssa ongelmia? Kyllä, mutta itse veikkaan että useimman kohdalla on kyse itselääkityksestä. Varsinkin ADHD ihmisillä useille se toimii oikein pätevänä tukena, mutta ei saa olla täysipäiväinen apu, koska siihen se ei sovi.

Tuo on jännä juttu muutenkin, kun lääkekäytön annokset ovat usein helvetisti isompia kuin viihdekäytön. Eikö lääkekäytön pitäisi sitten tuoda niitä potilaita osastolle enemmän?
90-luvulla ei varmaan Suomessa juuri ollut kannabiksen lääkekäyttöä?

Mut joo, tässä pitää ymmärtää, että mä olin siellä keittiössä ja luuttuamassa lattioita enkä varsinaisesti tiedä mistään mitään, eli tämä on harvinaisen arvotonta anekdotiaa. Mut ymmärrykseni, jota kuitenkin ihan vähän kasvatin lukemallakin, mukaan nämä kannabispsykoositapaukset olivat sellaisia, jotka tuotiin päivystysosastolle jonkinlaisena kannabispsykoosiepäilynä (itse, omaiset, ambulanssimiehet), ja sairaalan homma oli nimenomaan selvittää, mistä (kaikesta) todella on kyse. Tyypillisesti varmaan pidemmästä mielenterveysongelmahistoriasta, useamman aineen sekakäytöstä, ties mistä traumoista. Ajattelen, että vihreiden aloite voisi läpimennessään pitää näitä aika surullisia tyyppejä paremmin ja aiemmin avun ja hoidon piirissä ja estää vajoamasta niin syvälle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 13:33
Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 13:25 Laadukas rikkaruoho...
Kiitos! Toi on kyllä itsessään mielenkiintoista esim. tällaiselle perinteisestä viininviljelystä edes hieman kiinnostuneelle tyypille
Jos tätä katsoisi juuri viininviljelyn näkökulmasta, niin on helppo uskoa, että asianharrastajille on eroja, kuten - noh - viineissä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 13:41
urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 13:17
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 12:52 Onko mielestänne tässä vihreiden laillistamispyrkimyksessä kyse päihdepoliittisesti ottaen höllennyksestä? Mikä on tuon pyrkimyksen oleellinen olemus?
Olemus on käsittääkseni vähentää päihteidenkäytön haittoja yksilön ja yhteiskunnan tasolla.
Mites tämä pyrkimys suhteutuu muuhun päihdepolitiikkaan eli viinaa saa edelleenkin vain pitkäripaisesta, 21 jälkeen ei saa mitään mukaan eikä ruokakaupoista saa oikeaa viiniä? Siis näitähän ei olla kai höllentämässä.
Mä en oikein ymmärrä kysymyksen mieltä. Mut jos puhumme vihreiden päihdepoliittisista avauksista, niin heillä on kai jo aiemmista puoluekokouksista tms. voimassa linjauksia esim. ravintoloiden ulosmyynnin sallimisesta ja sen sellaisesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 13:45
urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 13:33
Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 13:25 Laadukas rikkaruoho...
Kiitos! Toi on kyllä itsessään mielenkiintoista esim. tällaiselle perinteisestä viininviljelystä edes hieman kiinnostuneelle tyypille
Jos tätä katsoisi juuri viininviljelyn näkökulmasta, niin on helppo uskoa, että asianharrastajille on eroja, kuten - noh - viineissä!
Tämä laji ei oikeasti eroa viineistä mitenkään, ihan besserwisseröintiin asti löytyy samat elementit. Mutta sitten siellä on ne oikeat asiat mihin keskittyä, mitä jalostaa, mitä tunnistaa ja mitä tutkia.

Kuva
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.09.2021 18:02 Mun mielestäni on ihan ok argumentti (jonka kait jossain muodossa esitit), että jos meillä olisi saari, jossa ei lainkaan käytettäisi muita huumeita kuin alkoholia, niin kannattaisiko sinne tuoda muita huumeita alkon lisäksi. Pitäisi olla aika varma, että alkon käyttö uuden huumeen myötä edes jossain määrin vähenisi, ennen kuin noin tehtäisiin.
Tää mun mielestä on edelleen se iso pointti. On selvää, että Suomi ei ole tällainen saari. Mä ehkä ajattelen, että Suomi on kuitenkin varmaan kaikista Euroopan maista ehkäpä eniten tällainen saari, jolloin ehkä Suomen ei kannata olla eturintamassa, vaan odotella vielä vähän ja katsoa, miten homma sujuu mahdollisimman vertailukelpoisissa maissa. Tää voi olla aika huono argumentti, koska epäilemättä vapautusta muissa maissa estävät vielä huonommat argumentit. Odottelemme ehkä tarpeettoman pitkään.

Jos ajattelee, kuten ehkä ajattelen, että päihteiden käytössä ei ole oikein mitään järkeä, ja niiden käytöstä on päinvastoin tyypillisesti merkittäviäkin yhteiskunnallisia haittoja, niin yhteiskunnan ehkä kannattaa lähtökohtaisesti torjua kaikkien uusien päihteiden vakiinnuttamista ja normalisoimista osaksi yhteiskuntaa ja sen jokapäiväistä elämää. Jos jokin päihde tästä torjuvasta suhtautumisesta huolimatta pääsee yleistymään yhteiskunnassa, niin (ainakin, jos kyseessä ei ole kovin myrkyllinen aine) jossain vaiheessa pragmaattinen argumentti keikahtaa niin päin, että yhteiskunnan kannattaa myöntää tosiasiat ja irrottaa kyseisen päihteen ympärillä pyörivä kulttuuri rikollisuudesta demokraattisen kontrollin piiriin. Tavallaan kyse on siitä, onko Suomi (jo) tässä vaiheessa vai ei. Ennemmin tai myöhemmin varmaan on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^muuten juuri noin, mutta sillä tarkennuksella, että vaikka alkoholi on kovin vaarallinen aine, se oli silti ehkä järkevä vapauttaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 14:35 ^muuten juuri noin, mutta sillä tarkennuksella, että vaikka alkoholi on kovin vaarallinen aine, se oli silti ehkä järkevä vapauttaa.
Olutta on nautittu yli 5000 vuotta. Jotenkin tuntuisi hassulta kieltää se ilman todella painavia syitä. Erittäin huono syy olisi vaikka se, että olemme rakentaneet hyvinvointihimmelin, jossa kelan rahoilla ostettu karhu aiheuttaa yhteiskunnalle suuria kustannuksia. Tuossa kuviossa se olut ei ole se ongelma.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyy ... 04_fi.html

Puhumattakaan muista haitoista.

Pari tuhatta kuollutta vuodessa on imho aika painava syy.. Korona on tähän asti tappanut n 1000 suomalaista 1½ vuoden aikana. Lähes jokaisen suomalaisen lähipiirissä on alkoholia liikaa käyttävä henkilö.

Selvennys: en ole ajamassa kieltolakia. Totean vain, että helvetin vaarallinen aine. Se, että suuri osa osaa hallita sen ei muuta sitä, että varsin moni ei osaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 15:13 ^
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyy ... 04_fi.html

Puhumattakaan muista haitoista.

Pari tuhatta kuollutta vuodessa on imho aika painava syy.. Korona on tähän asti tappanut n 1000 suomalaista 1½ vuoden aikana. Lähes jokaisen suomalaisen lähipiirissä on alkoholia liikaa käyttävä henkilö.

Selvennys: en ole ajamassa kieltolakia. Totean vain, että helvetin vaarallinen aine. Se, että suuri osa osaa hallita sen ei muuta sitä, että varsin moni ei osaa.
Ehkä tulevaan vuosittaiseen koronarokotteeseen voitaisiin lisätä 5G-sirun lisäksi antabusta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 13:46 Mä en oikein ymmärrä kysymyksen mieltä. Mut jos puhumme vihreiden päihdepoliittisista avauksista, niin heillä on kai jo aiemmista puoluekokouksista tms. voimassa linjauksia esim. ravintoloiden ulosmyynnin sallimisesta ja sen sellaisesta.
Yksittäisenä avauksena kannabiksen laillistaminen on mielestäni heikko avaus. Kaikki tiedämme jakolinjat ja sen, että kumpikin osapuoli voi kuulostaa olevansa ihan oikeassa valitessaan omaa kantaansa tukevan näkökulman ja argumentit keskusteluun. Eihän tämä hanke ja keskustelu ole mihinkään kehittynyt vuosikausiin

Jos vihreät toisi asiansa esiin järkevässä kontekstissa sitoen sen johonkin isompaan muutokseen, näyttäytyisi asia monelle muunakin kuin huumemyönteisyytenä. Vihreät kun muutenkin ovat virallinen anarkistihippipuolue, niin miksi asemoida itsensä myös kannabispuolueena? Tai ehkä itse ajattelen asian vaan eri lailla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 15:22 Vihreät kun muutenkin ovat virallinen anarkistihippipuolue, niin miksi asemoida itsensä myös kannabispuolueena?
No siitä olen samaa mieltä, jos siis olet sitä mieltä, että taktisena vetona tämä oli vihreiltä aika urpo. Tämä varmaan oli osaltaan takana siinäkin, että puolet kokousväestä kuitenkin siis vastusti aloitetta.

Siinä mielessä tämä kuitenkin vähän pienemmässä mittakaavassa toteuttaa tuota ajatustasi laajemman kontekstin muutoksesta, jonka sisällä yksittäisiä muutoksia ajetaan, että varmaan suurin osa ajattelee, että realistisesti ajettava asia on se käytön rangaistavuuden ja rikosrekisteröinnin poistaminen. Tämä laajempi vapautushomma on sitä kontekstin muokkausta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 15:13 ^
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyy ... 04_fi.html

Puhumattakaan muista haitoista.

Pari tuhatta kuollutta vuodessa on imho aika painava syy.
Tilastokeskus antoi noin 1000 raatoa alkolle. Itsemurhia oli luokkaa 600. Jos noi alkon kuolemat on jotain hirvittävän kauheaa, niin kai viisari voisi värähtää noista itsareistakin? Minusta meillä kohkataan alkon parissa vähintään 10 kertaa enemmän kuin itsemurhien.

Johonkin me kuollaan kaikki.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2021 16:06 Johonkin me kuollaan kaikki.
Ei sota yhtä miestä kaipaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2021 15:10
James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 14:35 ^muuten juuri noin, mutta sillä tarkennuksella, että vaikka alkoholi on kovin vaarallinen aine, se oli silti ehkä järkevä vapauttaa.
Olutta on nautittu yli 5000 vuotta. Jotenkin tuntuisi hassulta kieltää se ilman todella painavia syitä. Erittäin huono syy olisi vaikka se, että olemme rakentaneet hyvinvointihimmelin, jossa kelan rahoilla ostettu karhu aiheuttaa yhteiskunnalle suuria kustannuksia. Tuossa kuviossa se olut ei ole se ongelma.
Tuolla argumentilla kannabiksen tulisi olla laillista: 6000 vuotta historiaa, eikä ainuttakaan tapausta missä yliannostukseen on joku kuollut. Se ei ollut asia eikä mikään täälläkään päin, ennen kuin ulkomailta tultiin sanomaan että hyi hyi tuo paha!

Noin muuten yleisesti siitä, kun ihmiset kauhistelevat että tuodaan uusi päihde: no eikä tuoda tasan mitään uutta. Jos jokainen saakeli saat tilattua kotikulmille henkilökohtaisesti toimitettuna, tai suoraan postilaatikkoon jos uskaltaa, niin eikö voi sanoa että laki ei oikein toimi? Mikä pointti valvonnalla on, jos se on lähinnä nimellistä?

Silloin kuin se laki sitten toimii, niin usein osuu käyttäjiin ja pien-puuhastelijoihin, ja sitten jää kaikille olo että tarkoitus on ainoastaan kiusata pientä ihmistä. Ja sitähän tuo on: kiusaamista ja poliisin rajallisten voimavarojen väärinkäyttöä. Ne ovat toimia jotka ei tee mitään muuta, kuin tuottaa yhteiskunnalle kuluja ja mahdollisesti syrjäyttää siinä sivussa ihmisen, jonka rikos oli nautiskella rikkaruohosta mihin ei voi kuolla vaikka yrittäisi.

Tosin pitää sanoa, että olen aika varma että esimerkiksi Helsingin kentällä toimivat sinipukuiset jättävät komero-kasvattavat ja muut puuhastelijat huomiotta, niin kauan kun ei ihan liikaa naapureita häiritse esimerkiksi hajuilla. Jokainen joka on asiaan perehtynyt ja näkee realiteetit kuten ne ovat, myöntää että parempi ottaa sieltä omasta tai kaverin komerosta, kun laittaa rahaa pärrä-poikien tai Albanian mafian taskuun.

Jotenkin tuo kuvio laittomuuden takana ei vaan mahdu omaan päähän, miten tuon takana voi omalla naamalla ja nimellä seistä, ja väittää sen toimivan kuten tavoitellaan. Riippumatta resursseista, miestyötunneista tai sanktioista, niin komeroissa syttyy LED:t ja siemenet menee multaan, ja joku tuottaa tätä rikkaruohoa nautittavaksi. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi jotenkin vaaralliseksi laskettava tuote niin resursseja poltettaisiin asian hillitsemiseksi, mutta tästä lähtökohdasta?

Nuoret pitää koittaa pitää irti jointista niin pitkään kuin mahdollista, ja siihen näyttää toimivan laillistaminen paremmin kuin kielto. Kielletty hedelmä ja coolius vähä kärsii, kun naapurin Irmakin tykkää joskus pajautella kipeiden nivelien helpottamiseen, ja ostot tehdään kliinisistä liikkeistä pimeiden kujien sijasta. Tämä on nähty toistuvasti paikoissa missä tuote on normalisoitu ja laillinen.

Kuva
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2021 16:06
James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 15:13 ^
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyy ... 04_fi.html

Puhumattakaan muista haitoista.

Pari tuhatta kuollutta vuodessa on imho aika painava syy.
Tilastokeskus antoi noin 1000 raatoa alkolle. Itsemurhia oli luokkaa 600. Jos noi alkon kuolemat on jotain hirvittävän kauheaa, niin kai viisari voisi värähtää noista itsareistakin? Minusta meillä kohkataan alkon parissa vähintään 10 kertaa enemmän kuin itsemurhien.

Johonkin me kuollaan kaikki.
" Vuonna 2019 alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen menehtyi 1 718 henkeä, joista miehiä oli 1 306 ja naisia 412. Lisäystä edellisvuoteen oli 35 henkeä."

Mun mielestäni tässä on se bias, että koska sinä pystyt hallitsemaan alkon, et näe, että se on vaarallinen aine.

tämähän lähti liikkeelle tästä
sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2021 15:10
James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2021 14:35 ^muuten juuri noin, mutta sillä tarkennuksella, että vaikka alkoholi on kovin vaarallinen aine, se oli silti ehkä järkevä vapauttaa.
Olutta on nautittu yli 5000 vuotta. Jotenkin tuntuisi hassulta kieltää se ilman todella painavia syitä
Mun mielestäni vajaa 2000 raatoa vuodessa on aika painava syy. Mutta edelleen; en ole ajamassa kieltolakia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 16.09.2021 8:23 Tosin pitää sanoa, että olen aika varma että esimerkiksi Helsingin kentällä toimivat sinipukuiset jättävät komero-kasvattavat ja muut puuhastelijat huomiotta, niin kauan kun ei ihan liikaa naapureita häiritse esimerkiksi hajuilla. Jokainen joka on asiaan perehtynyt ja näkee realiteetit kuten ne ovat, myöntää että parempi ottaa sieltä omasta tai kaverin komerosta, kun laittaa rahaa pärrä-poikien tai Albanian mafian taskuun.
Joo, se tuntuu jotenkin aika suoraan järkeen käyvältä, että niin kauan kuin laillista ostomahdollisuutta ei ole, niin on selvästi parempi, että käyttäjät harrastavat pienimuotoista kotitarvekasvatusta eivätkä ylläpidä asiaan liittyvää ammattirikollista tuotanto- ja myyntiketjua. Toisaalta sitten tällaiseen kasvottoman byrokratian ystävään sattuu, että asia on jotenkin yksittäisen poliisin mielivallan alla tapauskohtaisesti.
Nuoret pitää koittaa pitää irti jointista niin pitkään kuin mahdollista, ja siihen näyttää toimivan laillistaminen paremmin kuin kielto. Kielletty hedelmä ja coolius vähä kärsii, kun naapurin Irmakin tykkää joskus pajautella kipeiden nivelien helpottamiseen, ja ostot tehdään kliinisistä liikkeistä pimeiden kujien sijasta. Tämä on nähty toistuvasti paikoissa missä tuote on normalisoitu ja laillinen.
Voi olla. Toisaalta tässäkin asiassa luottaisin mieluummin järeään valvontakoneistoon kuin spekulatiivisiin keittiöpsykologisiin mekanismeihin. Vaikka alkoholiakin toki valuu alaikäisille aika lailla, käsittääkseni sitä on voitu rajoittaa suhteellisen tehokkaasti kiristämällä kontrolloidun anniskelun valvontaa. Alkon myyjällä ei liene mitään erityistä intressiä myydä alaikäiselle, kun taas laiton diileri tuskin hirveän tarkkaan kyselee asiakkaan syntymäajan perään. Pidän tätä aika tärkeänä argumenttina laillistuksen puolesta.
Viimeksi muokannut urpiainen, 16.09.2021 9:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 9:15Vuonna 2019 alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen menehtyi 1 718 henkeä, joista miehiä oli 1 306 ja naisia 412. Lisäystä edellisvuoteen oli 35 henkeä.
Tämä taitaa varmaan olla vielä aika tiukka tulkinta, ja luku nousisi, jos mukaan laskettaisiin "alkoholilla oli osuutta asiaan" -jutut niistä itsemurhista rattijuoppojen uhrien kautta kännipuukotuksiin ja tapaturmiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2021 9:22
James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 9:15Vuonna 2019 alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen menehtyi 1 718 henkeä, joista miehiä oli 1 306 ja naisia 412. Lisäystä edellisvuoteen oli 35 henkeä.
Tämä taitaa varmaan olla vielä aika tiukka tulkinta, ja luku nousisi, jos mukaan laskettaisiin "alkoholilla oli osuutta asiaan" -jutut niistä itsemurhista rattijuoppojen uhrien kautta kännipuukotuksiin ja tapaturmiin.
Kyllä.

Ja kuolema on luonnollisesti aika epäherkkä mittari alkoholin haittavaikutuksille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jos puhutaan kotikasvatuksesta, niin eihän sitä kerrostalossa, missä se useimmiten tapahtuu, voi tehdä. Hajuhaitta on todella iso ja ulottuu koko rappuun asuntoineen. Tämä hajuhaitta siitäkin huolimatta, että hajuahaittaahan tietenkin pyritään kiinnijäämisen pelossa välttämään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 9:28 Ja kuolema on luonnollisesti aika epäherkkä mittari alkoholin haittavaikutuksille.
Väittäisin myös onnistuneen itsarin olevan aika epäherkkä mittari taustalla oleville haittavaikutuksille.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.09.2021 10:01 Jos puhutaan kotikasvatuksesta, niin eihän sitä kerrostalossa, missä se useimmiten tapahtuu, voi tehdä. Hajuhaitta on todella iso ja ulottuu koko rappuun asuntoineen. Tämä hajuhaitta siitäkin huolimatta, että hajuahaittaahan tietenkin pyritään kiinnijäämisen pelossa välttämään.
Uskaltaisin väittää, että jos asian tekee kunnolla ja rahaa säästämättä, niin hajuhaittaa ei synny. Tarkoitukseen tehty teltta joka on oikeasti tiivis, yhdistettynä aktiivihiili suodattamiseen kaikelle ilmalle joka tulee teltasta ulos, mikä johdetaan mahdollisimman suoraa tietä ulos asunnosta, ja lisäksi muut tilat ionisoidaan kokoajan ionisaattoreilla.

Mutta olet oikeassa siinä, että jos asiaan ei oikeasti paneudu, niin hajuhaitat ovat edessä. Ja hirveän moni ei ota joko asiaa vakavasti, hoida kunnollisia vehkeitä tai vaihda / puhdista suodattimia tarpeeksi usein.

Itse en kasvata kotona, koska asunnon ilmanvaihto ei mahdollista suoraa linjaa ulos järkevästi. Että ei tarvi tulla kenenkään katsomaan mitä mun komerosta löytyy, koska ei siellä ole kuin romua :P :D
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2021 10:04
James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 9:28 Ja kuolema on luonnollisesti aika epäherkkä mittari alkoholin haittavaikutuksille.
Väittäisin myös onnistuneen itsarin olevan aika epäherkkä mittari taustalla oleville haittavaikutuksille.
Onhan meillä valtava järjestelmä, jolla yritetään auttaa mielenterveysongelmaisia? Vai ajatko takaa sitä, että itsemurhien tekeminen kiellettäisiin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Haemaeraemies kirjoitti: 16.09.2021 10:10 Itse en kasvata kotona, koska asunnon ilmanvaihto ei mahdollista suoraa linjaa ulos järkevästi.
Kerrostalossa ulos tuleva ilmanvaihto ei myöskään ole ongelmaton, vaan katku kulkeutuu sitten tuuletusikkunoiden tai parvekkeiden kautta naapurien riemuksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin